Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-1.4512.114.2016.2.SJ
z 21 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum, przedstawione we wniosku z 14 września 2016 r. (data wpływu 21 października 2016 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 14 września 2016 r. (data wpływu 7 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla lekcji muzealnych zarówno występujących samodzielnie, jak również połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzeniu po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla lekcji muzealnych zarówno występujących samodzielnie, jak również połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzeniu po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych. Wniosek uzupełniono 7 grudnia 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie rodzaju sprawy oraz o dokument potwierdzający uiszczenie opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Muzeum jest Samorządową Instytucją Kultury Urzędu Marszałkowskiego, posiadającą wpis do rejestru instytucji kultury (o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – Dz. U. 1991 r. Nr 114, poz. 493, z późn. zm.) Urzędu Marszałkowskiego. Działa w oparciu o ww. ustawę i ustawę o muzeach (tekst jednolity Dz. U. z dnia 3.09.2012 r., poz. 967). Muzeum posiada odrębną osobowość prawną.

Muzeum jest odrębnym od Urzędu Marszałkowskiego podatnikiem podatku VAT, dokonuje odrębnych od Urzędu Marszałkowskiego rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Prowadzi odrębną ewidencję sprzedaży (art. 109 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm. ).

Działalność Muzeum jest szeroka i do jego głównych zadań statutowych należy:

  1. gromadzenie, upowszechnianie, konserwacja, przechowywanie i udostępnianie zabytków związanych z dziedzictwem narodowym,
  2. gromadzenie dokumentów i materiałów dokumentacyjnych związanych z pocztą i telekomunikacją,
  3. inwentaryzację, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów,
  4. przechowywanie gromadzonych zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych,
  5. organizowanie wystaw,
  6. prowadzenie działalności edukacyjnej,
  7. publikowanie katalogów, przewodników wystaw, wydawnictw, wydawnictw popularno-naukowych, oraz wyników badań z zakresu swojej działalności,
  8. zapewnienie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów.

W celu popularyzacji swojej działalności, zwiększenia aktywizacji społeczeństwa, poprzez zapoznanie się z dobrami kultury zgromadzonymi w instytucji, zwiększenia grona zwiedzających, przez co zwiększenia sprzedaży biletów na ekspozycje odpłatne, Zainteresowany przekazuje społeczeństwu, zwiedzającym w czasie wystawy oraz kontrahentom – nieodpłatnie drukowane materiały promocyjne, informacyjne. Są to różnego rodzaju ulotki, pocztówki, foldery, katalogi (nie albumowe) informujące o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach, godzinach prezentacji wystaw. Przekazywane materiały drukowane nie mają dla odbiorcy wartości użytkowej.

Otrzymanie nieodpłatnie przez zwiedzających wystawy i kontrahentów materiałów drukowanych, informujących o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach, godzinach prezentacji wystaw – w jakikolwiek sposób nie przysparzają korzyści majątkowych dla osób obdarowanych, ani też nie posiadają dla nich jakikolwiek wartości handlowej.

Materiały drukowane nabywane przez Muzeum, są przeznaczone zarówno do nieodpłatnego wydania (ulotki informujące o bieżących wystawach ), a także do sprzedaży i nieodpłatnego wydania w celach promocyjnych (pocztówki, foldery, katalogi (nie albumowe) informujące o wystawach, gromadzonych zbiorach muzealnych, kolekcjonerach).

Cena jednostkowa nabycia ulotek, pocztówek, folderów itp. nie przekracza obecnie 10 zł, cena jednostkowa katalogów waha się od 7 zł do 12 zł, jednak może się zdarzyć, że kwota ta zostanie przekroczona. Muzeum nie jest w stanie ze względu na sposób i specyfikę przekazywanych nieodpłatnie drukowanych materiałów reklamowych (anonimowym zwiedzającym w tracie wystawy, przechodniom) prowadzić ewidencji pozwalającej ustalić tożsamość tych osób.

Muzeum od działalności wystawienniczej – biletowanej (8%) – odlicza podatek VAT naliczony w 100% od zakupów, które można przyporządkować tej usłudze.

  1. Dodatkowymi usługami świadczonymi przez Muzeum jest oprowadzanie po ekspozycji przez pracowników merytorycznych (w ramach obowiązków wynikających z zakresu czynności) grup zwiedzających oraz lekcje muzealne, za które Muzeum pobiera dodatkową odpłatność. Jest to usługa odrębna, niezależna od usługi głównej (są to osobne pozycje na fakturze). Do lekcji muzealnych Zainteresowany stosuje zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 poz. 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, natomiast do oprowadzania po muzeum przez pracowników Wnioskodawca stosuje sławkę podatku VAT 23%. Lekcje muzealne bywają połączone z oprowadzaniem po ekspozycjach (jest to usługa nie biletowana) – w takim przypadku również stosowana jest stawka podatku VAT 23%.
    Udział w lekcjach muzealnych połączonych z oprowadzaniem po muzeum przez pracowników oraz same oprowadzanie po ekspozycji nie stanowi elementu usługi głównej wstępu do muzeum.
    Świadczone przez Muzeum usługi prowadzenia tylko lekcji muzealnych, jak również prowadzenia lekcji muzealnych połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzaniem po ekspozycji pracowników są usługami kulturalnymi świadczonymi przez podmiot wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora Urząd Marszałkowski. Jednym z zadań statutowych Muzeum jest prowadzenie działalności edukacyjnej.
    Świadcząc te usługi Muzeum w sposób systematyczny osiąga zyski z tej działalności i przeznacza je w całości na ich kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.
    Jedyną świadczoną nieodpłatną usługą świadczoną przez Muzeum, są wydawane bilety bezpłatne, przysługujące odwiedzjącym w tzw. „dzień bezpłatny” organizowany przez Muzeum na podstawie ustawy o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz. 987, art. 10 pkt 2). Dochody uzyskane z lekcji muzealnych i oprowadzaniu po muzeum przeznaczone są na działalność statutową – wystawienniczą i edukacyjną w zakresie muzealiów, historii muzeum dla dzieci i młodzieży X i okolic.
  2. Od zakupów dotyczących pozostałej bieżącej działalności Muzeum (np. materiały biurowe, materiały czy też usługi służące renowacji zbiorów, archiwizacji, gromadzenia zbiorów, telefoniczne, internetowe itp.), których bezpośrednio nie można przypisać do działalności opodatkowanej lub zwolnionej, a w sposób pośredni jej dotyczą (np. papier ksero, toner) Zainteresowany odlicza podatek VAT naliczony stosując prewspółczynnik.
  3. W przypadku opłat za czynsz, wodę, energię itp. ponoszonych przez Muzeum – stosując strukturę powierzchni – Wnioskodawca ustala procent powierzchni służącej działalności opodatkowanej i zwolnionej – od tej części odlicza podatek VAT naliczony stosując strukturę, do odliczeń pozostałej powierzchni i usług eksploatacyjnych stosuje prewspółczynnik.

Jak wynika z treści uzupełnienia wniosku, Muzeum nie wykonuje jakichkolwiek innych czynności niż związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towaru i usług. Zainteresowany nabywa tylko towary i usługi do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności podlegających zwolnieniu.

Muzeum prowadzi, jako jeden z działów organizacyjnych jednostki – bibliotekę. W dziale tym gromadzone są zbiory związane tematycznie z działalnością Muzeum. Starodruki, książki i czasopisma są udostępniane bezpłatnie w czytelni (bez wypożyczania zasobów bibliotecznych na zewnątrz). Jest to usługa kulturalna, która popularyzuje działalność Muzeum, zachęca społeczeństwo do większej aktywności w poznawaniu dóbr kultury. Muzeum w stosunku do tej usługi stosuje zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 poz. 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zbiory te są bardzo rzadko (częstotliwość ok. raz na 15-20 lat ) wykorzystywane do celów wystawienniczych. Muzeum w tym przypadku nie odlicza podatku VAT naliczonego związanego z tą działalnością jednostki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Muzeum postępuje prawidłowo stosując zwolnienie do lekcji muzealnych występujących samodzielnie (prowadzonych przez pracowników Muzeum), a do lekcji muzealnych połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzaniem po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych stawkę podatku 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje on prawidłowo stosując do lekcji muzealnych zwolnienie, gdyż jest to czynność wynikająca z zadań statutowych Muzeum. Zainteresowany nie osiąga z tego tytułu systematycznych dochodów (częstotliwość lekcji jest zależna od zapotrzebowania na nie społeczeństwa), a gdy one zostaną osiągnięte są przeznaczone w całości na podniesienie jakości usługi i na jej kontynuację. Lekcje te mają na celu edukację społeczeństwa z zakresu historii, tradycji (…). Mają wpływ na promocję Muzeum, poszerzają grono zwiedzających.

Z kolei, Muzeum postępuje nieprawidłowo stosując stawkę podatku VAT 23% do usług oprowadzania grup po ekspozycjach Muzeum oraz do usług połączonych, tj. lekcja muzealna i oprowadzanie po Muzeum.

Zdaniem Wnioskodawcy, obydwie te usługi powinny podlegać zwolnieniu, ponieważ Wnioskodawca nie zatrudnia wyspecjalizowanych przewodników muzealnych lecz oprowadzającymi są pracownicy merytoryczni muzeum, którzy wykonują tę usługę w ramach swoich obowiązków służbowych i nie otrzymają z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia. Jest to usługa, która wynika ze statutu Muzeum, dochody nie są osiągane systematycznie i są w całości przeznaczone na kontynuację zadania oraz na podniesienie jakości wykonywanej usługi. Mają wpływ na wzrost zainteresowania poznawaniem dóbr kultury oraz w konsekwencji na zwiększenie liczby zwiedzających, co sprzyja osiągnięciu przychodów z działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. – 8%), zostały wymienione pod pozycją:

  • 182 – bez względu na symbol PKWiU „Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:
    1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
    2. do obiektów kulturalnych”;
  • 184 – bez względu na symbol PKWiU „Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu.

Zawarte w załączniku objaśnienie wskazuje, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy – zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty.

A zatem warunkiem zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), jak i przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Muzeum – jest Samorządową Instytucją Kultury Urzędu Marszałkowskiego, posiadającą wpis do rejestru instytucji kultury (o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) Urzędu Marszałkowskiego. Działa w oparciu o ww. ustawę i ustawę o muzeach. Muzeum posiada odrębną osobowość prawną. Muzeum jest odrębnym od Urzędu Marszałkowskiego podatnikiem podatku VAT, dokonuje odrębnych od Urzędu Marszałkowskiego rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Prowadzi odrębną ewidencję sprzedaży. Działalność Muzeum jest szeroka i do jego głównych zadań statutowych należy:

  1. gromadzenie, upowszechnianie, konserwacja, przechowywanie i udostępnianie zabytków związanych z dziedzictwem narodowym,
  2. gromadzenie dokumentów i materiałów dokumentacyjnych związanych z pocztą i telekomunikacją,
  3. inwentaryzacja, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów,
  4. przechowywanie gromadzonych zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych,
  5. organizowanie wystaw,
  6. prowadzenie działalności edukacyjnej,
  7. publikowanie katalogów, przewodników wystaw, wydawnictw, wydawnictw popularno-naukowych, oraz wyników badań z zakresu swojej działalności,
  8. zapewnienie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów.

Dodatkowymi usługami świadczonymi przez Muzeum jest oprowadzanie po ekspozycji przez pracowników merytorycznych (w ramach obowiązków wynikających z zakresu czynności) grup zwiedzających oraz lekcje muzealne, za które Muzeum pobiera dodatkową odpłatność. Jest to usługa odrębna, niezależna od usługi głównej (są to osobne pozycje na fakturze). Do lekcji muzealnych Zainteresowany stosuje zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 poz. 33 ustawy o podatku od towaru i usług, natomiast do oprowadzania po muzeum przez pracowników Wnioskodawca stosuje sławkę podatku VAT 23%. Lekcje muzealne bywają połączone z oprowadzaniem po ekspozycjach (jest to usługa nie biletowana) – w takim przypadku również stosowana jest stawka podatku VAT 23%. Udział w lekcjach muzealnych połączonych z oprowadzaniem po muzeum przez pracowników oraz same oprowadzanie po ekspozycji nie stanowi elementu usługi głównej wstępu do muzeum. Świadczone przez Muzeum usługi prowadzenia tylko lekcji muzealnych, jak również prowadzenia lekcji muzealnych połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzaniem po ekspozycji pracowników są usługami kulturalnymi świadczonymi przez podmiot wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora Urząd Marszałkowski. Jednym z zadań statutowych Muzeum jest prowadzenie działalności edukacyjnej. Świadcząc te usługi Muzeum w sposób systematyczny osiąga zyski z tej działalności i przeznacza je w całości na ich kontynuację i doskonalenie świadczonych usług. Jedyną świadczoną nieodpłatną usługą świadczoną przez Muzeum, są wydawane bilety bezpłatne, przysługujące odwiedzjącym w tzw. „dzień bezpłatny” organizowany przez Muzeum na podstawie ustawy o muzeach. Dochody uzyskane z lekcji muzealnych i oprowadzaniu po muzeum przeznaczone są na działalność statutową – wystawienniczą i edukacyjną w zakresie muzealiów, historii muzeum dla dzieci i młodzieży X i okolic.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości stosowania przez niego zwolnienia do lekcji muzealnych występujących samodzielnie (prowadzonych przez pracowników Muzeum), a do lekcji muzealnych połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzaniem po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych – stawki podatku 23%.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, posłużyć się można wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. (…), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.) – działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

Z kolei, na podstawie art. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz. 987, z późn. zm.) – muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.

Stosownie do art. 2 cyt. ustawy – muzeum realizuje cele określone w art. 1, w szczególności przez:

  1. gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  2. katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  3. przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  4. zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  5. urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  6. organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  7. prowadzenie działalności edukacyjnej;

7a) popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;

  1. udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  2. zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  3. prowadzenie działalności wydawniczej.

Zatem za usługi kulturalne świadczone przez muzeum można uznać usługi niewchodzące w zakres działalności gospodarczej w rozumieniu innych przepisów, polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Jak wynika z opisu sprawy dodatkowymi usługami świadczonymi przez Muzeum jest oprowadzanie po ekspozycji przez pracowników merytorycznych (w ramach obowiązków wynikających z zakresu czynności) grup zwiedzających oraz lekcje muzealne, za które Muzeum pobiera dodatkową odpłatność. Jest to usługa odrębna, niezależna od usługi głównej (są to osobne pozycje na fakturze). Lekcje muzealne bywają połączone z oprowadzaniem po ekspozycjach (jest to usługa nie biletowana). Udział w lekcjach muzealnych połączonych z oprowadzaniem po muzeum przez pracowników oraz same oprowadzanie po ekspozycji nie stanowi elementu usługi głównej wstępu do muzeum. Świadczone przez Muzeum usługi prowadzenia tylko lekcji muzealnych, jak również prowadzenia lekcji muzealnych połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzaniem po ekspozycji pracowników są usługami kulturalnymi świadczonymi przez podmiot wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora Urząd Marszałkowski. Jednym z zadań statutowych Muzeum jest prowadzenie działalności edukacyjnej. Świadcząc te usługi Muzeum w sposób systematyczny osiąga zyski z tej działalności i przeznacza je w całości na ich kontynuację i doskonalenie świadczonych usług. Dochody uzyskane z lekcji muzealnych i oprowadzaniu po muzeum przeznaczone są na działalność statutową – wystawienniczą i edukacyjną w zakresie muzealiów, historii muzeum dla dzieci i młodzieży X i okolic.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi prowadzenia lekcji muzealnych zarówno występujących samodzielnie, jak również połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzeniu po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych, mieszczą się w katalogu usług wymienionych w art. 2 ustawy o muzeach i tym samym należy uznać je za usługi kulturalne w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. W niniejszej sprawie przedmiotowe usługi są usługami dodatkowymi, świadczonymi oprócz odpłatności głównej za wstęp dla zwiedzających (bilety wstępu). Usługi prowadzenia lekcji muzealnych występujące zarówno samodzielnie, jak również połączone z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzeniu po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych, są dodatkowo płatne i jest to odrębna płatność od usługi głównej. Należy zatem uznać, że w sytuacji, gdy dochód uzyskiwany ze świadczenia usług będących przedmiotem zapytania w całości przeznaczany jest na kontynuację lub doskonalenie usług kulturalnych to wówczas usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Reasumując, opisane we wniosku usługi polegające na prowadzeniu lekcji muzealnych zarówno występujących samodzielnie, jak również połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzeniu po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych podlegają/będą podlegały zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. W konsekwencji, Zainteresowany postępuje prawidłowo stosując dla lekcji muzealnych występujących samodzielnie zwolnienie od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Natomiast Muzeum postępuje nieprawidłowo opodatkowując stawką podatku w wysokości 23% lekcje muzealne połączone z oprowadzaniem przez pracowników lub samo oprowadzanie po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych.

W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie stawki podatku dla lekcji muzealnych zarówno występujących samodzielnie, jak również połączonych z oprowadzaniem przez pracowników lub samym oprowadzeniu po ekspozycjach przez pracowników merytorycznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2a). Natomiast w pozostałym zakresie dotyczącym opodatkowania nieodpłatnego przekazania materiałów drukowanych (ulotek, folderów, pocztówek, katalogów – informujących o wystawach) (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz obowiązku i sposobie rozliczenia podatku naliczonego zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r. oraz art. 90 ustawy o VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2b, 2c i 3) wniosek został rozpatrzony wydanymi w dniu 21 grudnia 2016 r. interpretacjami indywidualnymi znak 3063-ILPP1-1.4512.110.2016.2.SJ oraz 3063-ILPP1-1.4512.115.2016.2.SJ.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj