Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-498/12-6/DS
z 14 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 14 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.) oraz z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania środków uzyskanych z Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania środków uzyskanych z Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), w związku z czym, pismem z dnia 29 października 2012 r., Nr IPTPB1/415-498/12-2/DS oraz z dnia 21 listopada 2012 r., Nr IPTPB1/415-498/12-4/DS, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwania skutecznie doręczono odpowiednio w dniu 8 listopada 2012 r. i 26 listopada 2012 r., natomiast w dniu 16 listopada 2012 r. oraz 5 grudnia 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego odpowiednio 14 listopada 2012 r. i 3 grudnia 2012 r.), Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni bierze udział w projekcie finansowanym przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (dalej EIT). Organ ten został powołany na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008. Program finansowany jest na podstawie umowy (kserokopię tłumaczenia przysięgłego załączono) dotacji zawartej pomiędzy Europejskim Instytutem Innowacji i Technologii (EIT) i Knowledge and Innovation Communities (KIC) InnoEnergy SE z siedzibą w Holandii (Wspólnota Wiedzy i Innowacji InnoEnergy SE) - dalej KIC SE. Celem programu są działania badawcze w obszarze tematycznym z zakresu odnawialnych źródeł energii, paliw transportowych (topic area: renewable energy, transportation fuels), a zakres tematyczny dotyczy energii z paliw chemicznych BIOMMERSE (Biomimetic Innovative Membrane Reactors for Sustainable Production of Liquid Eco-fuels). KIC SE zawarł Umowę (PROJECT AGREEMENT (v23Jan2012) KIC Project: BIOIMMERSE) z czterema podmiotami, w tym z Wnioskodawczynią (trzema polskimi oraz jednym szwedzkim), w celu realizacji wyżej opisanego projektu.

Na podstawie wyżej opisanej Umowy, Wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu, tj. prowadzenie badań w ww. projekcie. Na podstawie umowy dotacji zawartej pomiędzy Europejskim Instytutem Innowacji i Technologii (EIT), KIC SE skonsoliduje wszystkie koszty operacyjne oraz przesłał do Wnioskodawczyni środki pochodzące bezpośrednio z EIT na sfinansowanie udziału w projekcie badawczym.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. Wnioskodawczyni dodała, iż:

  1. Prowadzona przez Nią działalność gospodarcza opodatkowana jest podatkiem liniowym.
  2. Przeważającą działalnością zgodnie z PKD jest: 39.00.Z – działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami. Ponadto zgodnie z wpisem do ewidencji wykonywaną działalnością gospodarczą według PKD jest: 39.00.Z, 20.12.Z, 20.13.Z, 20.14.Z, 20.15.Z, 20.30.Z, 20.41.Z, 20.42.Z, 20.52.Z, 20.59.Z, 22.22.Z, 22.23.Z, 22.29.Z, 26.11.Z, 32.99.Z, 37.00.Z, 38.11.Z, 38.12.Z, 38.21.Z, 38.22.Z, 38.31.Z, 43.21.Z, 43.29.Z, 46.12.Z, 46.18.Z, 46.19.Z, 46.52.Z, 46.69.Z, 46.72.Z, 46.75.Z, 46.76.Z, 46.77.Z, 46 90.Z, 47.99.Z, 62.01.Z, 62.09.Z, 63.99.Z, 68.20.Z, 70.22.Z, 71.11.Z, 71.12.Z, 71.20.B, 72.11.Z, 72.19.Z, 73.20.Z, 74.30.Z, 74.90.Z, 81.21.Z, 81.22.Z, 81.29.Z, 81.30.Z, 82.11.Z, 82.92.Z, 82.99.Z, 85.59.B, 85.60.Z.
  3. Otrzymuje środki od EIT organu powołanego na mocy Rozporządzenia (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r. przez Unię Europejską jako organizację finansującą procesy integracyjne w ramach „Trójkąta Wiedzy” w zakresie edukacji badań i innowacji.
  4. Umowa o dotację zawarta jest z KIC SE.
  5. EIT ogłosił zaproszenie do składania propozycji programów powołania Wspólnot Wiedzy i Innowacji (KIC), których status został określony w Rozporządzeniu (WE) nr 294/2008. Zostało zawiązane Konsorcjum KIC, które uzyskało status KIC, przewidziany w ww. Rozporządzeniu decyzją Zarządu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii z dnia 16 grudnia 2009 r. wydaną w Budapeszcie. Status ten umożliwia realizację celów działalności ustanowionych ww. Rozporządzeniem. Konsorcjum KIC przyjęło strukturę prawną Societas Europea (spółki europejskiej), podlegającej przepisom Rozporządzenia WE 2157/2001, z siedzibą w Eindhoven w Holandii. Ramowa Umowa o Współpracy (GPA) przewiduje, iż KIC SE jako jednostka centralna Konsorcjum zawrze Ramową Umowę Partnerską oraz dalsze coroczne Umowy Grantów, w tym Aneksy z Unią Europejską, reprezentowaną przez Komisję Europejską oraz EIT dla celów bezpośredniej, bądź pośredniej realizacji odpowiednich działań i czynności. Zgodnie z Ramową Umową Partnerską, podmiot prawny KIC został utworzony w celu umożliwienia KIC funkcjonowania jako zintegrowane partnerstwo oraz koordynowania podejmowanych działań. Podmiot prawny KIC (KIC SE) będzie pośredniczyć w komunikacji pomiędzy EIT a partnerami KIC, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w umowie oraz innych Odrębnych Umowach.

Podmiot prawny KIC, m.in.:

  1. odpowiada za zapewnienie, że działania są wdrażane zgodnie z Umową oraz postanowieniami Odrębnych Umów,
  2. odpowiada za dostarczanie, pozyskiwanie, weryfikowanie i przekazywanie EIT informacji dotyczących Ramowej Umowy Partnerstwa i Odrębnych Umów,
  3. ma podejmować odpowiednie kroki, celem zapewnienia gwarancji finansowej podmiotu Prawnego KIC i/lub Partnerów KIC uczestniczących w działaniu, jeżeli będzie ona wymagana,
  4. formułuje kierowane do EIT wnioski o dokonanie płatności określające dokładny udział i kwotę przypisane do każdego działania KIC (projektu),
  5. zapewnia, by wszelkie stosowne płatności dokonywane przez EIT przeznaczone dla partnerów KIC były przekazywane do Podmiotu prawnego KIC w odpowiednim terminie,
  6. odpowiada za zapewnienie, by w przypadku audytów, kontroli i ocen, wszelkie niezbędne dokumenty, zgodnie z postanowieniami niniejszej RUP i Umów o Dotacje, związane z wdrożeniem działań KIC, w tym oryginały odnośnych dokumentów księgowych oraz podpisane egzemplarze umów podwykonawczych i umów o dotację, zostały dostarczone instytucjom i organom Unii Europejskiej.

Ponadto, celem działalności Konsorcjum KIC jest realizacja zadań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r., ustanawiającego Europejski Instytut Innowacji i Technologii, w szczególności takich jak:

  1. zintegrowanie szkolnictwa wyższego oraz działalności badawczej i innowacyjnej Partnerów Formalnych w celu przyczyniania się do rozwoju potencjału innowacyjnego Wspólnoty i państw członkowskich,
  2. transfer działalności edukacyjnej na poziomie szkół wyższych, badawczej oraz innowacyjnej do kręgów gospodarczych i zastosowań komercyjnych,
  3. ułatwianie i usprawnienie tworzenia sieci współpracy między środowiskami innowacyjnymi w Europie, by stworzyć możliwość pozyskiwania podmiotów partnerskich, studentów, badaczy z całego świata,
  4. stworzenie wspólnych kryteriów nadawania stopni naukowych, ochrony własności intelektualnej oraz przenoszenia dotacji przyznanym naukowcom i studentom.

W dalszej części uzupełnienia Wnioskodawczyni dodała, iż:

  1. Faktycznie otrzymuje środki od KIC SE.
  2. Podpisała umowę o dotację 12 lipca 2012 r.
  3. Otrzymała środki w dniu 19 lipca 2012 r. przelewem na konto bankowe, przekazane środki stanowią 40% dotacji.
  4. Przedmiotowy zapis „KIC skonsoliduje wszystkie koszty operacyjne”, stanowi obowiązek Umowny KIC SE. W ocenie Wnioskodawczyni KIC SE ma zapewniać, by wszelkie stosowne płatności dokonywane przez EIT, przeznaczone dla partnerów KIC były przekazywane do partnerów w odpowiednim terminie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż środki pochodzą z Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (dalej EIIT), organu powołanego na mocy Rozporządzenia (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r.

Powołane Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r. jest aktem wykonawczym do Traktatu WE, który posiada status umowy międzynarodowej. Preambuła Rozporządzenia EIT stanowi „Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 157 ust. 3”.

Zgodnie z art. 157 ust. 3 Traktatu WE, Wspólnota przyczynia się do osiągania celów określonych w ustępie l przez polityki i działania, które prowadzi na podstawie innych postanowień niniejszego Traktatu. Rada, stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 oraz po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, może zadecydować o szczególnych środkach przeznaczonych na wsparcie działań podjętych w Państwach Członkowskich, służących osiągnięciu celów określonych w ustępie 1.

Niniejszy tytuł nie stanowi podstawy do wprowadzenia przez Wspólnotę jakiegokolwiek środka, który mógłby prowadzić do zakłócenia konkurencji, bądź który zawiera przepisy podatkowe lub przepisy odnoszące się do praw i interesów pracowników najemnych.

Zgodnie z pkt 9 Preambuły Rozporządzenia EIT, EIT powinien działać przede wszystkim na zasadzie niezależnych, opartych na kryterium doskonałości partnerstw instytucji szkolnictwa wyższego, instytucji badawczych, przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron, w postaci trwałych, zdolnych do samodzielnego utrzymania się w długiej perspektywie strategicznych sieci współpracy w zakresie innowacji. Partnerstwa te powinny być wybierane przez Radę Zarządzającą EIT w wyniku przejrzystej, opartej na kryterium doskonałości procedury i wyznaczane jako wspólnoty wiedzy i innowacji (zwane dalej „WWiI”). Rada Zarządzająca powinna również kierować działaniami EIT i oceniać działania WWiI. Skład członkowski Rady Zarządzającej powinien w wyważony sposób odzwierciedlać doświadczenia przedsiębiorców, środowiska akademickiego, badawczego i sektora innowacji.

W myśl art. 2 pkt 2 Rozporządzenia EIT, Wspólnota Wiedzy i Innowacji (WWiI) oznacza niezależne partnerstwo instytucji szkolnictwa wyższego, instytucji badawczych, przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron w procesie innowacji istniejące w postaci strategicznej sieci współpracy opartej na wspólnym średnio i długookresowym planowaniu innowacji dla osiągnięcia celów EIT, niezależnie od swojej formy prawnej.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, iż EIT realizuje i osiąga cele, do których został powołany poprzez Wspólnoty Wiedzy i Innowacji, bez względu na formę prawną WWiI. Jak wykazano wyżej, środki zostały przyznane w oparciu o wyżej powołaną Umowę - Traktat WE oraz Rozporządzenie EIT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy środki uzyskane od EIT (za pośrednictwem KIC), korzystają z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.)?
  2. Czy środki uzyskane od EIT za pośrednictwem KIC, zgodnie z art. 1-34, załącznik 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), w związku z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą podlegały wpisaniu do księgi przychodów i rozchodów?

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody otrzymane od EIT (za pośrednictwem KIC), na podstawie Umowy zawartej z KIC, spełniają warunek zagranicznego pochodzenia, stanowią bezzwrotną pomoc i służą bezpośrednio realizacji programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i jako takie, wszystkie korzystają z przedmiotowego zwolnienia przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, nie podlegają wpisaniu do księgi przychodów i rozchodów.

W uzupełnieniu własnego stanowiska z dnia 14 listopada 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż w Jej ocenie, spełnia Ona przesłanki zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uważa, iż realizuje bezpośrednio cel programu jako osoba wykonująca czynności z tym programem związane a środki pochodzą od podmiotu wymienionego w punkcie a) art. 46 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. od Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (dalej EIT), organu powołanego na mocy Rozporządzenia (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r., przez Unię Europejską jako organizację finansującą procesy integracyjne w ramach „Trójkąta Wiedzy” w zakresie edukacji badań i innowacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu, musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Niedopełnienie któregokolwiek z ww. warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych pochodzących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r. został ustanowiony Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT) - niezależny, zdecentralizowany organ Unii Europejskiej, powołany w celu promowania szkolnictwa wyższego, badań i innowacji dla osiągnięcia wzrostu gospodarczego, wzmocnienia konkurencyjności Europy poprzez wzmacnianie potencjału innowacyjnego Unii Europejskiej i jej państw członkowskich.

Europejski Instytut Innowacji i Technologii dąży do osiągnięcia swoich celów za pośrednictwem Wspólnot Wiedzy i Innowacji - zintegrowanych partnerstw, składających się z zespołów tworzonych przez uniwersytety, organizacje badawcze oraz przedsiębiorstwa.

Rada Zarządzająca Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii wyznaczyła na posiedzeniu w Budapeszcie, w dniu 16 grudnia 2009 r., trzy Wspólnoty Wiedzy i Innowacji (Knowledge and Innovation Communities - KICs) w następujących dziedzinach: Zrównoważona Energia (KIC InnoEnergy), Zmiany Klimatu (KIC Climate), Społeczeństwa Informacyjno-Komunikacyjne (KIC EIT ICTLabs).

Partnerami Wspólnoty Wiedzy i Innowacji w obszarze „Zrównoważona energia” - KIC InnoEnergy, są polskie jednostki (instytucje szkolnictwa wyższego, instytucje badawcze, przedsiębiorstwa). W skład międzynarodowego konsorcjum wchodzą podmioty z Niemiec, Szwecji, Belgii, Hiszpanii i Holandii.

Należy podkreślić, iż najważniejszą misją EIT, autonomicznego organu UE, jest wspieranie konkurencyjności państw członkowskich dzięki łączeniu najlepszych instytucji szkolnictwa wyższego, ośrodków badawczych i przedsiębiorstw, aby skupić się na największych wyzwaniach społecznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, bierze udział w projekcie finansowanym przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii. Celem programu są działania badawcze w obszarze tematycznym z zakresu odnawialnych źródeł energii, paliw transportowych, a zakres tematyczny dotyczy energii z paliw chemicznych BIOIMMERSE. KIC InnoEnergy zawarł Umowę z czterema podmiotami, w tym z Wnioskodawczynią (trzema polskimi oraz jednym szwedzkim), w celu realizacji tego projektu.

KIC InnoEnergy, na podstawie umowy dotacji zawartej z Europejskim Instytutem Innowacji i Technologii (EIT), przesłał do Wnioskodawczyni środki pochodzące bezpośrednio z EIT na sfinansowanie udziału w projekcie badawczym.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż dotacja otrzymana przez Wnioskodawczynię z Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii, na badania naukowe realizowane w ramach projektu BIOIMMERSE, stanowi przychód z prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gopodarczej, korzystający ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, otrzymane środki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie nie podlegają ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ani w zeznaniu rocznym jako przychód. Niemniej, zgodnie objaśnieniami do księgi, w celu odzwierciedlenia zdarzeń gospodarczych, w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), ewentualnym miejscem, gdzie można księgować otrzymane dotacje jest kolumna 16 (uwagi). W kolumnie tej bowiem mogą być ewidencjonowane przychody faktycznie przez podatnika otrzymane.

Końcowo nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonej do wniosku ORD-IN Umowy w sprawie przyznania grantu w 2012 r., jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj