Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-319/07-2/MT
z 16 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-319/07-2/MT
Data
2008.01.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
odliczenia
odliczenia od podatku
rejestracja
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rozpoczęcie działalności gospodarczej
warunki odliczenia
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu sprzętu komputerowego dokonanych przed rejestracją w podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani J. C. przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2007 r. (data wpływu 16 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu dokonanego przed rejestracją jako podatnik VAT czynny – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu dokonanego przed rejestracją jako podatnik VAT czynny.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 24 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca dokonał zakupu sprzętu komputerowego, w skład którego wchodziła jednostka centralna oraz monitor LCD na kwotę netto 2.680,33 zł oraz podatek VAT w wysokości 589,67 zł, zgodnie z fakturą VAT. Dnia 1 września 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej oraz stał się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca oświadczył, iż zakupiony sprzęt komputerowy w pełni wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto, Wnioskodawca zaznaczył, iż nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku VAT.

Przedmiotowa faktura została wystawiona na dane osobowe Wnioskodawcy, tj. imię i nazwisko oraz adres zamieszkania. W związku z błędem w nazwisku oraz brakiem numeru identyfikacji podatkowej, w dniu 3 września 2007 r. Wnioskodawca wystawił notę korygującą oraz uzyskał podpis wystawcy faktury, potwierdzający jej treść.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej przed rejestracją jako czynny podatnik VAT, w kwocie wynikającej z ww. faktury w pierwszym miesiącu prowadzenia działalności, tj. we wrześniu 2007 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowej faktury, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Do wyjątków od powyższej zasady należy zaliczyć regulację zawartą w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którą obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT. Wnioskodawca konkluduje, że skoro w okresie, w którym dokonał zakupu sprzętu komputerowego nie miał prawa do obniżenia podatku należnego, ze względu na to, iż nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, to przysługuje mu to prawo w pierwszym miesiącu prowadzenia działalności, tj. w miesiącu, w którym stał się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest to zgodne z regułą neutralności podatku od towarów i usług, zawartą zarówno w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jak również z art. 2 Pierwszej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, zgodnie z którym prawo do obniżenia podatku należnego jest zasadniczą cechą konstrukcji podatku VAT, w związku z czym wykładnia przepisów podatkowych powinna w jak najmniejszym stopniu prowadzić do ograniczenia tego prawa, a tym samym do faktycznej zmiany istoty podatku VAT. Każdy przypadek pozbawienia prawa do odliczenia podatku naliczonego musi jednoznacznie wynikać z przepisów prawa i nie powinien podlegać wykładni rozszerzającej, zgodne jest to z orzecznictwem (wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 stycznia 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 445/05).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15 cyt. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do przepisu z art. 86 ust. 10 ww. ustawy prawo do tego obniżenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może – w myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT – obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie to w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania). Z treści art. 88 ust. 4 nie wynika jednakże, w którym momencie podatnik musi uzyskać status podatnika czynnego VAT, by móc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ze złożonego wniosku wynika, że przed dniem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT Wnioskodawca otrzymał faktury za zakupy towarów handlowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z zasady neutralności podatku VAT wynikającej z konstrukcji Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 347) należy wnosić, że brak rejestracji jako podatnika VAT czynnego w okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego nie uniemożliwia podatnikowi skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy bezspornie związane z prowadzeniem działalności.

Treść cytowanego wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. A zatem status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia, tzn. zgłoszenie rejestracyjne powinno być przez podatnika dokonane przed terminem do złożenia deklaracji rozliczeniowej za okres obejmujący otrzymanie przedmiotowych faktur.

Ponadto, zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12, tj. w pozycjach dot.: jednostek miar i ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług, ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto), wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto), stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczącej poszczególnych stawek podatku, wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartością sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu, kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażonej cyframi i słownie, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę przypadku, nie sprecyzowano na czym polegały zmiany dokonane za pomocą noty korygującej. Należy zaznaczyć, iż nie można w drodze wystawienia noty korygującej całkowicie zmienić danych nabywcy. Sformułowanie użyte w ww. przepisie „jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą”, oznacza jedynie możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym itp. Zatem mogą być prostowane w tym trybie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Nie można natomiast w drodze wystawienia noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie na drugi mający również swój byt cywilnoprawny i podatkowy. Jeśli zatem w wyniku wystawienia noty korygującej nastąpi całkowita zmiana podmiotu wskazanego w fakturze będącego nabywcą usługi, to Wnioskodawca, mając tak udokumentowane nabycie usługi, fakturą wskazującą innego nabywcę niż tego, który rzeczywiście nabył usługę, pozbawiony jest prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w tej fakturze VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od dokonanego zakupu przed rejestracją jako podatnik czynny, z zastrzeżeniem prawidłowego dokonania korekty za pomocą noty korygującej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj