Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-561/15-2/AK
z 31 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2015 r. (data wpływu 22 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków na zakup pakietów medycznych dotyczących pracowników i członków ich rodzin do kosztów uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków na zakup pakietów medycznych dotyczących pracowników i członków ich rodzin do kosztów uzyskania przychodu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


P. sp. z o. o. („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest przedsiębiorstwem zajmującym się m.in. świadczeniem wysoce wyspecjalizowanych usług doradczych, badania sprawozdań finansowych oraz wykonywania usług audytu. Prowadzenie takiej działalności wiąże się z koniecznością zatrudniania pracowników o wysokich kwalifikacjach, co jest możliwe tylko w przypadku prowadzenia atrakcyjnej dla nich polityki płacowej i socjalnej.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej polityki socjalnej od lat finansuje swoim pracownikom pakiety opieki medycznej w zakresie uzależnionym od stanowiska danego pracownika (wariant podstawowy). W ramach pakietów medycznych zatrudnionym pracownikom przysługują takie świadczenia, jak m.in. nielimitowany dostęp do konsultacji u lekarzy specjalistów, kompleksowych badań diagnostycznych czy podstawowych zabiegów ambulatoryjnych. Finansowane przez Wnioskodawcę pakiety medyczne nie obejmują świadczeń z tytułu medycyny pracy, ponieważ na podstawie odrębnej umowy są one przedmiotem osobnych rozliczeń pomiędzy Spółką a podmiotem świadczącym takie usługi. Pakiety medyczne nie są obowiązkowe, dlatego pracownik może w każdej chwili zrezygnować z korzystania z pakietu medycznego. Dodatkowo, każdy z pracowników ma możliwość wykupienia za dodatkową opłatą wyższego pakietu, tj. pakietu należnego pracownikowi na wyższym stanowisku (wariant rozszerzony).

Ponadto, pracownik może zgłosić Spółce chęć objęcia pakietem członków rodziny pracownika, tj. małżonka/partnera życiowego, własne dzieci lub dzieci przez niego przysposobione. Cena pakietu medycznego różni się w zależności od tego czy oprócz pracownika obejmuje tylko jego małżonka/partnera życiowego albo jedno dziecko, czy też całą rodzinę (małżonek/partner życiowy oraz dzieci). W ramach wybranego pakietu medycznego, takie same świadczenia przysługują zarówno pracownikowi, jak i członkom jego rodziny.

Wysokość wydatków ponoszonych przez Spółkę na zakup pakietów medycznych, również w części dotyczącej rodzin pracowników, nie zależy od stopnia wykorzystania wykupionych pakietów medycznych. Jednocześnie, finansowany przez Spółkę podstawowy pakiet medyczny nie obejmuje świadczeń ubezpieczeniowych (ubezpieczenie na życie, ubezpieczenie majątkowe i inne).

W przypadku pakietów medycznych w wariancie podstawowym, na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 - dalej jako „ustawa o PDOF”) Spółka dolicza pracownikom do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód z tytułu finansowanych im pakietów medycznych w wysokości wartości danego pakietu. Spółka potrąca pracownikom odpowiednio wyższe zaliczki na podatek dochodowy, zarówno z tytułu pakietu medycznego, obejmującego tylko małżonka/partnera życiowego pracownika, jak i z tytułu pakietu medycznego dla całej rodziny pracownika. Od tak ustalonego dodatkowego przychodu ze stosunku pracy Spółka, w związku z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 121 - dalej jako „ustawa o US”) odprowadza również składki na ubezpieczenia społeczne.

W przypadku wyboru pakietu rozszerzonego, Spółka potrąca pracownikowi z wynagrodzenia różnicę między ceną wybranego pakietu, obejmującego dodatkowe świadczenia pakietu medycznego a ceną podstawowego pakietu medycznego, finansowanego przez Spółkę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wydatki ponoszone na zakup pakietów medycznych nie tylko w części dotyczącej pracowników, ale również członków ich rodzin, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP?


Zdaniem Wnioskodawcy wydatki ponoszone na zakup pakietów medycznych nie tylko w części dotyczącej pracowników, ale również członków ich rodzin, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.


Na wstępie Spółka pragnie zaznaczyć, że stanowisko, zgodnie z którym prawidłowe jest opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych pakietów medycznych dla pracowników, zostało przez Spółkę przyjęte w związku z wydaniem przez Naczelny Sąd Administracyjny dwóch uchwał: 7 sędziów z 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 oraz pełnego składu Izby Finansowej z 24 października 2011 r., sygn. akt II FPS 7/10. Jakkolwiek uchwały te zostały wydane jedynie w odniesieniu do zakupu pakietów medycznych dla pracowników, zatem nie dotyczyły zakupu pakietów medycznych dla członków rodzin pracowników oraz ich traktowania na gruncie ustawy o PDOF - mechanizm zaliczania zakupionych pakietów medycznych do wynagrodzenia pracowników jest jednak analogiczny.

Pakiety medyczne w części dla członków rodziny pracownika mają konkretny wymiar finansowy i są korzyścią majątkową otrzymywaną przez pracowników od Spółki. Podstawą przyznania ww. pakietów jest istnienie stosunku pracy łączącego pracowników ze Spółką. W przypadku braku takiej podstawy Spółka nie finansuje zakupu pakietów medycznych.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, wartość pakietów medycznych dla członków rodzin pracowników finansowanych przez Wnioskodawcę spełnia warunki definicji przychodu ze stosunku pracy uzyskiwanego przez pracownika. W związku z tym taki przychód należy zaliczać do przychodu danego pracownika na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Aby koszt mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, to musi spełniać łącznie poniższe warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika, (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez podmioty inne niż podatnik),
  • jest on definitywny (rzeczywisty),
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Zgodnie z przepisami ustawy o PDOP wynagrodzenie pracownika stanowi koszt uzyskania przychodów. W świetle powyższego, również różnego rodzaju świadczenia na rzecz pracownika stanowią koszt uzyskania przychodów, jeśli ich wartość doliczana jest do wynagrodzenia pracownika. Zdaniem Spółki, prawidłowość tego rozumowania została wykazana na wstępie stanowiska Wnioskodawcy.

Działalność Spółki polega na świadczeniu usług doradczych, badania sprawozdań finansowych oraz wykonywania usług audytu. Ich jakość zależy przede wszystkim od stopnia zaangażowania pracowników. Stopień zaangażowania pracowników w wykonywanie obowiązków zależy nie tylko od wysokości wynagrodzenia, ale również od istnienia dodatkowych świadczeń. W opinii Wnioskodawcy, dodatkowe świadczenia, takie jak m.in. pakiety rodzinne dla członków rodzin, przyznane pracownikom stanowią dla nich istotną motywację, w związku z czym mają bezpośrednie przełożenie na uzyskiwane przez Spółkę przychody.

Zdaniem Wnioskodawcy, finansowanie pakietów medycznych dla rodzin pracowników ma również pośredni wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody, ponieważ są istotnym elementem budowania lojalności pracowników względem pracodawcy i wzmacniają łączącą ich więź. Dodatkowe świadczenia dla pracowników służą również poprawianiu atmosfery w miejscu pracy.

Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, finansowanie przez Spółkę pakietów medycznych dla rodzin pracowników ma także wydatny wpływ na efektywność działalności gospodarczej Spółki. Dzięki poprawie opieki medycznej, a tym samym skuteczniejszej profilaktyce zdrowotnej, członkowie rodzin pracowników rzadziej chorują, wskutek czego pracownicy rzadziej zwalniają się z pracy by opiekować się chorymi członkami swoich rodzin. Tym samym, Spółka może świadczyć efektywniej usługi swoim klientom, oraz nie ponosi kosztów zatrudnienia osób na zastępstwo pracowników nie będących w pracy z powodu zajmowania się chorymi członkami swych rodzin. Zmniejsza się w ten sposób również fluktuacja pracowników w Spółce a przede wszystkim ich obecność przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

Brak możliwości zaliczenia finansowanych przez Spółkę pakietów medycznych do kosztów uzyskania przychodów pozostawałoby w sprzeczności z alternatywnym wariantem finansowania, na podstawie którego Spółka, zamiast finansować pakiety medyczne członkom rodzin pracowników, podwyższyłaby wynagrodzenie pracownikom odpowiednio o koszt takich pakietów, a następnie pracownicy sami nabywaliby pakiety medyczne. Zaliczenie w ten sposób podwyższonego wynagrodzenia, również opodatkowanego na gruncie ustawy o PDOF, do kosztów uzyskania przychodów, nie podlegałoby wówczas wątpliwości. W ocenie Spółki, odmienne traktowanie obu sytuacji na gruncie PDOP nie znajduje zaś uzasadnienia.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, istnienie związku między świadczeniami dla pracowników w postaci pakietów medycznych a prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą i uzyskiwanymi przychodami nie powinien budzić wątpliwości.

Końcowo, Wnioskodawca zauważa, że koszty zakupu pakietów medycznych dla rodzin pracowników nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. W szczególności koszty te nie stanowią wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i które z woli ustawodawcy są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o PDOP.

Powyższe podejście jest zgodne z linią interpretacyjną organów podatkowych, które wielokrotnie prezentowały stanowisko, zgodnie z którym koszty związane z zakupem pakietów medycznych przez pracodawcę dla członków rodzin pracowników stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.


Stanowisko takie przedstawione zostało przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 30 października 2014 r., sygn. IPPB5/423-818/14-3/AM, w której organ stwierdził, że „świadczenia na rzecz pracowników są - co do zasady - kosztem uzyskania przychodów pracodawcy niezależnie od tego, czy podstawą ich wypłaty jest Kodeks Pracy, wydane na jego podstawie przepisy wykonawcze, układ zbiorowy pracy czy też regulamin pracy chyba, że przepisy w sposób wyraźny taką możliwość ograniczają lub wyłączają. Takimi kosztami niewątpliwie mogą być wydatki ponoszone przez pracodawcę na zakup pakietów medycznych na rzecz pracowników. W rozpatrywanej sprawie z zakupem pakietów medycznych na rzecz pracowników, związane jest objęcie opieką medyczną współmałżonków i dzieci pracowników. Powyższe świadczenie ma konkretny wymiar finansowy i jest korzyścią majątkową otrzymaną przez pracownika na podstawie łączącego go z pracodawcą stosunku pracy”;
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 4 lipca 2014 r., sygn. IPPB5/423-352/14-4/AM;
    IPPB5/423-407/14-2/AS;
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 21 listopada 2014 r., sygn. ILPB3/423-432/14-2/PR;
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 10 kwietnia 2015 r., sygn. IBPBI/4510-58/15/IZ.


W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym wydatki poniesione przez Spółkę na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj