Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-385/16/IB
z 22 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2016 r. (data wpływu 14 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2016 r. (data wpływu 24 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym i w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stan faktyczny dotyczy umowy grantowej zawiązanej pomiędzy Wnioskodawcą a K.(dalej jako „K.") na udzielenie wsparcia finansowego na rzecz osób trzecich. Środki, które będą otrzymywane w ramach grantu z Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (w dalszej części jako EIT) i wypłacane Wnioskodawcy za pośrednictwem K. na podstawie zawartych pomiędzy nimi umów grantowych.

K. jest spółką działającą na podstawie prawa holenderskiego, zarejestrowaną w rejestrze handlowym Holenderskiej Izby Gospodarczej. K. założyły europejskie podmioty i organizacje, zaś Europejski Instytut Innowacji i Technologii („EIT") nadał mu status Wspólnoty Wiedzy i Innowacji. Misją K. jest stać się wiodącym podmiotem wspierającym innowacyjność i przedsiębiorczość w obszarze zrównoważonej energii, zaś jego celem utworzenie trwałej struktury i zasad współpracy różnych podmiotów umożliwiających osiągnięcie najwyższego poziomu badań w obszarze energii, pokonanie europejskich barier w obszarze innowacji i wdrażania wyników badań, uzyskanie i utrzymanie kształcenia na najwyższym poziomie merytorycznym z uwzględnieniem kształtowania przedsiębiorczości wśród młodych ludzi (trójkąt Badania i technologia. Innowacja, Edukacja). Działalność K. posiada wsparcie ze strony EIT. Wśród 27 (dwudziestu siedmiu) udziałowców K. znajdują się najlepsze europejskie spółki przemysłowe, instytuty badawcze, uniwersytety i szkoły biznesu. Ponadto blisko 70 innych organizacji bierze udział w planie przemysłowym K. W ramach prowadzonej działalności K. wspiera przedsiębiorców poprzez pomoc w realizacji ich pomysłów, zmierzając do ich komercjalizacji.

Procedura wspierania przez K. pomysłodawców realizujących innowacyjne projekty, przebiega w ten sposób, iż K. za pośrednictwem swoich kolokacji (biur ulokowanych w różnych krajach Unii Europejskiej) wyszukuje pomysłodawców, dokonuje oceny ich projektu (pod względem innowacyjności, szans komercjalizacji produktu, zbieżności z celami i misją K. itp.). Jeżeli projekt uzyska pozytywną ocenę (najpierw jest oceniany przez komitet krajowy, a następnie przez komitet K.), K. rozpoczyna proces realizacji projektu. W tym celu zawiązywana jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której K. posiada mniejszościowe udziały (ok. 10-15%), natomiast pozostałe udziały obejmowane są przez pomysłodawców. Podczas całej procedury K. korzystając z różnych funduszów celowych wspiera finansowo pomysłodawców i realizację projektów. Każdy wydatek ponoszony przez K. z wyżej wskazanych funduszów ma na celu realizację konkretnego projektu. Między innymi w taki sposób K. realizuje swoje zadania polegające na wspieraniu innowacyjności i przedsiębiorczości w obszarze zrównoważonej energii.

K., w ramach wyżej opisanej procedury powołał wraz z pomysłodawcami spółkę - Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce. Jednym ze wspólników tej spółki, pełniącym również obowiązki Prezesa Zarządu, jest Wnioskodawca. Obecnie w celu wsparcia powodzenia realizacji projektu (Sp.z o.o.) K. zawarł z Wnioskodawcą umowę w sprawie pomocy finansowej (grant) pochodzącej z jednego z funduszów celowych, tzw. „Agreement on financial support to third parties. Acceleration Funds for Entrepreneurs under the Highway Services" - w tłumaczeniu na język polski: „Umowa o udzielenie wsparcia finansowego na rzecz osób trzecich. Środki na rozruch dla przedsiębiorców w ramach programu Highway Services" (dalej: „Umowa").

Na podstawie Umowy K. zobowiązuje się do udzielenia wsparcia oraz pomocy, w określonych ramach, umożliwiających pełne zaangażowanie Wnioskodawcy w przedsięwzięcie, przez pokrycie kosztów utrzymania w ramach dotacji w systemie kaskadowym, natomiast Wnioskodawca zobowiązuje się do poświęcenia swojego czasu w pełnym zakresie, aby zapewnić powodzenie przedsięwzięcia wspieranego przez K. Ustalona kwota dotacji wynosi 1.500 euro miesięcznie i ma być wypłacana przez okres 10 miesięcy. Zgodnie z Umową Wnioskodawca nie może posiadać żadnych innych źródeł dochodów (dotyczy to również dochodów, ze spółki którą prowadzi przez czas trwania Umowy). Dofinansowanie kosztów utrzymania Wnioskodawcy w ramach dotacji zostanie automatycznie wstrzymane, w przypadku, gdy K. zaprzestanie wspierania przedsięwzięcia w ramach programu H. lub jeśli Wnioskodawca nie będzie spełniał warunków określonych w Umowie.

Tekst Umowy, która została zawarta z Wnioskodawcą, przetłumaczona na język polski stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego wniosku.

W przesłanym uzupełnieniu wniosku wskazano, że środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę zostały przekazane na podstawie umowy zawartej pomiędzy EIT (podmiotem powołanym przez Unię Europejską i dysponującym środkami finansowymi z budżetu Unii Europejskiej) a K. (dalej: „K."). K. na mocy umowy grantowej zawartej z EIT, stanowi podmiot upoważniony do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, którymi dysponuje EIT, w zakresie opisanym w tej umowie i objętym budżetem. Środki te stanowią bezzwrotną pomoc dla pomysłodawców projektów, które K. zdecyduje się wesprzeć. Część budżetu, z której środki otrzymał Wnioskodawca stanowi pomoc dla polskich pomysłodawców. Umowy grantowe pomiędzy EIT a K. są zawierane w każdym roku.

Przedmiotowy projekt w początkowej fazie był realizowany na podstawie umowy zawartej pomiędzy K. z jednej strony a spółką z o.o. z siedzibą w Polsce jak i głównym pomysłodawcą Panem X, którzy zostali łącznie określeni w tej umowie jako „Przedsiębiorca" CEntrepreneur"). Jest to umowa Business Creation Service Agreement (dalej: „BCSA") zawarta w dniu 14 października 2013 r. (w załączeniu kopia umowy BCSA - została zamieszczona w oryginale, ze względu na to że istotne znaczenie dla omawianej sprawy ma wykazanie, kto był stroną tej umowy, a nie treść zobowiązań z niej wynikających). Jednak Pan X w trakcie realizacji projektu przekazał jego wykonanie Wnioskodawcy. Sprzedał mu część udziałów w spółce z o.o. oraz Wnioskodawca zajął stanowisko Prezesa Zarządu tej spółki w miejsce Pana X (w załączeniu kopia umowy sprzedaży udziałów oraz wydruk z KRS sp. z o.o.). Zatem faktycznie to Wnioskodawca wraz ze sp. z o.o. realizują obecnie projekt i to oni otrzymują różne fundusze celowe od K., w tym środki będące przedmiotem niniejszego wniosku. Umowa BCSA nie została zmieniona w tym zakresie z uwagi na jej końcowy etap realizacji. Na obecnym etapie to Wnioskodawca oraz sp. z o.o., jako podmioty działające wspólnie są odpowiedzialne w sensie ekonomicznym i technicznym za realizację projektu. Odpowiedzialność dotyczy ewentualnego obowiązku zwrotu przekazanych środków lub wstrzymania czy zaprzestania finansowania, jeżeli projekt nie zostałby zrealizowany i wynika z poszczególnych umów, na podstawie których są przekazywane środki. Odpowiedzialność ponosi ten podmiot, który otrzymał finansowanie. Zatem w przypadku środków z funduszu celowego, którego dotyczy wniosek, to Wnioskodawca ponosiłby odpowiedzialność za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie projektu (w zakresie, który realizuje). Z umowy Agreement on financial support to third parties. Acceleration Funds for Entrepreneurs under the H. (dalej: „Acceleration Funds") wprost wynika, iż przedsiębiorca zobowiązuje się do realizowania przedsięwzięcia wspieranego przez K. na podstawie umowy BCSA (pkt A preambuły Acceleration Funds). W tym miejscu wskazać należy, iż fundusz przyznawany na podstawie Acceleration Funds jest bezzwrotną pomocą dla pomysłodawców realizujących projekt wspierany przez K. po zawarciu umowy BCSA. Przedsiębiorca - beneficjent środków musi być również pomysłodawcą (może być on jednym z kilku pomysłodawców), realizującym projekt na podstawie umowy BCSA.

Wnioskodawca pełniąc funkcję Prezesa Zarządu sp. z o.o. wykonuje inne obowiązki, niż te realizowane w związku z umową Acceleration Funds. Jako Prezes Zarządu prowadzi sprawy spółki i ją reprezentuje. Natomiast na podstawie umowy Acceleration Funds Wnioskodawca wykonuje prace związane z tworzeniem produktu, budowaniem rynku oraz zarządzaniem projektem (w ogólności - budowaniem produktu), które zostały szczegółowo opisane poniżej. Sp. z o.o. nie wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu prac nad budową produktu (realizacją projektu). Wnioskodawcy nie łączy również ze spółką z o.o. żadna umowa o świadczenie usług czy umowa o pracę, jedynie prowadzi on sprawy spółki na mocy powołania w skład Zarządu. Wskazać również należy, iż sp. z o.o. otrzymuje bezzwrotną pomoc z innych funduszów K., którą przeznacza m.in. na wynagrodzenia dla osób realizujących projekt na jego zlecenie i oczywiście wynagrodzenia te nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Beneficjentami w całym projekcie są zarówno sp. z o.o. jak i Wnioskodawca. Jednak otrzymują oni środki z różnych funduszy, którymi dysponuje K. Beneficjentem funduszu Acceleration Funds jest wyłącznie Wnioskodawca. To on otrzymuje środki bezpośrednio od K.. Sp. z o.o. nie pośredniczy w przekazywaniu tych środków ani nie rozlicza Wnioskodawcy z prac wykonanych w ramach tej dotacji. Spółka ta nie ma również uprawnienia do nadzorowania prac Wnioskodawcy w tym zakresie, czy wydawania mu wiążących poleceń czy nawet zaleceń co do realizacji projektu. W ramach programu H. K. może przyznawać fundusze zarówno sp. z o.o. jak i poszczególnym pomysłodawcom, w zależności od rodzaju i celu funduszu, natomiast projekt „spółka z o.o." jest realizowany wspólnie przez sp. z o.o. jak i jego pomysłodawców (jako osobne podmioty praw i obowiązków).

Umowa Acceleration Funds zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i K. ma na celu bezpośrednią realizację przez Wnioskodawcę projektu. Wnioskodawca jako podmiot zaangażowany obok sp. z o.o. odpowiada za realizację projektu i obciąża go ryzyko ewentualnych sankcji w przypadku niewykonania bądź nienależytego wykonania projektu.


Wnioskodawca w ramach przekazanych środków realizuje następujące zadania:


  • tworzenie produktu - tj. projektowanie, prototypowanie, testowanie
  • budowanie rynku produktu - tj. promocja, kontakt z potencjalnymi klientami, analizy rynkowe
  • zarządzanie projektem - tj. harmonogramowanie, pilnowanie terminów, angażowanie osób odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych części projektu, zarządzanie zasobami ludzkimi.


Środki pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę nie stanowią dochodu z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy środki finansowe, które są otrzymywane przez Wnioskodawcę, a wypłacane przez K. na podstawie umowy grantowej pomiędzy stronami (K. oraz Wnioskodawcą), pochodzące z dotacji uzyskanych z EIT, będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy w omawianym przypadku środki pomocy będą pochodzić od EIT, który został powołany na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008, jako organ Unii Europejskiej. EIT jest organem Unii Europejskiej czyli organizacji międzynarodowej, a co za tym idzie spełnia warunki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 co do źródła pochodzenia środków pomocy bezzwrotnej. Środki te będą przekazywane do Wnioskodawcy czyli ostatecznego beneficjenta za pośrednictwem K., który jest upoważnionym do tego podmiotem co jest dopuszczalne na podstawie powołanego w poprzednim zdaniu przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. K. będzie jedynie koordynatorem działań związanych z realizacją grantu, będzie on pośredniczył w transferze środków uzyskanych z tego tytułu od EIT na rzecz Wnioskodawcy. K. będzie jedynie przekazywał środki na realizację grantu na rachunki Wnioskodawcy i nie będzie mógł tymi środkami samodzielnie dysponować w inny sposób i nie będzie mógł zmieniać ich przeznaczenia. Co za tym idzie należy uznać Wnioskodawcę za podmiot, któremu będzie służyć otrzymana pomoc, a K. za podmiot pośredniczący w rozdzieleniu środków pochodzących od EIT. Ponadto Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zgodnie z Umową celem jest poświęcenie swojego czasu w pełnym wymiarze godzin, aby zapewnić powodzenie przedsięwzięcia wspieranego przez K.(kierowanie działalnością spółki z o.o.).

Istnieje wydana wcześniej analogiczna interpretacja podatkowa nr IPTPB1/415-498/12-6/DS dotycząca zwolnienia z opodatkowania środków uzyskanych od EIT, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 14 grudnia 2012 r., w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że środki pochodzące z EIT wypłacone przez K. na mocy umowy łączącej K. z beneficjentem środków, korzystają ze zwolnienia związanego z przychodem ze środków pomocowych pochodzącym z zagranicy. Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia należy uznać, że otrzymywany przez Wnioskodawcę grant od EIT będzie korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a otrzymane środki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej (art. 21 ust. 24 ww. ustawy).

Zastosowanie zwolnienia jest możliwe po spełnieniu łącznie wymienionych powyżej przesłanek. Pierwsza z nich dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą m.in. od organizacji międzynarodowej i przyznano je na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z tą organizacją przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Druga z przesłanek natomiast określa warunek dotyczący bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną celów programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podmiot bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Poza tym, ww. zwolnienie przedmiotowe nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej.

Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 z dnia

11 marca 2008 r. został ustanowiony Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), którego celem – stosownie do art. 3 ww. Rozporządzenia – jest przyczynienie się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Europie i zwiększenia konkurencyjności przez wzmocnienie potencjału innowacyjnego państw członkowskich i Wspólnoty. EIT realizuje ten cel, propagując i łącząc ze sobą szkolnictwo wyższe, innowacje i badania na najwyższym poziomie.

EIT jest organem Wspólnoty i ma osobowość prawną. W każdym z państw członkowskich korzysta z najszerszej zdolności prawnej przyznawanej osobom prawnym przez ustawodawstwo krajowe (art. 11 ust. 1 zdanie pierwsze ww. Rozporządzenia)

Aby osiągnąć ten cel EIT wybiera i wyznacza Wspólnoty Wiedzy i Innowacji (WWiI) w priorytetowych dziedzinach zgodnie z art. 7 oraz określa ich prawa i obowiązki w drodze umowy, zapewnia im odpowiednie wsparcie, stosuje odpowiednie środki kontroli jakości, stale monitoruje i okresowo ocenia ich działalność, zapewnia koordynację pomiędzy poszczególnymi WWiI na odpowiednim poziomie (art. 5 ust. 1 lit. c) ww. Rozporządzenia).

Wspólnota Wiedzy i Innowacji oznacza niezależne partnerstwo instytucji szkolnictwa wyższego, instytucji badawczych, przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron w procesie innowacji istniejące w postaci strategicznej sieci współpracy opartej na wspólnym średnio- i długookresowym planowaniu innowacji dla osiągnięcia celów EIT, niezależnie od swojej formy prawnej (art. 2 pkt 2 ww. Rozporządzenia).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę zostały przekazane na podstawie umowy zawartej pomiędzy EIT (podmiotem powołanym przez Unię Europejską i dysponującym środkami finansowymi z budżetu Unii Europejskiej) a Wspólnotą Wiedzy i Innowacji K. (dalej: „K."). K, na mocy umowy grantowej zawartej z EIT, stanowi podmiot upoważniony do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, którymi dysponuje EIT, w zakresie opisanym w tej umowie i objętym budżetem. Środki te stanowią bezzwrotną pomoc dla pomysłodawców projektów, które K. zdecyduje się wesprzeć. Część budżetu, z której środki otrzymał Wnioskodawca stanowi pomoc dla polskich pomysłodawców. Umowy grantowe pomiędzy EIT a K. są zawierane w każdym roku. Wnioskodawca ma zawartą umowę grantową z K.na udzielenie wsparcia finansowego na rzecz osób trzecich i otrzymuje środki bezpośrednio od K.

Mając na uwadze powyższe, uznać zatem należy, że w sytuacji Wnioskodawcy przesłanka dotycząca pochodzenia dochodów określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy została spełniona.

Przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy dotyczy natomiast bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i jest spełniona wyłącznie wtedy, gdy osoba fizyczna (podatnik) bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Tym samym nie jest spełniona w odniesieniu do dochodów osób fizycznych, którym podmiot bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (podwykonawcy).

Treść użytego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy, wyrazu „bezpośrednio” należy odczytywać w związku z dalszą częścią tego przepisu, z której wynika, iż bezpośrednio nie realizują programu pomocowego podwykonawcy, oraz z treścią lit. a) tego unormowania, która wskazuje podmioty uprawnione do przekazywania środków. Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądowo-administracyjnego podkreśla się również, iż nie do przyjęcia jest taka wykładnia omawianego przepisu, iż do zakresu podmiotów objętych zwolnieniem podatkowym – zaliczają się również osoby będące pracownikami czy wykonawcami dzieła dla bezpośredniego wykonawcy zadań, dla realizacji których objęte zwolnieniem środki zostały przyznane, o ile zatrudnione są przy wykonywaniu prac związanych z realizacją tych zadań.

W tej sytuacji, za ugruntowany należy uznać pogląd prezentowany przez sądy, zgodnie z którym jeżeli podatnik będący beneficjentem środków pochodzących ze źródeł wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy zleca osobie fizycznej wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem, dochody tej osoby otrzymane w związku z wykonaniem zlecenia nie korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, gdyż nie została spełniona przesłanka określona w lit. b) tej regulacji. Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy nie jest bowiem osoba fizyczna, której zlecono wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym programem.

Poza tym, podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy może być jedynie ten podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, niezależnie od faktu, iż bezpośrednia realizacja nie jest równoznaczna z obowiązkiem osobistego wykonania przez tego podatnika czynności w ramach programu. Może on powierzyć wykonanie poszczególnych czynności, składających się na całość programu, innym podmiotom, w tym pracownikom, zleceniobiorcom lub wykonawcom dzieła. Niemniej jednak osoby te (wykonujące tylko pewne czynności, chociażby o charakterze merytorycznym i ściśle związane z realizacją celów programu), nie mogą być uznane za podatników realizujących bezpośrednio cel programu. Ww. osoby nie ponoszą bowiem odpowiedzialności za realizację projektu.

Odnosząc powyższe do okoliczności faktycznych podanych przez Wnioskodawcę nie sposób zatem uznać, że została spełniona przesłanka, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Faktu tego nie zmienia wykonywanie przez Wnioskodawcę określonych czynności na rzecz realizacji projektu w sytuacji jednak gdy nie jest On podmiotem bezpośrednio realizującym, ale jedynie „osobą trzecią” zobowiązaną do poświęcenia swojego czasu w pełnym zakresie, aby zapewnić powodzenie przedsięwzięcia wspieranego przez K.

W celu realizacji przedsięwzięcia wspieranego przez K. została powołana przez K. i pomysłodawców spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W trakcie realizacji projektu zostało przekazane jego wykonanie Wnioskodawcy przez głównego pomysłodawcę, który sprzedał Wnioskodawcy część udziałów w ww. spółce z o.o. Wnioskodawca nie ponosi też pełnej odpowiedzialności za realizację tego projektu.

Uznać tym samym należy, że przedmiotowe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu wykonywane są – w rozumieniu tego przepisu „na zlecenie” – podmiotu bezpośrednio realizującego cel programu oraz przy wykorzystaniu środków bezzwrotnej pomocy, które de facto mają służyć realizacji zadań tego podmiotu (przedsięwzięciu prowadzonemu przez ten podmiot).

W konsekwencji, środki finansowe otrzymywane przez Wnioskodawcę nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie została spełniona przesłanka wymieniona w lit. b) tego przepisu


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj