Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-292/14-2/KJ
z 24 listopada 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w przypadku połączenia spółek Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku odchodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 września 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Ordynacji podatkowej i podatku dochodowego od osób prawnych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) zajmuje się produkcją szerokiego asortymentu płytek ceramicznych na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej w zakładzie produkcyjnym w A.
Spółka prowadzi działalność zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007, Nr 42, poz. 274, z późn. zm., dalej: ustawa o SSE), podstawą do korzystania z pomocy publicznej przez Spółkę są zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE):
- zezwolenie nr (…) z dnia (…) 1999 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) SSE (dalej: Zezwolenie nr xx), oraz
- zezwolenie nr (…) z dnia (…) 2009 r. na prowadzenie działalności na terenie (…) SSE (dalej: Zezwolenie nr yy).
Zakres posiadanych przez Spółkę zezwoleń obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy, określonych w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:
- 26.30 – płytki ceramiczne (dla Zezwolenia nr xx),
- 23.31 – płytki ceramiczne i płyty chodnikowe ceramiczne (dla Zezwolenia nr yy, zgodnie z PKWiU 2008).
Zgodnie z treścią Zezwolenia nr xx oraz Zezwolenia nr yy, warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy (korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) są następujące:
- dla Zezwolenia nr xx:
- termin rozpoczęcia działalności na terenie strefy określonej w Zezwoleniu nastąpi do dnia 30 czerwca 2001 r.;
- zatrudnienie na terenie strefy co najmniej 101 osób do dnia 30 czerwca 2001 r.,
- poniesienie wydatków inwestycyjnych o wartości co najmniej 36 940 490 zł do dnia 30 czerwca 2001 r.;
- przestrzeganie regulaminu strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.
- termin rozpoczęcia działalności na terenie strefy określonej w Zezwoleniu nastąpi do dnia 30 czerwca 2001 r.;
- dla Zezwolenia nr yy:
- poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 10 000 000 zł w terminie do dnia 30 września 2012 r.;
- zatrudnienie przy prowadzeniu działalności na terenie Strefy po dniu uzyskania zezwolenia, w związku z realizacją inwestycji, co najmniej 9 nowych pracowników, ponad stan zatrudnienia wynikający z posiadanego przez Spółkę Zezwolenia nr xx, to jest 101 pracowników, w terminie do dnia 30 listopada 2009 r. oraz utrzymanie zatrudnienia w liczbie co najmniej 110 osób do dnia 30 listopada 2014 r.;
- zakończenie inwestycji w terminie do dnia 30 września 2012 r.
- poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 10 000 000 zł w terminie do dnia 30 września 2012 r.;
Stan zatrudnienia w Spółce przekracza 110 osób. Termin spełnienia warunku utrzymania zatrudnienia w liczbie co najmniej 110 osób upływa 30 listopada 2014 r. i nie ma zagrożeń spełnienia tego warunku. Pozostałe wyżej wymienione warunki zostały przez Spółkę spełnione.
W związku z zaostrzającą się konkurencją ze strony producentów azjatyckich oraz europejskich planowane są zmiany struktury grupy kapitałowej, do której należy Spółka (dalej: Grupa …). Zmiany te mają na celu wzrost efektywności i konkurencyjności Grupy (…) na rynku, bez konieczności przenoszenia części produkcji za granicę, do regionów geograficznych cechujących się niższymi kosztami zatrudnienia, np. do Azji.
Wnioskodawca planuje w najbliższym czasie dokonanie połączenia (dalej: Połączenie) poprzez przejęcie innego podmiotu z Grupy (…), to jest B.
B również prowadzi działalność ma terenie (…) SSE (dalej: SSE) – w zakładzie produkcyjnym w (…), na podstawie Zezwolenia nr zz z dnia (…) 2009 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, zmienionego decyzją Ministra Gospodarki nr (…) z dnia (…) 2013 r. (dalej: Trzecie Zezwolenie). Trzecie Zezwolenie zostało uzyskane pierwotnie przez Zakład (…), który został przekształcony w B.
Zakres prowadzonej działalności obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008): 23.31 – płytki ceramiczne i płyty chodnikowe ceramiczne.
Zgodnie z treścią Trzeciego Zezwolenia (nr zz), warunkiem prowadzenia działalności na terenie Strefy (korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych) jest:
- poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 20 000 000 zł w terminie do dnia 30 listopada 2012 r. oraz
- zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie 319 pracowników poprzez zatrudnienie co najmniej 31 nowych pracowników w terminie do dnia 30 listopada 2015 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 350 pracowników do dnia 30 listopada 2019 r.
Warunek poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości równej co najmniej 20 000 000 zł został wypełniony przez B. w terminie. W pozostałym zakresie, termin na wypełnienie warunków Trzeciego Zezwolenia jeszcze nie upłynął, jednak B. wypełniła warunek zatrudnienia 31 nowych pracowników.
Obecny zakres działalności B. jest tożsamy z zakresem działalności Wnioskodawcy. W konsekwencji, w wyniku planowanego połączenia powstanie jedno przedsiębiorstwo o ściśle określonym profilu działalności (produkcja płytek ceramicznych). Po przeprowadzonym połączeniu działalność Spółki będzie prowadzona w dwóch odrębnych zakładach produkcyjnych, które są zlokalizowane na terenie SSE (dalej: Zakłady).
W wyniku przeprowadzonego połączenia Spółka będzie w posiadaniu Zezwolenia nr xx, Zezwolenia nr yy i Trzeciego Zezwolenia nr zz na prowadzenie działalności na terenie SSE (dalej łącznie: Zezwolenia).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy w świetle art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej Spółka jako podmiot przejmujący B. będzie sukcesorem przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków wynikających z Trzeciego Zezwolenia, a w szczególności zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
- Czy w przypadku przeprowadzenia planowanego połączenia Spółki i B. warunki wynikające z Zezwoleń, a określające możliwość zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy traktować łącznie, tj. bez wyodrębnienia w każdym z Zakładów środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z projektami inwestycyjnymi objętymi poszczególnymi Zezwoleniami?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, natomiast wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnie.
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej Spółka jako podmiot przejmujący B. będzie sukcesorem przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków wynikających z Trzeciego Zezwolenia, a w szczególności zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
(a)sukcesja generalna na gruncie KSH
Ogólna zasada dotycząca sukcesji praw i obowiązków została wyrażona w art. 494 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm., dalej: KSH). Zgodnie z powołanym przepisem, spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązku spółki przejmowanej. Natomiast zgodnie z art. 494 § 2, na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba, że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Wskazane powyżej przepisy przewidują sukcesję wszystkich praw i obowiązków, jako podstawowy skutek połączenia się spółek. Zgodnie z ww. przepisem spółka przejmująca wstępuje bowiem z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Wszelkie zezwolenia, koncesje czy też ulgi przyznane wcześniej spółce przejmowanej przechodzą na spółkę przejmującą. Sukcesja generalna będąca skutkiem połączenia spółek dotyczy zatem wszelkich praw i obowiązków, zarówno cywilnoprawnych, jak i administracyjnych jakie na danej spółce ciążyły przed dokonaniem połączenia.
Mając na uwadze powyższe, Spółka z dniem połączenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki B.
(b)sukcesja podatkowa na gruncie Ordynacji podatkowej
Wnioskodawca podkreśla, że zagadnienie kontynuowania prawa do ulg podatkowych, w tym do zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku przekształceń i innych zmian dotyczących podatnika prowadzącego działalność gospodarczą na terenie SSE powinno zostać analizowane na gruncie Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy, osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek.
Wskazane wyżej przepisy regulują zasadę ciągłości praw i zobowiązań podatkowych w przypadku łączenia się spółek.
W świetle cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że jeżeli dane uprawnienie przysługiwało spółce przejmowanej, to w wyniku połączenia będzie ono przysługiwać również spółce przejmującej. Oznacza to, że w sytuacji, w której zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie posiadanego Zezwolenia przysługiwało B., w wyniku połączenia przejdzie na Spółkę.
Jak wynika z powyższego, zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia) po połączeniu zostanie przejęte przez Spółkę w drodze sukcesji generalnej.
(c)brak przesłanek do uchylenia posiadanych Zezwoleń
Zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy o SSE (w brzmieniu z dnia wydania Zezwolenia spółce B.; analogiczne brzmienie obowiązuje także obecnie) posiadane zezwolenie może być cofnięte, jeżeli przedsiębiorca:
- zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
- rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
- nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.
Art. 19 ust. 3 ustawy o SSE zawiera więc zamknięty katalog przyczyn cofnięcia zezwolenia, w którym nie znajduje się przesłanka następstwa prawnego przy łączeniu spółek. Należy zatem podkreślić, że ani przepisy o SSE, ani też sama treść zezwoleń B. nie wyłączają możliwości wstąpienia w prawa i obowiązki wynikające z posiadanych przez nią zezwoleń, w przypadku łączenia spółek przez przejęcie.
Mając na uwadze powyższe argumenty stwierdzić należy, że Spółka po połączeniu będzie uprawniona do korzystania z pomocy publicznej również na podstawie Trzeciego Zezwolenia, tj. będzie sukcesorem praw i obowiązków wynikających z ww. zezwolenia.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w aktualnej linii interpretacyjnej, m.in. w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 marca 2014 r. (sygn. IBPBI/2/423-1704/13/CzP);
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 września 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-706/13/JS);
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 września 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-788/12/MO).
Dodatkowo, Wnioskodawca podkreśla, że stanowisko Spółki jest potwierdzane w silnie ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych (sięgającej 2005 r.), z której wynika, że połączenie spółek kapitałowych (z których jedna lub dwie są przedsiębiorstwami strefowymi) nie prowadzi do cofnięcia zezwolenia na działanie w SSE, lecz sukcesor prawny ma prawo do korzystania z praw i obowiązków wynikających z przedmiotowego zezwolenia, w efekcie czego może stosować zwolnienia w rozliczaniu podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów strefowych.
Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 października 2009 r. (sygn.: IBPBI/2/423-823/09/AM),
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 kwietnia 2009 r. (sygn. ILPB3/423-97/09-4/ŁM),
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 września 2008 r. (sygn. ILPB3/423-431/08-4/DS),
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 kwietnia 2008 r. (sygn. ITPB3/423-237/08/DK),
- interpretacji Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego wydanej w dniu 4 maja 2005 r. (sygn. DP/P1/423-0019/1/05/AP).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Końcowo tutejszy Organ informuje, że w Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm. został opublikowany jednolity tekst ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a w Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, z późn. zm. – jednolity tekst ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.