Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1025/11/AA
z 9 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-1025/11/AA
Data
2012.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność wykonywana osobiście
internet
nagrody
przychody z innych źródeł
sprzedaż


Istota interpretacji
Do którego źródła przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikować powstałe w wyniku wymiany punktów, przekazywane przez podatnika uczestnikom programu przysporzenia o charakterze rzeczowym lub pieniężnym?Czy w związku z powyższym na podatniku ciążą obowiązki podatkowe wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 687 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 09 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 13 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazywania uczestnikom programu partnerskiego, w zamian za zgromadzone punkty, nagród o charakterze rzeczowym lub pieniężnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazywania uczestnikom programu partnerskiego, w zamian za zgromadzone punkty, nagród o charakterze rzeczowym lub pieniężnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni będąca osobą fizyczną planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży graficznych plików za pośrednictwem witryny internetowej, tworząc tzw. internetowy program partnerski. Ogólne założenia ww. programu to:

  1. Kupno i sprzedaż graficznych plików odbywałaby się za pośrednictwem witryny internetowej stworzonej przez Wnioskodawczynię (organizatora internetowego programu partnerskiego).
  2. Każdy kupujący miałby możliwość przystąpienia do ww. programu poprzez zaakceptowanie warunków regulaminu programu w drodze elektronicznej.
  3. Program partnerski dawałby osobom przystępującym do programu (uczestnik programu) określone przywileje, w tym możliwość gromadzenia tzw. „wirtualnych punktów”. Punkty te przyznawane byłyby m.in. z tytułu zakupu przez innego, „nowego” uczestnika plików graficznych od organizatora programu, w sytuacji w której uczestnik ten uzyskałby informację o możliwości uczestnictwa w programie partnerskim (i dokonaniu zakupu interesujących go plików) od dotychczasowego uczestnika programu. Odbywałoby się to poprzez ewentualne podatnie przez „nowego” uczestnika przy zakupie indywidualnego numeru (kodu) dotychczasowego uczestnika programu, który polecił mu witrynę internetową organizatora programu.
  4. Zgromadzone przez uczestnika programu punkty mogą zostać przez niego wymienione na przysporzenie o charakterze rzeczowym (np. upominki, nagrody) lub pieniężnym (kwoty pieniężne), bądź też na możliwość zakupu plików graficznych po obniżonej cenie (w zależności od ilości uzbieranych punktów).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Do którego źródła przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować powstałe w wyniku wymiany punktów, przekazywane przez Wnioskodawczynię uczestnikom programu przysporzenia o charakterze rzeczowym lub pieniężnym...
  2. Czy w związku z powyższą działalnością na Wnioskodawczyni jako organizatorze programu ciążą jakieś obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód osiągany przez uczestników programu nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, gdyż uczestniczenie przez podatników w programie partnerskim w charakterze uczestnika nie jest uzależnione od prowadzenia przez nich działalności gospodarczej, a brak kryteriów zorganizowania i ciągłości w ich działalności, a także niewielka jej skala nie wskazuje na powyższą kwalifikację przychodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawczyni, brak jest również podstaw do uznania, że uczestnik uzyska przychody z działalności wykonywanej osobiści, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosunkowi prawnemu zachodzącemu pomiędzy organizatorem a uczestnikiem programu nie można bowiem przypisać w żaden sposób cech umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

W ocenie Wnioskodawczyni, za błędne należy także uznać, kwalifikowanie przychodów z programów partnerskich do źródła przychodów z umów najmu i innych umów o podobnym charakterze zawieranych poza działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy). Uzyskiwanie informacji o możliwości uczestnictwa w programie partnerskim (i możliwości dokonania zakupu) może odbywać się w sposób dowolny, w szczególności nie musi następować za pośrednictwem strony internetowej uczestnika programu (jak również jego newslettera czy komunikatora internetowego).

Podsumowując, Wnioskodawczyni uważa, iż przychód z uczestnictwa w internetowym programie partnerskim (w postaci przysporzenia o charakterze rzeczowym lub pieniężnym), osiągany przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej należy kwalifikować do przychodów z tzw. innych źródeł, wymienionych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni jest zdania, że jej obowiązkiem jako organizatora programu partnerskiego byłoby wyłącznie sporządzenie i przekazanie podatnikom oraz właściwym urzędom skarbowym, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje, iż wśród organów podatkowych panuje w zasadzie jednolity pogląd, że przychody z internetowych programów partnerskich osiągane przez podatników (osoby fizyczne) nieprowadzącą działalności gospodarczej należy kwalifikować do przychodów z tzw. innych źródeł, wyróżnionych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody należące do tego źródła wymienia art. 20 ww. ustawy. Zawarte w treści tego przepisu wyrażenie „w szczególności” oznacza, że zawarty w nim katalog przychodów nie jest wyczerpujący, a dochody ze źródeł niewymienionych bezpośrednio w ustawie również podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołuje się na interpretacje indywidualne zaprezentowane przez:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, że przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście (np. umowa zlecenie, umowa o dzieło), pozarolnicza działalność gospodarcza, najem, dzierżawa, prawa majątkowe oraz inne źródła.

Definicja działalności gospodarczej zawarta jest w art. 5a pkt 6 tejże ustawy. Zgodnie z tą definicją, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową; polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż; polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się w myśl art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 tegoż przepisu.

Stosownie do art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do przychodów z innych źródeł należy zatem zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze – nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a po drugie – nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przenosząc przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na grunt opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, w celu właściwego zakwalifikowania przychodu (w postaci przysporzenia o charakterze rzeczowym lub pieniężnym) uzyskiwanego przez osoby fizyczne będące uczestnikami internetowego programu partnerskiego prowadzonego przez Wnioskodawczynię do źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy ocenić, czy ze względu na jego charakter i specyfikę posiada on elementy, które pozwoliłyby go zaliczyć do źródła przychodu innego niż określony w treści art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.

Ponieważ przychód (w postaci przysporzenia o charakterze rzeczowym lub pieniężnym) z tytułu uczestnictwa w internetowym programie partnerskim – prowadzonym przez Wnioskodawczynię – osiągany przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej jest uzyskiwany w związku z czynnością, która nie wypełnia przesłanek pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, jak również nie ma on cech i elementów, które kwalifikowałyby go do źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 4-8 powołanej ustawy, w tym również do przychodów z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy czy umów o podobnym charakterze to przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tejże ustawy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że umowę przystąpienia do internetowego programu partnerskiego – prowadzonego przez Wnioskodawczynię – należy zaliczyć do umów nienazwanych – stosunki prawne regulowane umową kreowane są przez strony w sposób dowolny oraz odpowiadający stronom i nie można jej jednoznacznie przypisać cech umowy zlecenia, umowy o dzieło czy też umowy dzierżawy (najmu), bowiem nie spełnia ona warunków istotnych i niezbędnych do kwalifikacji jej do takich umów.

To oznacza, że przychody uzyskiwane z tytułu zawarcia rzeczonej umowy zakwalifikować należy do tzw. „innych źródeł”.

Konsekwencją takiej klasyfikacji źródła przychodu, tj. – inne źródła, jest spoczywający na organizatorze internetowego programu partnerskiego – Wnioskodawczyni – obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i przekazanie jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego (art. 42a ustawy).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się natomiast do wskazanych przez Wnioskodawczynię, interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące przy wydaniu przedmiotowej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj