Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2415-1028/11-4/WS
z 20 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2415-1028/11-4/WS
Data
2012.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Informacje podatkowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
akcjonariusz
informacja podatkowa
podatek dochodowy od osób fizycznych


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych – Obowiązek sporządzenia imiennej informacji. Ordynacja podatkowa – Informacje podatkowe.



Wniosek ORD-IN 549 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia przez Spółkę informacji imiennej jest:

  • prawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 1, 2 i 3 w części dotyczącej obowiązku przekazania informacji naczelnikowi urzędu skarbowego,
  • bezprzedmiotowe – w odniesieniu do pytania nr 3, w części dotyczącej ustalenia właściwego urzędu skarbowego i naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, celem przesłania imiennej informacji o wysokości dochodu uzyskanego przez wykupywanego akcjonariusza z tytułu wykupu należących do akcjonariusza akcji.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia przez Spółkę informacji imiennej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na dzień 21 lutego 2011 r. akcjonariat spółki akcyjnej (zwanej dalej spółką) stanowili:

  1. akcjonariusz większościowy sp. z o.o. oraz
  2. 163 akcjonariuszy mniejszościowych.


Spółka nie była notowana na giełdzie; część spośród akcjonariuszy mniejszościowych spółki otrzymała swoje akcje w trybie ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych i ich prywatyzacji.

Dnia 22 lutego 2011 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę o:

  1. przymusowym wykupie akcji akcjonariuszy mniejszościowych,
  2. wyznaczeniu biegłych rewidentów dla określenia ceny po jakiej nastąpi wykup akcji akcjonariuszy mniejszościowych.


Przedmiotem wykupu było 1 768 należących do akcjonariuszy mniejszościowych akcji imiennych spółki. Akcje posiadane przez akcjonariuszy mniejszościowych stanowiły 0,14% kapitału zakładowego spółki, a akcje posiadane przez akcjonariusza większościowego stanowiły 99,86% kapitału zakładowego spółki. Wykup prowadzony był z zachowaniem trybu określonego przez przepisy obowiązującego prawa. W szczególności przepisy k.s.h.: uchwała o przymusowym wykupie została ogłoszona w 2011 r. Cena pojedynczej akcji została ustalona przez biegłych rewidentów na 30,15 zł, a informacja o ustalonej przez biegłych cenie wykupu została ogłoszona w 2011 r. Akcjonariusz większościowy wpłacił spółce całość ceny za wykupywane akcje. Następnie spółka rozpoczęła przekazywanie środków pieniężnych poszczególnym akcjonariuszom mniejszościowym. W ramach tej procedury spółka m.in. powiadomiła listownie poszczególnych wykupywanych akcjonariuszy, korespondencja została skierowana na adresy akcjonariuszy wskazane w księdze akcyjnej, o przeprowadzeniu procedury wykupu, a także wezwała wykupywanych akcjonariuszy do wskazania sposobu w jaki ma być im przekazana cena za podlegające wykupowi akcje. Spółka przekazała cenę za wykupywane akcje wszystkim wykupywanym akcjonariuszom mniejszościowym. W przypadku gdy spółka nie znała nr konta akcjonariusza cena za akcje przekazywana była mu osobiście w kasie spółki albo przekazem pocztowym na adres wskazany w księdze akcyjnej. W trakcie dokonywania ww. czynności wyszło na jaw, że niektóre spośród znajdujących się w księdze akcyjnej adresów akcjonariuszy podlegających wykupowi są nieaktualne lub nieprawdziwe. Ze względu na brak aktualnych adresów, nr PESEL wykupywanych akcjonariuszy oraz nieznajomość nr NIP tych akcjonariuszy spółka nie mogła wystąpić do MSWiA z wnioskiem o wskazanie aktualnych adresów wykupywanych akcjonariuszy. Zwrócić należy również uwagę, że w przypadku śmierci któregokolwiek z wykupywanych akcjonariuszy spółka zmuszona była do ustalenia kręgu spadkobierców takich akcjonariuszy, co w związku z brakiem ww. danych dotyczących wykupywanych akcjonariuszy było niemożliwe. W związku z powyższym spółka podjęła decyzję o przekazaniu na rachunek depozytowy sądu miejsca siedziby spółki kwot należnych tym spośród wykupywanych akcjonariuszy, których adresów spółka nie była w stanie ustalić.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 w zw. z art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej u.p.d.o.f.) w zw. z art. 418 § 3 ustawy kodeks spółek handlowych (zwanej dalej k.s.h.) spółka zobowiązana jest w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy, sporządzone według ustalonego wzoru.

Jak wskazano wyżej, w czasie trwania procedury wykupu, spółka nie dysponowała:

  1. danymi pozwalającymi ustalić pełny aktualny krąg akcjonariuszy spółki,
  2. aktualnymi adresami wykupywanych akcjonariuszy, a także
  3. danymi niezbędnymi do wypełnienia informacji, o której mowa w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f. (deklaracja PIT-8C), tj. danymi jak np. numery NIP oraz aktualne nr PESEL wykupywanych akcjonariuszy.


Ze względu na brak ww. danych ustalenie:

  1. adresów wykupywanych akcjonariuszy mniejszościowych dla przesłania im wymaganej przez przepisy prawa informacji oraz
  2. właściwych dla wykupywanych akcjonariuszy urzędów skarbowych i naczelników urzędów skarbowych, którym spółka powinna przekazać sporządzone informacje

okazało się w przypadku wielu spośród wykupywanych akcjonariuszy niemożliwe.

Zgodnie zaś z art. 80 § 1 ustawy kodeks karny skarbowy (zwanej dalej k.k.s.), kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Zgodnie ze słowniczkiem zawartym w art. 53 k.k.s. użyte w kodeksie określenie „Informacja podatkowa” ma znaczenie nadane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (zwana dalej ordynacją podatkową). Zauważyć należy jednak, że ordynacja podatkowa nie zawiera definicji „Informacji podatkowej”, ale obowiązki dotyczące sporządzania informacji podatkowych oraz rodzaje danych, jakie w tych informacjach powinny być zawarte, reguluje art. 82 i nast. o.p., który znajduje się w rozdziale zatytułowanym „informacje podatkowe”.

Spółka nie kwestionuje obowiązku przekazania informacji, o której mowa w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f w stosunku do:

  1. akcjonariuszy, których adresy zamieszkania lub nr kont bankowych są jej wiadome oraz
  2. właściwych dla tych akcjonariuszy urzędów skarbowych i naczelników tych urzędów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jak określić dochód, o którym mowa w art. 30 ust. 2 u.p.d.o.f., z tytuły wykupu akcji w przypadku gdy spółka nie posiada informacji o kosztach uzyskania przychodu przez akcjonariusza, którego akcje podlegają wykupowi (tj. gdy wykupywany akcjonariusz otrzymał swoje akcje na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o NFI i ich prywatyzacji)...
  2. Czy spółka ma obowiązek przekazania informacji, o której mowa w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f. wykupywanym akcjonariuszom (podatnikom) imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy, sporządzonych według ustalonego wzoru w przypadku gdy nie dysponuje i nie jest w stanie ustalić: aktualnych adresów zamieszkania tych akcjonariuszy (ewentualnie ich spadkobierców), aktualnych nr PESEL ww. podmiotów oraz nr NIP ww. podmiotów...
  3. Czy spółka ma obowiązek przekazania informacji, o której mowa w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f. urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy, sporządzonych według ustalonego wzoru w przypadku gdy nie jest w stanie ustalić miejsca zamieszkania podatnika...

  4. W jaki sposób, w sytuacji opisanej w pytaniu nr 2, spółka ma ustalić właściwy urząd skarbowy i naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, celem przesłania ww. podmiotom imiennej informacji o wysokości dochodu uzyskanego przez wykupywanego akcjonariusza z tytułu wykupu należących do tego akcjonariusza akcji...
  5. Czy imienna informacja o wysokości dochodu uzyskanego przez wykupywanego akcjonariusza, o której mowa w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f. (PIT-8C) jest informacją podatkową w rozumieniu art. 80 § 1 k.k.s. i art. 82 i n. o.p. i czy w związku z tym niezłożenie jej we wskazanym w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f. terminie jest zagrożone karą grzywny wskazaną w art. 80 § 1 k.k.s....


Tutejszy Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1-3 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w odniesieniu do pytania nr 4 wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 20 stycznia 2012 r. nr ILPB2/415-1028/11-5/WS.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W przypadku gdy spółka nie posiada informacji o kosztach uzyskania przychodu, dochodem podlegającym opodatkowaniu jest kwota przychodu należnego ze sprzedaży akcji. Natomiast wykazanie faktycznych kosztów związanych z uzyskanym przychodem ze zbycia akcji spoczywa na podatniku. Podatnik składając zeznanie PIT-38 winien zweryfikować i uzupełnić dane zawarte w informacji PIT-8C, w szczególności w kwestii poniesionych i właściwie udokumentowanych kosztów uzyskania przychodów. Podatek od dochodów kapitałowych ustalany jest bowiem przez podatnika w drodze samoobliczenia. Ustawodawca nałożył na podmioty, które dokonują wypłaty tych świadczeń obowiązek sporządzania jedynie informacji rocznej o wysokości tych dochodów w celu umożliwienia podatnikowi wypełnienia tego obowiązku.

Ad. 2.

Zgodnie z zasadą, impossibilium nulla obligatio est, jeśli spółka nie posiada wymaganych danych do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f., takich jak aktualny adres zamieszkania podatnika, nr NIP i PESEL i mimo podjęcia wysiłków w celu ich ustalenia, nie jest w stanie ich ustalić, to z obowiązku tego musi być zwolniona. Nie może bowiem być zobowiązana do wykonania rzeczy niemożliwych (wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie sygn. akt I SA/Po 874/09).

Ad. 3.

W przypadku gdy spółka nie jest w stanie ustalić danych koniecznych dla sporządzenia informacji, o której mowa w art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f. oraz danych dotyczących miejsca zamieszkania wykupywanych akcjonariuszy, którym ta informacja ma być przekazana spółka zwolniona jest także z obowiązku przekazania (przesłania) ww. informacji naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 1, 2 i 3 w części dotyczącej obowiązku przekazania informacji naczelnikowi urzędu skarbowego,
  • bezprzedmiotowe – w odniesieniu do pytania nr 3, w części dotyczącej ustalenia właściwego urzędu skarbowego i naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, celem przesłania imiennej informacji o wysokości dochodu uzyskanego przez wykupywanego akcjonariusza z tytułu wykupu należących do akcjonariusza akcji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Z kolei z treści art. 30b ust. 6 ww. ustawy wynika, iż po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

W odniesieniu do dochodów, o których mowa w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak wskazała Spółka, ustawodawca nie przewidział instytucji poboru zaliczek w trakcie roku podatkowego.

Natomiast na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Instytucję przymusowego wykupu akcji regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). I tak na podstawie art. 418 § 1 i 2 ww. ustawy - walne zgromadzenie może powziąć uchwałę o przymusowym wykupie akcji akcjonariuszy reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego (akcjonariusze mniejszościowi) przez nie więcej niż pięciu akcjonariuszy, posiadających łącznie nie mniej niż 95% kapitału zakładowego, z których każdy posiada nie mniej niż 5% kapitału zakładowego. Uchwała taka określa akcje podlegające wykupowi oraz akcjonariuszy, którzy zobowiązują się wykupić akcje, jak również określa akcje przypadające każdemu z nabywców. W przypadku realizacji tego uprawnienia wykup akcji dokonuje się za pośrednictwem zarządu i następuje po cenie notowanej na rynku regulowanym, a jeżeli akcje nie są notowane na rynku regulowanym, po cenie ustalonej przez biegłego wybranego przez walne zgromadzenie – art. 417 § 1 Kodeksu spółek handlowych.

Z powyższego wynika, że przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące przymusowego wykupu akcji wskazują na wystąpienie przedmiotowo istotnych elementów charakteryzujących umowę odpłatnego zbycia: oznaczenie przedmiotu zbycia i ceny. Zatem przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji).

W związku z powyższym na Spółce spoczywa obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powołany wyżej przepis ma charakter ogólny i nie zawiera wyjątków od reguły. Z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przepis ten obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. biura maklerskie), jak i inne podmioty pośredniczące w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika.

Zatem również Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągniętego przez akcjonariuszy mniejszościowych i przesłania ich podatnikom oraz urzędom skarbowym, którym kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwych według miejsca zamieszkania podatników, a w przypadku podatników, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Obowiązek ten wynika z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że z obowiązku tego Spółka nie może zostać zwolniona z uwagi na fakt, że nie posiada informacji o wysokości kosztów uzyskania przychodu poniesionych przez akcjonariuszy mniejszościowych na nabycie/objęcie akcji. W przypadku gdy Spółka nie posiada informacji o kosztach uzyskania przychodu, dochodem podlegającym opodatkowaniu jest kwota przychodu należnego z tytułu odpłatnego zbycia – przymusowego wykupu - akcji. Natomiast obowiązek wykazania faktycznych kosztów uzyskania przychodów związanych z uzyskanym przychodem ze zbycia akcji obciąża podatnika. Podatnik składając zeznanie PIT-38 winien zweryfikować i uzupełnić dane zawarte w informacji PIT-8C, w szczególności w kwestii poniesionych i właściwie udokumentowanych kosztów uzyskania przychodów. Podatek od dochodów kapitałowych ustalany jest bowiem przez podatnika w drodze samoobliczenia. W tym przypadku obowiązki podmiotów pośredniczących przy transakcji przymusowego wykupu ograniczają się jedynie do sporządzenia stosownej informacji rocznej – PIT-8C w celu umożliwienia podatnikowi wypełnienia tego obowiązku.

Wskazać również należy, że zgodnie z art. 418 § 2a Kodeksu spółek handlowych akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają przymusowemu wykupowi, powinni, w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzenia spółki. Jeżeli akcjonariusz nie złożył dokumentu akcji w terminie, zarząd unieważnia ją w trybie art. 358, a nabywcy wydaje nowy dokument akcji pod tym samym numerem emisyjnym.

Zgodnie z powyższym przepisem akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają, w myśl podjętej uchwały, przymusowemu wykupowi, powinni w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzania spółki. W wypadku gdy akcjonariusz (lub akcjonariusze) nie złożyli dokumentów akcji w terminie, zarząd jest uprawniony wezwać akcjonariusza, w drodze ogłoszenia lub listu poleconego, do złożenia dokumentu we wskazanym terminie, z zagrożeniem unieważnienia dokumentu akcji. Termin do złożenia dokumentu akcji nie może być krótszy niż dwa tygodnie od dnia ogłoszenia wezwania albo doręczenia listu poleconego (art. 358 § 1 Kodeksu spółek handlowych). Zatem w przypadku braku numeru NIP czy PESEL podatnika, wykorzystując fakt, że musi on złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzania spółki, Spółka może uzupełnić posiadane przez siebie dane właśnie o te informacje.

Wymóg podania przez podatnika informacji o numerze NIP znajduje usankcjonowanie w przepisie art. 11 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), w myśl którego w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać NIP m.in. na żądanie stron czynności cywilnoprawnych. Zatem jeśli Spółka będzie w kontakcie z akcjonariuszem mniejszościowym, którego akcje będą podlegać przymusowemu wykupowi, to powinna pozyskać od niego dane, które są jej potrzebne w celu wypełnienia formularza PIT-8C i wywiązać się z obowiązku jego sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Skoro więc Spółka będzie umiała zidentyfikować podatnika, którego akcje podlegają przymusowemu wykupowi, ale nie będzie posiadała wyłącznie nr NIP czy PESEL, to nie wyłącza jej to z obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, ponieważ powinna dane takie pozyskać od podatników

Jedynie w przypadku, gdy Spółka mimo podjęcia wszelkich wysiłków nie będzie posiadała wymaganych danych do sporządzenia tej informacji, takich jak aktualny adres zamieszkania podatnika, a tym samym nie będzie w stanie ustalić nr NIP i PESEL akcjonariuszy mniejszościowych, to z obowiązku tego może być zwolniona.

Reasumując należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy Spółka nie posiada informacji o kosztach uzyskania przychodu, dochodem podlegającym opodatkowaniu jest kwota przychodu należnego z tytułu odpłatnego zbycia – przymusowego wykupu - akcji. Natomiast obowiązek wykazania faktycznych kosztów uzyskania przychodów związanych z uzyskanym przychodem ze zbycia akcji obciąża podatnika. Podatek od dochodów kapitałowych ustalany jest bowiem przez podatnika w drodze samoobliczenia. W tym przypadku obowiązki Spółki ograniczają się jedynie do sporządzenia stosownej informacji rocznej – PIT-8C w celu umożliwienia podatnikowi wypełnienia tego obowiązku.

Ponadto na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy, Spółka jest zobowiązana przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu (PIT-8C).

Jednakże w sytuacji przedstawionej we wniosku - z uwagi na to, iż Spółka wskazała, że nie dysponuje i nie jest w stanie ustalić aktualnych danych akcjonariuszy (ewentualnie ich spadkobierców) niezbędnych do prawidłowego wypełnienia informacji PIT-8C – Spółka może być zwolniona z powyższego obowiązku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na to iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznane zostało za prawidłowe, odpowiedź na pytanie nr 3 w części dotyczącej ustalenia właściwego urzędu skarbowego i naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, celem przesłania imiennej informacji o wysokości dochodu uzyskanego przez wykupywanego akcjonariusza z tytułu wykupu należących do akcjonariusza akcji, jest bezprzedmiotowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj