Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1091/14/MM
z 27 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. Nr 8, poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2014 r. (data wpływu 2 grudnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W latach 2005-2006 Wnioskodawca jako osoba fizyczna nabył dwie nieruchomości gruntowe (dwie działki) położone w W…. Przedmiotowe działki Wnioskodawca wprowadził do ewidencji środków trwałych swojego przedsiębiorstwa prowadzonego indywidualnie (zasady ogólne - podatek liniowy) i przez kilka lat używał tych gruntów na cele „firmowe” – jako droga, plac. Jednak uznając pod koniec 2013 r., że działki te mają niewielkie znaczenie dla jego przedsiębiorstwa Wnioskodawca wycofał je oświadczeniem z końcem 2013 r. z ewidencji środków trwałych na cele prywatne. Wnioskodawca dowiedział się także, że Prezydent Miasta… zamierza w 2014 lub 2015 r. wywłaszczyć część nieruchomości w tej okolicy, w tym część jego działek na cele publiczne – pod drogi miejskie. Grunty – zgodnie z Uchwałą Rady Miasta – przeznaczone na drogę publiczną przechodzą na rzecz Gminy Miasta… z mocy prawa. Procedury w tym przypadku nie przewidują wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego. Wywłaszczenie nastąpi za odpłatnością po uzyskaniu opinii biegłego rzeczoznawcy i wydaniu odpowiedniej decyzji administracyjnej, a odszkodowanie zostanie wypłacone stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Z informacji uzyskanych z Urzędu Miasta, a także od właścicieli nieruchomości położonych w tej samej dzielnicy, którzy już otrzymali odszkodowanie wynika, że kwota, którą otrzyma Wnioskodawca w ramach odszkodowania za wywłaszczenie z pewnością będzie wyższa o ponad 50% ceny, za jaką nabył przedmiotowe działki. Odszkodowanie Wnioskodawca otrzyma prawdopodobnie w 2015 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odszkodowań za wywłaszczone działki na rzecz Miasta i Gminy… na cele wyższej konieczności społecznej, jakim jest budowa i utrzymanie dróg publicznych jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy w niniejszej sprawie ma znaczenie fakt, że przedmiotowe działki do końca 2013 r. stanowiły środek trwały przedsiębiorstwa Wnioskodawcy?


Zdaniem Wnioskodawcy, jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wskazane w pkt 8 tego przepisu odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zmiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacja przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, celem publicznym jest wydzielenie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymanie oraz wykonanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.


Treść zacytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w ocenie Wnioskodawcy – wskazuje, że pomimo odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie zwolnienie w nim przewidziane nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:


  1. nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie dwóch lat przed odpłatnym zbyciem,
  2. cena jej nabycia była co najmniej 50% niższa od wysokości ceny zbycia.


Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo niespełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Biorąc pod uwagę powyższe – w ocenie Wnioskodawcy - w opisanej sytuacji odszkodowanie uzyskane stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami na cele uzasadniające jej wywłaszczenie – będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od tego, czy opisane we wniosku działki miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy też nie miały takiego związku.

Według Wnioskodawcy zacytowany przepis nie rozróżnia nieruchomości „prywatnych i firmowych”.


Wnioskodawca podkreśla również, że w kwestii zwolnienia z podatku odszkodowań wypowiadał się wielokrotnie Minister Finansów m. in. w:


  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dnia 3 czerwca 2014 r., nr ITPB2/415-225/14/KK,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi dnia 24 czerwca 2014 r., nr IPTPB2/415-205/14-2/AK,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dnia 12 marca 2012 r., nr ITPB1/415-1298/11/AD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Treść zacytowanego przepisu wskazuje, że podstawowym warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest, uzyskanie przychodu między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w latach 2005-2006 Wnioskodawca jako osoba fizyczna nabył dwie nieruchomości gruntowe (dwie działki) położone w W…. Przedmiotowe działki Wnioskodawca wprowadził do ewidencji środków trwałych swojego przedsiębiorstwa prowadzonego indywidualnie (zasady ogólne - podatek liniowy) i przez kilka lat używał tych gruntów na cele „firmowe” – jako droga, plac. Jednak uznając pod koniec 2013 r., że działki te mają niewielkie znaczenie dla jego przedsiębiorstwa Wnioskodawca wycofał je oświadczeniem z końcem 2013 r. z ewidencji środków trwałych na cele prywatne. Wnioskodawca dowiedział się także, że Prezydent Miasta… zamierza w 2014 lub 2015 r. wywłaszczyć część nieruchomości w tej okolicy, w tym część jego działek na cele publiczne – pod drogi miejskie. Grunty – zgodnie z Uchwałą Rady Miasta – przeznaczone na drogę publiczną przechodzą na rzecz Gminy Miasta… z mocy prawa. Procedury w tym przypadku nie przewidują wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego.

Wywłaszczenie nastąpi za odpłatnością po uzyskaniu opinii biegłego rzeczoznawcy i wydaniu odpowiedniej decyzji administracyjnej, a odszkodowanie zostanie wypłacone stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Z informacji uzyskanych z Urzędu Miasta, a także od właścicieli nieruchomości położonych w tej samej dzielnicy, którzy już otrzymali odszkodowanie wynika, że kwota, którą otrzyma Wnioskodawca w ramach odszkodowania za wywłaszczenie z pewnością będzie wyższa o ponad 50% od ceny, za jaką nabył przedmiotowe działki. Odszkodowanie Wnioskodawca otrzyma prawdopodobnie w 2015 r.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 518), celem publicznymi w rozumieniu ustawy jest wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

Skoro - jak wynika z treści wniosku - odszkodowanie będzie wypłacone stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, to w niniejszej sprawie należy rozstrzygnąć, czy zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniające do zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


Zwolnienie przewidziane w ww. przepisie nie będzie bowiem przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:


  1. nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
  2. cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.


Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Analizując opisane zdarzenie przyszłe w kontekście negatywnych przesłanek określonych w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, iż wobec faktu, że odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości będzie o ponad 50% wyższe od ceny za jaką Wnioskodawca nabył przedmiotowe działki nie zostanie spełniona jedna z ww. przesłanek.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż odszkodowanie które otrzyma Wnioskodawca za wywłaszczenie nieruchomości będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i to niezależnie od faktu, że ww. nieruchomości do końca 2013 r. były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (były wpisane do ewidencji środków trwałych ww. działalności gospodarczej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj