Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-350/12/AŚ
z 18 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-350/12/AŚ
Data
2012.06.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
rejestracja
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed datą rejestracji dla celów VAT.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2012r. (data wpływu do tut. organu 10 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych na Wnioskodawcę za wydatki inwestycyjne związane w całości ze sprzedażą opodatkowaną dokonane przed datą rejestracji dla celów VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych na Wnioskodawcę za wydatki inwestycyjne związane w całości ze sprzedażą opodatkowaną dokonane przed datą rejestracji dla celów VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od lipca 2011r. do marca 2012r. Wnioskodawca podejmował czynności zmierzające do założenia działalności gospodarczej jako osoba fizyczna.

W dniu 15 lipca 2011r. Wnioskodawca przystąpił do rekrutacji projektu „...” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia wdrażanego przez X. Wnioskodawca stał się uczestnikiem projektu, którego celem było pozyskanie wsparcia na rozpoczęcie działalności gospodarczej, w dniu 9 września 2011r. Ze względu na udział w projekcie Wnioskodawcę obowiązywały terminy warunkowane przez instytucje wdrażające projekt „...”oraz Wojewódzki Urząd Pracy, dotyczące daty rejestracji oraz rozpoczęcia działalności, które uwarunkowane były spełnieniem wymogów projektu (min. udziału w szkoleniach, indywidualnego programu doradztwa, pisania biznes planu, okresu oczekiwania na oceny wniosków dotyczących wsparcia etc). Wnioskodawca, aby otrzymać dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej musiał zastosować się do wymogów oraz harmonogramu projektu w związku z czym podlegał obowiązkowi rejestracji oraz rozpoczęcia prowadzenia działalności w terminach wskazanych przez instytucje wdrażające projekt.

W okresie od lipca 2011r. do marca 2012r. Wnioskodawca ponosił wydatki inwestycyjne ze środków własnych związane z planowaną działalnością gospodarczą dotyczące adaptacji, dostosowania i wyposażenia lokalu, w którym prowadzona jest działalność o charakterze produkcyjnym, zakupu materiałów i surowców na potrzeby wykonywania planowanej działalności gospodarczej oraz z przygotowaniem strony internetowej w celach reklamy i sprzedaży produktów i usług. Wnioskodawca planował, że po rozpoczęciu działalności sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tzn. wszystkie dokonane zakupy służyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, tożsamy z adresem prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Po dopełnieniu formalności związanych udziałem w projekcie PO KL 6.2 Wnioskodawca zarejestrował działalność w dn. 7 marca 2012r. z podaniem daty rozpoczęcia działalności gospodarczej 12 marca 2012r. Formularz rejestracyjny VAT-R został złożony w urzędzie skarbowym dn. 9 marca 2012r. z datą 12 marca 2012r. jako datą rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust 9.

Wnioskodawca wprowadził ww. wydatki jako koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej, a więc związane z uzyskaniem przychodu, do Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, w dacie rozpoczęcia działalności w kwotach netto. Wnioskodawczyni nie uwzględniła ww. wydatków w ewidencji zakupów VAT czekając na odpowiedź na niniejszy wniosek.

Przez cały okres od lipca 2011r. do marca 2012r. Zainteresowana nie osiągała żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Ze względu na udział w projekcie PO KL 6.2 Wnioskodawca nie mógł zarejestrować działalności we wcześniejszym terminie. Jednakże wydatki inwestycyjne, które poniósł przed datą rejestracji, są w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT, wystawionych na rzecz Wnioskodawcy; za wydatki inwestycyjne związane w całości ze sprzedażą opodatkowaną dokonane przed datą rejestracji dla celów podatku od towarów i usług...
  2. Czy w celu zrealizowania ww. prawa przedstawione stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące złożenia deklaracji VAT-7 za miesiące przed rejestracją, w których dokonywane były wydatki inwestycyjne związane w całości ze sprzedażą opodatkowaną jest prawidłowe...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dotyczące pytania nr 1

Wnioskodawca uważa, że z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż rejestrując się jako podatnik VAT czynny, w dniu 12 marca 2012r. nabył prawo, stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dokonane przed datą rejestracji ponieważ wydatki te są w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepisy ustawy nie ograniczają prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed rejestracją jako podatnik czynny. Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy, prawo do odliczenia może być ograniczone jedynie przez fakt związku poniesionych wydatków ze sprzedażą nieopodatkowaną.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 podatnik ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego we właściwym urzędzie skarbowym przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ustawy. Wynika z tego, że podatnik nie ma obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług, jeśli nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu.

Z treści art. 88 ust. 4 nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupu. Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Wnioskodawca uważa, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją ponieważ wydatki były niezbędne do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Zainteresowana uważa, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę – dotyczą adaptacji i dostosowania oraz wyposażenia lokalu, w którym prowadzona będzie działalność o charakterze produkcyjnym, zakupu materiałów oraz surowców do produkcji oraz przygotowania strony internetowej za pośrednictwem, której sprzedawane będą wytworzone produkty i usługi związane w całości ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki te są niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej oraz stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Wnioskodawca uważa, że stosownie do postanowień art. 86 ust. 19 ustawy – jeżeli w okresie, o którym mowa w ust 10, 11, 12, 16 lub 18, podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy. Uregulowanie art. 87 ust. 1 ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Dotyczące pytania nr 2

Zainteresowana uważa, że realizacja przysługującego jej prawa do odliczenia, powinna nastąpić przez złożenie korekty deklaracji VAT-7 (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy), za okresy rozliczeniowe poprzedzające miesiąc rejestracji, w których dokonywane były zakupy związane z przyszłą działalnością gospodarczą lub odpowiednio za miesiąc następny (albo za dwa kolejne miesiące) dokonanej nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy), dokonując odliczeń zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku Wnioskodawcy zakupy dokonywane były w okresie lipiec 2011r. do marzec 2012r. więc Wniosko¬dawca uważa, że może złożyć korektę deklaracji VAT-7 za sierpień, październik, grudzień 2011r. luty 2012r, marzec 2012r„ obejmując w każdej z deklaracji wydatki z dwóch miesięcy (np. korekta deklaracja VAT-7 za sierpień 2011r. dotyczyć będzie faktur z miesięcy lipiec oraz sierpień 2011r.). Natomiast wydatki z marca 2012r. sprzed rejestracji w korekcie deklaracji VAT-7 ponieważ została ona złożona gdy Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności dn. 12 marca 2012r. Zainteresowana uważa, że prawo to można zrealizować na zasadach określonych w cyt. przepisach art. 86 ust. 10, 11 i 13 ustawy ponieważ poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy.

Zatem biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan taktyczny, powołane przepisy ustawy o VAT, zainteresowana uważa, że ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT-7 za miesiące, w których otrzymywała faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne związane w całości ze sprzedażą opodatkowaną.

Podobne stanowisko w kwestii prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymanych przed rejestracją, a dokumentujących wydatki związane ze sprzedażą podlegającą VAT dotyczących pytania nr 1 oraz 2 wyrażają min:

Orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości w sprawach o sygn: C-268/83, C-l10/98, Cl10/94 oraz C-400/98;

Orzecznictwa sądów administracyjnych: wyrok WSA w Olsztynie z dn. 5 stycznia 2006r. (sygn. I SA/Ol 445/05, POP 2006, nr 3, poz. 46), wyrok WSA we Wrocławiu z dn. 26 lipca 2006r. (sygn. akt I SA/Wr 1452/05), wyrok WSA w Olsztynie z dn. 5 stycznia 2006r. (sygn. Akt I SA/01 445/05), wyrok WSA w Krakowie z dn. 30 stycznia 2007r. (sygn. akt I SA/Kr 1218/05), wyrok WSA w Łodzi z dn. 5 sierpnia 2008r. (sygn. akt I SA/Łd 149/08), wyrok NSA z dn. 21 grudnia 2006r. (sygn. IFSK 378/06);

Decyzje Organów Podatkowych:

Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu: z dn. 2 lutego 2010r. (sygn. ILPP2/443-1746/09-2/MN), z dn. 9 czerwca 2009r. (sygn. ILPP2/443-565/09-3/AD), z dn. 18 września 2008r. (sygn. ILPP2/443-565/08-4/SJ), z dn. 18 września 2008r. (sygn. ILPP2/443-565/08-5/SJ), z dn. 4 czerwca 2008r. (sygn. LPP2/443-229/08-2/MN), z dn. 16 stycznia 2008r. (sygn. ILPP1/443-319/07-2/MT), z dn. 31 października 2007r. (ILPP2/443-51/07-2/JK);

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: z dn. 16 marca 2010r. (sygn. IPPP2/443-1632/08-4/PW/KOM), z dn. 28 grudnia 2009r. (sygn. IPPP3/443-886/09-2/SM), z dn. 25 czerwca 2009r. (sygn. IPPP2/443-445/09-2/1K), z dn. 15 czerwca 2009r. (sygn. IPPP1-443-436/09-2/MP), z dn. 15 czerwca 2009r. (sygn. IPPP3/443-293/09-2/KG), z dn. 23 maja 2008r. (IPPP1-443-349/08-2/AK), z dn. 31 marca 2009r. (sygn. ILPP1/443-132/09-4/MP);

Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu: z dnia 13 kwietnia 2006r. (PP II 443/340/2006/PK); Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy: z dn. 22 lipca 2009r. (sygn. ITPP1/443-405/09/AP); Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu z dnia 9 maja 2006r. (US-VII-443/8/06);

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z dnia 5 grudnia 2006r. (USII1/443/VAT/443/97/06EL).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ww. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Na podstawie art. 96 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie zgodnie z art. 99 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 5, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z kolei, stosownie do art. 99 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiący dopełnienie art. 86, określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego, gdyż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zauważyć należy, iż z treści art. 88 ust. 4 nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej. W dacie otrzymania faktury koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, na podstawie powyższego w rozumieniu art. 15 ustawy podatku od towarów i usług, Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy, prawo do tego obniżenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy, prawo do tego obniżenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. warunkiem koniecznym jest wykorzystanie nabytych towarów bądź usług do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 z uwzględnieniem ust. 11 powołanego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług – jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w myśl ust. 13 powołanego artykułu, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Tak więc niezadeklarowany w okresie otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych podatek naliczony nie przepada jeszcze przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, z uwagi powołany przepis ust. 13, przewidujący możliwość jego zadeklarowania w formie korekty deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku.

Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia.

Zatem należy stwierdzić, iż ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w okresie od lipca 2011r. do marca 2012r. Wnioskodawca ponosił wydatki inwestycyjne ze środków własnych związane z planowaną działalnością gospodarczą dotyczące adaptacji, dostosowania i wyposażenia lokalu, w którym prowadzona jest działalność o charakterze produkcyjnym, zakupu materiałów i surowców na potrzeby wykonywania planowanej działalności gospodarczej oraz z przygotowaniem strony Internetowej w celach reklamy i sprzedaży produktów i usług. Wnioskodawca planował, że po rozpoczęciu działalności sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tzn. wszystkie dokonane zakupy służyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, tożsamy z adresem prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zarejestrował działalność w dn. 7 marca 2012r. z podaniem daty rozpoczęcia działalności gospodarczej 12 marca 2012r. Formularz rejestracyjny VAT-R został złożony w urzędzie skarbowym dn. 9 marca 2012r. z datą 12 marca 2012r. jako datą rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust 9.

Przez cały okres od lipca 2011r. do marca 2012r. Wnioskodawca nie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, ze wydatki inwestycyjne, które poniósł przed datą rejestracji, są w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwości czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT, wystawionych na rzecz Wnioskodawcy; za wydatki inwestycyjne związane w całości ze sprzedażą opodatkowaną dokonane przed datą rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca wskazał datę rozpoczęcia działalności gospodarczej – 12 marca 2012r. Jednakże wyjaśnić w tym miejscu trzeba, że za podatnika należy uznać również osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

Tak więc, skoro dokonane przez Wnioskodawcę zakupy przed dniem rejestracji będą, jak wskazał Wnioskodawca służyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki.

W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia z tytułu zakupów związanych z działalnością gospodarczą, a poniesionych przed dniem rejestracji, koniecznym jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymywał faktury VAT dokumentujące przedmiotowe zakupy, lub odpowiednio za miesiąc następny – zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy albo za dwa kolejne miesiące – zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy. W tym celu należy dokonać aktualizacji zgłoszenia VAT-R.

Odnosząc zatem przedstawiony stan faktyczny do przytoczonych regulacji prawnych stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymanych w okresie lipiec 2011r. – luty 2012r. tj. przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług, po uprzednim dokonaniu przez niego zgłoszenia aktualizacyjnego druku VAT-R, w którym wskaże okres rozliczeniowy od którego jako podatnik VAT czynny chce korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego – lipiec 2011 roku. Prawo do odliczenia podatku naliczonego skonkretyzuje się w deklaracjach dla podatku od towarów i usług składanych za poszczególne okresy rozliczeniowe, w których Wnioskodawca otrzymywał przedmiotowe faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe – w których to deklaracjach Wnioskodawca dokona odliczenia podatku naliczonego zgodnie z zasadami w tym czasie obowiązującymi oraz w terminach przewidzianych prawem – art. 86 ust. 10, ust. 11 i ust. 13 ustawy o VAT.

Należy wskazać, że dokonując odliczenia Wnioskodawca winien mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego prawo do odliczenia może zrealizować na zasadach określonych w przepisach art. 86 ust. 10, 11 i 13 ustawy o VAT należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Należy podkreślić, iż Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy. Zatem trudno jest określić w jakim stopniu sprawy będące przedmiotem autonomicznych rozstrzygnięć sądów, które powołał Wnioskodawcę, mogą odzwierciedlać sytuację przedstawioną przez nią we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj