Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-329/12-2/BH
z 8 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-329/12-2/BH
Data
2012.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
energia
świadectwo pochodzenia


Istota interpretacji
Opłaty za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia energii są opodatkowane stawką 23%



Wniosek ORD-IN 309 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2012 r. (data wpływu 22.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uiszczanych przez Spółkę opłat transakcyjnych (prowizji) od nabywanych praw majątkowych oraz opłat za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia jak również prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te opłaty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uiszczanych przez Spółkę opłat transakcyjnych (prowizji) od nabywanych praw majątkowych oraz opłat za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia jak również prawa do doliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

I. Stan faktyczny

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka S.A. jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 ze zm.; dalej: „Prawo energetyczne”). Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja i sprzedaż energii elektrycznej.

Zgodnie z przepisami Prawa energetycznego przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się obrotem energią elektryczną i sprzedające tę energię odbiorcom końcowym zobowiązane jest uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) świadectwa pochodzenia, potwierdzające wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz świadectwa pochodzenia z kogeneracji (art. 9a ust. 1 i 8 Prawa energetycznego). Świadectwa pochodzenia wydaje Prezes URE na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł oraz wysokosprawnej kogeneracji, potwierdzony przez operatora systemu elektroenergetycznego.

Zgodnie z art. 9e ust. 6 Prawa energetycznego prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (t. j. Dz. tJ. z 2010 r. Nr 48 poz. 284 ze zm. dalej: „Ustawa o giełdach”). Dotyczy to zarówno praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii wytworzonej w odnawialnym źródle (co wynika wprost z art. 9e Prawa energetycznego), jak i praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii wytworzonej w kogeneracji (co wynika z art. 9e ust. 6 w związku z art. 9m Prawa energetycznego).

Zgodnie z art. 9e ust. 7 Prawa energetycznego prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia powstają z chwilą zapisania świadectwa po raz pierwszy na koncie ewidencyjnym w rejestrze świadectw pochodzenia prowadzonym przez podmiot wskazany w ust. 9 art. 9e Prawa energetycznego i przysługują osobie będącej posiadaczem tego konta. Przeniesienie praw majątkowych, wynikających ze świadectwa pochodzenia następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw pochodzenia (art. 9e ust. 8 Prawa energetycznego).

W związku z istniejącym obowiązkiem ustawowym Spółka zawiera transakcje zakupu praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz transakcje zakupu praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji.

Minister Finansów w wydanej Spółce interpretacji indywidualnej nr IPPP2-443-46/11-2/IZ z dnia 31 marca 2011 roku potwierdził, że sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii elektrycznej podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

W myśl art. 9a ust. 1 i 8 Prawa energetycznego Spółka zobowiązana jest przedstawić świadectwa pochodzenia do umorzenia Prezesowi URE albo uiścić opłatę zastępczą obliczoną zgodnie z podanymi w art. 9a Prawa energetycznego wzorami. Prezes URE na wniosek przedsiębiorstwa, któremu przysługują prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia ma obowiązek dokonać umorzenia tych świadectw w drodze decyzji.

Niezależnie od ustawowego obowiązku posiadania i umorzenia stosownej ilości świadectw pochodzenia, Spółka może również zawierać transakcje sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz transakcje sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji.

Spółka uczestniczy w obrocie prawami majątkowymi ze świadectw pochodzenia energii wytworzonej w odnawialnych źródłach energii oraz energii z wysokosprawnej kogeneracji. Spółka, za pośrednictwem giełd (np. Towarowej Giełdy Energii S.A.) nabywa od czynnych podatników VAT prawa majątkowe, wynikające ze świadectw pochodzenia energii.

Z tytułu transakcji realizowanych na platformach giełd, na których dokonywany jest obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia energii, Spółka otrzymuje faktury VAT, dokumentujące a) ewidencyjne opłaty transakcyjne (prowizje) od nabywanych praw majątkowych oraz b) opłaty za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia. Wystawcy ww. faktur poinformowali Spółkę, że opłaty za wyżej wymienione czynności będą opodatkowane podstawową stawką podatku VAT. W związku z powyższym Spółka otrzyma faktury VAT z wykazaną kwotą podatku VAT wyliczoną według stawki podstawowej dokumentujące a) ewidencyjne opłaty transakcyjne (prowizje) od nabywanych praw majątkowych oraz b) opłaty za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opłaty, związane z obrotem prawami majątkowymi do świadectw pochodzenia energii elektrycznej, w rodzaju uiszczanych przez Spółkę opłat transakcyjnych (prowizji) od nabywanych praw majątkowych oraz opłat za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia, podlegają zwolnieniu od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41, czy też są opodatkowane według podstawowej stawki podatku VAT...
  2. Jeżeli ww. opłaty nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania VAT, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od tych opłat...

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Opodatkowanie VAT opłat (prowizji) związanych z obrotem prawami majątkowymi.

Na podstawie przepisów Prawa energetycznego, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej są zbywalne i stanowią towar giełdowy. Zgodnie z art. 2 pkt 2 d) Ustawy o giełdach, towarami giełdowymi są dopuszczone do obrotu na danej giełdzie towarowej lub do obrotu organizowanego zgodnie z odrębnymi przepisami m.in. prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia, o których mowa w art. 9e ust. 1, art. 9l ust. 1 i art. 9o ust 1 Prawa energetycznego,

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, co do zasady, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zdaniem Spółki, zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 Ustawy o VAT, nie ma zastosowania do opłat związanych z obrotem prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia energii, z uwagi na to, że:

  1. prawa majątkowe ze świadectw pochodzenia energii stanowią towar giełdowy na podstawie art. 2 pkt 2 lit. d) Ustawy o giełdach, a w związku z tym,
  2. prawa majątkowe ze świadectw pochodzenia energii nie są instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jednolity Dz. U. z 2010r. Nr 211, poz. 1384 ze zm,),
  3. konsekwentnie, zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 41 Ustawy o VAT nie podlegają także opłaty (prowizje), związane z obrotem prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia energii, jako towarów giełdowych.

Wynika stąd, że w świetle obowiązujących przepisów Ustawy o VAT, opłaty związane z obrotem prawami majątkowymi do świadectw pochodzenia energii, w rodzaju a) uiszczanych przez Spółkę na rzecz giełd opłat transakcyjnych (prowizji) od nabywanych przez Spółkę praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia oraz b) opłat za czynności dotyczące umorzenia świadectw pochodzenia, nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 Ustawy o VAT, a tym samym powinny być opodatkowane VAT na zasadach ogólnych.

Prawidłowość takiego stanowiska została potwierdzona w interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów nr IPPP1-443-I 192/11-2/EK z dnia 31 października 2011 r.

2. Prawo do odliczenia VAT naliczonego od opłat związanych z obrotem prawami majątkowymi.

Na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit, a) Ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, skoro:

  1. Spółka dokonuje obrotu prawami majątkowymi ze świadectw pochodzenia energii oraz uiszcza na rzecz giełd związane z tym obrotem opłaty (prowizje), w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT (dostawa energii elektrycznej),
  2. naliczane w wystawianych Spółce fakturach opłaty, związane z obrotem prawami majątkowymi do świadectw pochodzenia energii (w rodzaju opłat transakcyjnych (prowizji) od nabywanych praw majątkowych oraz opłat za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia), nie korzystają ze zwolnienia od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 Ustawy o VAT, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 Ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od opłat (prowizji) związanych z obrotem prawami majątkowymi, wynikającymi ze świadectw pochodzenia energii.

Należy jednocześnie zauważyć, że do ww. faktur nie będzie miał zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, ponieważ opłaty związane z transakcjami dotyczącymi praw majątkowych do świadectw pochodzenia podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i nie są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej „ustawą,” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca niezależnie od ustawowego obowiązku posiadania i umorzenia stosownej ilości świadectw może również zawierać transakcje sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz transakcje sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji.

Spółka uczestniczy w obrocie tymi prawami majątkowymi za pośrednictwem giełd (np. Towarowej Giełdy Energii S.A.). Z tytułu transakcji realizowanych na platformach giełd, na których dokonywany jest obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia energii, Spółka otrzymuje faktury VAT, dokumentujące ewidencyjne opłaty transakcyjne (prowizje) od nabywanych praw majątkowych oraz opłaty za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki VAT na ww. opłaty oraz w sytuacji, gdy opłaty podlegają stawce w wysokości 23%, prawa do odliczenia tego podatku przez Spółkę.

Odnosząc wyżej cytowane przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. nr 106, poz. 622 i nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

W treści powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy ustawodawca użył pojęcia: „usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe” oraz „usługi pośrednictwa w tym zakresie”, nie podając konkretnych symboli statystycznych dla tych usług.

W tej sytuacji, biorąc pod uwagę charakter świadczonych przez Spółkę usług, należy odnieść się do zapisów ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych (Dz.U. 2010r. nr 48 poz. 284 ze zm.). Na podstawie art. 2 pkt 1a) tej ustawy, przez instrumenty finansowe rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. Natomiast zgodnie z pkt 2) tego artykułu, towarami giełdowymi są dopuszczone do obrotu na danej giełdzie towarowej lub do obrotu organizowanego zgodnie z odrębnymi przepisami:

  1. oznaczone co do gatunku rzeczy,
  2. różne rodzaje energii,
  3. limity wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń,
  4. prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia, o których mowa w art. 9e ust. 1 i art. 9l ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne,
  5. niebędące instrumentami finansowymi prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji, emisji zanieczyszczeń lub praw majątkowych, o których mowa w lit. d.

A zatem ustawa ta osobno definiuje instrumenty finansowe oraz towary giełdowe będące przedmiotem obrotu na giełdzie towarowej.Odnosząc zdarzenie przyszłe do wskazanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że opłaty transakcyjne od nabywanych praw majątkowych oraz opłaty za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym opłaty te będą podlegały opodatkowaniu według stawki podstawowej, o której mowa w art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Rozpatrując kwestię prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących przedmiotowe opłaty, wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z ust. 2 pkt 2 lit a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W złożonym wniosku Strona wskazała, iż nabywa prawa majątkowe ze świadectw pochodzenia energii i z tego tytułu ponosi opłaty (prowizje) jak również ponosi opłaty za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia energii, (z odnawialnych źródeł energii lub z kogeneracji). Opłaty te, jak wskazano w pierwszej części uzasadnienia, podlegają opodatkowaniu stawką 23%. Z uwagi na dokonywanie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym, a więc dokonywanie dostawy towarów opodatkowanej podatkiem VAT, stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych opłat transakcyjnych od nabywanych praw majątkowych oraz opłat za czynności związane z umorzeniem świadectw pochodzenia energii (ze źródeł odnawialnych lub z kogeneracji), ze względu na ich związek z czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 wyżej powołanej ustawy, który ogranicza prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku lub zwrotu podatku o podatek naliczony wynikając z faktur dokumentujących transakcję niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

W świetle powyższego stanowisko Spółki w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj