Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-46/11-2/IZ
z 31 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-46/11-2/IZ
Data
2011.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
energia
energia
odliczenie podatku
odliczenie podatku
prawa majątkowe
prawa majątkowe
stawka podstawowa podatku
stawka podstawowa podatku
stawki podatku
stawki podatku
świadectwo pochodzenia
świadectwo pochodzenia
źródło energii
źródło energii


Istota interpretacji
Stawki podatku dla sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii i prawa do odliczenia podatku z faktur dotyczących nabycia praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii.



Wniosek ORD-IN 330 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2011 r. (data wpływu 17.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej stawki podatku dla sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii i prawa do odliczenia podatku z faktur dotyczących nabycia praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii i prawa do odliczenia podatku z faktur dotyczących nabycia praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) dalej: Prawo energetyczne. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja i sprzedaż energii elektrycznej. Zgodnie z przepisami Prawa energetycznego przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się obrotem energią elektryczną i sprzedające tę energię odbiorcom końcowym zobowiązane jest uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) świadectwa pochodzenia, potwierdzające wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz świadectwa pochodzenia z kogeneracji (art. 9a ust. 1 i 8 Prawa energetycznego). Świadectwa pochodzenia wydaje Prezes URE na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł oraz wysokosprawnej kogeneracji, potwierdzony przez operatora systemu elektroenergetycznego.

Zgodnie z art. 9e ust. 6 Prawa energetycznego prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 i Nr 183, poz. 1537 i 1538). Dotyczy to zarówno praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii wytworzonej w odnawialnym źródle (co wynika wprost z art. 9e Prawa energetycznego), jak i praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii wytworzonej w kogeneracji (co wynika z art. 9e ust. 6 w związku z art. 9m Prawa energetycznego).

Zgodnie z art. 9e ust. 7 Prawa energetycznego prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia powstają z chwilą zapisania świadectwa po raz pierwszy na koncie ewidencyjnym w rejestrze świadectw pochodzenia prowadzonym przez podmiot wskazany w ust. 9 art. 9e Prawa energetycznego i przysługują osobie będącej posiadaczem tego konta. Przeniesienie praw majątkowych, wynikających ze świadectwa pochodzenia następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw pochodzenia (art. 9e ust. 8 Prawa energetycznego). W związku z istniejącym obowiązkiem ustawowym Wnioskodawca zawiera transakcje zakupu praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz transakcje zakupu praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji. Sprzedawcy praw majątkowych do świadectw pochodzenia opodatkowują sprzedaż praw majątkowych podstawową stawka podatku VAT (do praw majątkowych sprzedanych w 2010 roku zastosują 22% stawkę podatku VAT, do praw majątkowych sprzedanych w 2011 roku zastosują 23% stawkę podatku VAT). Wnioskodawca nabywa prawa majątkowe od czynnych podatników podatku VAT.

W myśl art. 9a ust. 1 i 8 Prawa energetycznego Wnioskodawca zobowiązany jest przedstawić świadectwa pochodzenia do umorzenia Prezesowi URE albo uiścić opłatę zastępczą obliczoną zgodnie z podanymi w art. 9a Prawa energetycznego wzorami. Określenie ilości świadectw pochodzenia, których dotyczy obowiązek umorzenia dokonywane jest w oparciu o procentowo określony wskaźnik, stosowany do wielkości sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym. Prezes URE na wniosek przedsiębiorstwa, któremu przysługują prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia ma obowiązek dokonać umorzenia tych świadectw w drodze decyzji.

Niezależnie od ustawowego obowiązku posiadania i umorzenia stosownej ilości świadectw pochodzenia, Wnioskodawca może również zawierać transakcje sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz transakcje sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenie energii (ze źródeł odnawialnych lub z kogeneracji) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT tj. 22% (a w okresie od 01 .01.2011 do 31.12.2013 według stawki, o której mowa w art. 146a pkt 1 ustawy o podatku VAT tj. 23 %)...
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach VAT dotyczących nabycia przez Wnioskodawcę praw majątkowych do świadectw pochodzenie energii (ze źródeł odnawialnych lub z kogeneracji)...

Sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii (ze źródeł odnawialnych lub z kogeneracji) jest odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu według stawki, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT tj. według 22% stawki podatku VAT.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 31 grudnia 2013 roku sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii (ze źródeł odnawialnych lub z kogeneracji) podlega opodatkowaniu według stawki, o której mowa w art. 146a pkt 1 ustawy o podatku VAT tj. według 23% stawki podatku VAT.

Ponieważ sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii (z odnawialnych źródeł lub z kogeneracji) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a Wnioskodawca nabywa te prawa w celu wypełnienia obowiązków nałożonych Prawem energetycznym, które to obowiązki ciążą na Wnioskodawcy z uwagi na dokonywanie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym (a więc dokonywanie dostawy towarów opodatkowanej podatkiem VAT), należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących nabycia praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii (z odnawialnych źródeł lub z kogeneracji).

Należy jednocześnie zauważyć, że do faktur dotyczących nabycia praw majątkowych do świadectw pochodzenia nie będzie miał zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku VAT, ponieważ sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwanej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 tej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 9e ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) , prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 z późn. zm.).

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka, będąca przedsiębiorstwem energetycznym, w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne, w ramach prowadzonej działalności zajmuje się dystrybucja i sprzedażą energii elektrycznej. Zgodnie z przepisami Prawa energetycznego przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się obrotem energią elektryczną i sprzedające tę energię odbiorcom końcowym zobowiązane jest uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) świadectwa pochodzenia, potwierdzające wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz świadectwa pochodzenia z kogeneracji (art. 9a ust. 1 i 8 Prawa energetycznego). W związku z istniejącym obowiązkiem ustawowym Wnioskodawca zawiera transakcje zakupu praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz transakcje zakupu praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji. Niezależnie od ustawowego obowiązku posiadania i umorzenia stosownej ilości świadectw pochodzenia, Wnioskodawca może również zawierać transakcje sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz transakcje sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji.

Z analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście wyżej powołanych przepisów wynika zatem, iż sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji stanowi obrót prawami majątkowymi, a zatem stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy jednak art. 146a ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z powyższego wynika zatem, iż sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji, od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31.12.2013 r., podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W złożonym wniosku Strona wskazała, iż nabywa prawa do świadectw pochodzenia energii, (z odnawialnych źródeł energii lub z kogeneracji) w celu wypełnienia obowiązków nałożonych Prawem energetycznym, które to obowiązki ciążą na Wnioskodawcy z uwagi na dokonywanie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym (a więc dokonywanie dostawy towarów opodatkowanej podatkiem VAT).

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z tytułu nabycia związanego z nabyciem praw majątkowych do świadectw pochodzenie energii (ze źródeł odnawialnych lub z kogeneracji), z uwagi na ich związek z czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na to, iż sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach oraz sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 wyżej powołanej ustawy, który ogranicza prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku lub zwrotu podatku o podatek naliczony wynikając z faktur dokumentujących transakcję niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj