Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-134/16/JKT
z 25 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 listopada 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 1 grudnia 2015 r.) uzupełnionym 10 i 15 lutego 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na Fundusz Pracy od wynagrodzeń członków rady nadzorczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na Fundusz Pracy od wynagrodzeń członków rady nadzorczej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 1 lutego 2016 r. Znak: IBPB-1-3/4510-673/15/JKT wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 10 i 15 lutego 2016 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną zajmującą się wytwarzaniem, przesyłaniem i dystrybucją energii cieplnej. W oparciu o art. 381 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.) Spółka powołała radę nadzorczą, która sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Członkowie rady nadzorczej za sprawowane czynności otrzymują określone w regulaminie wynagrodzenie.

W oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.), wynagrodzenie dla członków rady nadzorczej z tytułu pełnionych funkcji Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów. Wynagrodzenie to jest kosztem uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostało ono wypłacone, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 57.

Od 1 stycznia 2015 r. wynagrodzenie członków rad nadzorczych z tytułu pełnionych przez nich funkcji podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.). Od wynagrodzenia wypłacanego członkom rady nadzorczej Spółka odprowadza składki na ubezpieczenie emerytalne, finansowane w równych częściach przez członka rady nadzorczej i Spółkę oraz rentowe, finansowane przez członka rady nadzorczej w wysokości 1,5% podstawy wymiaru i przez Spółkę w wysokości 6,5% podstawy wymiaru.

Ponadto, Spółka od w/w wynagrodzeń opłaca składkę na Fundusz Pracy zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 149 ze zm.). Wynagrodzenie członkom rady nadzorczej wypłacane jest do 29 dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący. Składki na ubezpieczenia społeczne i składka na Fundusz Pracy finansowane przez Spółkę są odprowadzane do ZUS do 15 dnia miesiąca następnego za miesiąc poprzedni.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 10 lutego 2016 r. - data wpływu 15 lutego 2016 r.):

Czy momentem zaliczenia składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz składki na Fundusz Pracy do kosztów uzyskania przychodów będzie data ich zapłacenia do ZUS? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 10 lutego 2016 r. - data wpływu do tut. BKIP 15 lutego 2016 r.), zapłacone składki będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów z chwilą ich opłacenia w myśl art. 16 ust. 1 pkt 57a i ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że w interpretacji indywidualnej z 25 lutego 2016 r. Znak IBPB-1-3/4510-673/15/JKT Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów wskazał, że opłacone przez Wnioskodawcę składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na Fundusz Pracy od wynagrodzeń członków rady nadzorczej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 57a updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40 oraz art. 15 ust. 4h, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Art. 16 ust. 7d updop stanowi, że przepis ust. 1 pkt 57a stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 40 oraz art. 15 ust. 4h, do składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na Fundusz Pracy od wynagrodzeń członków rady nadzorczej, w części finansowane przez Spółkę, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów dopiero w chwili ich opłacenia, zgodnie z cytowanym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 57a i ust. 7d updop.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że w kontekście opisanego stanu faktycznego, stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w zakresie przedstawionego we wniosku pytania oznaczonego nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj