Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/4512-256/15-5/IR
z 17 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2015 r. (data wpływu 4 maja 2015 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 5 maja 2015 r. (data wpływu 11 maja 2015 r.) i z dnia 8 lipca 2015 r. (data wpływu 13 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 maja 2015 r. i 8 lipca 2015 r. poprzez doprecyzowanie celu złożenia wniosku oraz opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowym zadaniem działalności Uczelni jest kształcenie i wychowanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki. Tak więc podstawowa działalność Uniwersytetu (Wnioskodawca) to usługi edukacyjne, które są zwolnione z podatku VAT.

Realizując podstawowe cele działalności Uczelni Wydziały Uniwersytetu wydają czasopisma naukowe, w których publikowane są artykuły opracowane przez kadrę naukową i naukowo – dydaktyczną Uniwersytetu, studentów oraz inne zewnętrzne jednostki naukowe (ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw. Dz. U. z 2015 r., poz. 249).

Art. 2 pkt 9 Jednostki naukowe - prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe to:

  • podstawowe jednostki organizacyjne Uczelni w rozumieniu statutów tych Uczelni,
  • jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619, z późn. zm.),
  • instytuty badawcze w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. nr 96, poz. 618, z późn. zm.),
  • inne jednostki organizacyjne posiadające siedzibę na terytorium RP, będące organizacjami prowadzącymi badania i upowszechniającymi wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 Rozporządzenia Komisji UE nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r.

Czasopisma naukowe, o których mowa we wniosku są recenzowanymi oraz punktowanymi czasopismami z listy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych wraz z liczbą punktów przyznawanych za publikacje w tych czasopismach (Dz. U. z 2015 r., poz. 249 - ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw).

Wydawane czasopisma naukowe mają nadane numery ISSN, EISSN. Artykuły do czasopism piszą pracownicy naukowi i naukowo - dydaktyczni Uniwersytetu, studenci - członkowie kół naukowych oraz współpracujące z Uczelnią zewnętrzne jednostki naukowe. Artykuły naukowe dotyczą zagadnień z różnych dziedzin nauki. Przedstawiają osiągnięcia naukowe oraz prezentują wyniki prowadzonych badań naukowych. Do druku zatwierdzane są tylko prace, które uzyskują pozytywna opinię recenzentów i redaktorów naukowych. Czasopisma wydawane są w wersji papierowej i elektronicznej. W wersji papierowej przekazywane są autorom artykułów oraz dostarczane do bibliotek na podstawie ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. z 1996 r., Nr 152, poz. 722) oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 6 marca 1997 r. w sprawie wykazu bibliotek uprawnionych do otrzymywania egzemplarzy obowiązkowych poszczególnych rodzajów publikacji oraz zasad ich przekazywania (Dz. U. z 1997 r., Nr 29, poz. 161) i rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 24 maja 1999 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu bibliotek uprawnionych do otrzymywania egzemplarzy obowiązkowych poszczególnych rodzajów publikacji oraz zasad ich przekazywania (Dz. U. z 1999 r., Nr 50, poz. 513).

Do 2015 roku Uniwersytet nie pobierał opłat od autorów za publikację artykułów w czasopismach, ponieważ finansowane były z wpłat:

  • sponsorów, których logo lub informacja o współfinansowaniu była umieszczana na stronie redakcyjnej czasopisma,
  • współwydawców, czyli inne Uczelnie współpracujące,
  • środków własnych Uczelni.

Od 2015 roku Rada Naukowa niektórych czasopism postanowiła pobierać opłatę za opublikowanie artykułu od wszystkich autorów - pracowników, studentów Uniwersytetu oraz autorów z zewnętrznych jednostek naukowych, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów wydania czasopisma.

Działalność statutowa Uczelni, w której mieści się upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Uczelnia jest jednostką sektora finansów publicznych (wszystkie środki są środkami publicznymi).

W piśmie z dnia 8 lipca 2015 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Czynności, o których mowa we wniosku - opłata za publikację artykułu w czasopiśmie naukowym, nie są ujęte w klasyfikacji statystycznej PKWiU. Klasyfikacji statystycznej podlega jedynie samo czasopismo - 58.14.12.0 Czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych), przeznaczone dla przedsiębiorców, specjalistów oraz naukowców. Częściowo 5% - poz. 34 zał. nr 10 do ustawy o VAT - czasopisma specjalistyczne (w poz. 34 nie podaje się symbolu PKWiU). Definicja czasopism specjalistycznych - art. 2 pkt 27f ustawy o VAT. Częściowo 8% - poz. 74 zał. nr 3 do ustawy - ex PKWiU 58.14.1 - wyłącznie czasopisma i pozostałe periodyki oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.
  2. Czynności, o których mowa we wniosku są niezbędne do świadczenia przez Uniwersytet usługi podstawowej, gdyż należą one do podstawowych zadań Uczelni wyższych. Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym podstawowymi zadaniami Uczelni są:
    • Kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej,
    • Wychowanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
    • Prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
    • Kształcenie i promowanie kadr naukowych,
    • Upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
    • Kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy,
    • Stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
    • Działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
  1. Głównym celem opisanych we wniosku czynności jest realizacja wyszczególnionych powyżej podstawowych zadań Uczelni wynikających z art. 13 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 tj. - ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. z późn.zm.).


Ponadto na podstawie art. 41, art. 42 Ustawy o zasadach finansowania nauki (Dz. U z 2015 r., z późn.zm., poz. 249), Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych przeprowadza nie rzadziej niż co 4 lata, kompleksową ocenę jakości działalności naukowej lub badawczo – rozwojowej jednostek naukowych. Kompleksowa ocena jakości działalności naukowej lub badawczo - rozwojowej jednostek naukowych, o której mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1 jest przeprowadzana na podstawie wyników oceny poziomu naukowego prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych oraz ich efektów w odniesieniu do standardów międzynarodowych, a także oceny znaczenia działalności jednostki naukowej dla rozwoju nauki w skali międzynarodowej oraz wzrostu innowacyjności w skali kraju.

Jednym z podstawowych kryteriów kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo - rozwojowej jednostek naukowych jest ocena publikacji pracowników jednostki naukowej w renomowanych wydawnictwach.

Ocena potencjału naukowego jednostki naukowej, o którym mowa w § 6 pkt 2, obejmuje następujące parametry:

  • posiadanie uprawnień do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki;
  • rozwój własnej kadry naukowej i udział w rozwoju naukowym osób niebędących pracownikami jednostki naukowej;
  • osiągnięcia świadczące o potencjale naukowym jednostki naukowej, w tym funkcje pełnione przez jej pracowników we władzach zagranicznych lub międzynarodowych towarzystw, organizacji i instytucji naukowych lub artystycznych, w szczególności w redakcjach zagranicznych czasopism naukowych, członkostwo w zespołach eksperckich powołanych przez organy i instytucje państwowe oraz instytucje zagraniczne lub międzynarodowe, oraz wydawanie przez jednostkę naukową czasopisma naukowego wymienionego w części A lub C wykazu ministra, o których mowa w § 14 ust. 3 pkt 1 lub 3;
  • posiadanie statusu państwowego instytutu badawczego, posiadanie laboratoriów o kompetencjach potwierdzonych.


W wyniku kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo – rozwojowej jednostkom naukowym przyznaje się odpowiednie kategorie naukowe. (rozporządzenie MNiSW w sprawie trybu i kryteriów przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym (Dz. U z 2012 r., poz.877).

Ocena osiągnięć naukowych i twórczych jednostki naukowej, o których mowa w § 6 pkt 1, obejmuje następujące parametry:

  • publikacje w czasopismach naukowych wymienionych w części A wykazu ministra, o której mowa w § 14 ust. 3 pkt 1;
  • publikacje w czasopismach naukowych wymienionych w części B wykazu ministra, o której mowa w § 14 ust. 3 pkt 2;
  • publikacje w czasopismach naukowych wymienionych w części C wykazu ministra, o której mowa w § 14 ust. 3 pkt 3;
  • publikacje, o których mowa w § 14 ust. 5;
  • publikacje w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych uwzględnionych w Web of Science;
  • monografie naukowe;
  • patenty, prawa ochronne na wzory użytkowe i znaki towarowe, prawa z rejestracji wzorów przemysłowych lub topografii układu scalonego oraz zgłoszenia wynalazków;
  • wyłączne prawa do odmiany roślin udzielone przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych lub udzielone za granicą;
  • wykorzystane autorskie prawa majątkowe do utworu z zakresu architektury i urbanistyki lub sztuk projektowych;
  • dorobek artystyczny.

Publikacje artykułów w czasopiśmie naukowym umieszczonym w wykazie czasopism punktowanych, ogłoszonym przez MNiSW, są ważne dla kadry naukowo – dydaktycznej w procesie uzyskiwania kolejnych stopni i tytułów naukowych.

Przychód uzyskiwany z pobieranych opłat za publikację artykułów od autorów niebędących pracownikami Uczelni będzie przeznaczony wyłącznie na pokrycie kosztów procesu wydawniczego związanego z wydaniem omawianej publikacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT Uniwersytet powinien opodatkować opłatę za publikację artykułu w czasopiśmie naukowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, opłata za publikację artykułów w czasopiśmie naukowym, w którym publikowane są wyniki badań a publikacje te służą przekazywaniu i upowszechnianiu zdobytej wiedzy pracowników naukowych i naukowo - dydaktycznych, studentów Uniwersytetu a także pracowników naukowych z zewnątrz powinno mieć zastosowanie zwolnienie z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26b.

Publikacja tych artykułów naukowych służy prowadzeniu statutowej działalności Uczelni - art. 13 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f :

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (…).

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Ponadto przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

I tak stosownie do treści art. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

–oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle natomiast art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z kolei zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U., poz. 1722, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy zauważyć należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega opłata, lecz ewentualna czynność stanowiąca świadczenie usług, na poczet bądź z tytułu której ta opłata jest uiszczana.

Jednocześnie podkreślić należy, że zwolnienia od podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być traktowane jako odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania każdej czynności objętej zakresem opodatkowania wykonywanej przez podatnika. Zatem pojęcia używane do określenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy należy interpretować ściśle. Zwolnienia mają zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do danej czynności po spełnieniu przesłanek przepisu stanowiącego o danym zwolnieniu. Dla stwierdzenia czy dana usługa wykonana przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, należy więc poddać analizie spełnienie warunków określonych w przepisach stanowiących o zwolnieniu od podatku VAT.

Ze zwolnienia na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym. Zwolnienie, o którym mowa – przy spełnieniu określonych warunków – stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy podstawowa działalność Wnioskodawcy (Uniwersytetu) będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług to usługi edukacyjne, które są zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawca realizując podstawowe cele działalności Uczelni wydaje czasopisma naukowe, w których publikowane są artykuły opracowane przez kadrę naukową i naukowo – dydaktyczną Uniwersytetu, studentów oraz inne zewnętrzne jednostki naukowe. Od 2015 roku Rada Naukowa niektórych czasopism postanowiła pobierać opłatę za opublikowanie artykułu od wszystkich autorów z przeznaczeniem na pokrycie kosztów wydania czasopisma. Przedmiotowe czynności – jak wskazał Zainteresowany - są niezbędne do świadczenia przez Uniwersytet usługi podstawowej, gdyż należą one do podstawowych zadań uczelni wyższych.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz okoliczności niniejszej sprawy, z których wynika, iż publikacje artykułów w czasopiśmie naukowym są niezbędne do świadczenia przez Uniwersytet usługi podstawowej bowiem należą do zadań uczelni wyższych, uznać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi, z uwagi na charakter tych czynności stanowią usługi ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia. Tym samym przedmiotowe usługi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj