Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-170/07-2/IN
Data
2007.11.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy
Słowa kluczowe
faktura VAT
geodezja
kartografia
opodatkowanie
organ władzy publicznej
podatnik
powiat
starosta
starostwo
wypis
wyrys
zadania publiczne
Istota interpretacji
Opodatkowanie czynności wykonywanych przez Starostwo (wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów, uzgadnianie projektowanych sieci uzbrojenia terenu, wydawanie dowodów rejestracyjnych pozwoleń czasowych, tablic rejestracyjnych).
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w N. S. przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007 r. (data wpływu 27 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług niektórych czynności wykonywanych przez Starostwo Powiatowe - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług niektórych czynności wykonywanych przez Starostwo Powiatowe.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Starostwo Powiatowe w N. S. (Wydział Geodezji i Katastru oraz Wydział Komunikacji) realizuje następujące czynności: - Wykonuje wypisy i wyrysy z rejestru gruntów na pisemne wnioski osób fizycznych i osób prawnych. Stawka opłat geodezyjnych za wykonanie tych czynności wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333).
- Wydaje opinie dotyczące uzgodnienia projektowanych sieci uzbrojenia terenu na pisemne wnioski. Stawka opłat za wykonanie tych czynności wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.
- Wydaje dowody rejestracyjne, pozwolenia czasowe i tablice rejestracyjne pojazdów. Stawki opłat za wykonanie tych czynności wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2148). Czynności te uznawane są za zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa (ustawą z dnia 28 sierpnia 2003 r. Prawo o ruchu drogowym).
Obecnie – ze względu na opinię Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. S. - Starostwo Powiatowe czynności, o których mowa w pkt 1 traktuje jako korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentuje fakturami i wykazuje w prowadzonej ewidencji sprzedaży. Pozostałe czynności (wymienione wyżej w pkt 2 i 3) traktuje jako wyłączone z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym nie potwierdza ich fakturami i nie wykazuje w ewidencji. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy wykonywanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego na pisemny wniosek osoby fizycznej lub prawnej należy zakwalifikować do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, wystawiać na tę okoliczność faktury oraz prowadzić ewidencję sprzedaży...
- Czy opłaty pobierane za wydanie opinii dotyczącej uzgodnienia projektowanych sieci uzbrojenia terenu należy zakwalifikować do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, wystawiać na tę okoliczność faktury oraz prowadzić ewidencję sprzedaży...
- Czy opłaty pobierane przez jednostki samorządowe – np. Starostę Powiatowego – z tytułu wydania dokumentu stwierdzającego uprawnienie do kierowania pojazdem, pozwolenia czasowego, dowodu rejestracyjnego czy też tablic rejestracyjnych pojazdu należy zakwalifikować do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych i wystawiać na tę okoliczność faktury oraz prowadzić ewidencję sprzedaży...
- Czy wyżej wymienione czynności zakwalifikować do czynności, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w myśl którego nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane...
- Jakim dokumentem dokonanie takich opłat winno być potwierdzone: zwykłym rachunkiem, notą księgową czy dokumentem „kasa przyjmie”...
- Czy czynności, o których mowa wyżej należy uwzględnić w rejestrze sprzedaży oraz deklaracji VAT-7...
Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca uważa, że w przypadku gdy organ władzy publicznej jakim jest Starostwo, realizuje odpłatnie zadania z zakresu administracji rządowej, nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku VAT. Nie działa on bowiem ani we własnym imieniu ani na własną odpowiedzialność. Wykonując czynności nie objęte działaniem ustawy o VAT nie ma prawa wystawiać faktur VAT dokumentujących te czynności. Zdaniem Wnioskodawcy dokumentem potwierdzającym wykonanie ww. czynności jest rachunek, nota księgowa lub inny dowód księgowy w rozumieniu ustawy o rachunkowości. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Od zasady tej ustawa przewiduje jednak pewne wyjątki. Na podstawie bowiem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez te organy władztwa publicznego.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie transportu zbiorowego, dróg publicznych, geodezji, kartografii i katastru. Jednocześnie w art. 4 ust. 4 wskazano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.
Stosownie do przepisu art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania tegoż organu wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy). Na podstawie art. 40 ust. 3b powołanej wyżej ustawy wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związanych z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, udzielanie informacji a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne. Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333).
Stosownie natomiast do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.): - rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, jeżeli jest wymagana, z zastrzeżeniem ust. 2-5 (art. 73 ust. 1),
- czasowej rejestracji pojazdu dokonuje, w przypadkach określonych w ust. 2, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne (art. 74 ust. 1),
- międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane za opłatą przez każdego starostę (art. 93 ust. 2),
- dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem wydaje, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się, a w uzasadnionych przypadkach - właściwy ze względu na miejsce czasowego pobytu, z zastrzeżeniem ust. 2 (art. 97 ust. 1),
Dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, zalegalizowane tablice (tablica) rejestracyjne i nalepka kontrolna są wydawane za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej. Opłatę oraz opłatę ewidencyjną pobiera organ który dokonał rejestracji (art. 75 ust. 1 ustawy). Czynności te są zatem odpłatne, a wysokość opłat wynika odpowiednio: - z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz. U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2302 ze zm.),
- rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 121, poz. 839),
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat i stawek wynagrodzenia za sprawdzenie kwalifikacji oraz za wydanie dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2003 r. Nr 219, poz. 2162 ze zm.).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez Starostę (organ władzy publicznej), obsługiwanego przez Starostwo (urząd obsługujący ten organ) czynności, polegające na sporządzaniu wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (czyli wymienione w pytaniu 1 i 2), a także wydawanie opinii dotyczących uzgodnienia projektowanych sieci uzbrojenia terenu na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej. Podobnie przedstawia się sprawa w przypadku czynności, o których mowa w pytaniu 3, czyli opłat pobieranych z tytułu wydania dokumentu stwierdzającego uprawnienie do kierowania pojazdem, pozwolenia czasowego, dowodu rejestracyjnego oraz tablic rejestracyjnych pojazdu.
Starosta jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Co prawda art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w przedmiotowym przypadku taka sytuacja jednak nie występuje. Czynności, o których mowa mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane przez Starostwo za wykonywanie tych czynności stanowią daninę publiczną a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach.
Wykonywanie przedmiotowych czynności, w przypadkach o których mowa wyżej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Starostwo Powiatowe nie ma zatem również obowiązku dokumentowania tych czynności fakturami, o których mowa w art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.
Wnioskodawca dla udokumentowania przedmiotowych czynności może być natomiast zobowiązany do wystawienia rachunków, o których mowa w art. 87-88 ustawy Ordynacja podatkowa. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy z żądaniem takim wystąpi podmiot wnoszący opłatę.
Starostwo nie ma obowiązku ujmowania czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ewidencji sprzedaży oraz w deklaracji VAT-7. Zgodnie bowiem z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Wzór deklaracji określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) nie przewiduje pozycji przeznaczonej na ujmowanie sprzedaży, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, brak jest zatem również podstaw do żądania wykazywania tych wartości w prowadzonej ewidencji sprzedaży. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|