Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4512-38/15/AT
z 24 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2015 r. (data wpływu 30 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportu w postaci zabudowanej nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportu w postaci zabudowanej nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w … przy ul. …, oznaczonej jako działka nr … o pow. … m 2, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą nr ….Działka nr …, z podziału której powstała m.in. działka nr …, która z kolei podzieliła się m.in. na działkę nr …, z podziału której powstała m.in. działka nr …, stała się własnością Wnioskodawcy z mocy prawa, co potwierdziła ostateczna decyzja … nr … z dnia … 2000 r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tej nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy w ww. księdze wieczystej.


Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień … 2014 r. oraz aneksem do przedmiotowego operatu z dnia … 2014 r., na działce nr … znajdują się następujące zabudowania:


  • budynek … o pow. użytkowej … m2;
  • budynek … o pow. użytkowej … m2;
  • budynek warsztatowo-magazynowy o pow. użytkowej … m2;
  • budynek kotłowni o pow. użytkowej … m2;
  • budynek … o pow. użytkowej … m2;
  • budynek handlowy (kwiaciarnia) o pow. użytkowej … m2


oraz niżej wymienione budowle i urządzenia budowlane:

  • ogrodzenia,
  • nawierzchnie utwardzone z asfaltobetonu około … m2,
  • studia głębinowa … m,
  • sieci uzbrojenia terenu takie jak: wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, sieć energetyczna, sieć co. i sieć gazowa.


Od 1952 r. nieruchomość oznaczona jako działka nr … znajdowała się we faktycznym władaniu … (wł. Skarb Państwa), a następnie została oddana przez Skarb Państwa w nieodpłatne użytkowanie na czas nieokreślony, w drodze umowy zawartej w dniu … 1998 r. w formie aktu notarialnego, Rep. „A” nr …, …, który powstał z przekształcenia państwowej jednostki organizacyjnej – … na podstawie Zarządzenia … z dnia … 1997 r. nr ….

Dyrektor …, oświadczeniem złożonym w dniu … 2012 r., będącym uzupełnieniem oświadczenia złożonego w dniu … 2011 r. (oba oświadczenia z podpisem notarialnie poświadczonym przez … – notariusza w …, Rep. „A” nr … i Rep. „A” nr …), zrzekł się ograniczonego prawa rzeczowego w postaci nieodpłatnego użytkowania nieruchomości oznaczonej jako działka nr …, położonej w … przy ul. …, ustanowionego na rzecz … – … i wyraził zgodę na wykreślenie ww. prawa z działu III księgi wieczystej nr …. Dnia … 2011 r. została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a … umowa użyczenia nr … m.in. nieruchomości oznaczonej jako działka nr … o pow. … m2,, położonej w … przy ul. …. Przedmiotowa umowa została zawarta na czas oznaczony od dnia podpisania trójstronnego protokołu zdawczo-odbiorczego, tj. od dnia … … 2012 r. – dnia przejęcia przez Wnioskodawcę nieruchomości od dotychczasowego władającego – … i ich przekazania …, do dnia … 2025 r., jednak nie dłużej niż do dnia podjęcia decyzji o innym sposobie zagospodarowania lub w przypadku zbycia do dnia zbycia (dot. dz. nr … - zgodnie z aneksem nr … do ww. umowy).

W związku z powyższym, przedmiotowa nieruchomość została przejęta do zasobu nieruchomości stanowiących własność Wnioskodawcy, będących w ewidencji Urzędu … z dnia … 2012 r. i do dnia dzisiejszego znajduje się w ewidencji tut. Urzędu w użyczeniu ….

Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części położonych na działce nr … oraz nie zawierał żadnych umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Zgodnie z oświadczeniem Z-cy Dyrektora … z dnia … 2014 r. (pismo nr …), … nie poniósł wydatków na ulepszenie ww. działki oraz znajdujących się na niej budynków i budowli oraz ww. nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy itp. W piśmie z dnia … 2014 r. nr …, uzupełnionym pismem z dnia … 2014 r. nr …, Dyrektor … oświadczył, iż … „nie poniósł wydatków na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na działce nr …”. Ponadto Dyrektor … nie wskazał żadnych umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze dotyczących nieruchomości położonej w … przy ul. …, oznaczonej jako działka nr ….

Mając na uwadze powyższe, dostawa przedmiotowej nieruchomości przez Wnioskodawcę – wkładu niepieniężnego (aportu) na pokrycie akcji obejmowanych w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki działającej pod firmą …, będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki działającej pod firmą … wkład niepieniężny w postaci zabudowanej nieruchomości położonej w … przy ul. … oznaczonej jako działka nr … o pow. … m2, na pokrycie akcji obejmowanych w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki.


W związku z powyższym opisem kwestia mająca być przedmiotem interpretacji sprowadza się do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dla czynności wniesienia w drodze aportu zabudowanej nieruchomości (działka nr …).


Wnioskodawca, powołując się na treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 oraz art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, sądzi, że opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towaru, przez którą zasadniczo rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Za taką dostawę uważa się również m.in. wniesienie aportem nieruchomości (w formie innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część).

Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 24 marca 2014 r. nr IBPP1/443-1202/13/KJ „(...) wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci nieruchomości do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów (...), a tym samym (...) uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel”.

W dalszej części stanowiska Wnioskodawca odwołuje się do treści art. 29a ust. 1 i ust. 6 oraz art. 41 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Następnie wskazuje, że ustawodawca przewidział jednak zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Z kolei w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Wnioskodawca powołuje się również na przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, Następnie wskazuje na brzmienie 29a ust. 8 ustawy stwierdzając, że jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem, bowiem aby dana czynność była opodatkowana nim musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wobec tego Wnioskodawca odwołuje się do przepisu 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6 ustawy o VAT. W tym kontekście uważa, że z powyższej definicji wynika zatem, że organy oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatników wówczas, gdy:


  1. wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań,
  2. wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Wnioskodawca zauważa, że powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W ustawie o podatku od towarów i usług powyższy warunek nie został jednak uregulowany. Ustawodawca krajowy w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT zastrzegł natomiast, iż wyłączenie z opodatkowania organów władzy publicznej nie dotyczy świadczeń dokonywanych w następstwie umów cywilnoprawnych.

W wyroku z dnia 27 lutego 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 4312/06) WSA w Warszawie stwierdził iż: „kryterium decydującym o uznaniu organu (urzędu) władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jako podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności. Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne lub bardzo zbliżone czynności bądź transakcje mogą być dokonywane przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców)”.

„Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych” – interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP1/443-257/13-4/AK z dnia 14 czerwca 2013 r.

W wyroku z dnia 16 września 2008 r. w sprawie C-288/07 TSUE wyjaśnił, że podmiot prawa publicznego może być zobowiązany na podstawie prawa krajowego do wykonywania określonej działalności o charakterze czysto gospodarczym w ramach właściwego mu reżimu prawnego, podczas gdy ta sama działalność może być wykonywana równolegle przez podmioty prywatne, tak, że nieopodatkowanie podatkiem od wartości dodanej tego podmiotu może skutkować pojawieniem się pewnych zakłóceń konkurencji.

W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 czerwca 2012 r. nr IPPP1/443-330/12-2/PR czyt. „Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia nie znajduje zastosowania w sprawie, bowiem aport przedmiotowej nieruchomości nie może korzystać z tego zwolnienia, z uwagi na wyłączenie czynności dokonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych”.

Wnioskodawca stwierdza, że mając na uwadze wyżej opisany stan faktyczny oraz ww. przepisy prawa, wystąpi On w niniejszej sprawie w roli podatnika VAT.

W efekcie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług mogą podlegać te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż dostawa ww. nieruchomości będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa, prawa własności nieruchomości na skutek wydania ww. decyzji …), tj. nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, dostawa ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże dostawa będzie mogła podlegać zwolnieniu od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

W tym miejscu Wnioskodawca ponownie wskazuje na treść art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, wskazując, że w odniesieniu do nieruchomości, mającej być przedmiotem sprzedaży (wniesienia aportu), nie przysługiwało Jemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (Wnioskodawca nabył nieruchomość z mocy prawa) oraz nie poniesiono wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części znajdujących się na działce nr …, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej, w stosunku do których Wnioskodawca miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że ww. dostawa budynków, budowli lub ich części znajdujących się na nieruchomości oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr …, położonej w … przy ul. …, jest zwolniona od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie podlegała zwolnieniu na mocy art. 43 ust.1 pkt 10. Z kolei, zgodnie z art. 29a ust. 8 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy dostawie budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa (wniesienie wkładu niepieniężnego) ww. budynków, budowli jest zwolniona od VAT, dostawa (wniesienie wkładu niepieniężnego) działki nr … jest również zwolniona od VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na tle powyższego należy zauważyć, że pojęcie „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Jednocześnie przy ocenie charakteru danej czynności należy mieć na względzie, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 grudnia 2013 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:



  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie „pierwszego zasiedlenia”, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym zaznaczyć należy, że przewidziane przepisami prawa podatkowego określone konsekwencje wystąpienia pierwszego zasiedlenia odnosić można wyłącznie względem zasiedlonego budynku, budowli lub jego części. Innymi słowy, konsekwencje podatkowoprawne zasiedlenia budynku, budowli, lub jego części odnosić można wyłącznie do zasiedlonej części obiektu (np. całości lub tylko jego części).

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29a ust. 8 ustawy.

W złożonym wniosku poinformowano, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w … przy ul. …, oznaczonej jako działka nr … o pow. … m2,. Nieruchomość stała się własnością Wnioskodawcy z mocy prawa, co potwierdziła ostateczna decyzja …. z dnia … 2000 r. Wnioskodawca planuje wniesienie jej aportem do spółki. Na nieruchomości znajdują się następujące zabudowania:


  • budynek … o pow. użytkowej … m2;
  • budynek … o pow. użytkowej … m2;
  • budynek warsztatowo-magazynowy o pow. użytkowej … m2;
  • budynek kotłowni o pow. użytkowej … m2;
  • budynek … o pow. użytkowej … m2;
  • budynek handlowy (kwiaciarnia) o pow. użytkowej … m2


    oraz niżej wymienione budowle i urządzenia budowlane:


  • ogrodzenia,
  • nawierzchnie utwardzone z asfaltobetonu około … m2,
  • studia głębinowa … m,
  • sieci uzbrojenia terenu takie jak: wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, sieć energetyczna, sieć co. i sieć gazowa.


Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części położonych na działce nr … oraz nie zawierał żadnych umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że dostawa (w związku z czynnością aportu do spółki) wskazanej we wniosku zabudowanej nieruchomości (działka nr …), korzystać będzie ze zwolnienia od podatku. Przy czym w niniejszej sprawie nie zostaną spełnione warunki dla zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, albowiem czynność ta dokonana zostanie przed pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy – wprawdzie na działce nr … znajduje się budynek handlowy (kwiaciarnia), jednakże uwzględniając wskazania Wnioskodawcy, nie zawierano żadnych umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Wskazana dostawa korzystać będzie natomiast ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, skoro Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości oraz nie dokonywano ulepszeń budynków, budowli lub ich części.

Końcowo zaznacza się, że interpretację wydano przy założeniu, że wymienione we wniosku zabudowania stanowią budynki i budowle w rozumieniu przepisów Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj