Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-569/16-1/MS
z 14 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 sierpnia 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Politechnika jest szkołą wyższą działającą w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r., poz. 572), jednostką sektora finansów publicznych oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym, do podstawowych zadań uczelni należy przede wszystkim kształcenie i wychowanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki oraz kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy. Tak więc podstawowa działalność uczelni to usługi w zakresie kształcenia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015r., poz. 736) są zwolnione z podatku VAT.

Realizując podstawowe cele działalności, Politechnika jest wydawcą czasopism naukowych, w których publikowane są artykuły opracowane przez kadrę naukową i naukowo-dydaktyczną, studentów i doktorantów uczelni oraz osoby zatrudnione w innych jednostkach naukowych. Artykuły naukowe dotyczą zagadnień z różnych dziedzin nauki. Autorzy przedstawiają w nich swoje osiągnięcia naukowe oraz prezentują wyniki prowadzonych badań naukowych. Do druku zatwierdzane są tylko prace, które uzyskują pozytywną opinię recenzentów i redaktorów naukowych. Wydawane czasopisma naukowe mają nadane numery ISSN i w większości wydawane są zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Powyższe czasopisma w większości są punktowanymi czasopismami z listy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych wraz z liczbą punktów przyznawanych za publikacje w tych czasopismach (ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2015 r., poz. 249).

Aktualnie uczelnia nie pobiera opłat od autorów za publikację artykułów w czasopismach, źródłem finansowania są środki własne. Jednak Politechnika postanowiła wprowadzić opłatę za publikację artykułów w czasopismach od wszystkich autorów (pracowników, studentów i doktorantów uczelni oraz autorów z zewnętrznych jednostek naukowych) z przeznaczeniem na pokrycie kosztów wydania tych czasopism.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy publikacja artykułów w czasopismach naukowych przez uczelnię korzysta ze zwolnienia od podatku?


Zdaniem Wnioskodawcy, publikacja artykułów w czasopismach naukowych, w których prezentowane są wyniki badań, a publikacje te służą przekazywaniu i upowszechnianiu zdobytej wiedzy pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych oraz studentów i doktorantów uczelni, a także pracowników naukowych z zewnątrz korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie:


  • „ art. 43 ust. 1 pkt 26b ” ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie publikacji artykułów studentów i doktorantów Politechniki,
  • § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień w przypadku publikacji artykułów kadry naukowo-dydaktycznej Politechniki oraz pracowników naukowych z zewnątrz.


Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowymi zadaniami uczelni są m.in:


  • kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej,
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki,
  • kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy.


Czynności, o których mowa we wniosku (publikacja artykułów w czasopismach naukowych) są ściśle związane z usługami podstawowymi uczelni i są niezbędne do świadczenia przez uczelnię podstawowych usług statutowych w zakresie kształcenia, a ich głównym celem jest realizacja wyszczególnionych powyżej podstawowych zadań uczelni, wynikających z art. 13 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym.

Ponadto, na podstawie art. 41 oraz art. 42 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych przeprowadza nie rzadziej niż co 4 lata, kompleksową ocenę jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych, którą jest m.in. uczelnia wyższa.


Ocena potencjału naukowego jednostki naukowej obejmuje m.in. takie parametry jak:


  • rozwój własnej kadry naukowej i udział w rozwoju naukowym osób niebędących pracownikami jednostki naukowej,
  • wydawanie przez jednostkę naukową czasopisma naukowego, wymienionego w wykazie czasopism punktowanych, ogłoszonych przez MNiSW.


Natomiast ocena osiągnięć naukowych i twórczych jednostki naukowej obejmuje m.in. takie parametry jak:


  • publikacje w czasopismach naukowych wymienionych w ww. wykazie ministra,
  • publikacje w recenzowanych materiałach z konferencji,
  • monografie naukowe.


W wyniku kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostkom naukowym przyznawane się odpowiednie kategorie naukowe. Publikacje artykułów w czasopismach naukowych pełnią istotną rolę dla kadry naukowo-dydaktycznej w procesie uzyskiwania kolejnych stopni i tytułów naukowych.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca wskazał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 lipca 2015 r. IPTPP2/4512-256/15-5/IR. Zatem uczelnia stoi na stanowisku, że usługi publikacji artykułów w czasopismach naukowych podlegają zwolnieniu od podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie zaś z art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f :


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (…).


W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Ponadto przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.


I tak stosownie do treści art. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


W świetle natomiast art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z kolei zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. poz. 1722, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy zauważyć należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega opłata, lecz ewentualna czynność stanowiąca świadczenie usług, na poczet bądź z tytułu której ta opłata jest uiszczana.

Jednocześnie podkreślić należy, że zwolnienia od podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być traktowane jako odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania każdej czynności objętej zakresem opodatkowania wykonywanej przez podatnika. Zatem pojęcia używane do określenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy należy interpretować ściśle. Zwolnienia mają zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do danej czynności po spełnieniu przesłanek przepisu stanowiącego o danym zwolnieniu. Dla stwierdzenia czy dana usługa wykonana przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, należy więc poddać analizie spełnienie warunków określonych w przepisach stanowiących o zwolnieniu od podatku VAT.

Ze zwolnienia na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym. Zwolnienie, o którym mowa – przy spełnieniu określonych warunków – stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy podstawowa działalność Wnioskodawcy (Politechnika) będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług to usługi edukacyjne, które są zwolnione od podatku. Realizując podstawowe cele działalności, Politechnika jest wydawcą czasopism naukowych, w których publikowane są artykuły opracowane przez kadrę naukową i naukowo-dydaktyczną, studentów i doktorantów uczelni oraz osoby zatrudnione w innych jednostkach naukowych. Politechnika postanowiła wprowadzić opłatę za publikację artykułów w czasopismach od wszystkich autorów (pracowników, studentów i doktorantów uczelni oraz autorów z zewnętrznych jednostek naukowych) z przeznaczeniem na pokrycie kosztów wydania tych czasopism. W przedstawionym opisie wskazano również, że przedmiotowe czynności są ściśle związane z usługami podstawowymi uczelni i są niezbędne do świadczenia przez uczelnię podstawowych usług statutowych w zakresie kształcenia, a ich głównym celem jest realizacja podstawowych zadań uczelni wynikających z ustawy o szkolnictwie wyższym.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz okoliczności niniejszej sprawy, z których wynika, iż publikacje artykułów w czasopismach naukowym są ściśle związane i niezbędne do świadczenia przez Wnioskodawcę usługi podstawowej w zakresie kształcenia (należą do zadań uczelni wyższych), a ich głównym celem jest realizacja podstawowych zadań uczelni wyższych wynikających z ustawy o szkolnictwie wyższym, uznać należy, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj