Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-904/15-2/RR
z 13 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony  przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2015 r. (data wpływu 18 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w przypadku wykonywania usług kurierskich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w przypadku wykonywania usług kurierskich.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


  1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Wnioskodawca”) jest operatorem pocztowym wpisanym do rejestru operatorów pocztowych prowadzonych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług polegających w szczególności na odbiorze, organizacji przewozu włącznie ze zleceniem przewozu wykonywanego przez osobę trzecią, dostarczaniu przesyłek do przewoźników w Polsce, jak również do odbiorcy. Wnioskodawca świadczy także usługi kurierskie, tj. przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek kurierskich zgodnie z ustawą z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529; „Prawo Pocztowe”). Wnioskodawca świadczy w ramach swojej oferty usługi krajowe i międzynarodowe, kierowane zarówno do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i na rzecz konsumentów (łącznie: „Klienci”). Wnioskodawca nie świadczy usług pocztowych dla przesyłek innych niż przesyłki kurierskie.
  2. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest zdarzenie przyszłe dotyczące świadczenia przez niego usług polegających na odebraniu od nadawcy, sortowaniu, przemieszczaniu oraz doręczaniu przesyłek kurierskich do odbiorców. Usługi te będą oparte o nową funkcjonalność w zakresie krajowych i międzynarodowych przesyłek do 20 kg. Funkcjonalność ta jest odpowiedzią na zmiany zachodzące na rynku przesyłek kurierskich oraz potrzeby Klientów.
    Istota nowej funkcjonalności polega na umożliwieniu Klientom nadawania oraz odbierania przesyłek w dogodnym dla nich miejscu i czasie, w placówce prowadzonej przez niezależny podmiot współpracujący z Wnioskodawcą na podstawie umowy („Punkt X. Access Point”). Klienci w ramach nowej funkcjonalności mogą dokonywać płatności za usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz uiszczać kwoty pobrań bezpośrednio w Punkcie X. Access Point.
    Usługi, których dotyczy opis zdarzenia przyszłego w ramach niniejszego wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem nowej funkcjonalności w postaci Punktów X. Access Point dalej zwane są: „Usługami”.
    Charakterystyka Usług jest następująca:
  3. [Usługi świadczone pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem] Nowa funkcjonalność świadczenia Usług przez Wnioskodawcę nie modyfikuje podstawowych zasad ich świadczenia.
    W ramach świadczenia Usług Wnioskodawca zapewnia:
    • bezpośredni odbiór przesyłki kurierskiej od nadawcy (np. w Punkcie X. Access Point);
    • śledzenie przesyłki kurierskiej od momentu nadania do doręczenia (zarówno nadawca jak i odbiorca może śledzić przesyłkę kurierską na każdym etapie usługi na stronie internetowej Wnioskodawcy, a w przypadku doręczeń w Punktach X. Access Point, odbiorca dodatkowo otrzyma Awizo, wiadomość SMS lub elektroniczną, lub informację telefoniczną, że przesyłka dotarła do Punktu X. Access Point i może zostać odebrana przez odbiorcę);
    • doręczenie przesyłki w gwarantowanym terminie określonym w przewodniku po usługach Wnioskodawcy lub w umowach o świadczenie usług zawartych przez Wnioskodawcę;
    • doręczenie przesyłki kurierskiej bezpośrednio do rąk adresata lub osoby uprawnionej do odbioru (np. odbiorcy w Punkcie X. Access Point);
    • uzyskanie pokwitowania odbioru przesyłki kurierskiej (najczęściej w formie elektronicznej).
    Umowa dot. świadczonych Usług jest zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi Klientami. Wnioskodawca jest odpowiedzialny względem Klientów za wykonywanie Usług; w szczególności organizowanie procesu zbierania (przyjmowania), sortowania, transportu (przemieszczania) i dostarczania (doręczania) przesyłek, poprzez własnych lub działających w jego imieniu kurierów, z wykorzystaniem jednego lub kilku środków transportu. Pomiędzy Klientami a podmiotami prowadzącymi Punkty X. Access Point nie są zawierane jakiekolwiek umowy. Rola Punktu X. Access Point ograniczy się jedynie do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy usług przyjmowania, przechowywania i wydawania przesyłek oraz ewentualnie pobierania opłaty za Usługi zlecone Wnioskodawcy przez Klienta.
    Przesyłki dostarczone do Punktu X. Access Point pozostają własnością nadawcy, odbiorcy lub Wnioskodawcy (w zależności od sytuacji), do czasu odebrania przesyłki przez odbiorcę lub zwrotu nieodebranej przesyłki do Wnioskodawcy. Punkt X. Access Point ani podmioty je prowadzące nigdy nie staną się właścicielem odbieranych lub nadawanych przesyłek Klientów.
    [Sposób korzystania przez Klientów z usług Wnioskodawcy w Punktach X. Access Point] Klienci mają możliwość korzystania z Usług Wnioskodawcy w Punktach X. Access Point zarówno przy okazji nadawania, jak i odbioru przesyłek. Nadanie przesyłki wymaga wypełnienia przez Klienta odpowiedniego formularza na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz wydrukowania etykiety, która następnie powinna zostać przyklejona przez Klienta do przesyłki. Skutkuje to zawarciem umowy pomiędzy Klientem a Wnioskodawcą na świadczenie Usług przez tego ostatniego. Tak przygotowaną przesyłkę Klient przekazuje bezpośrednio do Punktu X. Access Point, skąd w dalszej kolejności trafia ona do centrum operacyjnego Wnioskodawcy i zostanie dostarczona do odbiorcy. W przypadku odbioru przesyłek, w momencie zamawiania Usługi Klient może zdecydować, że bezpośredni odbiór przesyłki przez odbiorcę ma nastąpić w wybranym Punkcie X. Access Point. Odbiorca przesyłki będzie również mógł w określonych przypadkach dokonać zmiany miejsca doręczenia przesyłki z wskazanego przez Klienta (np. adres domowy odbiorcy) na wybrany przez odbiorcę Punkt X. Access Point.
    Przesyłka będzie mogła zostać przekazana do odbioru w Punkcie X. Access Point również w przypadku, gdy odbiorca przesyłki nie jest dostępny pod wskazanym na przesyłce adresem, a Klient lub odbiorca nie udzielili odmiennych instrukcji.
    W każdym z tych przypadków, kiedy przesyłka zostanie dostarczona przez Spółkę do tego Punktu, odbiorca otrzyma od Wnioskodawcy powiadomienie (np. w formie Awizo, SMS, wiadomości elektronicznej lub telefonicznej) o możliwości odbioru przesyłki. Odbiorca może odebrać przesyłkę z Punktu X. Access Point po okazaniu ważnego dokumentu tożsamości ze zdjęciem i za potwierdzeniem odbioru przesyłki.
    Klient może uiszczać opłatę za Usługi za pomocą następujących form płatności:
    • płatność elektroniczna (za pośrednictwem rachunku bankowego lub przy pomocy karty debetowej/kredytowej);
    • płatność dokonywana bezpośrednio w Punkcie X. Access Point, w tym w formie gotówkowej; w ramach realizacji na rzecz Wnioskodawcy usługi przyjmowania przesyłek Punkt X. Access Point będzie także pobierał od Klientów w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy opłaty za Usługi przez niego świadczone.
  4. [Relacja pomiędzy Wnioskodawcą a Punktami X. Access Point] Wzajemne uprawnienia i zobowiązania pomiędzy Wnioskodawcą a Punktami X. Access Point wynikają z odrębnie zawartych z nimi umów o świadczenie usług Punktu X. Access Point („Umowa”).
    Na mocy Umowy, Punkt X. Access Point oraz Wnioskodawca określą wzajemne zobowiązania obu stron, zasady ponoszenia przez nie odpowiedzialności oraz standardy pozwalające na możliwie pełne korzystanie przez Klientów z Usług Wnioskodawcy świadczonych poprzez Punkty X. Access Point. Jakkolwiek relacja łącząca Wnioskodawcę z Punktami X. Access Point nie jest przedmiotem niniejszego Wniosku (wniosek dotyczy bowiem wyłącznie Usług). Dla zapewnienia organowi interpretacyjnemu pełnego obrazu przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje na kluczowe elementy tej relacji.

    Na mocy Umowy, Punkt X. Access Point zobowiązuje się wobec Wnioskodawcy w szczególności do:
    • regularnego otrzymywania i przyjmowania przesyłek;
    • przechowywania przesyłek w Punkcie X. Access Point przekazanych przez nadawców lub przez Wnioskodawcę w celu doręczenia odbiorcy;
    • sprawowania pieczy nad przyjętymi przesyłkami, do momentu odbioru przez kuriera lub adresata przesyłki;
    • wyznaczenia przedstawiciela posiadającego kwalifikacje i stosowne przeszkolenie niezbędne do koordynowania procesu przyjmowania i wydawania przesyłek;
    • zapewnienia, że punkt X. Access Point będzie dostępny dla Klientów w umówionych godzinach;
    • umożliwienia przedstawicielom Wnioskodawcy lub jej pracownikom swobodnego wstępu do Punktu X. Access Point w celu dostarczenia lub odbioru przesyłek lub sprawdzenia stanu przesyłek i sprzętu o dowolnym czasie, w normalnych godzinach otwarcia punktu;
    • ponoszenia względem Wnioskodawcy odpowiedzialności w przypadku utracenia, uszkodzenia lub kradzieży Przesyłek (brak odpowiedzialności umownej podmiotu prowadzącego Punkt X. Access Point względem Klientów);
    • pobierania płatności od odbiorcy w ramach Usług świadczonych przez Wnioskodawcę (przesyłki za pobraniem) lub za Usługi świadczone przez Wnioskodawcę i terminowego przekazywania ich do Wnioskodawcy.
    Na mocy Umowy, Wnioskodawca zobowiąże się wobec podmiotu prowadzącego Punkt X. Access Point m.in. do:
    • dostarczania przesyłek do Punktu X. Access Point w normalnych godzinach pracy placówki;
    • zapewnienia Punktowi X. Access Point sprzętu wspierającego punkt w świadczeniu usług na rzecz Wnioskodawcy, w tym urządzenia skanującego;
    • kontaktowania się bezpośrednio z Klientami we wszystkich kwestiach dotyczących Usług świadczonych na rzecz Klientów przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Placówek Access Point;
    • zapewnienia, że przesyłki będą zgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ceł, doręczeń i bezpieczeństwa; -rozpatrywania reklamacji Klientów;
    • wypłacania na rzecz Punktu X. Access Point wynagrodzenia za należycie świadczone usługi, określonego w Umowie.
  5. [Klasyfikacja statystyczna Usług] Wnioskodawca uzyskał opinię (interpretację) klasyfikacyjną Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi („GUS”) potwierdzającą klasyfikację statystyczną Usług w przypadku ich świadczenia poprzez Punkty X. Access Point.
    Zgodnie z opinią klasyfikacyjną GUS Usługi te powinny być klasyfikowane jako „usługi kurierskie wykonywane różnymi środkami transportu” i mieszczą się w grupowaniu 53.20.11.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”).
  6. Końcowo, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że niniejszy Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, w którym opisane powyżej Usługi będą świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej opisanych w zdarzeniu przyszłym Usług w przypadku ich realizowania poprzez Punkty X. Access Point jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej?


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej opisanych w zdarzeniu przyszłym Usług w przypadku ich realizowania poprzez Punkty X. Access Point jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.


Uzasadnienie


  1. Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział jednak możliwość wprowadzenia wyjątków w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych (art. 111 ust. 8 ustawy o VAT).
    Na mocy wspomnianej delegacji ustawowej Minister Finansów wydał Rozporządzenie. Stosownie do § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwolnione z obowiązku ewidencjonowania (tj. prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących) są czynności wymienione w Załączniku do Rozporządzenia.

    Jednocześnie, pozycja 18 Załącznika do Rozporządzenia wymienia: „Usługi pocztowe i kurierskie - z wyłączeniem usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie” oznaczone symbolem PKWiU: „ex 53”.
  2. Jak zostało potwierdzone w opinii klasyfikacyjnej GUS przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego Usługi świadczone przez Wnioskodawcę powinny być klasyfikowane jako „usługi kurierskie wykonywane różnymi środkami transportu” mieszczące się w grupowaniu 53.20.11.0 PKWiU.
    Oznacza to, że mieszczą się one w zakresie usług wskazanych w pozycji 18 Załącznika do Rozporządzenia. Jednocześnie, nie ma do tych Usług zastosowania wyłączenie zawarte w tej pozycji dot. usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie.
  3. Z uwagi na to, że przedmiotem interpretacji, o którą występuje Wnioskodawca są przepisy prawa podatkowego, Wnioskodawca nie wnosi o analizę przez organ interpretacyjny przepisów innych aktów prawnych w sposób pozwalający na określenie charakteru prawnego ani klasyfikacji statystycznej Usług. Klasyfikacja taka została przedstawiona Wnioskodawcy w ww. opinii klasyfikacyjnej GUS.
    Jednocześnie, w celu lepszego zobrazowania swojego stanowiska, uwzględnionego przez GUS przy wydaniu opinii klasyfikacyjnej, Wnioskodawca poniżej pokrótce przedstawia kluczowe argumenty przemawiające za uznaniem Usług za mieszczące się w grupowaniu 53.20.11.0 PKWiU, a co za tym idzie w pozycji 18 Załącznika do Rozporządzenia.
  4. Zgodnie z art. 3 pkt 19 Prawa Pocztowego przesyłką kurierską jest przesyłka listowa będąca przesyłką rejestrowaną lub paczka pocztowa przyjmowana, sortowana, przemieszczana i doręczana w sposób łącznie zapewniający:
    • bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy;
    • śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do doręczenia;
    • doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach o świadczenie usług pocztowych;
    • doręczenie przesyłki pocztowej bezpośrednio do rąk adresata lub osoby uprawnionej do odbioru;
    • uzyskanie pokwitowania odbioru przesyłki pocztowej w formie pisemnej lub elektronicznej.
    Jakkolwiek Prawo Pocztowe nie zawiera definicji „usługi kurierskiej”, to z art. 2 ust. 1 pkt 1) i 2) oraz 3 pkt 30) in fine tej ustawy wynika, że usługami kurierskimi są usługi pocztowe polegające na realizowanym łącznie lub samodzielnie przyjmowaniu, sortowaniu i doręczaniu przesyłek kurierskich oraz ich przemieszczaniu połączonym przynajmniej z jedną z ww. czynności.
    Powyższe przepisy mają zastosowanie zarówno w przypadku przesyłek krajowych jak i międzynarodowych, w tym ostatnim przypadku z uwzględnieniem konwencji międzynarodowych (w szczególności Konwencji CMR oraz Konwencji Montrealskiej), które nie zawierają jednak odrębnych od powyższej definicji przesyłki kurierskiej. Definicja przesyłki kurierskiej, a co za tym idzie - usługi kurierskiej - oparta o ww. przepisy Prawa Pocztowego będzie zatem miała zastosowanie do całokształtu Usług świadczonych przez Wnioskodawcę.
  5. Usługi będą polegały na odebraniu od Klienta, sortowaniu, przemieszczaniu oraz doręczaniu przesyłek kurierskich do odbiorców. Podmiotem odpowiedzialnym za wykonanie tych usług na rzecz Klientów będzie Wnioskodawca. Punkt X. Access Point będzie jedynie podwykonawcą Wnioskodawcy tj. będzie podmiotem, który wykonuje działalność pocztową w imieniu Wnioskodawcy na podstawie pisemnej umowy zawartej ze Spółką (art. 6 ust 4 Prawa Pocztowego).
    Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach świadczenia Usług Wnioskodawca zapewnia spełnienie wszystkich - wskazanych w pkt 4 powyżej - elementów procesu nadawania i odbioru przesyłek charakteryzujących według Prawa Pocztowym przesyłki, a co za tym idzie - usługi kurierskie. Fakt, że część z tych świadczeń będzie fizycznie dokonywana poprzez Punkt X. Access Point nie zmienia tego, że czynności te będą elementem świadczenia Usług, organizowanego i wykonywanego przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów.
    Specyfiką Usług świadczonych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Punktów X. Access Point w porównaniu z usługami zwykłych „kurierów” jest bowiem jedynie to, że przesyłki te mogą być nadawane i odbierane w dogodnym dla Klienta/ odbiorcę miejscu i czasie. Podobnie jak w przypadku kurierów „mobilnych”, Klient będzie mógł również w danym Punkcie X. Access Point zapłacić Wnioskodawcy za usługę kurierską. Taki sposób organizacji procesu nadawania i odbioru i - ewentualnie - płatności nie wpływa jednak na istotę świadczonych Usług. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Punktów X. Access Point spełniają bowiem wszystkie wymogi usługi kurierskiej, a korzystanie przez Wnioskodawcę z sieci Punktów X. Access Point nie prowadzi do wyodrębnienia nowego rodzaju Usługi, a jest jedynie określonym sposobem realizacji dotychczas świadczonych usług kurierskich.
  6. Mając na względzie powyższe, świadczenie przez Wnioskodawcę Usług mieszczących się w grupowaniu 53.20.11.0 PKWiU, a co za tym idzie w pozycji 18 Załącznika do Rozporządzenia, jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie art. § 2 ust. 1 Rozporządzenia.

Końcowo, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że jego stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 września 2012 r, nr IPPP2/443-706/12-2/DG.

Konsekwentnie, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego wyżej stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy o VAT upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników oraz czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń. Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tymi przepisami wysokości obrotów.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. w powyższym zakresie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

Jak wynika z zapisu § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W ww. załączniku zawierającym katalog czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w poz. 18 znajdują się usługi pocztowe i kurierskie /PKWiU ex 53/ – z wyłączeniem usług w zakresie przygotowywania oraz dostawy towarów na zamówienie.

Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na odebraniu od nadawcy, sortowaniu, przemieszczaniu oraz doręczaniu przesyłek kurierskich do odbiorców. Usługi te będą oparte o nową funkcjonalność polegającą na umożliwieniu Klientom nadawania oraz odbierania przesyłek w dogodnym dla nich miejscu i czasie, w placówce prowadzonej przez niezależny podmiot współpracujący z Wnioskodawcą na podstawie umowy. Klienci w ramach nowej funkcjonalności mogą dokonywać płatności za usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz uiszczać kwoty pobrań bezpośrednio w Punkcie X. Access Point.

Wnioskodawca uzyskał opinię (interpretację) klasyfikacyjną Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi potwierdzającą klasyfikację statystyczną Usług w przypadku ich świadczenia poprzez Punkty X. Access Point. Zgodnie z opinią klasyfikacyjną GUS Usługi te powinny być klasyfikowane jako „usługi kurierskie wykonywane różnymi środkami transportu” i mieszczą się w grupowaniu 53.20.11.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Usługi te będzie świadczył na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Usług w przypadku ich realizowania poprzez Punkty X. Access Point jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, że prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 przysługuje w sytuacji świadczenia ściśle określonych usług (usług o konkretnych symbolach PKWiU), które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU usług, które Wnioskodawca zamierza świadczyć mieści się w klasyfikacji 53.20.11.0 jako „usługi kurierskie wykonywane różnymi środkami transportu”. Jednocześnie, jak wskazano we wniosku, nie ma do tych Usług zastosowanie wyłączenie zawarte w tej pozycji dot. usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie.

Po uwzględnieniu okoliczności niniejszej sprawy w świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie w stosunku do Usług, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w przyszłości, a które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 53.20 „Pozostałe usługi pocztowe i kurierskie” i nie stanowią usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie, Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie z obowiązku ich ewidencji na kasie rejestrującej zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i poz. 18 załącznika do tego rozporządzenia. Wskazane zwolnienie Spółka może stosować do dnia 31 grudnia 2016 r., tj. do dnia obowiązywania regulacji prawnych dotyczących zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących zawartych w powołanym wyżej rozporządzeniu.

Należy jednak podkreślić, że zwolnienie to Wnioskodawca może stosować tylko do usług, których sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, gdyż nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez podmioty inne, niż wymienione w cyt. wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. w przypadku działalności Wnioskodawcy przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak również przez firmy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Tut. Organ wskazuje, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego powołanej klasyfikacji statystycznej, a interpretację wydano na podstawie informacji udzielonych przez Wnioskodawcę w tym zakresie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj