Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-946/14-5/MS
z 27 lutego 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2014 r. (data wpływu 20 listopada 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 lutego 2015 r. (data nadania 12 lutego 2015 r., data wpływu 16 lutego 2015 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-946/14-2/MS z dnia 4 lutego 2015 r. (data nadania 4 lutego 2015 r., data doręczenia 9 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania kosztów opłaty rejestracyjnej oraz ewentualnej nadwyżki opłacanych przez Spółkę świadczeń z tytułu pokrycia przez Spółkę kosztów noclegu, wyżywienia i przejazdów ponad limit określony w Rozporządzeniu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji w indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania kosztów noclegu, wyżywienia i przejazdów do wysokości określonej w Rozporządzeniu oraz w zakresie zwolnienia z opodatkowania kosztów opłaty rejestracyjnej oraz ewentualnej nadwyżki opłacanych przez Spółkę świadczeń z tytułu pokrycia przez Spółkę kosztów noclegu, wyżywienia i przejazdów ponad limit określony w Rozporządzeniu.
Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-946/14-2/MS z dnia 4 lutego 2015 r. (data nadania 4 lutego 2015 r., data doręczenia 9 lutego 2015 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.
Pismem z dnia 11 lutego 2015 r. (data nadania 12 lutego 2015 r., data wpływu 16 lutego 2015 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o. o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem działającym w sektorze farmaceutycznym należącym do międzynarodowego koncernu farmaceutycznego producenta najwyższej jakości leków genetycznych. Spółka prowadzi między innymi: działalność w zakresie dystrybucji na polskim rynku produktów farmaceutycznych nabywanych od słoweńskiej spółki , (jedynego udziałowca Spółki, dalej: „K d.d.”), działalność w zakresie produkcji suchych form leków genetycznych w zakładzie w Warszawie sprzedawanych na polskim rynku, działalność reklamową i informacyjną dotyczącą produktów farmaceutycznych oferowanych przez Spółkę oraz świadczy za wynagrodzeniem usługi reklamowe i informacyjne na zlecenie podmiotu odpowiedzialnego, dotyczące produktów farmaceutycznych i weterynaryjnych na rzecz K d.d.- podatnika mającego siedzibę na terytorium Słowenii, nie mającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. Podstawą świadczenia usług reklamowych jest zawarta dnia 1 stycznia 2007 r. umowa na usługi reklamowe (dalej „umowa”). Z tytułu świadczonych usług Spółka otrzymuje wynagrodzenie ustalane według formuły „koszt plus”, tj. obejmujące poniesione przez Spółkę koszty związane ze świadczeniem usług powiększone o ustalony pomiędzy stronami narzut.
Działalność reklamowa Spółki dotycząca własnych produktów farmaceutycznych oraz w ramach zawartej umowy na świadczenie usług reklamowych na rzecz K d.d. jest realizowana w różnych formach. Jedną z takich form jest współfinansowanie / sponsorowanie przez Spółkę osobom upoważnionym do wystawiania recept lub prowadzącym obrót produktami leczniczymi udziału w konferencjach, kongresach oraz sympozjach naukowych, organizowanych przez niezależne polskie lub międzynarodowe instytucje i stowarzyszenia naukowe w ramach dozwolonej reklamy produktu leczniczego wskazanej w art. 52 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. prawo farmaceutyczne.
Celem sponsorowania / współfinansowania udziału w konferencjach, kongresach i sympozjach (wydarzeniach naukowych) jest promowanie produktów leczniczych Grupy K, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy w ramach zakresów terapeutycznych produktów Grupy K. Celem sponsorowania / współfinansowania lekarzom udziału w konferencjach, kongresach jest również udostępnienie lekarzom lub farmaceutom cennego źródła najnowszej wiedzy medycznej (naukowej), podlegającej dynamicznemu rozwojowi, przydatnemu w codziennej praktyce lekarskiej lub farmaceutycznej, ułatwianie lekarzom lub farmaceutom podnoszenia kwalifikacji zawodowych, zaszczepienie w świadomości lekarza lub farmaceuty pozytywnego wizerunku Grupy K i oferowanych przez nią produktów leczniczych. Brak jest świadczenia wzajemnego ze strony lekarza / farmaceuty na rzecz Spółki w związku z jego udziałem w wydarzeniu.
Współfinansowanie przez Spółkę kosztów udziału lekarzy (farmaceutów) w konferencjach ma na celu osiąganie przez Spółkę przychodu, Spółka wydatki z tego tytułu zalicza do kosztów uzyskania przychodu (jako koszty świadczonych usług reklamowych na rzez K d.d. ujęte w wynagrodzeniu należnym Spółce z tytułu świadczonych usług bądź jako koszty związane z uzyskaniem przychodu z tytułu sprzedaży dystrybuowanych towarów lub sprzedawanej produkcji własnej). Przepisy prawa farmaceutycznego nie określają precyzyjnie zakresu udzielanego lekarzom / farmaceutom wsparcia, jakie lekarz / farmaceuta może otrzymać w ramach sponsorowania przez Wnioskodawcę udziału lekarza / farmaceuty w konferencji / kongresie. Wskazówką w tym zakresie mogą być przepisy Dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz. U. L 311 z 28 listopada 2001 r.) (Dyrektywa 2001/83/WE). Zgodnie z art. 86 Dyrektywy, jedną z form reklamy produktów leczniczych jest sponsorowanie kongresów naukowych z udziałem osób uprawnionych do przepisywania lub dostarczania produktów leczniczych, w szczególności pokrywanie związanych z tym kosztów podróży i zakwaterowania. Na gruncie Dyrektywy zatem sponsorowanie uczestnictwa w kongresach oraz pokrywanie związanych z tym kosztów podróży i zakwaterowania jest uważane wprost za formę reklamy produktów leczniczych.
Reklama produktu leczniczego (zgodnie z art. 52 ust. 1 prawa farmaceutycznego) to z kolei działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.
Dopuszczalnymi przez K Sp. z o. o. kosztami sponsorowania są (w całości lub w części):
- pokrycie kosztów podróży (dojazd na miejsce wydarzenia naukowego jest zawsze przed rozpoczęciem wydarzenia, a wyjazd z miejsca wydarzenia zaraz po zakończeniu wydarzenia),
- pokrycie kosztów zakwaterowania i w uzasadnionych przypadkach wyżywienia (np. śniadanie wliczone w cenę noclegu),
- pokrycie kosztów opłat rejestracyjnych związanych z udziałem w kongresie / sympozjum naukowym.
Spółka nie pokrywa żadnych innych niż ww. i wyraźnie wskazane w umowie sponsoringu kosztów (np. kosztów osób towarzyszących, diet, kosztów leczenia, ubezpieczeń, utraty mienia itp.). Spółka pokrywa ww. koszty we własnym imieniu, bezpośrednio w oparciu o umowy z firmami, zajmującymi się organizacją konferencji lub organizacją noclegów i przejazdów (nie występują sytuacje, gdy Spółka zwraca lekarzowi / farmaceucie koszty uprzednio poniesione przez niego samodzielnie). Koszty ponoszone są przez Spółkę na podstawie wystawionych faktur otrzymanych od organizatora wydarzenia naukowego lub od podmiotów trzecich (takich jak agencje turystyczne, hotele).
Z lekarzami / farmaceutami zawierane są indywidualne umowy sponsoringu wyjazdu naukowego, w których osoba sponsorowana jest informowana o wynikających z zawartej umowy sponsoringu obowiązkach podatkowych (tj. PIT-8C). Lekarze (farmaceuci), zawierający umowy sponsoringu wyjazdu naukowego, nie są pracownikami Spółki. Spółka ustala wartość przychodu lekarza / farmaceuty z tytułu sponsorowania udziału w kongresie / sympozjum naukowym na podstawie następujących informacji:
- z tytułu opłaty rejestracyjnej - na podstawie łącznej sumy faktury wystawionej przez organizatora konferencji / kongresu podzielonej przez liczbę zaproszonych uczestników, jeżeli w umowie nie jest podany koszt udziału (opłaty rejestracyjnej) w konferencji za jednego uczestnika;
- wartości opłaty za nocleg i wyżywienie (jeżeli zawarte w cenie noclegu) oraz przejazd, przypadającej na uczestnika, na podstawie faktur otrzymanych przez Spółkę od firmy zajmującej się organizacją noclegów oraz przejazdów.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że współfinansuje / sponsoruje osobom upoważnionym do wystawiania recept lub prowadzącym obrót produktami leczniczymi udział w konferencjach, kongresach oraz sympozjach naukowych, organizowanych przez niezależne polskie lub międzynarodowe instytucje i stowarzyszenia naukowe w ramach dozwolonej reklamy produktu leczniczego wskazanej w art. 52 ust 2 pkt 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. prawo farmaceutyczne. Zaproszenie do udziału w ww. konferencjach, kongresach i sympozjach naukowych jest kierowane bezpośrednio do uczestników tych spotkań, tj. lekarzy / farmaceutów, a nie do placówek zatrudniających tych uczestników. Spółka nie posiada wiedzy czy uczestnicy konferencji, kongresów i sympozjów naukowych prowadzą działalność gospodarczą czy nie. Z uczestnikami konferencji, tj. lekarzami / farmaceutami zawierane są indywidualne umowy sponsoringu wyjazdu naukowego, w których osoba sponsorowana jest informowana o wynikających, z zawartej umowy sponsoringu, obowiązkach podatkowych (tj. PIT-8C).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy otrzymany przez lekarza przychód z tytułu pokrycia przez Spółkę kosztów noclegu, wyżywienia i przejazdów, do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, związanych z jego udziałem w konferencji / kongresie powinien być traktowany jako przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. lit. a) w związku z tym nie powinien być wykazywany przez Spółkę w deklaracjach i informacjach PDOF, w szczególności w informacji PIT-8C?
- Czy prawidłowe jest, że przychodem z innych źródeł jest wyłącznie wartość opłaty rejestracyjnej oraz ewentualna nadwyżka opłacanych przez Spółkę świadczeń z tytułu pokrycia przez Spółkę kosztów noclegu, wyżywienia i przejazdów ponad limit określony w powołanym wyżej akcie prawnym, a w związku z tym w deklaracjach i informacjach PDOF, w szczególności w informacji PIT-8C powinna być wykazywana przez Spółkę wyłącznie wartość opłaty rejestracyjnej oraz ewentualna nadwyżka opłacanych przez Spółkę świadczeń z tytułu pokrycia przez Spółkę kosztów noclegu, wyżywienia i przejazdów ponad limit określony w powołanym wyżej akcie prawnym?
Zdaniem Wnioskodawcy.
Do sporządzenia informacji PIT-8C obowiązane są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Podkreślić jednakże należy, że z powyższego przepisu wynika, że w informacji PIT-8C nie ujmuje się m.in. tych dochodów, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 powyższej ustawy. Sponsorowanie / współfinansowanie lekarzom i/lub farmaceutom kosztów udziału w konferencjach naukowych (takich jak opłata rejestracyjna, koszty noclegu/ewentualnie wyżywienia, koszty przejazdu) na podstawie zawartych umów sponsoringu wyjazdu naukowego będzie stanowić dla ww. osób nieodpłatne świadczenie, jakie te osoby otrzymują od Spółki, o jakich mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: „Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: (....) dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach”. Wartość takiego świadczenia należy ustalać kierując się treścią art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się - jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu. Z tej też przyczyny wartość tychże świadczeń należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w w w. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość tych świadczeń może być jednak zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
„Wolne od podatku dochodowego są: (....) diety i inne należności za czas: (....) b) podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraj, z zastrzeżeniem ust. 13”.
Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa - uznać należy, że środki przeznaczone przez Spółkę na współfinansowanie uczestnictwa w konferencji / kongresie lekarzy, tj. na pokrycie kosztów wyżywienia, przejazdu i noclegu do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej przy spełnieniu przesłanek wynikających z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia, tym samym Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia żadnych informacji podatkowych w tym zakresie.
Ewentualna nadwyżka opłacanych przez Spółkę świadczeń, tj. ponad limit określony w powołanym wyżej akcie prawnym oraz kwota uiszczonej „opłaty rejestracyjnej” za udział w konferencji / kongresie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej, co skutkuje tym, że na Spółce ciąży obowiązek informacyjny zgodnie z dyspozycją ww. przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzenia informacji PIT-8C.
Z przepisu art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
- w celu osiągnięcia przychodów lub
- w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
- przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
- przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.
Z przepisu art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że możliwość zastosowania zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych. W przytoczonym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o „otrzymanych świadczeniach”. Otrzymującym świadczenie w stanie faktycznym przedstawionym powyżej jest lekarz / farmaceuta uczestniczący w wybranych konferencjach / kongresach o charakterze naukowym. Stąd też niezaliczenie do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę powinno być oceniane, zdaniem Wnioskodawcy, z perspektywy lekarza / farmaceuty. Lekarz otrzymujący od Wnioskodawcy świadczenia w postaci zwrotu kosztów podróży, noclegu, wyżywienia w związku z uczestnictwem w konferencji / kongresie nie zalicza tych świadczeń do kosztów podatkowych.
Jednocześnie koszty te zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez Wnioskodawcę (do kosztów podatkowych zalicza je Wnioskodawca). Sponsorowanie lekarzom uczestnictwa w wydarzeniach naukowych jest jedną z podstawowych form reklamy produktów leczniczych, czego odzwierciedleniem są przepisy prawa farmaceutycznego oraz przepisy Dyrektywy 2001/83/WE i co potwierdzają interpretacje organów podatkowych (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 lutego 2010 r., IPPB5/423-767/09-3/A). Taka forma reklamy ma na celu zwiększenie przychodów uzyskiwanych przez Spółkę. Na generalny związek wydatków ponoszonych w ramach sponsoringu uczestnictwa lekarzy w konferencjach naukowych z przychodem wskazują również poglądy organów podatkowych przykładowo w interpretacji indywidualnej z 23 października 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-1294/08-2/AS) stwierdził, co następuje:
„(...) należy stwierdzić, że koszty opłaty zjazdowej, zakwaterowania czy też dojazdu lekarzy, którzy uczestniczą w konferencjach i kongresach naukowych, podczas których zapewniony jest pobyt i wyżywienie, jeżeli przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tego spotkania, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych" (a zatem - pozostają w związku z przychodem).
Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 7 października 2009 r. (sygn. ILPB3/423-541/09-2/KS) podzielił w całości pogląd podatnika, zgodnie z którym:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2012 r. (sygn. IPPB2/415-721/12-2/MK), w której organ podatkowy stwierdził m.in.: „(...) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy, przy spełnieniu warunków z art. 21 ust. 13 ustawy, ze zwolnienia od podatku dochodowego, do wysokości limitów określonych w powołanych w tym przepisie rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej, korzystają wyłącznie należności związane z kosztami wyżywienia lekarza koszty przejazdów/przelotów, koszty zakwaterowania/noclegu lekarza i inne wydatki określone przez Spółkę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb, związane z dojazdem do miejsca wykonywania określonych czynności, zarówno w kraju, jak i za granicą co skutkuje tym, że Spółka nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C oraz przekazywania tej informacji lekarzowi i właściwemu organowi podatkowemu”; „(...) Natomiast nieodpłatne świadczenie w postaci opłaty rejestracyjnej w związku z uczestnictwem Lekarza w Kongresie/Konferencji organizowanej zarówno w kraju, jak i za granicą, otrzymane przez Lekarza na podstawie umowy sponsoringu zawartej z lekarzem, stanowi jego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, nie podlegający zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy. W konsekwencji na Spółce, jako płatniku ciążyć będą obowiązki
informacyjne wynikające z przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2012 r. sygn. IPPB2/415-692/12-2/MK), gdzie organ podatkowy przedstawił m.in. następujący pogląd: „środki przeznaczone przez Spółkę (...) na pokrycie kosztów wyżywienia, przejazdu, noclegu i inne wydatki określone przez Wnioskodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb, związane z dojazdem do miejsca wykonywania określonych zadań do wysokości określonej w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej (...) przy spełnieniu przesłanek wynikających z art. z 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia, tym samym Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia żadnych informacji podatkowych”; „(....) ewentualna nadwyżka opłacanych przez Spółkę świadczeń, tzn. ponad limit określony w powołanym wyżej akcie prawnym oraz kwota uiszczonej „opłaty rejestracyjnej” za udział w konferencji/kongresie (...) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, co skutkuje tym, że na Spółce ciąży obowiązek (...) sporządzenia informacji PIT-8C”.
Tym samym, w stanie faktycznym przedstawionym powyżej, zdaniem Spółki:
Zastosowanie ma zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z ust. 13 w odniesieniu do przychodu uzyskiwanego przez lekarza z tytułu współfinansowania kosztów uczestnictwa w wybranych konferencjach/kongresach o charakterze naukowym obejmujących koszt noclegu, wyżywienia oraz podróży do wysokości określonej w Rozporządzeniach, a w związku z tym ww. przychód nie powinien być wykazywany przez Spółkę w deklaracjach i informacjach PDOF, w szczególności w informacji PIT-8C.
Ewentualna nadwyżka opłacanych przez Spółkę świadczeń, tj. ponad limit określony w powołanym wyżej akcie prawnym oraz kwota uiszczonej „opłaty rejestracyjnej” za udział w konferencji / kongresie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co rodzi konsekwencje w postaci obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2, tj. w zakresie zwolnienia z opodatkowania kosztów opłaty rejestracyjnej oraz ewentualnej nadwyżki opłacanych przez Spółkę świadczeń z tytułu pokrycia przez Spółkę kosztów noclegu, wyżywienia i przejazdów ponad limit. W zakresie pytania Nr 1, tj. w zakresie zwolnienia z opodatkowania kosztów noclegu, wyżywienia i przejazdów do wysokości określonej w Rozporządzeniu zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pyt. Nr 2 jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.
Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że interpretacje te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.