Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1118/11/RSz
z 16 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1118/11/RSz
Data
2012.01.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dowód rejestracyjny
geodezja
kartografia
opłata
organ władzy publicznej
powiat
rachunki


Istota interpretacji
- wyłączenie z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług, czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, udzielaniem informacji a także wykonywaniem wyrysów i wypisów operatu geodezyjnego na pisemne wnioski stron,
- wyłączenie z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług, opłat z tytułu wydawania dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, opłat ewidencyjnych,
- dokumentowanie przedmiotowych czynności



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011r. (data wpływu do tut. organu 5 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług, czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, udzielaniem informacji a także wykonywaniem wyrysów i wypisów operatu geodezyjnego na pisemne wnioski stron – jest prawidłowe,
  • wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług, opłat z tytułu wydawania dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, opłat ewidencyjnych – jest prawidłowe,
  • dokumentowania przedmiotowych czynności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług, czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, udzielaniem informacji a także wykonywaniem wyrysów i wypisów operatu geodezyjnego na pisemne wnioski stron,
  • wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług, opłat z tytułu wydawania dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, opłat ewidencyjnych,
  • dokumentowania przedmiotowych czynności.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 grudnia 2011r. znak: IBPP2/443-1118/11/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe w L. Wydział Geodezji i Katastru oraz Wydział Komunikacji realizuje następujące czynności:

  1. Wykonuje wypisy i wyrysy z rejestru gruntów na podstawie pisemnych wniosków osób fizycznych i prawnych. Stawki opłat geodezyjnych za wykonywanie tych czynności wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004r. Nr 37, poz. 333).
  2. Wydaje opinie dotyczące uzgodnienia projektowanych sieci uzbrojenia terenu na pisemne wnioski stron. Stawka za wykonywanie tych czynności wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów operatu geodezyjnego.
  3. Wydaje dowody rejestracyjne, pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne pojazdów. Opłaty za wykonywanie tych czynności wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 211, poz. 2148).
    Czynności te uznawane są za zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa (ustawą z dnia 28 sierpnia 2003r. Prawo o ruchu drogowym).
  4. Obecnie z uwagi na posiadaną opinię Dyrektora Izby Skarbowej w R. – IS.lX./3-0050/233/04 Wnioskodawca czynności, o których mowa w pkt 1 traktuje jako korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentuje fakturami i wykazuje w prowadzonej ewidencji sprzedaży oraz deklaracji VAT-7. Pozostałe czynności (wymienione wyżej wymienionym pkt 2 i 3) traktuje jako wyłączone z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym nie potwierdza ich fakturami i nie wykazuje w ewidencji.

W ww. piśmie z dnia 5 stycznia 2012r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej uzupełniono o następujące informacje:

Starostwo Powiatowo w L. Wydział Geodezji i Katastru oraz Wydział Komunikacji realizuje następujące czynności:

  1. Wykonuje wypisy i wyrysy z rejestru gruntów na podstawie pisemnych wniosków osób fizycznych i prawnych. Stawki opłat geodezyjnych za wykonywanie tych czynności wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004r. Nr 37, poz. 333).
  2. Wydaje opinie dotyczące uzgodnienia projektowanych sieci uzbrojenia terenu na pisemne wnioski stron. Stawka za wykonywanie tych czynności wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.
  3. Wydaje dowody rejestracyjne, prawa jazdy, pozwolenia czasowe, tablice rejestracyjne pojazdów. Opłaty za wykonywanie tych czynności wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 211, poz. 2148).
    Czynności te uznawane są za zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa (ustawą z dnia 20 czerwca 1997r. Dz. U. 2005r. Nr 208, poz. 908 Prawo o ruchu drogowym):
    • rejestracji pojazdu dokonuje się na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się, wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice rejestracyjne,
    • dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się,
    • czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się w przypadkach określonych w ust. 2, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się.
    Dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, tablice rejestracyjne, prawa jazdy, wydawane są za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej. Opłatę oraz opłatę ewidencyjną pobiera organ, który dokonał rejestracji (art. 75 ust. 1 ustawy). Czynności te są zatem odpłatne, a wysokość opłat wynika odpowiednio:
    • z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003r.w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic rejestracyjnych pojazdów (Dz. U. z 2003r. Nr 230, poz. 2302 ze zm.),
    • z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2007r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2007r. Nr 121, poz. 839),
    • z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2003r. w sprawie opłat i stawek wynagrodzenia za sprawdzenie kwalifikacji oraz wydanie dokumentów tych spraw (Dz. U. z 2003r. Nr 219, poz. 2162 ze zm.).
  4. Obecnie z uwagi na posiadaną opinię Dyrektora Izby Skarbowej w R. – IS.IX./3-0050/233/04 Wnioskodawca czynności, o których mowa w pkt 1, 2 traktuje jako korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentuje fakturami i wykazuje w prowadzonej ewidencji sprzedaży oraz deklaracji VAT-7. Pozostałe czynności (wymienione wyżej w pkt 3) traktuje jako wyłączone z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym nie potwierdza ich fakturami i nie wykazuje w ewidencji.

Ponadto, Wnioskodawca uzupełnił informacje do wezwania z dnia 29 grudnia 2011r. w następującym zakresie:

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592) powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 pkt 6 i pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne w charakterze ponadgminnym, w tym zakresie transportu zbiorowego, dróg publicznych, geodezji, kartografii i katastru. W art. 4 ust. 4 wskazano jednocześnie, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywanej przez powiat.

Stosownie do przepisu art. 6a ust. 1 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.) Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania tegoż organu wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6 ust. 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 40 ust. 3b powołanej wyżej ustawy, wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci, uzbrojenia terenu oraz z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, udzielenie informacji, wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne. Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielnie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004r. Nr 37 poz. 333).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wykonując czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, udzielania informacji a także wykonywanie wyrysów i wypisów operatu geodezyjnego na pisemne wnioski stron, Wnioskodawca postępuje prawidłowo traktując jako korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentując fakturami i wykazując w prowadzonej ewidencji sprzedaży oraz deklaracji VAT-7...
  2. Czy w/w czynności należy zakwalifikować do czynności o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku, gdzie nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane...
  3. Czy pobierając opłaty z tytułu wydawania dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, opłat ewidencyjnych Wnioskodawca prawidłowo traktuje jako wyłączone z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług i w związku z tym nie potwierdza ich fakturami VAT i nie wykazuje w prowadzonej ewidencji sprzedaży oraz deklaracji VAT...

Należy zauważyć, iż w piśmie z dnia 5 stycznia 2012r. Wnioskodawca dokonał zmiany brzmienia zadanych pytań. Wskazane powyżej pytania przywołane zostały w postaci wynikającej z ww. pisma Wnioskodawcy z dnia 5 stycznia 2012r.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że w przypadku gdy organ władzy publicznej jakim jest Starostwo Powiatowe, realizuje odpłatnie zadania z zakresu administracji rządowej, nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku VAT. Nie działa on bowiem ani we własnym imieniu ani na własną odpowiedzialność. Wykonując czynności nie objęte działaniem ustawy o VAT nie ma prawa wystawiać faktur VAT dokumentujących te czynności. Dokumentem potwierdzającym wykonanie ww. czynności winien być rachunek.

Wykładnię w powyższej sprawie przedstawił w interpretacji Indywidualnej: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 2007.11.26 znak: ILPP1/443-170/07-2/IN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego – uznaje się:

  • za prawidłowe w zakresie wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług, czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, udzielaniem informacji a także wykonywaniem wyrysów i wypisów operatu geodezyjnego na pisemne wnioski stron,
  • za prawidłowe w zakresie wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy od podatku od towarów i usług, opłat z tytułu wydawania dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, opłat ewidencyjnych,
  • za prawidłowe w zakresie dokumentowania przedmiotowych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywania przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i jako takie musi być ściśle interpretowane. Przepisy ustawy o podatku VAT nie zawierają jednoznacznej definicji pojęcia organów władzy publicznej. Najbardziej precyzyjne w tym względzie są regulacje zawarte w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Przepisy tej ustawy jednoznacznie rozdzielają organy władzy publicznej od innych jednostek sektora finansów publicznych, w tym samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego (art. 9 pkt 1 i pkt 14 ww. ustawy).

Z brzmienia art. 9 pkt 1 cyt. ustawy o finansach publicznych wynika, że organy władzy publicznej tworzą organy władzy rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały.

Powołany wyżej przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jak i cyt. przepis obowiązującej obecnie Dyrektywy 2006/112/WE wyłączają z opodatkowania organy podlegające prawu publicznemu, jeżeli prowadzą daną działalność jako organy publiczne, nawet wtedy, gdy pobierają z tytułu tej działalności wynagrodzenie. Czynności, w których organy te uczestniczą jako organy publiczne, to określone prawem czynności wykonywane w interesie publicznym. Zatem czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy, to czynności wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, a także czynności, do których wykonywania są uprawnione wyłącznie organy publiczne.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, należy stwierdzić, iż generalnie organy oraz urzędy publiczne są uznawane za podatników. Dotyczy to jednakże tylko tej sfery, w której faktycznie występuje konsumpcja oraz gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego.

Kryterium decydującym o uznaniu organu (urzędu) władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jak podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności. Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne czynności lub bardzo zbliżone czynności bądź też transakcje mogą być wykonywane przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych oraz rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 6, 9, 11 i 14 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie:

  • transportu zbiorowego i dróg publicznych,
  • geodezji, kartografii i katastru,
  • administracji architektoniczno-budowlanej,
  • rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.

W odniesieniu do czynności z zakresu usług komunikacyjnych tj. wydawania dowodów rejestracyjnych, prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych i opłat ewidencyjnych wskazać należy, iż stosownie do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.):

  • rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 2-5 (art. 73 ust. 1),
  • dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, zalegalizowane tablice (tablica) rejestracyjne i nalepka kontrolna są wydawane za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej. Opłatę oraz opłatę ewidencyjną pobiera organ który dokonał rejestracji (art. 75 ust 2 ustawy),
  • dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem wydaje, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się, a w uzasadnionych przypadkach – właściwy ze względu na miejsce czasowego pobytu, z zastrzeżeniem ust. 2 (art. 97 ust. 1),
  • czasowej rejestracji pojazdu dokonuje, w przypadkach określonych w ust. 2, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne (art. 74 ust. 1),
  • organ właściwy w sprawach rejestracji legalizuje tablice rejestracyjne, umieszczając na nich znak legalizacyjny (art. 75b).

Czynności te są odpłatne, a wysokość opłat wynika odpowiednio z:

  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz. U. Nr 230, poz. 2302 ze zm.),
  • rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 grudnia 2009r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. Nr 210, poz. 1626).

W odniesieniu do czynności geodezyjnych i kartograficznych wskazać należy, że zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).

Na podstawie art. 40 ust. 3c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010r. o infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, udzielania informacji a także wykonuje wyrysy i wypisy operatu geodezyjnego na pisemne wnioski stron. Wnioskodawca wskazał, również, iż wydaje dowody rejestracyjne, prawa jazdy, pozwolenia czasowe, tablice rejestracyjne.

Za ww. czynności pobiera opłaty na podstawie wskazanych we wniosku przepisów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez starostę jako organ władzy publicznej czynności, tj.:

  • czynności związane z prowadzeniom państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, udzielania informacji a także wykonywanie wyrysów i wypisów operatu geodezyjnego na pisemne wnioski stron,
  • czynności wydawania dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, opłat ewidencyjnych

należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, które zostały nałożone stosownymi przepisami prawa i objęte są regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W kontekście powyższego należy uznać, Wnioskodawca, jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a wykonywanie przedmiotowych czynności, w przypadkach o których mowa powyżej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokości określonej powołanymi aktami prawnymi nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy organ władzy publicznej jakim jest Starostwo Powiatowe, realizuje odpłatnie zadania z zakresu administracji rządowej, nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku VAT. Nie działa on bowiem ani we własnym imieniu ani na własną odpowiedzialność, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii dokumentowania przedmiotowych czynności należy stwierdzić, iż:

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ww. ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Jednocześnie wskazać należy, iż stosownie do art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

W myśl art. 87 § 3 Ordynacji podatkowej, podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

W świetle powyższego należy uznać, iż skoro wykonywanie przedmiotowych czynności, w przypadkach o których mowa we wniosku, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek dokumentowania tych czynności fakturami, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma również obowiązku ewidencjonowania tych czynności w prowadzonych ewidencjach dla celów rozliczania podatku od towarów i usług i wykazywania ich w deklaracjach VAT-7.

Z uwagi na fakt, iż w okolicznościach wskazanych we wniosku, opłaty (wynikające z powołanych rozporządzeń) pobierane za:

  • czynności związane z prowadzeniom państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, udzielania informacji a także wykonywanie wyrysów i wypisów operatu geodezyjnego na pisemne wnioski stron,
  • czynności polegające na wydawaniu wydawania dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, opłat ewidencyjnych

nie są objęte podatkiem od towarów i usług, to właściwym dokumentem dla ich udokumentowania przez Wnioskodawcę jest rachunek, o którym mowa w art. 87 Ordynacji podatkowej. Należy jednocześnie wskazać, że obowiązek wystawienia takiego rachunku wystąpi w sytuacji, gdy usługobiorca wystąpi z takim żądaniem przed upływem 3 miesięcy od dnia wykonania usługi.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie wskazanej we wniosku interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. Zatem tut. organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie ma obowiązku kierować się stanowiskiem innych organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj