Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-225/14/KK
z 3 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu 5 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 2 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:


W dniu 19 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca z małżonką dokonali zakupu lokalu mieszkalnego w W. wraz z udziałem wynoszącym 45/1000 części we współwłasności nieruchomości stanowiącej działkę nr 91. W 2012 r. Urząd Miejski zwrócił się o wyrażenie zgody na podział działki nr 91 oraz sprzedaż udziału w nowopowstałej działce należącej do małżonków (45/1000). Pismem z dnia 23 listopada 2012 r. oświadczono co następuje: Prezydent Miasta W. orzeka o zatwierdzeniu podziału nieruchomości położonej w W. opisanej w Księdze Wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy w W. Zgodność przedstawionego podziału z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta W., zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta W. z dnia 18 grudnia 2001 r., potwierdza postanowienie Prezydenta Miasta W. z dnia 23 października 2012 r. Podział przeprowadzony jest na cele wydzielenia gruntu pod rozwiązania komunikacyjne i jest zgodny z „koncepcją drogową na przebudowę drogi wojewódzkiej nr ... i powiązanie z drogą nr ... w W.”. Z uwagi na fakt, że działka nr ... przylega do drogi, która ma zostać przebudowana jak również w związku z tym, że Wnioskodawca posiada znikomy udział we współwłasności, Wnioskodawca zdecydował się na sprzedaż w dniu 29 października 2013 r. swojego udziału. Odpłatne zbycie opisanej nieruchomości nastąpiło na cele uzasadniające jej wywłaszczenie stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy przychód uzyskany z dobrowolnego odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia na cele publiczne uzasadniające wywłaszczenie jest zwolniony z 19% podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości (45/1000) powinien być zwolniony z podatku stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca zgodził się na podział i sprzedaż swojego udziału w nieruchomości ze względu na cel publiczny inwestycji. Wnioskodawca nie miał zamiaru pozbywać się nieruchomości, nie szukał nabywcy. Urząd Miejski zwrócił się do Niego z propozycją podziału i sprzedaży pod inwestycję. W ocenie Wnioskodawcy zbycie nieruchomości nastąpiło na cel publiczny uzasadniający wywłaszczenie, ponieważ zgodnie z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami wydzielanie gruntów pod drogi publiczne jest celem publicznym. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29, przychód uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, jest zwolniony z podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wskazane w pkt 8 tego przepisu odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Z analizy wniosku wynika, że w dniu 19 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca z małżonką dokonali zakupu lokalu mieszkalnego w W. wraz z udziałem wynoszącym 45/1000 części we współwłasności nieruchomości stanowiącej działkę nr 91. W 2012 r. Urząd Miejski zwrócił się o wyrażenie zgody na podział działki nr 91 oraz sprzedaż udziału w nowopowstałej działce należącej do małżonków (45/1000). Pismem z dnia 23 listopada 2012 r. oświadczono co następuje: Prezydent Miasta W. orzeka o zatwierdzeniu podziału nieruchomości położonej w W. opisanej w Księdze Wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy w W. Zgodność przedstawionego podziału z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta W., zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta W. z dnia 18 grudnia 2001 r., potwierdza postanowienie Prezydenta Miasta W. z dnia 23 października 2012 r. Podział przeprowadzony jest na cele wydzielenia gruntu pod rozwiązania komunikacyjne i jest zgodny z „koncepcją drogową na przebudowę drogi wojewódzkiej nr ... i powiązanie z drogą nr ... w W.”. Z uwagi na fakt, że działka nr ... przylega do drogi, która ma zostać przebudowana jak również w związku z tym, że Wnioskodawca posiada znikomy udział we współwłasności, Wnioskodawca zdecydował się na sprzedaż w dniu 29 października 2013 r. swojego udziału. Odpłatne zbycie opisanej nieruchomości nastąpiło na cele uzasadniające jej wywłaszczenie stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Mając więc na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że sprzedaż na rzecz Urzędu Miasta udziału wynoszącego 45/1000 w działce nr 91 nastąpiła przed upływem 5 lat, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a zatem stanowi źródło przychodu w rozumieniu tego przepisu.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2).

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest zaś ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 1 ustawy).

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy wynika więc, że odpłatne zbycie nieruchomości musi nastąpić na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r. poz. 518).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami celem publicznym jest wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.


Treść zacytowanego przepisu art. 21 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że pomimo odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie zwolnienie w nim przewidziane nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:


  1. nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed odpłatnym zbyciem,
  2. cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości ceny zbycia.


Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo niespełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia. W analizowanych okolicznościach odpłatne przeniesienie własności udziału w działce nr 91 w dniu 29 października 2013 r. nastąpiło po upływie dwóch lat od jej nabycia (w dniu 19 sierpnia 2010 r.), a tym samym w świetle art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pierwsza z ww. negatywnych przesłanek zwolnienia przedmiotowego nie została w tym przypadku spełniona.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić zatem należy, że w sytuacji, gdy odpłatne zbycie opisanej nieruchomości nastąpiło – jak wskazał Wnioskodawca we wniosku – stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami na cele uzasadniające jej wywłaszczenie – przychód uzyskany z tego tytułu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj