Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-1.4512.110.2016.2.SJ
z 21 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum, przedstawione we wniosku z 14 września 2016 r. (data wpływu 21 października 2016 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 14 września 2016 r. (data wpływu 7 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania materiałów drukowanych (ulotek, folderów, pocztówek, katalogów – informujących o wystawach) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania materiałów drukowanych (ulotek, folderów, pocztówek, katalogów – informujących o wystawach). Wniosek uzupełniono 7 grudnia 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie rodzaju sprawy oraz o dokument potwierdzający uiszczenie opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Muzeum jest Samorządową Instytucją Kultury Urzędu Marszałkowskiego, posiadającą wpis do rejestru instytucji kultury (o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – Dz. U. 1991 r. Nr 114, poz. 493, z późn. zm.) Urzędu Marszałkowskiego. Działa w oparciu o ww. ustawę i ustawę o muzeach (tekst jednolity Dz. U. z dnia 3.09.2012 r., poz. 967). Muzeum posiada odrębną osobowość prawną.

Muzeum jest odrębnym od Urzędu Marszałkowskiego podatnikiem podatku VAT, dokonuje odrębnych od Urzędu Marszałkowskiego rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Prowadzi odrębną ewidencję sprzedaży (art. 109 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm. ).

Działalność Muzeum jest szeroka i do jego głównych zadań statutowych należy:

  1. gromadzenie, upowszechnianie, konserwacja, przechowywanie i udostępnianie zabytków związanych z dziedzictwem narodowym,
  2. gromadzenie dokumentów i materiałów dokumentacyjnych związanych z pocztą i telekomunikacją,
  3. inwentaryzację, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów,
  4. przechowywanie gromadzonych zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych,
  5. organizowanie wystaw,
  6. prowadzenie działalności edukacyjnej,
  7. publikowanie katalogów, przewodników wystaw, wydawnictw, wydawnictw popularno-naukowych, oraz wyników badań z zakresu swojej działalności,
  8. zapewnienie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów.

W celu popularyzacji swojej działalności, zwiększenia aktywizacji społeczeństwa, poprzez zapoznanie się z dobrami kultury zgromadzonymi w instytucji, zwiększenia grona zwiedzających, przez co zwiększenia sprzedaży biletów na ekspozycje odpłatne, Zainteresowany przekazuje społeczeństwu, zwiedzającym w czasie wystawy oraz kontrahentom – nieodpłatnie drukowane materiały promocyjne, informacyjne. Są to różnego rodzaju ulotki, pocztówki, foldery, katalogi (nie albumowe) informujące o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach, godzinach prezentacji wystaw. Przekazywane materiały drukowane nie mają dla odbiorcy wartości użytkowej.

Otrzymanie nieodpłatnie przez zwiedzających wystawy i kontrahentów materiałów drukowanych, informujących o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach, godzinach prezentacji wystaw – w jakikolwiek sposób nie przysparzają korzyści majątkowych dla osób obdarowanych, ani też nie posiadają dla nich jakikolwiek wartości handlowej.

Materiały drukowane nabywane przez Muzeum, są przeznaczone zarówno do nieodpłatnego wydania (ulotki informujące o bieżących wystawach ), a także do sprzedaży i nieodpłatnego wydania w celach promocyjnych (pocztówki, foldery, katalogi (nie albumowe) informujące o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach).

Cena jednostkowa nabycia ulotek, pocztówek, folderów itp. nie przekracza obecnie 10 zł, cena jednostkowa katalogów waha się od 7 zł do 12 zł, jednak może się zdarzyć, że kwota ta zostanie przekroczona. Muzeum nie jest w stanie ze względu na sposób i specyfikę przekazywanych nieodpłatnie drukowanych materiałów reklamowych (anonimowym zwiedzającym w tracie wystawy, przechodniom) prowadzić ewidencji pozwalającej ustalić tożsamość tych osób.

Muzeum od działalności wystawienniczej – biletowanej (8%) – odlicza podatek VAT naliczony w 100% od zakupów, które można przyporządkować tej usłudze.

  1. Dodatkowymi usługami świadczonymi przez Muzeum jest oprowadzanie po ekspozycji przez pracowników merytorycznych (w ramach obowiązków wynikających z zakresu czynności) grup zwiedzających oraz lekcje muzealne, za które Muzeum pobiera dodatkową odpłatność. Jest to usługa odrębna, niezależna od usługi głównej (są to osobne pozycje na fakturze). Do lekcji muzealnych Zainteresowany stosuje zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 poz. 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, natomiast do oprowadzania po muzeum przez pracowników Wnioskodawca stosuje sławkę podatku VAT 23%. Lekcje muzealne bywają połączone z oprowadzaniem po ekspozycjach (jest to usługa nie biletowana) – w takim przypadku również stosowana jest stawka podatku VAT 23%.
    Udział w lekcjach muzealnych połączonych z oprowadzaniem po muzeum przez pracowników oraz same oprowadzanie po ekspozycji nie stanowi elementu usługi głównej wstępu do muzeum.
    Świadczone przez Muzeum usługi prowadzenia tylko lekcji muzealnych, jak również prowadzenia lekcji muzealnych połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzaniem po ekspozycji pracowników są usługami kulturalnymi świadczonymi przez podmiot wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora Urząd Marszałkowski. Jednym z zadań statutowych Muzeum jest prowadzenie działalności edukacyjnej.
    Świadcząc te usługi Muzeum w sposób systematyczny osiąga zyski z tej działalności i przeznacza je w całości na ich kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.
    Jedyną świadczoną nieodpłatną usługą świadczoną przez Muzeum, są wydawane bilety bezpłatne, przysługujące odwiedzjącym w tzw. „dzień bezpłatny” organizowany przez Muzeum na podstawie ustawy o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz. 987, art. 10 pkt 2). Dochody uzyskane z lekcji muzealnych i oprowadzaniu po muzeum przeznaczone są na działalność statutową – wystawienniczą i edukacyjną w zakresie muzealiów, historii muzeum dla dzieci i młodzieży X i okolic.
  2. Od zakupów dotyczących pozostałej bieżącej działalności Muzeum (np. materiały biurowe, materiały czy też usługi służące renowacji zbiorów, archiwizacji, gromadzenia zbiorów, telefoniczne, internetowe itp.), których bezpośrednio nie można przypisać do działalności opodatkowanej lub zwolnionej, a w sposób pośredni jej dotyczą (np. papier ksero, toner) Zainteresowany odlicza podatek VAT naliczony stosując prewspółczynnik.
  3. W przypadku opłat za czynsz, wodę, energię itp. ponoszonych przez Muzeum – stosując strukturę powierzchni – Wnioskodawca ustala procent powierzchni służącej działalności opodatkowanej i zwolnionej – od tej części odlicza podatek VAT naliczony stosując strukturę, do odliczeń pozostałej powierzchni i usług eksploatacyjnych stosuje prewspółczynnik.

Jak wynika z treści uzupełnienia wniosku, Muzeum nie wykonuje jakichkolwiek innych czynności niż związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towaru i usług. Zainteresowany nabywa tylko towary i usługi do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności podlegających zwolnieniu.

Muzeum prowadzi, jako jeden z działów organizacyjnych jednostki – bibliotekę. W dziale tym gromadzone są zbiory związane tematycznie z działalnością Muzeum. Starodruki, książki i czasopisma są udostępniane bezpłatnie w czytelni (bez wypożyczania zasobów bibliotecznych na zewnątrz). Jest to usługa kulturalna, która popularyzuje działalność Muzeum, zachęca społeczeństwo do większej aktywności w poznawaniu dóbr kultury. Muzeum w stosunku do tej usługi stosuje zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 poz. 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zbiory te są bardzo rzadko (częstotliwość ok. raz na 15-20 lat) wykorzystywane do celów wystawienniczych. Muzeum w tym przypadku nie odlicza podatku VAT naliczonego związanego z tą działalnością jednostki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy należy opodatkować nieopłatne przekazanie materiałów drukowanych (ulotki, foldery, pocztówki, katalogi – informujące o wystawach ) o cenie nabycia jednostkowej powyżej 10 zł (brak możliwości prowadzenia ewidencji imiennej prezentów o małej wartości – ze względu na specyfikę działalności) związanych z działalnością bieżącą Muzeum i nie przeznaczonych do celów konsumpcyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazywanie zwiedzającym, kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci folderów, pocztówek, katalogów – niespełniających definicji prezentu o małej wartości, powinny być wyłączone z opodatkowania, gdyż przekazywane materiały nie mają wartości użytkowej (konsumpcyjnej) z punktu widzenia nabywcy i są związane z bieżącą działalnością Muzeum, mają na celu promocję Muzeum, zwiększenie liczby zwiedzających i dochodów (przeznaczonych na działalność kulturalną) ze sprzedaży biletów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii – art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ustawodawca – w myśl art. 7 ust. 2 ustawy – zaliczył również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy – przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zauważyć jednocześnie należy, że stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy – przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł.

Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Opodatkowaniu VAT podlega więc, co do zasady, każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Muzeum), który jest Samorządową Instytucją Kultury Urzędu Marszałkowskiego, posiadającą wpis do rejestru instytucji kultury (o którym mowa w art. 14 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) Urzędu Marszałkowskiego – działa w oparciu o ww. ustawę i ustawę o muzeach. Muzeum posiada odrębną osobowość prawną. Zainteresowany jest odrębnym od Urzędu Marszałkowskiego podatnikiem podatku VAT, dokonuje odrębnych od Urzędu Marszałkowskiego rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Prowadzi odrębną ewidencję sprzedaży. Działalność Muzeum jest szeroka i do jego głównych zadań statutowych należy:

  1. gromadzenie, upowszechnianie, konserwacja, przechowywanie i udostępnianie zabytków związanych z dziedzictwem narodowym,
  2. gromadzenie dokumentów i materiałów dokumentacyjnych związanych z pocztą i telekomunikacją,
  3. inwentaryzacja, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów,
  4. przechowywanie gromadzonych zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych,
  5. organizowanie wystaw,
  6. prowadzenie działalności edukacyjnej,
  7. publikowanie katalogów, przewodników wystaw, wydawnictw, wydawnictw popularno -naukowych, oraz wyników badań z zakresu swojej działalności,
  8. zapewnienie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów.

W celu popularyzacji swojej działalności, zwiększenia aktywizacji społeczeństwa, poprzez zapoznanie się z dobrami kultury zgromadzonymi w instytucji, zwiększenia grona zwiedzających, przez co zwiększenia sprzedaży biletów na ekspozycje odpłatne, Zainteresowany przekazuje społeczeństwu, zwiedzającym w czasie wystawy oraz kontrahentom – nieodpłatnie drukowane materiały promocyjne, informacyjne. Są to różnego rodzaju ulotki, pocztówki, foldery, katalogi (nie albumowe) informujące o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach, godzinach prezentacji wystaw. Przekazywane materiały drukowane nie mają dla odbiorcy wartości użytkowej. Otrzymanie nieodpłatnie przez zwiedzających wystawy i kontrahentów materiałów drukowanych, informujących o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach, godzinach prezentacji wystaw – w jakikolwiek sposób nie przysparzają korzyści majątkowych dla osób obdarowanych, ani też nie posiadają dla nich jakikolwiek wartości handlowej. Materiały drukowane nabywane przez Muzeum, są przeznaczone zarówno do nieodpłatnego wydania (ulotki informujące o bieżących wystawach), a także do sprzedaży i nieodpłatnego wydania w celach promocyjnych (pocztówki, foldery, katalogi (nie albumowe) informujące o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach). Cena jednostkowa nabycia ulotek, pocztówek, folderów itp. nie przekracza obecnie 10 zł, cena jednostkowa katalogów waha się od 7 zł do 12 zł, jednak może się zdarzyć, że kwota ta zostanie przekroczona. Muzeum nie jest w stanie ze względu na sposób i specyfikę przekazywanych nieodpłatnie drukowanych materiałów reklamowych (anonimowym zwiedzającym w tracie wystawy, przechodniom) prowadzić ewidencji pozwalającej ustalić tożsamość tych osób.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy nieodpłatne przekazanie zwiedzającym oraz kontrahentom materiałów drukowanych (ulotek, folderów, pocztówek, katalogów – informujących o wystawach) o cenie jednostkowej powyżej 10 zł przy braku możliwości prowadzenia ewidencji imiennej prezentów – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że przy badaniu, czy nieodpłatnie przekazane towary w ogóle podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy w pierwszej kolejności określić, czy przekazywany towar ma wartość użytkową (konsumpcyjną) z punktu widzenia nabywcy. Jeżeli przekazywany nieodpłatnie towar nie miałby dla nabywcy żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej), to wówczas przekazanie takiego towaru nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia wartości użytkowej (konsumpcyjnej). Zgodnie ze słownikową definicją (według Internetowego Słownika Języka Polskiego – http://www.sjp.pwn.pl) – „wartość” to „ile coś jest warte pod względem materialnym; cecha tego, co jest dobre pod jakimś względem”.

Z kolei „użytkowy” (według Internetowego Słownika Języka Polskiego – http://www.sjp.pl) to: „mający praktyczne zastosowanie, przeznaczony do użytku (np. drewno użytkowe)”, „konsumpcja” to „wykorzystywanie dóbr i usług do zaspokojenia potrzeb”.

Zatem wartość użytkowa (konsumpcyjna) towaru oznacza zdolność danego towaru do zaspokojenia potrzeb jego nabywcy.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera również definicji „drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych”. Stąd też zasadnym w takiej sytuacji jest posłużenie się definicjami słownikowymi i potocznym rozumieniem pojęć. Według Internetowego Słownika Języka Polskiego (http://www.sjp.pwn.pl) reklama to: 1. „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”, 2. „plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi”; informacja to m.in. „wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś”; natomiast drukować oznacza: 1. „odbijać litery, tekst, rysunki na papierze za pomocą różnych technik i maszyn drukarskich”, 2. „oddawać do druku, publikować”, 3. „wytłaczać deseń na tkaninie”. Ponadto wg definicji pochodzącej z leksykonu PWN przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty, itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Powyższa definicja pozostaje w zgodzie z wyżej zdefiniowanymi pojęciami: reklama, informacja, drukować. Celem ww. materiałów jest informacja o sprzedawanym (oferowanym) asortymencie, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów.

Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania materiałów drukowanych, stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę – konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek od towarów i usług obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.

W świetle powyższego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie nie stanowi czynności, z którą ustawa o podatku od towarów i usług wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe.

Należy zgodzić się, że wymienione we wniosku materiały drukowane nie mają – jak twierdzi Wnioskodawca – konsumpcyjnego (użytkowego) charakteru, bowiem materiały te wydawane są tylko i wyłącznie w celu promocji Muzeum, zwiększeniu liczby zwiedzających i dochodów (przeznaczonych na działalność kulturalną) ze sprzedaży biletów i nie są przekazywane na potrzeby osobiste konkretnych osób. W związku z tym przekazania te będą następować na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Zatem przekazanie zwiedzającym oraz kontrahentom materiałów drukowanych, reklamowych i informujących o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach, godzinach prezentacji wystaw – nie spełnia przesłanek określonych w art. 7 ust. 2 ustawy i nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, nieopłatne przekazanie przez Muzeum materiałów drukowanych (ulotki, foldery, pocztówki, katalogi – informujące o wystawach ) o cenie nabycia jednostkowej powyżej 10 zł (przy braku możliwości prowadzenia ewidencji imiennej prezentów o małej wartości – ze względu na specyfikę działalności), związanych z działalnością bieżącą Muzeum i nie przeznaczonych do celów konsumpcyjnych – nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania materiałów drukowanych (ulotek, folderów, pocztówek, katalogów – informujących o wystawach) (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast w pozostałym zakresie dotyczącym stawki podatku dla lekcji muzealnych zarówno występujących samodzielnie, jak również połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzeniu po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2a) oraz obowiązku i sposobie rozliczenia podatku naliczonego zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r. oraz art. 90 ustawy o VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2b, 2c i 3) wniosek został rozpatrzony wydanymi w dniu 21 grudnia 2016 r. interpretacjami indywidualnymi znak 3063-ILPP1-1.4512.114.2016.2.SJ oraz 3063-ILPP1-1.4512.115.2016.2.SJ.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa – przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj