Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-258/14/MS
z 20 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 28 lutego 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 4 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług polegających na wykonaniu projektów, opracowań, raportów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2014 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek z 28 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług polegających na wykonaniu projektów, opracowań, raportów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 26 maja 2014 r. znak: IBPP1/443-258/14/MS.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT z branży projektowej.

Wnioskodawca zawiera i planuje zawrzeć w toku prowadzonej działalności różnego rodzaju umowy na wykonanie prac projektowych/opracowań, czy różnego rodzaju raportów związanych z branżą, w której Wnioskodawca działa (w ramach takich umów może dojść również do przeniesienia autorskich praw majątkowych do projektów na zamawiającego). W zakresie wykonania usług projektowych/opracowań/raportów w umowach mogą być zawarte zapisy, które przewidują procedurę akceptacji prac/opracowań/raportów wykonywanych przez Wnioskodawcę przez zamawiającego. Konkretne umowy mogą bowiem przewidywać określony czas np. 14, 30 lub 60 dni (w zależności od ustaleń stron w ramach konkretnej umowy mogą być to różne terminy a w przypadku opracowań skomplikowanych wielobranżowych mogą wynosić nawet 60 dni) od dnia przekazania zamawiającemu dokumentacji/opracowania/raportu na jej weryfikację/ sprawdzenie kompletności/zgłoszenie ewentualnych uwag lub zapytań. Możliwe będą zatem sytuacje gdy:

  1. zamawiający nie zgłosi w uzgodnionym terminie uwag lub zapytań do dokumentacji i wówczas strony najczęściej podpiszą protokół odbioru prac (protokół zdawczo-odbiorczy lub o innej nazwie) potwierdzający należyte wykonanie usługi (po jej weryfikacji przez zamawiającego) i jej akceptację.
  2. zamawiający dostrzeże jednak braki w dokumentacji/zgłosi ewentualne uwagi/zastrzeżenia lub pytania i wówczas Wnioskodawca uzupełnia/zmienia dokumentację lub udziela odpowiedzi na postawione pytania/wątpliwości w uzgodnionym terminie. Dochodzi wówczas do ponownej weryfikacji przez zamawiającego dokumentacji dostarczonej przez Wnioskodawcę i po uzyskaniu pozytywnej weryfikacji dokumentacji przez zamawiającego dochodzi do ewentualnej jej akceptacji potwierdzonej podpisaniem protokołu odbioru (protokołu zdawczo-odbiorczego lub o innej nazwie) potwierdzający wykonanie usługi.

W piśmie z 4 czerwca 2014 r. wskazano, że z umów zawartych z nabywcami usług (dalej jako kontrahenci) będzie wynikał obowiązek wykonania przez Wnioskodawcę np.: koncepcji, projektu architektonicznego budowlanego i/lub wykonawczego, opracowania raportu, analizy, audytu z zakresu obszaru budownictwa w tym głównie komunikacyjnego, ochrony środowiska, które to wszystkie stanowią dzieło w rozumieniu kodeksu cywilnego.

Po wykonaniu koncepcji, projektu architektonicznego budowlanego i/lub wykonawczego, opracowania raportu, analizy, audytu, koncepcji dzieła te zostaną przedłożone drugiej stronie do akceptacji. Poszczególne umowy mogą przewidywać określony czas na akceptację przez drugą stronę przedłożonego dzieła (np. 14, 30 lub nawet 60 dni od przedłożenia dzieła) w ramach której dochodzi do sprawdzenia kompletności/zgłoszenia ewentualnych uwag lub zapytań przez drugą stronę (Zamawiającego).

W przypadku zgłoszenia ewentualnych uwag i zapytań Wnioskodawca będzie musiał uzupełnić/zmienić/poprawić dzieło lub udzielić odpowiedzi na postawione pytania/wątpliwości, a następnie druga strona (Zamawiający) odbierze dzieło poprzez podpisanie protokołu odbioru prac (protokół zdawczo - odbiorczy lub o innej nazwie).

W przypadku braku ewentualnych uwag i zapytań przez drugą stronę w powyższym terminie (określonym w umowie) dojdzie do odbioru prac przez drugą stronę (Zamawiającego) poprzez podpisanie protokołu odbioru prac (protokół zdawczo - odbiorczy lub o innej nazwie).

Za wykonanie usługi (wykonanie dzieła) strony uznają moment podpisania protokołu odbioru prac (protokół zdawczo - odbiorczy lub o innej nazwie).

To, że podstawą do uznania usługi za wykonaną na rzecz drugiej strony (Zamawiającego) jest podpisanie protokołu odbioru prac (protokół zdawczo-odbiorczy lub o innej nazwie) może wynikać z postanowień danej umowy np. zapis „Strony uznają za wykonany przedmiotu umowy przez Wykonawcę z chwilą podpisania protokołu odbioru”. Kwestia ta wynika również z przepisów kodeksu cywilnego dotyczących umów o dzieło i/lub w przypadku postępowań przetargowych ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która nie podlega co do zasady modyfikacjom.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów nie będą usługami polegającymi na ich stałej obsłudze prawnej i biurowej.

Niektóre umowy mogą przewidywać etapowy (częściowy) odbiór przedmiotu umowy, przy czym każdy z etapów dotyczyć będzie wykonania jakiegoś dzieła w formie skończonej części projektu architektonicznego budowlanego i/lub wykonawczego, opracowania, raportu bądź koncepcji etc. W przypadku poszczególnych etapów wynagrodzenie będzie również płatne za każdy z etapów (umowa będzie przewidywać wynagrodzenie za każdy etap). Do odbioru każdego z etapów będą miały zastosowanie zasady, o których mowa powyżej tzn. poszczególne umowy mogą przewidywać określony czas na akceptację przez drugą stronę wykonania danego etapu (np.14, 30 lub nawet 60 dni lub dłużej od przedłożenia dzieła do odbioru) w ramach której dochodzi do sprawdzenia kompletności/zgłoszenia ewentualnych uwag lub zapytań przez drugą stronę (Zamawiającego).

W przypadku zgłoszenia ewentualnych uwag i zapytań Wnioskodawca będzie musiał uzupełnić/zmienić/poprawić dzieło w ramach danego etapu lub udzielić odpowiedzi na postawione pytania/wątpliwości, a następnie druga strona (Zamawiający) odbierze dzieło w ramach tego etapu poprzez podpisanie protokołu odbioru prac (protokół zdawczo - odbiorczy lub o innej nazwie).

W przypadku braku ewentualnych uwag i zapytań przez drugą stronę dojdzie do odbioru prac przez drugą stronę (Zamawiającego) w ramach danego etapu poprzez podpisanie protokołu odbioru prac (protokół zdawczo - odbiorczy lub o innej nazwie).

Za wykonanie usługi (wykonanie dzieła) w ramach danego etapu strony uznają moment podpisania protokołu odbioru prac wykonanych w ramach tego etapu (protokół zdawczo - odbiorczy lub o innej nazwie).

Wnioskodawca przed wykonaniem usługi na rzecz kontrahentów nie otrzyma całości lub części zapłaty (np. przedpłaty, zaliczki, zadatku czy raty).

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem wniosku, nie są usługami o charakterze ciągłym.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem wniosku, nie są usługami dającymi się wyodrębnić, świadczonymi przez określony w umowie okres czasu (z założenia powtarzające się), dla których strony w umowie określą następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem wniosku, nie są usługami świadczonymi w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń.

Nie przewiduje się takich okresów rozliczeniowych, gdyż nie są to usługi świadczone przez Wnioskodawcę w sposób ciągły lub przyjmowane częściowo.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem wniosku, nie są usługami świadczonymi w sposób ciągły. Termin na wykonanie dzieła w przypadku poszczególnych umów będzie różny od kilku dni do nawet kilkunastu miesięcy.

Umowy nie będą przewidywać okresów rozliczeniowych.

Terminy płatności określone w umowie z kontrahentami będą określone jako ileś dni od dnia wystawienia/otrzymania faktury VAT przez kontrahenta np. w następujący sposób: zapłata następuje w terminie 21 dni od dnia otrzymania faktury VAT”.

Umowy mogą przewidywać termin wystawiania faktur VAT po podpisaniu protokołu odbioru prac (protokół zdawczo - odbiorczy lub o innej nazwie).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Kiedy w opisanych przypadkach powstaje obowiązek podatkowy w VAT? Jak należy definiować pojęcie wykonania usługi na gruncie VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w VAT powstaje w uwarunkowaniach przestawionych w poz. 68 w obu przypadkach z chwilą wykonania usługi, przez którą należy rozumieć dzień akceptacji/odbioru prac/opracowania/ raportu/dokumentacji (szerzej przedmiotu umowy) przez zamawiającego co potwierdzane będzie najczęściej podpisaniem przez strony stosownego protokołu (protokół odbioru prac/opracowań, protokołu zdawczo-odbiorczego) lub dokumentu równoważnego o innej nazwie.

Uzasadnienie:

Kluczowe znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma regulacja art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z rzeczonym przepisem - obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jest to podstawowa zasada określająca powstanie obowiązku podatkowego.

Na marginesie należy dodać, że na gruncie poprzednio obowiązującego stanu prawnego regulacja art. 19 ust. 1 w zakresie usług była taka sama - co do zasady obowiązek podatkowy powstawał z chwilą wykonania usługi (oczywiście z uwzględnieniem art. 19 ust. 4).

Istotnego znaczenia nabiera więc wskazanie kiedy to w uwarunkowaniach konkretnego przypadku dochodzi do wykonania danej usługi. Zdaniem Wnioskodawcy usługa jest wykonana gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności/obowiązki składające się na daną usługę.

W tym zakresie nie należy tracić z pola widzenia charakteru danej usługi i ustaleń stron zawartych w umowie cywilnoprawnej, które w ocenie Wnioskodawcy mają istotne znaczenie przy ustaleniu daty wykonania usługi (z wyjątkiem sytuacji gdy moment ten określają przepisy bezwzględnie obowiązujące).

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego w tego typu umowach na wykonanie dokumentacji projektowej czy różnego rodzaju opracowań zamawiający będą chcieli zastrzegać sobie określony czas na weryfikację przekazanej dokumentacji/opracowań m. in. pod kątem ich poprawności czy kompletności. W praktyce odbywać się to będzie w ten sposób, że w zakreślonym w umowie terminie Wnioskodawca pozostaje w gotowości do udzielenia zamawiającemu wyjaśnień, odpowiedzi na pytania czy w końcu wprowadzenia zmian/modyfikacji/uzupełnień w dokumentacji/opracowaniach objętych przedmiotem umowy. Wynika to ze specyfiki branży projektowej i przewidzianej w umowie procedury weryfikacji. Zdaniem Wnioskodawcy po przekazaniu dokumentacji usługa jest nadal wykonywana - gdyż Wykonawca w ramach procedury weryfikacji prac przez zamawiającego pozostaje w stanie gotowości do ewentualnej modyfikacji/zmian dokumentacji i/lub udzielenia wyjaśnień/odpowiedzi na pytania - aż do momentu odbioru opracowania/dokumentacji/raportu przez zamawiającego co może być potwierdzone podpisaniem stosownego dokumentu np. protokołu odbioru.

Tytułem przykładu warto wskazać, że w podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 8 października 2012 r. (znak: ITPP1/443-823/12/KM).

Z podobnym stanowiskiem możemy spotkać się w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. NSA w wyroku z 5 lutego 2002 r. (sygnatura akt I SA/Wr 1586/97) wskazał:

„O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana, decyduje jej charakter. O charakterze usługi i o dacie jej wykonania decydują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem sytuacji, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług”.

W podobnym duchu wypowiedział się WSA w Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 17 grudnia 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 1038/09):

„W związku z brzmieniem powołanych przepisów, przy jednoczesnym braku ustawowej definicji, istotne jest wyjaśnienie, co należy rozumieć przez „dzień wykonania usługi”. Od wskazanego momentu liczone są bowiem terminy określające właściwą chwilę powstania tego obowiązku.

W ocenie Sądu uzasadniony jest pogląd, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter, a ten zostaje określony poprzez umowne postanowienia stron. One to bowiem decydują, z chwilą dokonania jakich czynności należy uznać daną umowę za wykonaną - chyba, że chwila ta określana jest przez przepisy prawa regulujące dany rodzaj usługi. Takie stanowisko, które Sąd orzekający w niniejszej sprawie podziela, zaprezentowane zostało w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lutego 2002 r. sygn. akt I SA/Wr 1586/97, w którym stwierdzono, że „o tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana, decyduje jej charakter. O charakterze i o dacie wykonania decydują strony umowy cywilnoprawnej, za wyjątkiem sytuacji, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług”. Dla realizacji tego celu niezbędnym było więc uwzględnienie sposobu, w jaki strony w zawartej umowie określiły swe prawa i obowiązki dotyczące fazy zakończenia realizacji usługi. Strony umowy decydują bowiem o tym, jakie działania muszą być podjęte, aby uznać daną usługę za wykonaną.”

W świetle powyższego w ocenie Wnioskodawcy w uwarunkowaniach przedstawionego zdarzenia - z uwagi na ustalenia stron zawarte w umowie cywilnoprawnej i w przypadku zawarcia w umowach cywilnoprawnych zapisów regulujących procedurę weryfikacji prac - za datę wykonania usługi należy uznać dzień jej odebrania/akceptacji przez zamawiającego bez zastrzeżeń co zostanie potwierdzone najczęściej podpisaniem przez strony stosownego protokołu odbioru prac (dokumentacji/opracowania). W ocenie Wnioskodawcy - w świetle przedstawionego zdarzenia - za dzień wykonania usługi nie można uznać dnia przekazania/przesłania opracowania/dokumentu/aportu do zamawiającego w obu przypadkach wskazanych w poz. 68 wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą przedstawionych zdarzeń przyszłych tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Wskazana powyżej regulacja art. 19a ust. 1 ustawy o VAT jest zgodna z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347, s. 1, ze zm.), zgodnie z którym zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis art. 19a ust. 1 formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Natomiast w odniesieniu do usług przyjmowanych częściowo, o których mowa w ust. 2 powołanego artykułu, należy wskazać, że obowiązek podatkowy – w przypadku wykonania usługi częściowej – powstaje właśnie w tej części.

Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa o VAT nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Należy jednak wskazać, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zawiera i planuje zawrzeć w toku prowadzonej działalności różnego rodzaju umowy na wykonanie prac projektowych/opracowań, czy różnego rodzaju raportów związanych z branżą, w której Wnioskodawca działa (w ramach takich umów może dojść również do przeniesienia autorskich praw majątkowych do projektów na zamawiającego). W zakresie wykonania usług projektowych/opracowań/raportów w umowach mogą być zawarte zapisy, które przewidują procedurę akceptacji prac/opracowań/raportów wykonywanych przez Wnioskodawcę przez zamawiającego. Konkretne umowy mogą bowiem przewidywać określony czas np. 14, 30 lub 60 dni (w zależności od ustaleń stron w ramach konkretnej umowy mogą być to różne terminy a w przypadku opracowań skomplikowanych wielobranżowych mogą wynosić nawet 60 dni) od dnia przekazania zamawiającemu dokumentacji/opracowania/raportu na jej weryfikację/ sprawdzenie kompletności/zgłoszenie ewentualnych uwag lub zapytań. Możliwe będą zatem sytuacje gdy:

  1. zamawiający nie zgłosi w uzgodnionym terminie uwag lub zapytań do dokumentacji i wówczas strony najczęściej podpiszą protokół odbioru prac (protokół zdawczo-odbiorczy lub o innej nazwie) potwierdzający należyte wykonanie usługi (po jej weryfikacji przez zamawiającego) i jej akceptację.
  2. zamawiający dostrzeże jednak braki w dokumentacji/zgłosi ewentualne uwagi/zastrzeżenia lub pytania i wówczas Wnioskodawca uzupełnia/zmienia dokumentację lub udziela odpowiedzi na postawione pytania/wątpliwości w uzgodnionym terminie. Dochodzi wówczas do ponownej weryfikacji przez zamawiającego dokumentacji dostarczonej przez Wnioskodawcę i po uzyskaniu pozytywnej weryfikacji dokumentacji przez zamawiającego dochodzi do ewentualnej jej akceptacji potwierdzonej podpisaniem protokołu odbioru (protokołu zdawczo-odbiorczego lub o innej nazwie) potwierdzający wykonanie usługi.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami o charakterze ciągłym, nie są usługami dla których ustalono następujące po sobie terminy płatności, umowy nie będą przewidywać okresów rozliczeniowych, nie są też usługami przyjmowanymi częściowo.

Niektóre umowy mogą natomiast przewidywać etapowy (częściowy) odbiór przedmiotu umowy, przy czym każdy z etapów dotyczyć będzie wykonania jakiegoś dzieła w formie skończonej części projektu, opracowania, raportu czy koncepcji. W przypadku poszczególnych etapów wynagrodzenie będzie płatne również za każdy z etapów (umowa będzie przewidywać wynagrodzenie za każdy etap).

Terminy płatności określone w umowach będą określone jako ileś od dnia wystawienia/otrzymania faktury.

Usługi wymienione we wniosku polegające na wykonaniu projektów, opracowań, raportów, koncepcji nie wiążą się ze szczególnym momentem powstania obowiązku podatkowego.

W odniesieniu do usług będących przedmiotem wniosku kwota zapłaty określana jest w odniesieniu do jednorazowego świadczenia (projektu, opracowania, raportu) realizowanego w związku z umową zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem – w konsekwencji możliwym jest wyodrębnienie jako samodzielnego świadczenia (danej usługi polegającej na sporządzeniu projektu, opracowania, raportu, koncepcji), określonego jednoznacznie co do przedmiotu oraz czasu jego realizacji.

Prawidłowe określenie momentu wykonania usług ma istotne znaczenie dla prawidłowego wystawienia faktury z tytułu świadczenia tych usług. O wykonaniu usług będzie decydować faktyczne wykonanie tych usług, nie zaś przyjęcie tych usług na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych lub o innej nazwie.

Tut. organ zauważa, że obecnie obowiązujące przepisy nie wymagają dla powstania obowiązku podatkowego, aby odbiór usług był dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. Natomiast, postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów zdawczo-odbiorczych lub o innej nazwie) pozostają bez znaczenia dla ww. celów, mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie obowiązek podatkowy dla celów VAT z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług polegających na sporządzaniu projektów, opracowań, raportów (w zakresie koncepcji, projektu architektonicznego budowlanego i/lub wykonawczego, opracowania raportu, analizy, audytu z zakresu obszaru budownictwa w tym głównie komunikacyjnego, ochrony środowiska) powstanie na zasadach ogólnych określonych w przepisie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wykonania usługi, tj. z chwilą sporządzenia przedmiotowych projektów, opracowań, raportów, koncepcji i przekazania ich kontrahentom niezależnie od tego czy zostały przez nich wniesione uwagi czy nie.

Natomiast w sytuacji częściowego (etapowego) wykonania usługi obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 2 cyt. ustawy o VAT, tj. z momentem wykonania przez Wnioskodawcę części usługi, dla której to części określono zapłatę.

W tych okolicznościach stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy w podatku VAT w obu przypadkach powstanie z chwilą wykonania usługi, przez którą należy rozumieć dzień akceptacji/odbioru prac/opracowania/ raportu/dokumentacji (szerzej przedmiotu umowy) przez zamawiającego co potwierdzane będzie najczęściej podpisaniem przez strony stosownego protokołu (protokół odbioru prac/opracowań, protokołu zdawczo-odbiorczego) lub dokumentu równoważnego o innej nazwie, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj