Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1179/14-5/KB
z 25 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2014 r. (data wpływu 28 listopada 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie właściwej stawki dla oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 65 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie właściwej stawki dla oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 65.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Firma A. planuje rozszerzenie działalności gospodarczej poprzez wdrożenie do produkcji na składzie podatkowym nowego rodzaju oleju opałowego z nowych komponentów. Produkcja będzie polegała na wymieszaniu w zbiorniku produkcyjnym kilku komponentów. Jednym z komponentów będzie nabyty od producenta krajowego (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) wyrób akcyzowy – olej opałowy ciężki C-3 o kodzie CN 2710 19 65, którego gęstość w temperaturze 15ºC jest wyższa niż 890 kilogramów / metr sześcienny. A. będzie składał kontrahentowi oświadczenie, zgodnie z którym nabyty wyrób akcyzowy zostanie w całości przeznaczony na cele uprawniające do stosowania stawki podatku akcyzowgo, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. b, tj. 64,00 zł/1000kg.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku nabycia przez A. wyrobu akcyzowego o nazwie olej opałowy ciężki o kodzie CN 2710 19 65, poddawany mieszaniu z innymi komponentami, a wytworzone paliwo grzewcze – olej opałowy średni przeznaczony będzie do dalszej sprzedaży z przeznaczeniem dla celów opałowych, może zostać zastosowana stawka, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 10 lit b?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ostatecznym przeznaczeniem mieszaniny powstałej w wyniku zmieszania nabytych wyrobów akcyzowych i nieakcyzowych są cele opałowe. Fakt mieszania wyrobów akcyzowych i nieakcyzowych nabytych przez Wnioskodawcę, a następnie sprzedaży mieszaniny z przeznaczeniem na cele opałowe pozostaje bez wpływu na stawkę podatku akcyzowego stosowaną przy ich nabyciu. W konsekwencji, Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie uprawniony do składania oświadczeń do kontrahenta oraz urzędu celnego, zgodnie z którym nabyte wyroby akcyzowe zostaną sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, to znaczy zostaną na cele uprawniające do stosowania stawki podatku akcyzowego, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenia w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe, m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 kwietnia 2010 r. sygn. IBPP3/443-191/10/BWo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 9 listopada 2009 r. sygn. IBPP3/443-642/09/PK, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 czerwca 2010 r., sygn. IBPP3/443-160/10/BWo.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy nabyciu wyrobu akcyzowego - oleju opałowego ciężkiego C-3 o kodzie 2710 19 65, służącego do produkcji mieszaniny przeznaczonej do celów opałowych uprawnione jest stosowanie stawki, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. b tiret drugiej ustawy akcyzowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych przeznaczonych do produkcji paliwa grzewczego - oleju opałowego średniego należy traktować jako paliwo opałowe, czego konsekwencją jest zastosowanie w tym przypadku stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 752), zwanej dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1, ustawy jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Powyższy przepis wskazuje zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższym przepisie podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.


W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


W ust. 2 i 3 ww. art. 86 wyjaśniono, że paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

Stosownie do art. 87 ust. 1 produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z powyższym za paliwo opałowe uznawane są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Definicja paliwa opałowego odwołuje się więc do przeznaczenia danego wyrobu, a nie konkretnej pozycji w załączniku do ustawy.


Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 10 stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów.

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.


Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

  1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a;
  2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

W myśl art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny.


Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje rozszerzenie działalności gospodarczej poprzez wdrożenie do produkcji na składzie podatkowym nowego rodzaju oleju opałowego z nowych komponentów. Produkcja będzie polegała na wymieszaniu w zbiorniku produkcyjnym kilku komponentów. Jednym z komponentów będzie nabyty od producenta krajowego (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) wyrób akcyzowy – olej opałowy ciężki C-3 o kodzie CN 2710 19 65, którego gęstość w temperaturze 15ºC jest wyższa niż 890 kilogramów / metr sześcienny. Wnioskodawca będzie składał kontrahentowi oświadczenie, zgodnie z którym nabyty wyrób akcyzowy zostanie w całości przeznaczony na cele uprawniające do stosowania stawki podatku akcyzowgo, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. b, tj. 64,00 zł/1000kg.


Mając na uwadze powyższe okoliczności, należy zauważyć, że olej opałowy o kodzie CN 2710 19 65, którego gęstość w temperaturze 15ºC jest wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia, a zatem stawka akcyzy na taki wyrób wynosi, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy, 64,00 zł/1000 kilogramów.


Wnioskodawca wskazał, że nabywany przez niego wyrób o kodzie CN 2710 19 65 będzie używany jako komponent do produkcji paliw opałowych, zatem należy uznać, że jego przeznaczeniem jest szeroko rozumiany cel opałowy i powinien być traktowany jak paliwo opałowe.


W konsekwencji, skoro nabywany przez Wnioskodawcę olej opałowy ciężki o kodzie CN 2710 19 65 będzie używany jako komponent do paliw opałowych i Wnioskodawca złoży sprzedawcy stosowne oświadczenie o jego przeznaczeniu, to zastosowanie będzie miała stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy, tj. 64,00 zł/1000 kilogramów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj