Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-84/12-5/IZ
z 27 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-84/12-5/IZ
Data
2012.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
marża
rejestracja
usługi turystyczne
wartość sprzedaży
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Dotyczy sposobu obliczania kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego



Wniosek ORD-IN 645 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19.01.2012 r. (data wpływu 23.01.2012 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 29.02.2012 r., pismem z dnia 5.03.2012 r. (data wpływu 8.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu obliczania kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.01.2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, uzupełniony na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 5.03.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych przez Stronę usług za usługi turystyki, sposobu obliczania kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 20 listopada 2010r. Posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta m. W. pod numerem X. Zgodnie z wpisem do ewidencji przedmiotem działalności Podatnika jest między innymi:

  • 79.1 2.Z Działalność organizatorów turystyki
  • 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
  • 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
  • 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej
  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 79.11.A Działalność agentów turystycznych
  • 79,11.B Działalność pośredników turystycznych

Faktyczna działalność Podatnika polega na:

  1. organizowaniu wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym oraz
  2. prowadzeniu innych usług niezwiązanych z turystyką.

Świadczone usługi organizacji wycieczek są usługami kompleksowymi co oznacza, że Podatnik przejmuje na siebie obowiązek pełnej organizacji wycieczki. W związku z tym Podatnik niezależnie od swojej pracy - zamawia usługi i ponosi następujące koszty:

  • koszty usług transportu uczestników wycieczki (np. koszty wynajęcia autokarów, koszty biletów kolejowych, koszty biletów innych środków komunikacji)
  • koszty usług zakwaterowania (np. koszty hoteli, hosteli, kwater prywatnych itp.)
  • koszty usług gastronomicznych - wyżywienie
  • koszty wynajęcia przewodników turystycznych
  • koszty wynajęcia animatorów
  • koszty usług związanych z uatrakcyjnieniem wycieczki (np. organizacja ognisk, gier sportowych, występów artystycznych itp)
  • koszty biletów wstępu do zwiedzanych obiektów
  • koszty ubezpieczenia.

W 2010 r. Podatnik osiągnął przychody w wysokości 2.480,00 zł. W 2010 r. Podatnik skorzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art . 113 ust.1 i ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT, bowiem jego przychody ze sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyły kwoty 100.000,00 zł.

W 2011 r. przychody ogółem z tytułu sprzedaży świadczonych usług przez Podatnika przekroczyły kwotę 150.000,00 zł. Przychody na dzień 31.10.2011 r. wyniosły ogółem 153.115,00 zł, w tym:

  1. z tytułu organizowania wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym – 148.195,00 zł
  2. z tytułu świadczenia usług nie związanych z turystyką -4.920,00 zł.

Natomiast na dzień 31.12.2011 r. Podatnik osiągnął przychody ogółem w kwocie 154.215,00 zł w tym:

  1. z tytułu organizowania wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym – 148.195,00 zł
  2. z tytułu świadczenia usług nie związanych z turystyką -6.020,00 zł

Usługi związane z organizacją wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym Podatnik zakwalifikował do usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy VAT. Dla usług tych podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym przez marżę rozumie sie różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez Podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

W związku z powyższym Podatnik ustalił podstawę opodatkowania usług związanych z organizacją wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym jako różnicę pomiędzy osiągniętymi przychodami a kosztami usług zakupionych w związku z organizacją tych wycieczek, tj. kosztami:

  • usług transportu uczestników wycieczki
  • usług zakwaterowania
  • usług gastronomicznych- wyżywienie
  • wynajęcia przewodników turystycznych
  • wynajęcia animatorów
  • usług związanych z uatrakcyjnieniem wycieczki
  • biletów wstępu do zwiedzanych obiektów
  • ubezpieczenia.

W wyniku tak dokonanego rachunku wysokość marży stanowiącej podstawę opodatkowania usług związanych z organizacją wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym tj. usług turystyki ustalono w kwocie:

  1. na dzień 31.10.2011r - 17.173,60 zł
  2. na dzień 31.12.2011r. - 17.173,60 zł

W celu ustalenia czy Podatnikowi w 2011 r. przysługiwało prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym w art. 113 ust. 1 ustawy VAT i czy przysługuje mu to prawo w 2012 r. Podatnik ustalił wartość sprzedaży opodatkowanej jako sumę wartości marży (w przypadku usług turystycznych) i wartości przychodów z tytułu innych usług niezwiązanych z turystyką.

Według Podatnika wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art . 113 ust. 1 ustawy VAT wyniosła:

  1. na dzień 31.10.2011 r. - 22 093,60 zł (17.173,60 zł + 4.920,00 zł)
  2. na dzień 31.12.2011 r. - 23 193,60 zł (17.173,60 zł + 6.020,00 zł).

Szczegółowe wyliczenie wartości sprzedaży opodatkowanej przedstawią poniższe zestawienia:

Zestawienie za okres l-X 2011

  1. Przychody z tytułu usług turystycznych 148.195,00 zł
  2. Koszty zakupionych usług dla bezpośrednich korzyści turysty:
    1. usługi transportu: autokar 36.443,00 zł
    2. usługi zakwaterowania: hotel 39.896,00 zł
    3. usługi .gastronomiczne: wyżywienie 19.741,00 zł
    4. wynajęcie przewodników i animatorów 20.050,00 zł
    5. usługi związane z uatrakcyjnieniem wycieczki 3.904,00 zł
    6. bilety wstępu do zwiedzanych obiektów 8.621,00 zł
    7. ubezpieczenie 2.366,40 złRazem koszty (od a do g) 131. 021,40 zł
  3. Marża (1-2) 17.173,60 zł
  4. Przychody z tytułu innych usług niż usługi turystyczne 4.920,00 zł
  5. Razem wartość sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy VAT (3+4) 22.093,60 zł.

Zestawienie za okres I-XII 2011

  1. Przychody z tytułu usług turystycznych 148.195,00 zł
  2. Koszty zakupionych usług dla bezpośrednich korzyści turysty:
    1. usługi transportu: autokar 36.443,00 zł
    2. usługi zakwaterowania: hotel 39.896,00 zł
    3. usługi gastronomiczne: wyżywienie 19.741,00 zł
    4. wynajęcie przewodników i animatorów 20.050,00 zł
    5. usługi związane z uatrakcyjnieniem wycieczki 3.904,00 zł
    6. bilety wstępu do zwiedzanych obiektów 8.621,00 zł
    7. ubezpieczenie 2.366,40 złRazem koszty (od a do g) 131.021,40 zł
  3. Marża (1-2) 17.173,60 zł
  4. Przychody z tytułu innych usług niż usługi turystyczne 6.020,00 zł
  5. Razem wartość sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu art . 113 ust . 1 ustawy VAT (3+4) 23.193,60 zł.

W związku z powyższym Podatnik uznał, że:

  1. w 2011 r. przysługiwało mu zwolnienie z podatku od towarów i usług bowiem wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art . 113 ust.1 ustawy VAT, nie przekroczyła kwoty 150.000,00 zł
  2. w 2012 r. przysługuje mu zwolnienie z podatku od towarów i usług w 2012 r. do czasu nie przekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art . 113 ust.1 ustawy VAT, kwoty 150.000,00 zł.

Podatnik uznał, że w jego przypadku nie ma znaczenia fakt, iż w 2011 r. osiągnął przychody ogółem przekraczające kwotę 150.000,00 zł bowiem w przypadku świadczenia usług turystyki podstawą opodatkowania jest marża, a zatem dla celów ustalenia przychodów, o których mowa w art. 113 ust.1, Podatnik powinien uwzględnić - w przypadku usług turystycznych - marżę (czyli różnicę pomiędzy kwotą należności, którą płaci nabywca usługi a ceną nabycia przez Podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty), a nie przychody ogółem z usług turystycznych tj. kwotę należności, którą zapłaci nabywca usług turystycznych.

Ze względu na fakt, iż Podatnikowi przysługiwało zwolnienie z podatku podatnik nie zarejestrował się jako podatnik VAT zarówno w 2011 r. jak i obecnie w 2012 r. w związku z nieprzekroczeniem dotychczas wartości sprzedaży opodatkowanej kwoty 150.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi świadczone przez Podatnika polegające na organizowaniu wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym są usługami turystyki, o których mowa w art . 119 ustawy VAT...
  2. Czy wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art . 113 ust. 1 ustawy VAT powinna uwzględniać a) w przypadku świadczenia usług turystyki - marżę, o której mowa w art . 119 ust. 2 oraz b) w przypadku świadczenia innych usług niezwiązanych z turystyką - obrót w rozumieniu art. 29 ustawy VAT tj. kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku, tzn. czy wartość sprzedaży opodatkowanej, określonej w art . 113 ust. 1, będzie sumą marży z usług turystycznych i obrotu liczonego na ogólnych zasadach w zakresie pozostałych usług...
  3. Czy jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej, wyliczonej wg zasady określonej w w/w pytaniu nr 2, nie przekroczyła w 2011 r. kwoty 150.000,00 zł Podatnik mógł w 2011 r. korzystać ze zwolnienia z podatku o którym mowa w art . 113 ust . 1 jak również czy w związku z tym Podatnik nie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT...
  4. Czy w 2012 r. Podatnik może nadal korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art . 113 ust . 1 do czasu nieprzekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej (liczonej w sposób określony w pytaniu nr 2) kwoty 150.000,00 zł i czy w związku z tym do tego czasu nie ma również obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT...

Zdaniem Strony, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy VAT, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2011 r., zwalnia się od podatku podatników, których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ponadto zgodnie z art. 113 ust. 3 ustawy VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 przekroczy kwotę 150.000 zł, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 119 ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z kolei przez marżę, o której mowa w ust. 1 - stosownie do treści art. 119 ust. 2 ustawy VAT- rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Zgodnie z art. 119 ust.3 przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku, gdy podatnik:

  1. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
  2. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Stosownie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Zgodnie natomiast z przepisem art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Podatnik prowadząc działalność gospodarczą faktycznie wykonuje usługi turystyki polegające na organizacji wycieczek. Przy organizacji tych wycieczek, na rzecz nabywców usługi (dla ich bezpośredniej korzyści), Podatnik dokonuje we własnym imieniu i na własny rachunek nabycia towarów i usług od innych podmiotów gospodarczych. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że świadcząc opisane we wniosku usługi, przy organizacji których Podatnik dokonuje we własnym imieniu i na własny rachunek nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (nabywcy usług), zastosowanie znajdą przepisy art. 119 ust. l i ust. 2 ustawy, co oznacza, że kwotę marży, która stanowi w tym przypadku podstawę opodatkowania (jako sprzedaż usług w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy), należy ustalić w sposób wskazany w ww. przepisie. Natomiast w odniesieniu do pozostałych usług wykonywanych przez podatnika, tj. innych niż związanych z turystyką zastosowanie będą miały ogólne zasady, dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania, tj. w oparciu o przepis art. 29 ust. 1 ustawy VAT.

Konsekwentnie zatem w zakresie prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej podatnik w 2011 r. mógł korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art . 113 ust . 1 ustawy VAT bowiem sprzedaż opodatkowana liczona jako suma kwoty marży zrealizowanej w związku ze świadczeniem usług turystyki i kwoty obrotu tj. kwoty należnej ze sprzedaży z tytułu innych usług, wynosząca łącznie 23.193,60 zł nie przekroczyła w 2011 r. kwoty 150.000,00 zł. Podatnik w 2011 r. nie miał też obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT. Ponadto, Podatnik w 2012 r., do czasu nieprzekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej (liczonej z uwzględnieniem art . 119 ustawy VAT) kwoty 150.000,00 zł, nadal może korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art . 113 ust.1 ustawy VAT. W związku z tym Podatnik w 2012 r. do tego czasu nie ma też obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie sposobu obliczania kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług oraz możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w roku 2011 i 2012, tj. pytania nr 2,3 i 4 uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, w interpretacji indywidualnej tut. Organu z dnia 27.04.2012 r. nr IPPP2/443-84/12-4/IZ potwierdzono stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania świadczonych przez Stronę usług polegających na organizowaniu wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym za usługi w zakresie turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy.

Zapis art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), od dnia 1 stycznia 2011 r., na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215,) otrzymał brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Jednakże w art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazano, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

W myśl art. 113 ust. 5, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust.1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz kwotę podatku zapłaconego od wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

  1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1 oraz,
  2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Stosownie do zapisu art. 2 pkt 22 przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ze złożonego wniosku wynika, że działalność Wnioskodawcy polega na organizowaniu wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym, które Podatnik zakwalifikował do usług turystyki oraz świadczy inne usługi niezwiązane z turystyką.

W celu obliczenia limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług, Podatnik jako podstawę opodatkowania dla usług w zakresie turystki przyjął kwotę marży, obliczoną zgodnie z art. 119 ust. 2 ustawy, natomiast dla pozostałych usług za podstawę opodatkowania, przyjął, zgodnie z art. 29 ustawy, obrót pomniejszony o kwotę należnego podatku.

W ocenie tut. Organu przyjęta przez Podatnika metoda ustalenia kwoty wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy jest nieprawidłowa.

Do dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 29 ust. 1 ustawy obowiązywał w następującym brzmieniu: Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepis art. 29 ust.1 otrzymał następujące brzmienie: Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 119 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu przez marże, o której mowa w ust 1, rozumie się różnicę pomiędzy kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty, rozumie się usługi stanowiące składniki świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Przepis art. 29 ust. 1 reguluje ogólną zasadę obliczenia podstawy opodatkowania dla potrzeb podatku od towarów i usług. Natomiast regulacja przepisu art. 119 ust. 1, stanowiąca odstępstwo od zasady ogólnej wyrażonej w art. 29 ust. 1 ustawy wskazuję, że w celu obliczenia podstawy opodatkowania dla usług turystyki należy zastosować szczególną procedurę marży.

Zarówno przepis art. 29 ust. 1 ustawy jak i przepis art. 119 ust. 1 odnoszą się wyłącznie do obliczenia podstawy opodatkowania dla potrzeb podatku od towarów i usług, a zatem tylko podatnicy tego podatku, w celu określenia podstawy opodatkowania sprzedawanych towarów i usług stosują zasady w tych przepisach określone.

Powyższe wynika wprost z brzmienia tych przepisów, gdyż wskazują one, że podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwotę podatku należnego. Podatek należny, to podatek obliczony od wartości sprzedanych towarów i usług, który odprowadzany jest do urzędu skarbowego. Oczywiście może on zostać pomniejszony o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług. Obowiązek odprowadzenia podatku należnego spoczywa jedynie na czynnych podatnikach podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca chcąc ustalić czy wartość dokonanej sprzedaży nie przekroczyła w danym bądź poprzednim roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy nie może stosować regulacji zawartych w art. 29 ust. 1 i art. 119 ust. 1 ustawy.

W celu obliczenia kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca winien uwzględnić całą wartość sprzedaży osiągniętej z tytułu organizowania wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym oraz z tytułu sprzedaży usług niezwiązanych z turystyką.

Z treści zdania drugiego art. 113 ust. 1 wynika, że do wartości sprzedaży nie wlicza się wartości podatku. Zapis ten jednak nie ma zastosowania dla podatników korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż osiągnięta przez nich wartość sprzedaży nie zawiera podatku od towarów i usług. Ma on zastosowanie dla podatników, którzy utracili prawo bądź zrezygnowali z prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług, a zatem do czynnych podatników podatku VAT, którzy na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy, ponownie chcą wybrać zwolnienie z podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w 2010 r. Wnioskodawca z tytułu przedmiotowych usług osiągnął przychód w wysokości 2.480. 00 zł. Na dzień 21.10.2011 r. Podatnik osiągnął, z tytułu sprzedaży świadczonych usług przychód w wysokości 153.115, 00 zł, natomiast na dzień 31.12.2011 r. przychód w wysokości 154.215,00 zł.

Powyższe oznacza zatem. iż w trakcie 2011 roku osiągnięta przez Podatnika wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usług polegających na organizowaniu wycieczek dla młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym oraz z tytułu usług niezwiązanych z turystyką przekroczyła kwotę 150.000 zł. W związku z powyższym, zgodnie z wyżej powołanym art . 113 ust. 5 ustawy, w momencie przekroczenia kwoty 150.000 zł, Podatnik utracił prawo do zwolnienia podmiotowego z podatku na podstawie art . 113 ust. 1 ustawy i powstał wobec Niego obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad kwotę 150.000 zł.

Stosownie do zapisu art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy, jeżeli podmioty wymienione w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.

Uwzględniając treść złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w związku z tym, iż osiągnięta przez Wnioskodawcę w trakcie 2011 roku łączna wartość sprzedaży przekroczyła kwotę 150.000 zł, Podatnik mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego wyłącznie do dnia przekroczenia tej kwoty.

Zgodnie z art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy Wnioskodawca zobowiązany był do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług przed dniem, w którym Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z podatku.

Zatem za nieprawidłowe uznać należy stanowisko Wnioskodawcy, że w 2011 roku Wnioskodawca mógł korzystać ze zwolnienia od podatku i nie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT.

Odnosząc się do poglądu Wnioskodawcy odnośnie możliwości korzystania przez Podatnika ze zwolnienia od podatku w 2012 roku (do czasu przekroczenia kwoty 150.000 zł) stwierdzić należy, iż jest ono również nieprawidłowe. Skoro bowiem zgodnie z dyspozycją zawartą w art . 113 ust. 1 ustawy rozpatrując możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku należy wziąć pod uwagę wartość sprzedaży osiągniętą przez podatnika w poprzednim roku podatkowym, a osiągnięta przez Wnioskodawcę łączna wartość sprzedaży przekroczyła w 2011 roku kwotę 150.000 zł nie może On korzystać w 2012 roku ze zwolnienia od podatku na mocy regulacji w tym przepisie zawartej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu obliczania kwoty obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w roku 2011 i 2012, tj. pytania nr 2, 3 i 4 uznaje się za nieprawidłowe.

W tym miejscu wskazać należy, iż w zakresie pytania nr 1 przedstawionego w złożonym wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj