Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1112/14-2/GJ
z 13 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2014r. (data wpływu 31 października 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych powierzenia leasingowanego samochodu podmiotowi trzeciemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych powierzenia leasingowanego samochodu podmiotowi trzeciemu .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe


Spółka S.A. (dalej Wnioskodawca, Spółka) specjalizuje się w przetwórstwie tworzyw sztucznych i produkcji wyrobów z PVC i PE. Wnioskodawca jest także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka w ramach umów cywilnoprawnych współpracuje z różnymi podmiotami gospodarczymi. Niejednokrotnie w celu prawidłowego wykonania umowy Spółka powierza podmiotowi współpracującemu różnego rodzaju narzędzia niezbędne do jej prawidłowego wykonania. Wynagrodzenie dla podmiotu współpracującego uwzględnia fakt powierzenia narzędzi przekazanych w celu wykonywania umowy. Dany podmiot, zgodnie z zawartą umową ma prawo wykorzystywać powierzone narzędzie tylko i wyłącznie dla właściwego wykonania umowy.


Obecnie Spółka nabywa od innej spółki polskiej [dalej podmiot trzeci] usługi o charakterze marketingowym, doradczym i związane z pozyskiwaniem klientów. Spółka traktuje ww. usługi jako koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 UPDOP i odlicza podatek od towarów i usług, gdyż zakup ww. usług służy czynnościom opodatkowanym Spółki. W celu wykonania umowy Spółka powierzy podmiotowi trzeciemu samochód osobowy, który zgodnie z umową będzie mógł być wykorzystywany w celu wykonywania umowy na rzecz Spółki. Wnioskodawca używa samochodu, który ma zostać powierzony podmiotowi trzeciemu w celu wykonania umowy, na podstawie umowy leasingu operacyjnego (o której mowa w art. 17b ust. 1 UPDOP) zawartej z leasingodawcą. Z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem trzecim, któremu zostanie powierzony samochód w celu wykonywania umowy na rzecz Spółki będzie wynikać, iż wszelkie koszty eksploatacyjne związane z używaniem samochodu (np. paliwo, opłaty za przejazd autostradami, parkowanie i mycie pojazdu, zakup płynów do spryskiwaczy i chłodnicy, oleju silnikowego oraz drobnych akcesoriów - pióra wycieraczek, żarówki, skrobaczka do szyb, gąbka, itp.) ponosi Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z powierzeniem przez Wnioskodawcę samochodu osobowego podmiotowi trzeciemu w celu wykonywania umowy na rzecz Wnioskodawcy, wartość rat leasingowych za leasing samochodu, który zostanie powierzony będzie stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów?
  2. Czy w sytuacji gdy zgodnie z umową wszystkie wydatki związane z eksploatacją i utrzymaniem pojazdu ponosi Wnioskodawca (tj. Nabywcą na wszystkich fakturach za opłaty związane z pojazdem jest Wnioskodawca), aby zaliczyć ww. wydatki do kosztów uzyskania przychodów Spółka będzie musiała prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?


Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy wartość rat leasingowych będzie stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 UPDOP kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zdaniem Wnioskodawcy skoro samochód osobowy będzie wykorzystywany w celu wykonania umowy na rzecz Spółki, gdzie wartość wynagrodzenia wynikająca z tej umowy stanowi koszt uzyskania przychodu dla Spółki, Wnioskodawca może zaliczać kwoty netto wynikające z faktur otrzymanych od leasingodawcy do kosztów uzyskania przychodu.


Kosztem uzyskania przychodów jest wyłącznie taki koszt, który spełnia kumulatywnie warunki określone w cytowanym art. 15 ust. 1 ustawy, czyli:

  1. został poniesiony przez podatnika,
  2. jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. jego poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, tj. istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania; w momencie ponoszenia wydatku podatnik mógł, obiektywnie oceniając, oczekiwać skutku w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła,
  5. nie został wyłączony z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy,
  6. został właściwie udokumentowany.


Wydatki związane z ratami leasingowymi z tytułu leasingu operacyjnego są ponoszone przez podatnika, mają charakter definitywny. Dane wydatki nie zostały wyłączone także z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 UPDOP. Są i będą one właściwie udokumentowane.


Ponoszenie kosztów związanych z ratami leasingowymi za samochód osobowy, który będzie powierzony w celu wykonywania umowy na rzecz Wnioskodawcy spełnia także warunek związku z działalnością gospodarczą.


Spełniony jest również warunek istnienia związku pomiędzy poniesieniem kosztu - raty leasingowej za samochód osobowy a uzyskiwaniem w przyszłości przez Spółkę przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Skoro samochód będzie powierzony w celu właściwego wykonania umowy na rzecz Wnioskodawcy a wydatki związane z samą umową są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów bądź zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów, to tym samym raty leasingowe za samochód mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

W interpretacji indywidualnej z dnia 17 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB3/423 -767/10/GC wskazał w podobnym stanie faktycznym („ Zgodnie z zapisami umowy Zleceniodawca będzie ponosił koszty związane z korzystaniem przez zleceniobiorcę z majątku Spółki (biurka, komputera, samochodu i telefonu komórkowego”) i spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na udostępnienie majątku Spółki zleceniobiorcom w celu realizacji zleceń.


Analogiczne stanowisko zaprezentował w interpretacji indywidualnej z dnia 7 czerwca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/415-298/11-2/IM. Organ stwierdził, ze „wydatki spółki zgodnie z zawartymi umowami na bieżącą eksploatację samochodów, oddanych w najem zleceniobiorcom (paliwo, bieżące naprawy, przeglądy, ubezpieczenie, opłaty leasingowe) stanowią dla spółki koszt uzyskania przychodu w świetle podatku od osób fizycznych”.

Podsumowując, wydatki związane z ratami leasingowymi za samochód osobowy, który zostanie powierzony podmiotowi trzeciemu w celu wykonania umowy na rzecz Wnioskodawcy stanowią koszt uzyskania przychodu dla Spółki.


Ad. 2


Wnioskodawca uważa, że prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu w sytuacji, gdy samochód jest wykorzystywany w celu wykonania na jego rzecz umowy i to na Wnioskodawcy ciążą wszelkie koszty związane z eksploatacją i używaniem pojazdu, nie jest wymagane przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 UPDOP nie uważa się koszty uzyskania przychodu wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Jednakże art. 16 ust. 3b UPDOP stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 51 nie dotyczy samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1.

Wnioskodawca będzie ponosił wydatki z tytułu używania, dla potrzeb działalności gospodarczej samochodu osobowego, który będzie używany na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1 UPDOP. W przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia, iż samochód będzie powierzony innemu podmiotowi gospodarczemu, gdyż wskazany podmiot trzeci, zgodnie z zawartą umową będzie wykorzystywać samochód dla potrzeb właściwej realizacji umowy na rzecz Wnioskodawcy.

Zatem Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane z używaniem samochodu osobowego, który zostanie powierzony podmiotowi trzeciemu, w celu realizacji umowy na rzecz Wnioskodawcy bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj