Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-859/14-2/JK
z 6 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z kapitałów pieniężnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z kapitałów pieniężnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

A Fundusz Inwestycyjny Otwarty, jest funduszem inwestycyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 157 z późn. zm.; dalej: „ustawa FI”).

W ramach Funduszu wyodrębnionych jest obecnie 12 subfunduszy:

Wnioskodawca jest reprezentowany i zarządzany przez B Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., działające jako jego organ, na podstawie art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy FI.

A Fundusz Inwestycyjny Otwarty rozpoczął działalność w dniu 26 listopada 2010 roku.

Fundusz powstał z przekształcenia następujących funduszy inwestycyjnych otwartych: (…)

Fundusze inwestycyjne otwarte podlegające przekształceniu stały się subfunduszami funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty.

Przekształcenie funduszy inwestycyjnych otwartych wymienionych powyżej w jeden fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami pod nazwą A Fundusz Inwestycyjny Otwarty odbyło się za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 15 października 2010 roku.

W dniu 26 listopada 2010 roku Sąd Okręgowy Wydział Cywilny Rejestrowy dokonał wpisu funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty z wydzielonymi subfunduszami do rejestru funduszy inwestycyjnych. Jednocześnie z rejestru funduszy inwestycyjnych zostały wykreślone fundusze inwestycyjne otwarte podlegające przekształceniu.

W dniu 13 maja 2011 roku Sąd Okręgowy Wydział Cywilny Rejestrowy dokonał wykreślenia (…) z rejestru funduszy inwestycyjnych oraz wpisu subfunduszy (…) wydzielonych w funduszu A Funduszu Inwestycyjnym Otwartym do rejestru funduszy inwestycyjnych. Przekształcenie funduszy inwestycyjnych otwartych wymienionych powyżej odbyło się za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 16 marca 2011 roku.

Z chwilą przekształcenia zgodnie z zapisami ustawy FI:

  1. fundusz A Fundusz Inwestycyjny Otwarty wstąpił w prawa i obowiązki funduszy inwestycyjnych otwartych podlegających przekształceniu;
  2. aktywa funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się aktywami funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty wchodzącymi w skład aktywów subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty, przekształconym funduszom inwestycyjnym;
  3. zobowiązania funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się zobowiązaniami funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty obciążającymi subfundusze odpowiadające, zgodnie ze statutem funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty, przekształconym funduszom inwestycyjnym:
  4. jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się jednostkami uczestnictwa subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty, przekształconym funduszom inwestycyjnym:
  5. rejestry uczestników funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się subrejestrami funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty:
  6. rejestry aktywów funduszy inwestycyjnych podlegających przekształceniu stały się subrejestrami aktywów subfunduszy odpowiadających, zgodnie ze statutem funduszu A Fundusz Inwestycyjny Otwarty, przekształconym funduszom inwestycyjnym.

W dniu 10 lutego 2012 roku zostały utworzone kolejne Subfundusze funduszu A FIO, a mianowicie Subfundusz A i Subfundusz A.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Jednocześnie za przychody z kapitałów pieniężnych - stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy PIT uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1 c.

Przepis art. 17 ust. 1c ustawy PIT stanowi, że nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy FI.

Przepis art. 30a ust 1 pkt 5 ustawy PIT stanowi, że od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy PIT zwalnia się od podatku dochodowego, dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, jeżeli dochody te są wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r. Zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych w związku z przystąpieniem podatnika do programu oszczędzania z funduszem kapitałowym, bez względu na formę tego programu – w zakresie dochodów z tytułu wpłat (wkładów) do funduszu dokonanych począwszy od dnia 1 grudnia 2001 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnicy posiadają na skutek zamiany w ramach tego samego funduszu, jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego otwartego, w który to fundusz uczestnicy zainwestowali przed dniem 1 grudnia 2001 r. uzyskany przez uczestników z tego tytułu dochód podlega zwolnieniu w myśl przywołanego powyżej art. 52 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie otwartego funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu otwartego z wydzielonymi subfunduszami nie skutkuje odkupieniem jednostek przekształcanego funduszu przez ten fundusz. Ponadto z przepisów ustawy FI nie wynika obowiązek ustalenia na dzień przekształcenia wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa.

Z chwilą wykreślenia funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami z rejestru funduszy inwestycyjnych oraz wpisania do rejestru zmian statutu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami:

  1. fundusz z wydzielonymi subfunduszami wstępuje w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu;
  2. aktywa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się aktywami funduszu z wydzielonymi subfunduszami wchodzącymi w skład aktywów subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;
  3. zobowiązania funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się zobowiązaniami funduszu z wydzielonymi subfunduszami obciążającymi subfundusz odpowiadający, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;
  4. jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;
  5. rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu staje się subrejestrem funduszu z wydzielonymi subfunduszami
  6. rejestr aktywów funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu staje się subrejestrem aktywów subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu (art. 244 ust. 2 ustawy FI).

Jednocześnie wstąpienie w prawa wynikające z jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego w wyniku przekształcenia funduszu inwestycyjnego otwartego nie stanowi, ani nie jest wynikiem:

  1. odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu w subfundusz funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami;
  2. nabycia jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego;
  3. zamiany jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu na jednostki uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego (art. 245 ust. 2 ustawy FI).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, nie powoduje utraty prawa uczestników przekształcanego funduszu do posiadanych jednostek uczestnictwa, wobec czego zostaje zachowana ciągłość procesu inwestycyjnego uczestnika przekształcanego funduszu inwestycyjnego.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1c ustawy PIT nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy FI.

Z powyższego wynika, że z perspektywy podatkowej zamiana jednostek uczestnictwa między subfunduszami danego funduszu inwestycyjnego jest traktowana jako sposób inwestowania środków zgromadzonych w funduszu i nie prowadzi do powstania przychodu na gruncie ustawy PIT.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. Stanowisko takie zajęli na przykład Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach z dnia 27 maja 2013 r. (sygn. IPPB2/415-237/13-4/AS) oraz z dnia 12 listopada 2009 r. (sygn. IPPB2/415-550/09-3/MS) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 15 lipca 2011 r. (sygn. ITPB1/415-483/11/TK).

Zgodnie z treścią art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, jeżeli są one wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r.

Możliwość zastosowania ww. zwolnienia w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki innego subfunduszu tego samego funduszu była przedmiotem analizy dokonanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. W interpretacji z dnia 24 listopada 2009 r. stwierdził on, iż „ze zwolnienia, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy korzystać będzie również dochód z tytułu umorzenia / odkupienia jednostek uczestnictwa w subfunduszu nabytych w drodze zamiany w ramach tego samego funduszu jednostek innego subfunduszu, tj. w niniejszej sprawie subfunduszu odpowiadającego przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu, którego jednostki uczestnictwa zostały nabyte na podstawie umowy zawartej przed dniem 1 grudnia 2001 roku”.

Mając na uwadze treść ww. stanowiska zajętego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, a także fakt, że w świetle przepisów ustawy PIT zamiana jednostek uczestnictwa jednego subfunduszu na jednostki innego subfunduszu danego funduszu nie powoduje powstania dochodu/straty, należy stwierdzić, że dochód z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu nabytych w drodze zamiany w ramach tego samego funduszu jednostek innego subfunduszu, tj. w niniejszej sprawie subfunduszu odpowiadającego przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu, którego jednostki uczestnictwa zostały nabyte na podstawie umowy zawartej przed dniem 1 grudnia 2001 roku, podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, że interpretacje powołane we wniosku wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj