Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-61/13-3/AO
z 2 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2013 r. (data wpływu 06 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z likwidacją środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z likwidacją środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność polegającą na produkcji telewizorów i monitorów LCD na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: ,,SSE”) na podstawie otrzymanego zezwolenia w dniu 22 maja 2007 r.

Zgodnie z zezwoleniem, Spółka zobowiązana była ponieść do 31 grudnia 2010 r. wydatki inwestycyjne w określonej w zezwoleniu wysokości. Spółka spełniła już ww. warunek w całości, przekraczając poziom wymaganych wydatków inwestycyjnych.

Spółka rozpoczęła też korzystanie z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy. Spółka korzysta z pomocy z tytułu kosztów nowej inwestycji, co oznacza, że pulę dostępnej pomocy publicznej wyznacza wartość kwalifikujących się do pomocy wydatków inwestycyjnych pomnożona przez intensywność pomocy regionalnej właściwą dla województwa.

W związku ze zużywaniem się niektórych środków trwałych, nabytych lub ulepszonych w ramach inwestycji dokonanej na terenie Strefy, może się zdarzyć, że Spółka zmuszona jest dokonać ich likwidacji. Likwidacja taka polega na wykreśleniu zbędnego składnika z ewidencji i jego utylizacji (zezłomowaniu).

Taka konieczność wynika z szybkiego postępu technicznego odnoszącego się do niektórych urządzeń lub z tego, że urządzenia zostały trwale uszkodzone i nie będzie możliwa ich naprawa. W niektórych przypadkach (przypadków tych dotyczy niniejsze zapytanie), taka likwidacja może nastąpić przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia danych środków (lub wartości ulepszenia) do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Likwidacja niektórych środków trwałych nie wpłynie przy tym na kontynuowanie całości działalności gospodarczej na terenie Strefy, to znaczy będzie ona dalej prowadzona zgodnie z założeniami inwestycyjnymi. W związku z przekroczeniem wymaganej kwoty wydatków inwestycyjnych, wartość poszczególnych zlikwidowanych środków trwałych nie wpłynie negatywnie na fakt wywiązania się z zobowiązań inwestycyjnych Spółki (tzn. nawet gdyby pominąć wartość zlikwidowanych środków trwałych, to łączna wartość całej inwestycji nadal będzie wynosić co najmniej równowartość wymaganej kwoty, o której mowa w zezwoleniu). Tym niemniej w dłuższym okresie czasu likwidacja środków trwałych może spowodować, że wartość zlikwidowanych środków trwałych może wpłynąć negatywnie na wysokość wymaganej kwoty, o której mowa w zezwoleniu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 kwietnia 2013 r. Spółka poinformowała, że prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy likwidacja środków trwałych wpłynie na wysokość zwolnienia podatkowego z podatku dochodowego od osób prawnych, z którego korzysta Spółka?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.; dalej: „ustawa o SSE”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie otrzymanego zezwolenia są zwolnione z podatku dochodowego na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W związku z tym, że Spółka korzysta z pomocy regionalnej z tytułu nowej inwestycji, istotne jest właściwe określenie wielkości puli dostępnej pomocy publicznej. Pulę tę wyznacza kwota faktycznie poniesionych na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 236, poz. 167 ze zm.), (Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE w dniu 22 maja 2007 r.), stąd zastosowanie znajdą przepisy ww. rozporządzenia wraz z późniejszymi zmianami.

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej pod warunkiem, że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku konieczności zlikwidowania niektórych środków trwałych obydwa wskazane wyżej warunki zostaną dochowane - w szczególności, w związku z potencjalną likwidacją środków trwałych nie dojdzie do przeniesienia w jakiejkolwiek formie własności składników majątku. Likwidacja środka trwałego polegająca na wykreśleniu go z ewidencji nie jest bowiem związana z przejściem własności na inny podmiot. Przejście własności może nastąpić wyłącznie w drodze dwustronnej czynności prawnej - w analizowanym przypadku tak się nie stanie. Spółka nie uzyska również żadnego wynagrodzenia w związku z likwidacją.

Również drugi warunek z przytoczonego przepisu jest spełniony - działalność gospodarcza związana z poczynioną inwestycją będzie nadal kontynuowana. Konieczność zlikwidowania środków trwałych nie wpłynie na ciągłość działania w strefie.

Ponadto, zgodnie z art. 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wygasa, może zostać cofnięte lub przedmiot działalności ograniczony tylko w przypadkach enumeratywnie w nim wyliczonych, a są nimi:

  1. upływ okresu, na jaki została ustanowiona strefa,
  2. zaprzestanie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy,
  3. rażące uchybienie warunkom określonym w zezwoleniu,
  4. nie usunięcie uchybień stwierdzonych w toku kontroli przeprowadzonej przez ministra właściwego ds. gospodarki w terminie wyznaczonym w wezwaniu ministra do ich usunięcia.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnienia (§ 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie SSE), jak i przesłanki wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia zwolnienia (art. 19 ust. 1 i ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych) stanowią katalog zamknięty.

Cytowane przepisy, jako warunki zachowania prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, nie wskazują zakazu likwidacji środka trwałego w określonym w nim terminie.

W świetle powyższych przepisów, uznać zatem należy, iż likwidacja przed upływem 5 lat środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do korzystania ze zwolnienia podatkowego. Spółka będzie zatem uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, do wysokości dostępnej puli pomocy publicznej, którą wyznaczać będzie wartość wszystkich nabytych w związku z inwestycją składników majątku, niepomniejszona o wartość środków zlikwidowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj