Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-2.4510.892.2016.1.AK
z 22 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 października 2016 r., który wpłynął do tut. BKIP za pośrednictwem platformy ePUAP 14 października 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z organizacją programów mających na celu polepszenie wyników finansowych Spółki, w tym wydatki związane z wypłatą Rozliczeń Pieniężnych na rzecz Osób Uprawnionych stanowić będą koszty uzyskania przychodu Spółki i czy Spółka będzie mogła je ująć w kosztach w momencie ich poniesienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki związane z organizacją programów mających na celu polepszenie wyników finansowych Spółki, w tym wydatki związane z wypłatą Rozliczeń Pieniężnych na rzecz Osób Uprawnionych stanowić będą koszty uzyskania przychodu Spółki i czy Spółka będzie mogła je ująć w kosztach w momencie ich poniesienia.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach dwóch programów, których zadaniem będzie rozwój Spółki i polepszenie jej wyników finansowych, zawrze z członkami zarządu Spółki (dalej: „Osoby Uprawnione”) umowy pochodnego instrumentu finansowego (dalej: „Umowy”). Umowy będą odrębnymi tytułami prawnymi nie związanym z obecną relacją pomiędzy Spółką i Osobami Uprawnionymi. Zawarcie Umów przez Osoby Uprawnione będzie dobrowolne. Zgodnie z założeniami w ramach jednego programu Spółka ma zawrzeć z Osobami Uprawnionymi jedną Umowę na jeden rok finansowy („Program długoterminowy”), a w ramach drugiego programu mają zostać zawarte cztery odrębne Umowy dotyczące poszczególnych kwartałów roku finansowego („Program krótkoterminowy”). Na podstawie Umów Osobom Uprawnionym przyznane zostaną warunkowe prawa (dalej: „Prawa”) do otrzymania od Spółki w przyszłości kwot Rozliczeń Pieniężnych (dalej: „Rozliczenia Pieniężne”).

Wysokość Rozliczeń Pieniężnych uzależniona będzie w zależności od Programu od:

  • Program długoterminowy - zysku operacyjnego Spółki przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych („EBITDA”);
  • Program krótkoterminowy - obrotu Spółki za dany kwartał („Obrót”).

Podstawą ustalenia wartości EBITDA będzie zatwierdzone przez Walne Zgromadzenie Spółki sprawozdanie finansowo Spółki za dany rok finansowy („Sprawozdanie finansowe”). Wartość Obrotu będzie natomiast ustalana na podstawie kwartalnego bilansu i rachunku zysków i strat Spółki zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą Spółki (dalej: „Informacja Kwartalna”). Wartość Rozliczeń Pieniężnych będzie wyliczana w następujący sposób:

I. Program długoterminowy

  1. RP = 0 - jeżeli EBITDA będzie mniejsza bądź równa miniEBITDA;
  2. RP = X% * EBITDA budżetowana - jeżeli EBITDA większa od miniEBITDA, ale mniejsza bądź równa maksEBITDA;
  3. RP = X% * EBITDA budżetowana - jeżeli EBITDA większa od maksEBITDA gdzie:
    • RP - kwota Rozliczenia Pieniężnego;
    • EBITDA - zysk operacyjny Spółki przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków; amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych, którego wartość będzie określona na podstawie Sprawozdania Finansowego;
    • miniEBITDA - określona w załączniku do Umowy kwota EBITDA osiągnięta przez Spółkę w danym roku, która nie będzie powodować zobowiązania Spółki do wypłaty Rozliczenia Pieniężnego;
    • maksEBITDA - określona w załączniku do Umowy kwota EBITDA osiągnięta przez Spółkę w danym roku, po której przekroczeniu kwota Rozliczenia Pieniężnego będzie ustalana w odmienny sposób;
    • EBITDA budżetowana - planowana kwota EBITDA za dany rok podatkowy, wskazana w zatwierdzonym uchwalą Rady Nadzorczej Spółki planie finansowym Spółki na dany rok.

W przypadku rozwiązania Umowy w trakcie trwania roku finansowy będącego jej przedmiotem, potencjalna kwota Rozliczenia Pieniężnego za ten rok, będzie ustalana w odpowiedniej proporcji do długości trwania Umowy w tym roku.

II. Program krótkoterminowy

  1. RP = 0 - jeżeli wartość Obrotu będzie mniejsza bądź równa miniObrót;
  2. RP = x% * Obrót budżetowy - jeżeli wartość Obrotu będzie większa od miniObrót, ale mniejsza bądź równa maksObrót;
  3. RP = x% * Obrót budżetowany - jeżeli Obrót będzie większy od maksObrót.
    Gdzie:
    • RP - kwota Rozliczenia Pieniężnego;
    • Obrót - przychody netto ze sprzedaży, która to wartość będzie określona na podstawie Informacji Kwartalnej;
    • miniObrót - określona w załączniku do Umowy kwota Obrotu osiągnięta przez Spółkę w danym kwartalne, która nie będzie powodować zobowiązania Spółki do wypłaty Rozliczenia Pieniężnego;
    • maksObrót - określona w załączniku do Umowy kwota Obrotu osiągnięta przez Spółkę w danym kwartalne, po której przekroczeniu kwota Rozliczenia Pieniężnego będzie ustalana w odmienny sposób;
    • Obrót budżetowy - planowana kwota Obrotu za dany kwartał podatkowy, wskazana w zatwierdzonym uchwalą Rady Nadzorczej Spółki planie finansowym Spółki na dany rok.


W przypadku rozwiązania Umowy w trakcie trwania kwartału będącego jej przedmiotem, potencjalna kwota Rozliczenia Pieniężnego za ten kwartał, będzie ustalana w odpowiedniej proporcji do długości trwania Umowy w danym kwartale. Realizacja Praw przez Osoby Uprawnione dokonywać się będzie poprzez wypłatę przez Spółkę kwot Rozliczeń Pieniężnych na rachunek bankowy Osób Uprawnionych. Wypłaty będą następowały w uzgodnionym okresie czasu od momentu zatwierdzenia Sprawozdania Finansowego czy Informacji Kwartalnej. Umowy z Osobami Uprawnionymi zostaną zawarte na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Umowy mają zostać podpisane na 2017 r. Jeżeli Spółka uzna, że Umowy mają pozytywny wpływ na jej wyniki, Umowy na kolejne lata będą zawierane na początku każdego roku. Prawa będą przysługiwały Osobom Uprawnionym odpłatnie za cenę określoną w Umowach.

W związku z tym, że Prawa będą zależne od wysokości EBITDA/Obrotu i będą warunkowe, brak będzie jakichkolwiek gwarancji, co do otrzymania przez Wnioskodawcę kwoty Rozliczeń Pieniężnych przed ostatecznym rozliczeniem Umów. Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy, Prawa do otrzymania w przyszłości Kwot Rozliczeń Pieniężnych będą stanowiły instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. W szczególności będą to instrumenty finansowe wskazane w punkcie c) powołanego przepisu tj. „niebędące papierami wartościowymi (...) inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest (...) wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez (...) rozliczenie pieniężne”. Instrumentem bazowym dla powyższego prawa będzie wartość EBITDA Spółki lub je Obrót (w zależności od Umowy) - Prawa te jednocześnie będą zgodnie z art. 3 pkt 28a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 94 ze zm.), instrumentami pochodnymi, gdyż przez takie instrumenty należy rozumieć ,,(...) inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości (...) wskaźników finansowych (...)”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki związane z organizacją programów mających na celu polepszenie wyników finansowych Spółki, w tym wydatki związane z wypłatą Rozliczeń Pieniężnych na rzecz Osób Uprawnionych stanowić będą koszty uzyskania przychodu Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”) i czy Spółka będzie mogła je ująć w kosztach w momencie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d Ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją programów mających na celu polepszenie wyników finansowych Spółki, w tym wydatki związane z wypłatą Rozliczeń Pieniężnych na rzecz Osób Uprawnionych stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, koszty te nie są bezpośrednio związane z przychodami i powinny być potrącalne w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d Ustawy CIT. Datą poniesienia kosztu będzie natomiast dzień, w którym nastąpi obciążenie tym wydatkiem wyniku Spółki, który będzie tożsamy w tym wypadku z dniem zapisu księgowego tego wydatku w księgach rachunkowych (art. 15 ust. 4e Ustawy CIT).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, koszty uzyskania przychodów stanowią koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który łącznie spełnia poniższe warunki:

  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny.
  • nie znajduje się w grupie wydatków, które, zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z programami będą spełniały wszystkie wyżej wskazane warunki. Celem programów będzie poprawa wyników finansowych Spółki poprzez większą motywację po stronie Osób Uprawnionych do wydajniejszej realizacji celów biznesowych Spółki oraz polepszania jej wyników. Programy będą miały za zadanie zabezpieczyć dotychczasowe źródła przychodów Spółki, jak również przyczynić się do zwiększenia osiąganych zysków i obrotów. Niewątpliwie, istnieć będzie zatem związek przyczynowo skutkowy pomiędzy wydatkami Spółki z tego tytułu a potencjalnymi przychodami i zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła tych przychodów. Należy ponadto wskazać, że wydatki jakie mają być ponoszone w związku z wprowadzeniem i realizacją programów, w tym z tytułu Rozliczeń Pieniężnych, nie zostały wymienione w katalogu wydatków wyłączonych z katalogu kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

W konsekwencji, wszelkie wydatki związane z organizacją programów będą stanowić koszty uzyskania przychodu Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach organów podatkowych, w tym m.in.:

Podsumowując, poniesione przez Spółkę wydatki, związane z organizacją programów, w tym z wypłatami Rozliczeń Pieniężnych na rzecz Osób Uprawnionych, stanowić będą koszt uzyskania przychodu Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.

Ponadto, w związku z faktem, że wydatki związane z programami nie będą związane z konkretnymi przychodami Spółki, ale będą miały za zadanie poprawę sytuacji finansowej Spółki, wydatki te - jako niezwiązane z konkretnym przychodem - powinny zostać ujęte w kosztach w momencie ich faktycznego poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d Ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo wskazać należy na art. 14na Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj