Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-706/12-2/DG
z 4 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-706/12-2/DG
Data
2012.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
usługi kompleksowe
usługi kurierskie


Istota interpretacji
W zakresie uznania świadczonej przez Stronę usługi kurierskiej za usługę o charakterze kompleksowym oraz korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących



Wniosek ORD-IN 342 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24.07.2012r. (data wpływu 27.07.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonej przez Stronę usługi kurierskiej za usługę o charakterze kompleksowym oraz korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.07.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonej przez Stronę usługi kurierskiej za usługę o charakterze kompleksowym oraz korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej „Spółka, „Wnioskodawca”) zamierza świadczyć na rzecz konsumentów m.in. usługi polegające na odbieraniu (w miejscach wskazanych przez klientów) lub przyjmowaniu (w punktach obsługi klienta) od nadawców na terytorium Polski przesyłek, ich przewozie transportem drogowym lub lotniczym i doręczaniu do adresatów poza granicami Polski.

Spółka zamierza świadczyć także pewne usługi dodatkowe do wyżej wymienionych (tj. wyłącznie w powiązaniu z nimi jako świadczenia opcjonalne): opakowanie i ubezpieczenie przesyłki oraz usługi przesyłek „COD” tj. tzw. „przesyłek za pobraniem”.

Konsument jest zobowiązany oddać przesyłkę w punkcie obsługi klienta w stanie umożliwiającym jej prawidłowy przewóz i wydanie bez ubytku i uszkodzenia, a przesyłki, które ze względu na swoje właściwości lub zawartość wymagają opakowania, klient zobowiązany jest oddać w opakowaniu. Usługa opakowania przesyłki polega na tym, iż podczas odbierania przesyłki od klienta przesyłka jest pakowana do, będących w ofercie Spółki, kopert, bądź pudełek.

Usługa COD polega na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłki adresatowi oraz pobraniu należnej kwoty i przekazaniu jej na rachunek bankowy lub adres wskazany przez nadawcę przesyłki.

Większość przesyłek będą prawdopodobnie stanowiły rozmaite rzeczy, inne niż korespondencja lub dokumenty, a ponadto przesyłki zawierające korespondencję lub dokumenty.

Spółka nie dysponuje własną flota transportową, ani nie zatrudnia etatowych pracowników bezpośrednio wykonujących transport ani nie posiada punktów obsługi klientów poza granicami Polski. Wnioskodawca we własnym zakresie dokonuje w ramach ww. usług wyłącznie przyjęcia przesyłek w punktach obsługi klientów na terenie Polski, ich sortowania i przygotowania do przewozu, ew. opakowania, czy ubezpieczenia. Wszelkie inne czynności w ramach ww. usług Spółka zleca osobom trzecim, innym przedsiębiorcom krajowym lub zagranicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obowiązującym stanie prawnym, w odniesieniu do usług jakie Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz konsumentów, Spółka może korzystać ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka w odniesieniu do usług jakie zamierza świadczyć na rzecz konsumentów, może korzystać ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1) Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z pkt 18 Załącznika do Rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2012 roku, zwolnione są usługi pocztowe i kurierskie, z wyłączeniem usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie.

Przepis art. 5a ustawy o VAT stanowi, że dla identyfikacji towarów oraz przy określaniu zakresu świadczonych usług stosuje się klasyfikacje statystyczne, wyłącznie jeżeli przepisy o podatku od towarów i usług w tym zakresie powołują symbole statystyczne.

Opisana działalność, jaką zamierza prowadzić Spółka, mieści się, zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie usług wskazanych w pkt 18 Załącznika do Rozporządzenia. W tymże pkt 18, w kolumnie 2 Załącznik odwołuje się do Działu 53 PKWiU - usługi pocztowe i kurierskie.

Zgodnie z ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju W sytuacji, w której świadczenie usługodawcy ma złożony charakter (składa się z zespołu świadczeń), dla prawidłowego zastosowania zasad opodatkowania i ewidencjonowania wynikających z ustawy o VAT należy w pierwszej kolejności określić, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem głównym (zasadniczym), wobec którego wszystkie pozostałe świadczenia mają charakter pomocniczy, uatrakcyjniający korzystanie ze świadczenia głównego. W takiej sytuacji, całość świadczenia będzie podlegała zasadom opodatkowania i ewidencjonowania na zasadach przewidzianych dla świadczenia głównego, czy też ewentualnie mamy do czynienia z szeregiem odrębnych usług. W przypadku omawianej usługi kurierskiej, zdaniem Wnioskodawcy, charakter oraz cel ekonomiczny planowanych usług, w szczególności z perspektywy nabywcy usługi, wskazuje, iż jest to nabycie jednego świadczenia głównego — usługi kurierskiej, ewentualnie wraz ze świadczeniami pomocniczymi, jak pakowanie, czy ubezpieczenie przesyłki. Zatem wg Wnioskodawcy nie tylko przewóz przesyłki i jej doręczenie, ale także i pakowanie, czy ubezpieczenie przesyłki stanowią części składowe usługi głównej i powiększają cenę świadczenia zasadniczego, a cała kompleksowa usługa podlegała zasadom ewidencjonowania przewidzianym dla usług kurierskich.

Z omawianego zwolnienia nie korzystają usługi w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie. W ocenie Wnioskodawcy elementy składowe usługi jaką zamierza Spółka świadczyć na rzecz konsumentów nie mieszczą się w zakresie pojęcia „przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie”.

Zatem należy stwierdzić, że Spółka w zakresie sprzedaży usług pocztowych kurierskich, których prowadzenie na rzecz konsumentów zamierza rozpocząć, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Zwolnienie powyższe, wg aktualnie obowiązującego rozporządzenia obowiązuje do dnia 31 grudnia 2012 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz.U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. ustawy 1, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy o VAT upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników oraz czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tymi przepisami wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W ww. załączniku zawierającym katalog czynności zwolnionych z opodatkowania w poz. 18 znajdują się usługi pocztowe i kurierskie /PKWiU ex 53/ – z wyłączeniem usług w zakresie przygotowywania oraz dostawy towarów na zamówienie.

Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz konsumentów m.in. usługi polegające na odbieraniu (w miejscach wskazanych przez klientów) lub przyjmowaniu (w punktach obsługi klienta) od nadawców na terytorium Polski przesyłek, ich przewozie transportem drogowym lub lotniczym i doręczaniu do adresatów poza granicami Polski. Spółka zamierza świadczyć także pewne usługi dodatkowe do wyżej wymienionych usług polegające na pakowaniu i ubezpieczeniu zleconej przesyłki oraz usługi przesyłek „COD” tj. tzw. „przesyłek za pobraniem”.

Usługa opakowania przesyłki polega na tym, iż podczas odbierania przesyłki od klienta przesyłka jest pakowana do oferowanych przez Spółkę kopert, bądź pudełek.

Usługa COD polega na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłki adresatowi oraz pobraniu należnej kwoty i przekazaniu jej na rachunek bankowy lub adres wskazany przez nadawcę przesyłki.

Spółka nie dysponuje własną flotą transportową ani nie posiada punktów obsługi klientów poza granicami Polski. Wnioskodawca we własnym zakresie dokonuje w ramach ww. usług wyłącznie przyjęcia przesyłek w punktach obsługi klientów na terenie Polski, ich sortowania i przygotowania do przewozu, ew. opakowania, czy ubezpieczenia. Wszelkie inne czynności w ramach ww. usług Spółka zleca osobom trzecim, innym przedsiębiorcom krajowym lub zagranicznym.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy wykonując przedmiotowe usługi na rzecz klientów może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasach rejestrujących.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 przysługuje w sytuacji świadczenia ściśle określonych usług (usług o konkretnych symbolach PKWiU), które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa kurierska polegająca na transporcie i doręczeniu do odbiorcy danej przesyłki, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy, takie jak pakowanie przesyłki lub jej ubezpieczenie, czy też doręczenie przesyłki za pobraniem należności tzw. usługa COD. Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym – usłudze kurierskiej, którą dopełniają inne świadczenia pomocnicze jak pakowanie przesyłki bądź ubezpieczenie, usługa COD. Zatem Wnioskodawca prawidłowo wskazał, iż klient będzie zainteresowany nabyciem świadczenia głównego – usługi kurierskiej, którą mogą uzupełnić ww. świadczenia dodatkowe, które dla klienta nie stanowią celu ekonomicznego.

Ponadto w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 53 – usługi pocztowe i kurierskie oraz nie stanowią usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie.

W konsekwencji powyższego tutejszy Organ stwierdza, że w stosunku do usług kurierskich mieszczących się w grupowaniu PKWiU 53, które zamierza świadczyć Wnioskodawca, będzie miało zastosowanie zwolnienie z obowiązku ich ewidencji na kasie rejestrującej zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i poz. 18 załącznika do tego rozporządzenia. Przedmiotowe zwolnienie Spółka może stosować do dnia 31.12.2012r., tj. do dnia obowiązywania regulacji prawnych dotyczących zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących zawartych w powołanym rozporządzeniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących odnośnie świadczenia kompleksowych usług kurierskich należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego powołanej klasyfikacji statystycznej, a interpretację wydano na podstawie informacji udzielonych przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj