Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-666/15-3/AG
z 29 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2015 r. (data wpływu 6 sierpnia 2015 r.), uzupełniony w dniu 25 września 2015 r. – o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

Uzasadnienie


W dniu 6 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca („Wnioskodawca”) jest: (i) spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą oraz miejscem zarządu w Polsce oraz (ii) podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”). Kapitał zakładowy Wnioskodawcy wynosi 50.000,00 PLN („Kapitał Zakładowy”) i został w całości pokryty wkładem pieniężnym.

Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy (właścicielem 100% udziałów Wnioskodawcy) („Udziały”) nieprzerwanie od 2011 r. jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na Cyprze, będąca rezydentem podatkowym na Cyprze dla celów podatku dochodowego, tj. spółka utworzona we­dług prawa cypryjskiego: „εταιρείες” jak określono w przepisach dotyczących podatku dochodowego (poz. 8 załącznika nr 3 do ustawy o CIT i poz. 8 załącznika nr 4 do ustawy o CIT), („CyprCo”). Kapitał zakładowy CyprCo wynosi 2.000,00 EURO i został w całości pokryty wkładem pieniężnym.

Jedynym udziałowcem CyprCo (posiadającym 100% udziałów CyprCo) jest osoba fizyczna: (i) po­siadająca miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz (ii) będąca polskim rezydentem podatko­wym dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych („podatek PIT").

CyprCo nie posiadała, nie posiada i nie będzie posiadała na terytorium Polski zakładu w rozumieniu umowy między rządem Rzeczpospolitej Polskiej a rządem Republiki Cypru w sprawie unikania po­dwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodów i majątku z dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z| 1993 r. Nr 117, poz. 523), zmienioną protokołem z dnia 22 marca 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. Poz jl 383).

Na dzień 31 grudnia 2014 r., Wnioskodawca posiadał kapitały zapasowe utworzone z zysków z at ubiegłych w kwocie ok. 1.48 miliona PLN, przeznaczonych uchwałą zgromadzenia wspólników na kapitały zapasowe, tj. nie wydzielonych na rzecz wspólnika Wnioskodawcy, tj. CyprCo („Kapitały Zapasowe”).


W 2015 r. jest planowane osiągnięcie zysku przez Wnioskodawcę.


Planowane jest podwyższenie Kapitału Zakładowego Wnioskodawcy ze środków zgromadzo­nych na Kapitałach Zapasowych poprzez podwyższenie wartości nominalnej istniejących Udziałów, tj. w| sposób wskazany w art. 260 § 1 w zw. z art. 257 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. Poz. 1030 ze zm.), („KSH") z tzw. agio (tj. wzrost wartości no­minalnej Udziałów będzie niższy niż kwota przekazana na Kapitał Zakładowy z Kapitałów Zapaso­wych) lub bez agio.


W związku z ww. podwyższeniem Kapitału Zakładowego Wnioskodawcy nie zostaną utworzone nowe Udziały w Kapitale Zakładowym.


Bezpośrednio po podwyższeniu Kapitału Zakładowego Wnioskodawcy, jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy pozostanie nadal CyprCo.


Wnioskodawca - na dzień podwyższenia Kapitału Zakładowego - będzie dysponował certyfikatem rezydencji CyprCo wydanym w roku, w którym nastąpi podwyższenie Kapitału Zakładowego oraz oświadczeniem, że CyprCo nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wnio­sku, podwyższenie Kapitału Zakładowego Wnioskodawcy poprzez podwyższenie wartości nominal­nej Udziałów ze środków zgromadzonych na Kapitałach Zapasowych Wnioskodawcy (z agio lub bez agio) nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku - jako płatnika podat­ku CIT z tytułu przychodów uzyskiwanych przez CyprCo (wspólnika Wnioskodawcy) - pobrania po­datku CIT wg stawki 19% podatku CIT - z uwagi na to, iż ww. podwyższenie Kapitału Zakładowego stanowić będzie dla CyprCo dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT, zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 22 ust. 4 i następne ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, podwyższenie Kapitału Zakładowego Wnioskodawcy poprzez pod­wyższenie wartości nominalnej Udziałów ze środków zgromadzonych na Kapitałach Zapasowych Wnioskodawcy (z agio lub bez agio) nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku - jako płatnika podatku CIT z tytułu przychodów uzyskiwanych przez CyprCo (wspólnika Wnioskodawcy) - pobrania podatku CIT wg stawki 19% podatku CIT - z uwagi na to, iż ww. podwyż­szenie Kapitału Zakładowego stanowić będzie dla CyprCo dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT, zwolniony z podatku CIT na podsta­wie art. 22 ust. 4 i następne ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 – dalej: Ustawy o CIT), „1. Podatnicy [podatku CIT], jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatko­wemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. 2. Podatnicy [podatku CIT], jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu. podlegają obo­wiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.” Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT „przedmiotem opodatkowania podatkiem CIT jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. (...) 22 [ustawy o CIT]. przedmiotem opodatkowania podatkiem CIT jest przychód.”

Dochodem w podatku CIT jest co do zasady, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzy­skania, osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT). Art. 10 ust. 1 ustawy o CIT zawie­ra tzw. otwarty katalog dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych. I tak, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem [nie dotyczącym tej sprawy], jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także: (...) 4) dochód spółki przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego (...) oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (...) z innych kapitałów (...) takiej spółki (...).” Zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy o CIT, przepisy m.in. art. 10 ust. 1 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o CIT, a więc także do spółek utworzonych według prawa cypryjskiego: „εταιρείες” jak określono w przepisach dotyczących podatku dochodowego (poz. 8 załącznika nr 3 do ustawy o CIT).


Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek CIT od dochodów (przychodów) m.in. z in­nych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na teryto­rium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Niemniej jednak, jak wynika z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT zwalnia się od [podatku CIT] dochody (przychody) (...) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z wyjątkiem [nie dotyczącym tej sprawy] jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym (...) inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka ma­jąca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) (...) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w [ art. 22 ust. 4 ] pkt 1) [ustawy o CIT], jest spółka podlegająca (...) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (...), opodatkowaniu podat­kiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w [ art. 22 ust. 4 ] pkt 2) [ustawy o CIT], posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w [ art. 22 ust. 4 ] pkt 1) [ustawy o CIT];
  4. spółka, o której mowa w [ art. 22 ust. 4 ] pkt 2) [ustawy o CIT], nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania."

Warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku CIT m.in. przychodów z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest ponadto: (i) posiadanie przez spółkę uzyskująca dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych spółki mającej siedzibę lub za­rząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej udziałów (akcji) w tej spółce nieprzerwanie przez okres dwóch lat (art. 22 ust 4a ustawy o CIT) oraz (ii) posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w art. 22 ust 4 pkt 3) z tytułu własności (art. 22 ust. 4d pkt 1) ustawy o CIT), a w odniesieniu do do­chodów uzyskanych z udziałów (akcji) - posiadanie na podstawie tytułu własności bądź innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione (art. 22 ust. 4d pkt 2) ustawy o CIT). Ww. przepisy art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączni­ku nr 4 do ustawy o CIT, a więc także do spółek ustanowionych według prawa cypryjskiego: „εταιρείες” zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym (poz. 8 załącznika nr 4 do ustawy o CIT), (art. 22 ust. 6 ustawy o CIT).

Jak wynika z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT „osoby prawne (...) które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w (...) art. 22 ust. 1 [ustawy o CIT], są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem [ art. 26 ] ust. 2 [ustawy o CIT]; pozostałe zastrzeżenia nie dotyczą tej sprawy], w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (...)." Jak bowiem wynika z art. 26 ust. 2 ustawy o CIT „w razie przeznaczenia dochodu na podwyższenie kapitału zakładowego płatnicy (...) pobierają podatek w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego, a w przypadku braku wy­mogu rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego - od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podwyższeniu tego kapitału (...).” Niemniej jednak, zgodnie z art. 26 ust. 1c pkt 1) ustawy o CIT „osoby prawne (....), które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w (...) art. 22 ust. 1 [ustawy o CIT], w związku ze zwolnieniem od [podatku CIT] na podstawie (...) art. 22 ust. 4 [ustawy o CIT1, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa (...) w art. 22 ust. 4 pkt 2) [ustawy o CIT] mająca siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego: 1) jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji (...).” Do zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest także konieczne uzyskanie przez płatników podatku CIT pisemnego oświadczenia, te spółka uzyskująca przychody nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT od ca­łości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania (art. 26 ust. 1f ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 257 § 1 i § 2 KSH „ § 1. Jeżeli podwyższenie kapitału zakładowego nastę­puje nie na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki przewidujących maksymalną wyso­kość podwyższenia kapitału zakładowego i termin podwyższenia, może ono nastąpić jedynie przez zmianę umowy spółki. § 2. Podwyższenie kapitału zakładowego następuje przez podwyższenie war­tości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych.” Nadto, jak wynika z art. 260 KSH, „ § 1. Uchwałą wspólników o zmianie umowy spółki można podwyższyć kapitał zakładowy, przezna­czając na ten cel środki z kapitału zapasowego lub kapitałów (funduszy) rezerwowych utworzonych z zysku spółki (podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki). § 2. Nowe udziały przy­sługują wspólnikom w stosunku do ich dotychczasowych udziałów i nie wymagają objęcia. § 3. W przypadku podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych udziałów stosuje się odpowiednio przepis [ art. 260 ] § 2 [KSH]. § 4. Przepisu [ art. 260 ] § 2 [KSH] nie stosuje się do udziałów własnych spółki, o których mowa w art. 200 [KSH].”

Wnioskodawca zauważa, iż jak wynika z art. 257 § 1 KSH, jednym ze sposobów podwyższenia kapitału zakładowego spółki z o.o. jest zmiana umowy spółki, a samo podwyższenie kapitału zakła­dowego może nastąpić m.in. poprzez podwyższenie wartości nominalnej istniejących udziałów (art. 257 § 2 KSH). Nadto, jak wynika z art. 260 § 1 KSH podwyższenie kapitału zakładowego spółki z o.o. może nastąpić ze środków tej spółki, tj. np. ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym bądź rezerwowym tej spółki. Nowe udziały w kapitale zakładowym spółki przysługują wspólnikom tej spółki w stosunku do ich dotychczasowych udziałów i nie wymagają objęcia (art. 260 § 2 KSH).

Zgodnie z art. 7 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem CIT jest, co do zasady, dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Niemniej jednak w przypadku, o którym mowa w art. 22 ustawy o CIT - a więc przychodów z udziału w zy­skach osób prawnych - przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o CIT (dochodem) przychodem w podatku CIT z udziału w zy­skach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym m.in. dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał z innych kapitałów osoby prawnej (art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT). Również art. 12 ust. 1 ustawy o CIT określa co stanowi przychód na gruncie ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z brzmienia art. 12 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 i art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT wyraźnie zatem wynika, iż środki pochodzące z kapitału zapasowego przekazywane na kapitał zakładowy tej spółki stanowią dla wspólników tej spółki dochód (przychód) podlegający opo­datkowaniu podatkiem CIT.

Stanowisko zgodne z ww. stanowiskiem Wnioskodawcy zajmują sądy administracyjne w wydawanych wyrokach. Jak wskazano bowiem m.in. w prawomocnym wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 15 listopada 2011 r. (sygn. III SA/Wa 447/11) „ustawodawca nie wprowadził (...) żadnych ograniczeń opodatkowania [podatkiem CIT] dochodu wspólników uzyskanego w związku z zasileniem kapitału zakładowego środkami pochodzącymi z kapitałów rezerwowego i zapasowego z uwagi na źródło środków, z jakich kapitały te zostały utworzone. W szczególności zaś brak jest podstaw, aby uwzględnić jako tego rodzaju ograniczenie okoliczność, że kapitał rezerwowy utworzony został zysków z lat ubiegłych (po potrąceniu [podatku CIT]). Sąd podziela pogląd przyjęty w orzecznictwie sądowym, iż z uwagi na treść art. 10 ust. 1 okt 4) [ustawy o CIT1 dokonanie omawianej operacji podlega opodatkowaniu [podatkiem CIT] bez względu na to. z jakich środków utworzony został kapitał zapasowy lub rezerwowy." Takie samo stanowisko zajął m.in.: (i) NSA w wyroku z dnia 20 stycznia 2005 r. (sygn. akt FSK 1065/04), (ii) WSA w Gliwicach w prawomocnym wyroku z dnia 11 stycznia 2011 r. (sygn. akt I SA/GI 518/09) oraz (iii) WSA w Szczecinie w prawomocnym wyroku z dnia 13 września 2007 r. (sygn. akt l SA/Sz 29/07).

Także organy interpretacyjne w wydawanych interpretacjach indywidualnych zajmują stanowisko zgodne z ww. stanowiskiem Wnioskodawcy. W interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2015 r. (nr IPTPB3/423-427/14-4/PM) organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż „podwyższenie kapi­tału zakładowego powstałego z niepodzielonych zysków z lat poprzednich (...) skutkować będzie do stronie udziałowca powstaniem przychodu [w podatku CIT] z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4) [ustawy o CIT1 Także w interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2014 r. (nr ILPB4/423-509/13-2/MC) wskazano, iż w sytuacji, w której spółka dokona konwer­sji kapitału zapasowego powstałego z agio na kapitał podstawowy poprzez zwiększenie wartości nominalnej istniejących Udziałów, po stronie wnioskodawcy (tj. wspólnika spółki) powstanie dochód (przychód) w podatku CIT z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT. Takie samo stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2013 r. (nr IPTPB3/423-376/12-5/MF).

Zdaniem Wnioskodawcy, na powstanie przychodu w podatku CIT po stronie wspólnika spółki na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT nie ma wpływu fakt, czy podwyższenie kapitału zakłado­wego ze środków zgromadzonych m.in. na kapitale zapasowym następuje z tzw. ‘agio’ czy bez ‘agio (przychód w podatku CIT powstaje w obu tych sytuacjach). Takiego rozróżnienia nie wprowadził bowiem ustawodawca w analizowanym przepisie.

W świetle tego, zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, w której Wnioskodawca dokona podwyż­szenia Kapitału Zakładowego z Kapitałów Zapasowych (powstałych z niepodzielonych zysków z lat ubiegłych) z agio lub bez agio po stronie CyprCo - jako wspólnika Wnioskodawcy - powstanie do­chód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT. Niemniej jednak, zdaniem Wnioskodawcy, ww. dochód będzie podlegał zwolnieniu opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 22 ust. 4 w zw. z art. 22 ust. 6 ustawy o CIT.


Co do zasady, podatek CIT od dochodów (przychodów) z przychodów z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (art. 22 ust. 1 ustawy o CIT). Jednakże stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku CIT dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tak jak ma to miejsce w przypadku Wniskodawcy);
  2. uzyskującym dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlega­jąca opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów m.in. w. innym niż Rzeczpo­spolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, bez względu na miejsce ich osiąga­nia (jak ma to miejsce wobec CyprCo - także na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o CIT);
  3. gdy spółka, o której mowa w pkt 2) powyżej, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podat­kiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania (co w sprawie będącej przedmiotem Wniosku zostało potwierdzone w oświadczeniu CyprCo).

W związku z tym, iż CyprCo posiada Udziały nieprzerwanie od 2011 r. fiako właściciel Udziałów) - w stanie przyszłym, opisanym we Wniosku, został spełniony warunek do zastosowania zwolnienia od podatku CIT z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, o którym mowa w art. 22 ust. 4a oraz art. 22 ust. 4d pkt 1) ustawy o CIT. Wnioskodawca wskazuje wiec, iż jak wynika z informacji przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego Wniosku oraz wskazanych powyżej, zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT ma zastosowanie w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we Wniosku. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku potrącenia podatku CIT w Polsce wg stawki 19% podatku CIT z tytułu podwyższenia Kapitału Zakładowego ze środków zgromadzonych na Kapitałach Zapasowych - dysponując certyfikatem rezydencji podatkowej udziałowca oraz oświadczeniem o niepodleganiu zwolnieniu z podatku CIT w państwie rezydencji CyprCo.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, podwyższenie Kapitału Zakładowego Wnioskodawcy po­przez podwyższenie wartości nominalnej Udziałów ze środków zgromadzonych na Kapitałach Zapasowych Wnioskodawcy (z agio lub bez agio) nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku Wnioskodawcy - jako płatnika podatku CIT z tytułu przychodów uzyskiwanych przez CyprCo (wspólnika Wnioskodawcy) - pobrania podatku CIT wg stawki 19% podatku CIT - z uwagi na to, iż ww. podwyż­szenie Kapitału Zakładowego stanowić będzie dla CyprCo dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj