Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-237/12/JP
z 1 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-237/12/JP
Data
2012.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
odpłatne przekazanie
przebudowa
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy i Powiatu nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę na rozbudowę infrastruktury drogowej nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012r. (data wpływu 7 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy i Powiatu nakładów poniesionych na rozbudowę infrastruktury drogowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy i Powiatu nakładów poniesionych na rozbudowę infrastruktury drogowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą której zasadniczym przedmiotem jest realizacja projektu pn. „…” (tzw. Galeria lub Inwestycja). Inwestycja będzie największym centrum handlowym, a w jej skład wejdzie ok. 90 sklepów, w tym hipermarket. Galeria będzie usytuowana na działce o powierzchni ponad 100 tys. m2. Łączna powierzchnia Galerii przeznaczona pod wynajem będzie wynosić ponad 30 tys. m2. Na zewnątrz Galerii powstanie parking na ok. 1000 samochodów. Po zakończeniu realizacji inwestycji, Wnioskodawca będzie czerpać opodatkowane VAT przychody z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z planowaną budową Galerii, Wnioskodawca został zobowiązany do rozbudowy układu komunikacyjnego wokół Galerii. Obecnie funkcjonująca sieć dróg publicznych wokół terenu Inwestycji nie zapewnia bowiem odpowiedniego dojazdu dla przyszłych klientów i dostawców, a tym samym bez jej rozbudowy nie będzie możliwe funkcjonowanie Galerii. Obowiązek rozbudowy dróg publicznych w rejonie Inwestycji wynika w pierwszej kolejności z zapisów Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 30 września 2009r. W uchwale tej wskazano, że realizacja obiektów wielkopowierzchniowych uwarunkowana jest budową i przebudową dróg publicznych określonych w uchwale. Ponadto, obowiązek dokonania przez Wnioskodawcę budowy i przebudowy dróg publicznych wynika z art. 16 ustawy o drogach publicznych, zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Na podstawie art. 16 ust 2 ustawy o drogach publicznych szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej. W związku z tym Wnioskodawca zawarł umowy z Miastem (Gmina) oraz Powiatem (Powiat) określające zakres zobowiązań Wnioskodawcy w obszarze realizacji projektu Galerii wraz z budową i przekazaniem Infrastruktury drogowej (Umowy). Zakres powyższych zobowiązań ustalono na podstawie właściwego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Na podstawie Umów Wnioskodawca dokona modernizacji i rozbudowy infrastruktury drogowej umożliwiającej dojazd do Galerii. Prace te będą wykonane na gruntach należących do Gminy lub Powiatu (większość gruntów przeznaczonych pod realizację układu drogowego stanowi w chwili obecnej własność Gminy lub Powiatu; pozostała część gruntów koniecznych do wykonania prac dotyczących dróg gminnych zostanie przed ich rozpoczęciem nabyta przez Gminę od innych podmiotów, w tym od Wnioskodawcy). Po zrealizowaniu poszczególnych elementów docelowego układu drogowego, Wnioskodawca zobowiązany będzie do nieodpłatnego przekazania na rzecz właściwego zarządcy drogi wybudowanej lub zmodernizowanej infrastruktury drogowej i towarzyszącej położonej na gruntach należących do Gminy lub Powiatu. Wnioskodawca dokona także cesji uprawnień z tytułu gwarancji i rękojmi na wykonane prace.

Na mocy Umów, Wnioskodawca został zobowiązany do zrealizowania następujących zadań w zakresie budowy lub rozbudowy układu komunikacyjnego na terenach należących do Gminy tub Powiatu, w tym pozyskanych przez Gminę przed realizacją prac (zwanych łącznie infrastrukturą drogową):

  1. budowa nowej nitki (o długości 750 m) ul. … do ul. … wraz z wybudowaniem ronda,
  2. budowy łącznika od ul. … do terenu centrum handlowego,
  3. budowy łącznika od ul. … do ul. …,
  4. ul. … do ul. …,
  5. budowy wjazdu od ul. ….

Wnioskodawca jest także zobowiązany do wykonania chodników wraz ze ścieżką rowerową oraz budowy odwodnienia, oświetlenia i innej infrastruktury funkcjonalnie koniecznej dla korzystania z infrastruktury drogowej. Zakres koniecznych do wykonania prac związanych z infrastrukturą drogową jest zgodny z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego obowiązującym na tym terenie.

Po zakończeniu realizacji poszczególnych etapów budowy infrastruktury drogowej, Wnioskodawca nieodpłatnie przekaże je na rzecz właściwych zarządców dróg. Nowo wybudowana nitka ul. Wojska Polskiego, o której mowa w pkt 1 powyżej, zostanie przekazana na rzecz Powiatu. Natomiast pozostałe elementy wybudowanej lub zmodernizowanej infrastruktury drogowej (tj. pkt 2-5 powyżej) zostaną przekazane na rzecz Gminy.

W związku z koniecznością sporządzenia dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenia prac budowlanych, Wnioskodawca będzie nabywać tego typu usługi od podwykonawców. Będzie także nabywać towary konieczne w procesie przebudowy dróg. W związku z tym, Wnioskodawca będzie otrzymywać faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług zawierające kwoty podatku VAT naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy i Powiatu nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę na rozbudowę infrastruktury drogowej w zakresie uzgodnionym w Umowach nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy lub Powiatu wybudowanej lub zmodernizowanej przez Spółkę Infrastruktury drogowej stanowiącej drogi publiczne komunikującej Galerię z systemem dróg w okolicy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie została bowiem objęta zakresem ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów zostało zdefiniowane w art. 7 ust 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemąjącej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Z przytoczonego powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Przepisy tej ustawy przewidują jednak sytuacje, w których dostawa towarów lub świadczenie usług dokonywane nieodpłatnie traktowane są analogicznie jak odpłatna dostawa/świadczenie, a w konsekwencji podlegają one również opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 7 ust 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika tub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z art. 8 ust 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej przepisy, należy rozstrzygnąć czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy lub Powiatu rozbudowanej infrastruktury drogowej stanowi jedną z czynności, z którą ustawa o VAT wiąże obowiązek podatkowy (tj. odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie dokonywał budowy lub rozbudowy dróg na gruntach należących do podmiotów trzecich (Gminy lub Powiatu). Nakłady na powyższe prace zostaną następnie nieodpłatnie przekazane na rzecz właściwego zarządcy drogi, tj. Gminy lub Powiatu. Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy lub Powiatu infrastruktury drogowej wybudowanej lub przebudowanej na gruntach stanowiących własność innego podmiotu nie może zostać uznane za dostawę towarów. Jak stanowi bowiem art. 47 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (zasada superficies solo cedit). Natomiast, zgodnie z art. 48 KC, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Powyższe oznacza, iż skoro infrastruktura drogowa rozbudowana przez Wnioskodawcę będzie trwale związana z gruntem stanowiącym własność Gminy lub Powiatu, prawo własności wybudowanych dróg jako część składowa przysługiwać będzie odpowiednio Gminie lub Powiatowi. Wnioskodawca zwraca uwagę na fakt, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w przedmiotowym przypadku podmiot przekazujący nie będzie właścicielem przekazywanej infrastruktury. Nie będzie zatem zachodziła dostawa towarów w rozumieniu ustawy o VAT. W konsekwencji, dokonywane przekazanie przebudowanej infrastruktury należy uznać za świadczenie usług. W związku z tym rozstrzygnięcia wymaga, czy świadczenie to w świetle przepisów o ustawy o VAT podlega opodatkowaniu.

Ustawa o VAT utożsamia nieodpłatne świadczenie usług z odpłatnym ich świadczeniem (nakładając VAT na taką transakcję) w następujących sytuacjach:

  • w przypadku świadczenia polegającego na wykorzystaniu towarów należących do Wnioskodawcy, co do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika,
  • w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste lub wszelkich innych nieodpłatnych świadczeń, o ile następują one na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

A contrario, nieodpłatne świadczenia niespełniające powyższych warunków nie mogą być utożsamiane z odpłatnym świadczeniem usług i nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy lub Powiatu przebudowaną infrastrukturę drogową związaną z budową Galerii, przekazanie takie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT w sytuacji, gdy będzie mieć ono związek prowadzonym przedsiębiorstwem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy lub Powiatu rozbudowanej infrastruktury drogowej związanej z realizacją Galerii pędzie stanowić świadczenie usług na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawiają m.in. następujące fakty:

  1. konieczność zrealizowania infrastruktury drogowej oraz przekazania jej na rzecz Gminy lub Powiatu w związku z realizacją Galerii wynika wprost z przepisów prawa (art. 16 ustawy o drogach publicznych oraz zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego),
  2. realizacja przedmiotowej infrastruktury drogowej jest obiektywnie konieczna w celu wybudowania Galerii i umożliwienia jej podstawowej działalności oraz osiągnięcia z tego tytułu przychodów z najmu powierzchni handlowo-usługowych.

Ad a). W świetle zapisów Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 30 września 2009r. realizacja obiektów wielkopowierzchniowych uwarunkowana jest budową i przebudową dróg publicznych określonych w uchwale. Zgodnie z art. 16 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o drogach publicznych, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Powyższe oznacza, iż obowiązek rozbudowania infrastruktury drogowej przez Wnioskodawcę wynika wprost z przepisów prawa. W celu realizacji tego obowiązku, Wnioskodawca zawarł Umowy z zarządcami rozbudowywanych dróg, tj. z Powiatem oraz z Gminą. W ramach obu Umów Wnioskodawca zobowiązał się do realizacji na własny koszt docelowego układu dróg publicznych oraz do przekazania go nieodpłatnie na rzecz Gminy lub Powiatu. W Umowach określono szczegółowy zakres zadań oraz warunki przekazania wybudowanej lub zmodernizowanej infrastruktury drogowej. Zakres ten wynika z obowiązującego dla tego terenu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Wywiązanie się z zobowiązania do wybudowania lub zmodernizowania infrastruktury drogowej w zakresie uzgodnionym z Miastem i Powiatem jest zatem wynikającym z przepisów prawa obowiązkiem Wnioskodawcy. W przypadku niewybudowania lub niezmodernizowania omawianej infrastruktury, Wnioskodawca nie będzie mógł prowadzić działalności gospodarczej polegającej na wynajmie powierzchni handlowej i usługowej, tracąc tym samym podstawowe źródło dochodów.

Ad b). Niezbędnym warunkiem budowy oraz normalnego funkcjonowania Galerii jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury drogowej wokół obiektu. Z uwagi na fakt, że teren przeznaczony pod inwestycję nie posiadał do tej pory odpowiedniego (tj. pozwalającego na obsługę wzmożonego ruchu samochodowego) połączenia z infrastrukturą dróg publicznych, w celu umożliwienia dojazdu przyszłym klientom oraz dostawcom Galerii, Wnioskodawca zmuszony jest ponieść nakłady inwestycyjne związane z rozbudową omawianej infrastruktury łączącej budowany obiekt z układem komunikacyjnym. W konsekwencji, Wnioskodawca budując (rozbudowując) odpowiednią infrastrukturę drogową dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu wynajmu powierzchni handlowo - usługowej. Istnienie odpowiedniego dojazdu do obiektu handlowego przekłada się zatem wprost na możliwość uzyskania tych dochodów.

Stanowisko Wnioskodawcy w kwestii niepodlegania opodatkowaniu nieodpłatnego przekazania na rzecz zarządcy drogi (Gminy lub Powiatu) przebudowanej infrastruktury dróg publicznych związanych z realizacją inwestycji niedrogowej znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 lipca 2007r. (sygn. III SA/Wa 3537/06), który zapadł na tle analogicznego stanu faktycznego stwierdził, że w rozpoznawanej sprawie organy podatkowe nie tylko nie zakwestionowały, a wręcz potwierdziły, iż przedmiotowe usługi są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (...). Wobec niespełnienia jednego z warunków określonych w art. 8 ust 2 ustawy (ustawy o VAT) wykonane przez Skarżącej roboty budowlane stanowią usługi o charakterze nieodpłatnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.” (Podobne stanowisko w kwestii nieodpłatnego przekazania infrastruktury zostało zaprezentowane w wyrokach WSA w Warszawie: z 13 lipca 2007r. (sygn. III SA/Wa 3630/06) oraz z 17 czerwca 2008r. (sygn. III SA/Wa 398/08). Wyrok ten został wprawdzie wydany na podstawie stanu prawnego obowiązującego przed 1 kwietnia 2011r., niemniej jednak zawarte w nich tezy są w dalszym ciągu aktualne, bowiem kluczowy jest fakt, iż w wyżej wymienionym wyroku potwierdzono związek tego typu wydatków z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Podobny pogląd jest także powszechnie przyjmowany w wiążących interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 29 maja 2009r. (sygn. IBPP1/443-196/09/AL) wskazał, że „stwierdzić należy, iż przekazanie przez Wnioskodawcę Gminie rozbudowanej infrastruktury drogowej i zmodyfikowanej infrastruktury towarzyszącej będzie odbywało się w bezpośrednim związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem tj. przekazanie powyższe będzie odbywało się w związku z profilem planowanej przez Wnioskodawcę działalności, a mianowicie wynajmem powierzchni handlowo-usługowej. Powyższe przekazanie będzie warunkowało uzyskiwanie przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu najmu centrum handlowo-rozrywkowego „M”. A zatem jeden z warunków koniecznych dla uznania nieodpłatnego świadczenia usług za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie został spełniony. W świetle powyższego nieodpłatne przekazanie Gminie rozbudowanej infrastruktury drogowej i zmodyfikowanej infrastruktury towarzyszącej realizowanej w związku z przedsięwzięciem Inwestycyjnym polegającym na budowie centrum handlowo-rozrywkowego „M” nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług (Nieodpłatne przekazanie infrastruktury uznawano za niepodlegające opodatkowaniu VAT także w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 sierpnia 2011r. (sygn. ILPP2/443-783/11-2/SJ) i z 15 czerwca 2011r. (sygn. ILPP2/443-567/11-3/EN), interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w z 24 listopada 2011r. (IPPP2/443-1046/11-2/MM), 18 lutego 2008r. (sygn. 1401/PH-I/4407/14-1/07/AŁ/PV-I); z 25 stycznia 2008r. (sygn. 1401/PV-I/4407/14-18/07/AŁ); z 21 września 2007r. (sygn. 1401/PH-I/4407/14-138/06/AŁ); z 21 września 2007r. (sygn. 1401/PH-I/4407/14-137/06/AŁ); z 20 września 2007r. (sygn. 1401/PH-I/4407/14-135/06/AŁ); z 17 września 2007r. (sygn. 1401/PH-I/4407/14-35/07/AŁ).

Analogicznie o związku nakładów poniesionych na budowę infrastruktury drogowej służącej dojazdowi do obiektu centrum handlowego z przyszłymi przychodami z wynajmu powierzchni handlowych wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 24 listopada 2011r. (sygn. IPPP2/443-1046/11-2/MM), stwierdzając, że: „Z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę, a więc wynajmowaniem powierzchni biurowych, handlowych oraz usługowych wiąże się nierozerwalnie budowa budynków pod wynajem, koszty zakupu gruntów oraz koszty inwestycji bezpośrednio z tymi wydatkami związane. Takim kosztem jest m.in. koszt infrastruktury drogowej otaczającej Centrum. Należy podkreślić, iż bez infrastruktury drogowej nie będzie możliwy dojazd do Centrum i realizacja celów gospodarczych Spółki. Obowiązek zrealizowania takiej inwestycji wynika także bezpośrednio z wskazanego już art. 16 ustawy o drogach publicznych. Związek z działalnością gospodarczą przekazania gminie drogi dojazdowej dc Centrum jest więc niewątpliwy.”

W świetle powyższych argumentów nie ulega wątpliwości, że wybudowanie oraz przekazanie na rzecz Gminy lub Powiatu rozbudowanej infrastruktury drogowej następuje na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Przekazanie wybudowanych przez Wnioskodawcę we własnym zakresie dróg jest konieczne dla rozpoczęcia osiągania przychodów z Galerii. Nie jest zatem spełniona przesłanka, której spełnienie skutkowałoby koniecznością opodatkowania przekazania VAT. W konsekwencji, art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o VAT w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie znajduje zastosowania, a nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej na rzecz Gminy lub Powiatu pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą której zasadniczym przedmiotem jest realizacja projektu pn. „…” (tzw. Galeria lub Inwestycja). Inwestycja będzie największym centrum handlowym, a w jej skład wejdzie ok. 90 sklepów, w tym hipermarket. Po zakończeniu realizacji inwestycji, Wnioskodawca będzie czerpać opodatkowane VAT przychody z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z planowaną budową Galerii, Wnioskodawca został zobowiązany do rozbudowy układu komunikacyjnego wokół Galerii. Obecnie funkcjonująca sieć dróg publicznych wokół terenu inwestycji nie zapewnia bowiem odpowiedniego dojazdu dla przyszłych klientów i dostawców, a tym samym bez jej rozbudowy nie będzie możliwe funkcjonowanie Galerii. Wnioskodawca zawarł umowy z Miastem (Gmina) oraz Powiatem (Powiat) określające zakres zobowiązań Wnioskodawcy w obszarze realizacji projektu Galerii wraz z budową i przekazaniem Infrastruktury drogowej (Umowy). Na podstawie Umów Wnioskodawca dokona modernizacji i rozbudowy infrastruktury drogowej umożliwiającej dojazd do Galerii. Prace te będą wykonane na gruntach należących do Gminy lub Powiatu. Po zakończeniu realizacji poszczególnych etapów budowy infrastruktury drogowej, Wnioskodawca nieodpłatnie przekaże je na rzecz właściwych zarządców dróg (tj. Powiatu i Gminy). Wnioskodawca będzie nabywać usługi od podwykonawców, będzie także nabywać towary konieczne w procesie przebudowy dróg. Wnioskodawca będzie otrzymywać faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług zawierające kwoty podatku VAT naliczonego.

Przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki.

Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca realizuje budowę lub przebudowę dróg publicznych w celu zapewnienia wybudowanym przez Wnioskodawcę obiektom handlowym, w których wynajmowane są przez Wnioskodawcę powierzchnie handlowe, odpowiedniego dostęp do ciągów komunikacyjnych.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca rozbudowując infrastrukturę drogową dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będzie uzyskiwał z tytułu wynajmu powierzchni handlowej w obiekcie wybudowanym przez Wnioskodawcę. Niewykonanie przez Wnioskodawcę przedmiotowej inwestycji drogowej uniemożliwiałoby prowadzenie działalności gospodarczej w wybudowanych obiektach handlowych.

Obowiązek udziału Wnioskodawcy w budowie lub przebudowie drogi publicznej wynika z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 19, poz. 115 ze zm.). W myśl tego przepisu budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Stosowanie do art. 16 ust. 2 ustawy o drogach publicznych szczegółowe warunki realizacji tego obowiązku reguluje umowa pomiędzy zarządcą drogi a inwestorem.

W świetle przytoczonych przepisów oraz biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż przekazanie przez Wnioskodawcę Gminie i Powiatowi rozbudowanej infrastruktury drogowej będzie odbywało się w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością w obiekcie Galerii. Powyższe przekazanie będzie warunkowało uzyskiwanie przez Wnioskodawcę obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego nieodpłatne przekazanie Gminie inwestycji drogowej zapewniającej dostęp do wybudowanych przez Wnioskodawcę obiektów handlowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy lub Powiatu wybudowanej lub zmodernizowanej przez Spółkę Infrastruktury drogowej stanowiącej drogi publiczne komunikujące Galerię z systemem dróg w okolicy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie wskazanych we wniosku wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub prawnego.

Jednocześnie tut. organ informuje, że w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki ponoszone w związku z budową lub rozbudową przekazywanej infrastruktury drogowej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj