Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-909/15-2/BH
z 14 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2015 r. (data wpływu 21 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia warunku wynikającego z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a) celem skorzystania z ulgi na „złe długi” jest - prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnienia warunku wynikającego z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a) celem skorzystania z ulgi na „złe długi”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka S.A. (dalej „X.” lub „Spółka”) jest podmiotem, którego głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż i dystrybucja piwa. W związku z prowadzoną działalnością X. zawarł oraz będzie zawierał w przyszłości szereg umów ze swoimi klientami na dostawę towarów oraz świadczenie usług. W ramach realizacji tych umów Spółka wystawia faktury, na których jest określony termin płatności. Dla każdego z kontrahentów termin płatności ustalany jest indywidualnie. Niestety nie wszystkie wierzytelności Spółki są płacone zgodnie z ustalonym terminem płatności na fakturze lub w umowie. Niektóre z nich Spółka klasyfikuje jako nieściągalne, a ich nieściągalność zostaje uprawdopodobniona.

Nieściągalność uważa się za uprawdopodobnioną, gdy nie zostanie ona uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze. Po upływie 150 dnia od terminu płatności Spółka ma prawo skorygować VAT należny o kwoty niezapłaconego podatku od danej - wierzytelności, a więc skorzystać z tzw. „ulgi na złe długi”.

W celu skorzystania z ulgi na złe długi Spółka musi m.in. dysponować potwierdzeniem, że na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty dłużnik jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. By mieć pewność, że Spółka ma prawo skorzystać z ulgi na złe długi, przed złożeniem korekty składany jest wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w trybie art. 96 ust. 13 ustawy o VAT o potwierdzenie, że dłużnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Dopiero po otrzymaniu potwierdzenia od właściwego naczelnika urzędu skarbowego Spółka składa korektę w celu skorzystania z ulgi na złe długi.

Ministerstwo Finansów uruchomiło od 26 czerwca 2015 r. na swojej stronie internetowej usługę „Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT” przeznaczoną dla podatników, którzy chcą sprawdzić, czy ich kontrahenci są czynnymi podatnikami VAT. Usługa jest skierowana w pierwszej kolejności do podatników stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z dnia 29 lipca 2011 r. Dz. U. Nr 177 poz. 1054 z póź. zm. dalej: „ustawa o VAT”).


Podatnicy mogą sprawdzić, czy ich kontrahenci są czynnymi podatnikami VAT. Wpisanie w stosowne pole identyfikatora podatkowego NIP, pozwala sprawdzić status podatnika VAT. Pytający otrzyma 1 z 3 następujących komunikatów:


Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.


Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.


Usługa daje możliwość wydruku zwracanego komunikatu wskazującego status podmiotu w VAT.


Usługa „Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT” jest dostępna na stronach internetowych Ministerstwa Finansów w Portalu Podatkowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wydruk komunikatu ze strony internetowej Ministerstwa Finansów wygenerowany w ramach usługi „Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT, który określa, że dłużnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, jest wystarczające dla spełnienia przesłanki zawartej w art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a, a więc potwierdzenia, że dłużnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki wydruk komunikatu ze strony internetowej Ministerstwa Finansów wskazujący, że podmiot (dłużnik) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest wystarczające dla spełnienia przesłanki zawartej w art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a), a więc potwierdzenia, że dłużnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 89a ust. 1 podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Natomiast nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zgodnie z art. 89a ust. 2 aby podatnik mógł skorzystać z ulgi na złe długi, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. dostawa towaru lub świadczenie usług były dokonane na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
  2. na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty:
    1. wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
    2. dłużnik nie jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
  3. od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

Wierzyciel korzystając z ulgi na złe długi pomniejsza zarówno podstawę opodatkowania, jak i kwotę podatku należnego.


Korekta podstawy opodatkowania i podatku należnego przez wierzyciela może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem, że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie. Wynika to z art. 89a ust. 3 ustawy o VAT.

Wierzyciele, pragnący skorzystać z ulgi na złe długi występują więc do właściwych naczelników urzędów skarbowych o potwierdzenie czy dłużnik rzeczywiście miał/ma status czynnego podatnika VAT. Takie prawo daje im art. 96 ust. 13 ustawy o VAT, zgodnie z którym na wniosek zainteresowanego naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany potwierdzić czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony.


Zainteresowanym może być zarówno sam podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku.


Spółka pragnie zauważyć, że przepisy regulujące zasady stosowania ulgi na złe długi nie precyzują w jaki sposób przesłanka, o której mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a) ma zostać spełniona, a więc nie wskazują sposobu wykazania, że wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. Jednym ze sposobów, z którego korzystała do tej pory Spółka jest wystąpienie do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego, o potwierdzenie statusu podatnika (dłużnika) w trybie art. 96 ust. 13 ustawy o VAT. Warto podkreślić, że żaden przepis prawa nie wskazuje, że jest to jedyny sposób na potwierdzenie statusu podatnika (dłużnika), w celu spełniania przesłanki zawartej w art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a).

Od 26 czerwca 2015 roku status podatnika VAT można sprawdzać samodzielnie na stronach internetowych Ministerstwa Finansów. Zgodnie z informacją zawartą na stronie internetowej Ministerstwa Finansów usługa „Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT” jest skierowana w pierwszej kolejności do podatników stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Wpisanie w stosowne pole identyfikatora podatkowego NIP, pozwoli sprawdzić status podatnika VAT. Pytający dowie się, czy podmiot o podatnym identyfikatorze NIP:

  1. nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT;
  2. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
  3. jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.

Usługa daje możliwość wydruku zwracanego komunikatu wskazującego status podmiotu w VAT.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki wydruk komunikatu ze strony internetowej Ministerstwa Finansów wskazującego, że podatnik (dłużnik) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest wystarczający do spełniania przesłanki, o której mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o VAT. Na podstawie tego wydruku oraz przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek tzw. ulgi na złe długi Spółka może skorygować VAT należny, o którym mowa w art. 89a ust. 1. Tym samym jeśli Spółka będzie posiadać wydruk komunikatu potwierdzającego status podatkowy podatnika (dłużnika) to nie będzie zobowiązana do wykazywania w jakikolwiek inny sposób jego statusu (np. przez - złożenie wniosku w trybie art. 96 ust. 13 ustawy o VAT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj