Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-548/14-2/BH
z 9 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 13 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonywanych usług dotyczących budynków A, B, C, D, Terenów Zielonych oraz Infrastruktury Dodatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonywanych usług dotyczących budynków A, B, C, D, Terenów Zielonych oraz Infrastruktury Dodatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: Spółka) działa w branży facility management w Polsce od 13 lat. Spółka świadczy usługi kompleksowej obsługi w nowoczesnych budynkach biurowych, handlowych, przemysłowych, użyteczności publicznej o zróżnicowanym charakterze, obejmującej w szczególności:

  • obsługę instalacji technicznych z gwarancją sprawności,
  • optymalizację zużycia energii, inwestycje energooszczędne,
  • zarządzanie obiektem i usługi dodatkowe.


A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Partner Prywatny) zawarła z Uniwersytetem (dalej: Zamawiający) umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej Umowa o PPP) której przedmiotem jest zaprojektowanie i przebudowa kompleksu trzech domów studenckich Uniwersytetu (bez zmian sposobu użytkowania) oraz przebudowę części budynku nr 19 wraz z przyległym terenem i infrastrukturą oraz świadczenie usług w zakresie utrzymania tych obiektów, infrastruktury i terenu przez okres 300 miesięcy kalendarzowych od daty zawarcia Umowy o PPP (dalej: Zadanie).

Spółka planuje zawrzeć z Partnerem Prywatnym umowę w sprawie zarządzania nieruchomością (Umowa), w ramach której Spółka świadczyłaby na rzecz Partnera Prywatnego kompleksową usługę w zakresie utrzymania odpowiedniego stanu obiektów, infrastruktury i terenu po ich przebudowie, w tym w szczególności usług związanych z remontem, konserwacją oraz innymi czynnościami zmierzającymi do utrzymania sprawności technicznej elementów obiektów lub ich części, takimi jak bieżące przeglądy, wymiana materiałów eksploatacyjnych lub części zmiennych wykazujących częściowe lub całkowite zużycie.


Przedmiot Zadania


W ramach Zadania Partner Prywatny zobowiązał się do zaprojektowania oraz przebudowy kompleksu trzech domów studenckich Uniwersytetu (bez zmian sposobu użytkowania) oraz przebudowę części budynku nr 19 wraz z przyległym terenem i infrastrukturą oraz świadczenia usług w zakresie utrzymania tych obiektów, infrastruktury i terenu. W skład kompleksu będącego przedmiotem Zadania wchodzą:

  • budynki będące domami studenckim (Budynki A, B i C) oraz budynek, w którym mieścił się klub studencki oraz stołówka studencka (Budynek D), które będą przedmiotem przebudowy),
  • infrastruktura zewnętrzna - boisko wielofunkcyjne do gry w koszykówkę, siatkówkę i piłkę ręczną, korty tenisowe, boisko do siatkówki plażowej, wiaty rowerowe, śmietniki, które zostaną zbudowane oraz drogi, które zostaną przebudowane oraz zewnętrzne instalacje obsługujące Budynki A, B, C i D (sieć wodociągowa, kanalizacyjna, elektryczna) a także przebudowa zbiornika wody ppoż. oraz budowa dodatkowego zbiornika ppoż. (Dodatkowa Infrastruktura),
  • zagospodarowanie terenów zielonych na terenie osiedla domów studenckich w tym wyposażenie terenów w obiekty małej architektury, przebudowa istniejących ścieżek i chodników (Tereny Zielone).


Do wykonania Zadania Partner Prywatny będzie wykorzystywał podwykonawców. W zakresie usług związanych z utrzymaniem tych obiektów, infrastruktury i terenu przez okres Zadania Partner Prywatny zamierza nawiązać współpracę ze Spółką.

Charakterystyka Budynków A, B, C i D Terenów Zielonych oraz Dodatkowej Infrastruktury, wyposażenie Budynków


Budynki A, B,C i D


Budynki A, B, C to istniejące domy studenckie, które w ramach Zadania, mają ulec przebudowie zgodnie z projektem opracowanym przez Partnera Prywatnego.


Budynki A, B i C (bez zmian sposobu użytkowania) będą służyły jako domy studenckie dla studentów Zamawiającego.


Każda z kondygnacji I-X będzie przebudowana według takiego samego schematu i będzie zawierała pokoje studenckie z łazienkami oraz jedno wspólne pomieszczenie kuchenno-jadalne wraz z przestrzenią integracyjną.


Parter Budynków A, B i C będzie również obejmował pokoje studenckie, pomieszczenie wspólne kuchenno-jadalne, pomieszczenia administracji domu studenckiego, pomieszczenie gospodarcze i pomocnicze, salę wielofunkcyjną, toalety, hall wejściowy oraz w zależności od okoliczności w jednym lub dwóch budynkach możliwe jest wygospodarowanie jednego niewielkiego pomieszczenia przeznaczonego na sklepik, punkt ksero, czy inny punkt służący zaspokojeniu potrzeb studentów. Piwnica Budynków A, B i C będzie przeznaczona na zaplecze techniczne domu studenckiego oraz pralnie, suszarnie, pomieszczenia magazynowe, siłownię - wszystkie służące studentom zamieszkującym odpowiednio Budynek A, B lub C. Wszystkie pomieszczenia są nieodłącznie związane z funkcjami mieszkalnymi domu studenckiego i służą zabezpieczeniu podstawowych funkcji niezbędnych studentom mieszkającym w domach studenckich.

Zasadniczo w Budynku D, stanowiącym część osiedla domów studenckich, ma znajdować się Zakład Fizjoterapii Zamawiającego oraz poziom podziemny z dostępem dla samochodów jako podjazd gospodarczy. Budynek D zawierać będzie pomieszczenia biurowe dla administracji Instytutu, sale wykładowe, sale umożliwiające przeprowadzanie ćwiczeń, pomieszczenia administracyjne oraz pomieszczenia techniczne - magazyny, pomieszczenie socjalne, a także ogólnodostępne toalety i szatnie na potrzeby studentów.

Zakresem Umowy o PPP objęte jest również wykończenie wskazanych pomieszczeń zgodnie ze standardem wymaganym przez Zamawiającego, w tym zapewnienie instalacji sanitarnych, elektrycznych, teletechnicznych, gniazdka, drzwi, okna, grzejniki, stała zabudowa kuchenna i łazienkowa, których wspólną cechą jest to, iż stanowią stałą zabudowę danego pomieszczenia, która nie może być w łatwy sposób odłączona.

Przedmiotem Umowy PPP objęte będą również prace bezpośrednio dotyczące przebudowy Budynków A, B, C i D wykonywane na zewnątrz związane z instalacjami obsługującymi te obiekty (sieć wodociągowa, kanalizacyjna, elektryczna, niskoprądowa).

Należy podkreślić, że wszystkie Budynki A, B, C i D stanowią jeden kampus studencki, którego przeznaczeniem jest zabezpieczenie podstawowych funkcji niezbędnych studentom mieszkającym w domach studenckich.


Zastrzegając, że podana poniżej interpretacja przepisów statystycznych nie stanowi elementu opisu zdarzenia przyszłego, lecz element stanowiska Spółki odnośnie przedstawionego zdarzenia przyszłego, zdaniem Spółki poszczególne budynki należy zaklasyfikować w sposób następujący:

  • Budynek A - PKOB 1130;
  • Budynek B - PKOB 1130;
  • Budynek C - PKOB 1130; oraz
  • Budynek D - PKOB 1263.
    Wyposażenie Budynków A, B, C i D


Dodatkowo Partner Prywatny (działający przez generalnego wykonawcę) zobowiązany jest do zapewnienia odpowiedniego wyposażenia poszczególnych pomieszczeń w budynkach A, B, C i D z uwzględnieniem ich przeznaczenia, w tym w szczególności w meble, lustra, wieszaki, kosze na śmieci, lampki nocne, sprzęt RTV i AGD, wyposażenie łazienek (Wyposażenie).

Dodatkowa Infrastruktura


W ramach zagospodarowania terenu Zamawiającego Partner Prywatny będzie zobowiązany do wybudowania:

  • boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni utwardzonej przeznaczonego do gry w koszykówkę (dwa pola do gry), piłkę ręczną, i siatkówkę,
  • kortów tenisowych o nawierzchni utwardzonej,
  • boiska do siatkówki plażowej o nawierzchni piaszczystej,
  • zewnętrznych stołów do tenisa stołowego,
  • wiat rowerowych i śmietników,
  • pełnego ogrodzenia terenu, w tym oddzielnego ogrodzenia boisk.


Dodatkowo Partner Prywatny będzie zobowiązany dokonać całkowitej wymiany nawierzchni dróg na terenie Zamawiającego oraz wybudowania lub wyremontowania zewnętrznych instalacji obsługujących Budynki A, B, C i D np. sieć wodociągowa, kanalizacyjna, elektryczna (całość prac jako Dodatkowa Infrastruktura).


Tereny Zielone


W ramach Zadania Partner Prywatny będzie zobowiązany do przeprowadzenia kompleksowej rewitalizacji terenów zielonych wokół Budynków oraz Dodatkowej Infrastruktury (Tereny Zielone). Zakresem prac objęte będzie w szczególności, zaprojektowanie zagospodarowania terenu zielonego, ewentualną wycinkę drzew i krzewów, nasadzenia drzew i krzewów, kwietniki, trawniki, przygotowanie dróg wewnętrznych i ścieżek na Terenach Zielonych oraz wyposażenie Terenów Zielonych w obiekty małej architektury takie jak ławki, kosze na śmieci, stanowisko grillowe, „ścieżkę zdrowia” - przestrzeń w ramach zagospodarowania Terenów Zielonych przeznaczoną do prostych ćwiczeni ruchowych.

Zastrzegając, że podana poniżej interpretacja przepisów statystycznych nie stanowi elementu opisu zdarzenia przyszłego, lecz element stanowiska Spółki odnośnie przedstawionego zdarzenia przyszłego, zdaniem Spółki właściwą klasyfikacją PKWiU dla usług dotyczących Terenów Zielonych opisanych we wniosku jest PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Zakres i Harmonogram Zadania


Zadanie jest podzielone na dwie zasadnicze fazy:


Fazę I, która obejmuje Okres Projektowania i Okres Budowy,


Fazę II, która obejmuje Okres Eksploatacji.


Większość czynności do których zobowiązany jest Partner Prywatny na podstawie Umowy PPP w Fazie I będą zlecone generalnemu wykonawcy.

Natomiast Spółka będzie zobowiązana do świadczenia na rzecz Partnera Prywatnego usług w zakresie utrzymania odpowiedniego stanu obiektów, infrastruktury i terenu w ramach Fazy II.

Czas trwania całego Zadania przewiduje się na 300 miesięcy kalendarzowych od daty zawarcia Umowy o PPP.

Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Partnera Prywatnego


Spółka działając jako podwykonawca Partnera Prywatnego będzie w szczególności zobowiązana do:

  1. wykonywania napraw związanych z występującym całkowitym lub częściowym uszkodzeniem jakiejkolwiek części Budynków A, B, C i D oraz Terenów Zielonych i Dodatkowej Infrastruktury,
  2. wykonywania remontów okresowych,
  3. wykonywania przeglądów technicznych zgodnie z wymogami prawa, warunkami gwarancyjnymi oraz wytycznymi producenta,
  4. wykonywania bieżących prac konserwacyjnych lub prac związanych z utrzymaniem terenów Zielonych w zakresie zgodnym z postanowieniami Umowy o PPP, oraz
  5. dostarczania podlegającego wymianie Wyposażenia.

Spółka działa jako podwykonawca Partnera Prywatnego świadczącego te usługi na rzecz Zamawiającego w ramach Umowy PPP. W zakresie konsekwencji VAT wskazanych powyżej świadczeń Partner Prywatny uzyskał interpretacje indywidualną z 14 lutego 2014 r., nr IPPP1/443-1136/13-5/MPe.


Wynagrodzenie Spółki


Wynagrodzenie Spółki będzie kalkulowane odrębnie dla każdego z Budynków A, B, C i D oraz Dodatkowej Infrastruktury i Terenów Zielonych i będzie ustalone kwotowo za każdy z Budynków A, B, C i D oraz Dodatkową Infrastrukturę i Tereny Zielone (Wynagrodzenie). Wynagrodzenie będzie płatne w okresach miesięcznych począwszy od Zakończenia Budowy poszczególnych Budynków A, B, C i D oraz Dodatkowej Infrastruktury i Terenów Zielonych aż do zakończenia Zadania. W sytuacji przeprowadzenia w ramach świadczonych usług robót konserwacyjnych wartość towarów bez podatku wchodzący w podstawę świadczenia tych robót nie będzie przekraczała 50% tej podstawy (Wynagrodzenia).

Dodatkowo niezależnie od Wynagrodzenia Spółka będzie uprawniona do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia w postaci zwrotu kosztów przeprowadzonego remontu, naprawy, czy też wymiany Wyposażenia w przypadkach określonych w Umowie, w szczególności w sytuacji, gdy konieczność przeprowadzenia remontu wynikała będzie z winy Zamawiającego, lub studentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jaką stawkę VAT należy zastosować do Wynagrodzenia Spółki za usługi przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki Wynagrodzenie Spółki z tytułu świadczenia usług na rzecz Partnera Prywatnego objętych przedmiotem wniosku powinno być opodatkowane w następujący sposób:

  • stawką obniżoną (obecnie 8%) w przypadku usług dotyczących Budynków A, B, C i Terenów Zielonych oraz
  1. stawką podstawową (obecnie 23%) w przypadku usług dotyczących Budynku D i Dodatkowej infrastruktury.


Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 Rozporządzenia stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 8% dla:

  1. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.

Zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia przez roboty konserwacyjne rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.


Zgodnie z § 3 ust. 3 Rozporządzenia stawki VAT 8% nie stosuje się do robót konserwacyjnych innych niż dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia), jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Natomiast w świetle art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 i art. 146a ustawy o VAT stawkę obniżoną (obecnie 8%) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokatę mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (art. 4l ust. 12a ustawy o VAT).

Natomiast obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT) są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. W dziale 11 PKOB, klasa 1130 znajdują się m.in. budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Z zestawienia powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że Wynagrodzenie Spółki z tytułu świadczenia kompleksowych usług dotyczących naprawy, remontów, przeglądów technicznych i prac konserwacyjnych w poszczególnych Budynkach A, B i C wchodzących w skład osiedla domów studenckich powinno być opodatkowane z zastosowaniem obniżonej stawki VAT (obecnie 8%).

W przypadku usług remontu podstawą zastosowania obniżonej stawki VAT 8% będzie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 i art. 146a ustawy o VAT. Natomiast podstawą zastosowania stawki VAT 8% do pozostałych czynności związanych z naprawami, przeglądami technicznymi i pracami konserwacyjnymi w poszczególnych Budynkach A, B i C wchodzących w skład osiedla domów studenckich będzie § 3 ust. 1 Rozporządzenia, który umożliwia zastosowanie stawki 8% do robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Roboty konserwacyjne są zdefiniowane w § 3 ust. 2 Rozporządzenia szeroko i obejmują roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont, a zatem zdaniem Spółki obejmują wszystkie usługi, za które Spółka będzie otrzymywała Wynagrodzenie. Tym samym usługi te powinny być opodatkowane VAT z zastosowaniem stawki obniżonej (obecnie 8%). Również organy podatkowe potwierdzają możliwość opodatkowania usługi obejmującej świadczenia w budynkach i poza terenem budynków jako kompleksowej usługi opodatkowanej z zastosowaniem jednej stawki podatkowej. Takie konkluzje odnośnie opodatkowania usług sprzątania domów studenckich oraz utrzymania zieleni wokół domu studenckiego i sprzątania przestrzeni na zewnątrz domu studenckiego wynikają z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 listopada 2012 r., nr IPPP1/443-730/12-2/JL.

Możliwość zastosowania stawki obniżonej do prac remontowych i robót konserwacyjnych potwierdzają Interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe wydawane w podobnych sprawach.

Odnośnie usług remontowych w domach dziecka klasyfikowanych na gruncie PKOB do tej samej klasy Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 lipca 2010 r., nr IBPP1/443-509/10/AW:

„jeżeli świadczone usługi dotyczyć będą prac remontowych zaklasyfikowanych do PKWiU 45 i wykonywane będą w budynku stałego zamieszkania sklasyfikowanym w grupowaniu PKOB 1130, na podstawie umowy zawartej na realizację tych usług w tym budynku jako całości, to dla przedmiotowych usług zastosowanie będzie miała 7% stawka podatku (obecnie stawka 8%)”.

Podobne stanowisko w stosunku do remontów i robót konserwacyjnych w domach studenckich zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 21 maja 2008 r., nr ILPP1/443-227/08-2/Al:

„Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada domy studenckie zamieszkałe przez studentów spoza Wrocławia, w których przeprowadzane będą remonty oraz roboty konserwacyjne. Obiekty te według PKOB wymienione są w dziale 11 - Budynki mieszkalne, w grupie 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania. W związku z powyższym, właściwą stawką podatku od towarów i usług dla ww. usług na podstawie powołanych wyżej przepisów jest stawka podatku VAT w wysokości 7%” - obecnie stawka 8%.


Również z nowszych interpretacji jednoznacznie wynika, iż wszelkie remonty oraz usługi polegające na utrzymaniu sprawności technicznej budynku lub jego części stanowią usługę opodatkowaną stawką VAT 8%:


„Świadczone przez wnioskodawcę roboty konserwacyjne instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych i gazowych, polegające na utrzymaniu sprawności technicznej budynku lub jego części inne niż remont, wykonywane w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - w zakresie, w jakim stanowią one roboty konserwacyjne - podlegają opodatkowaniu według obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 grudnia 2012 r., nr IPTPP3/443-37/12-4/KK).


Natomiast podstawą zastosowania stawki VAT 8% do usług związanych z Terenami Zielonymi jest poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem obniżoną stawką VAT (obecnie 8%) opodatkowane są usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKWiU 8130.10.0). Przepisy ustawy o VAT nie określają, co należy rozumieć przez „tereny zielone”, dlatego można posłużyć się definicją „terenów zielonych” określoną w art. 5 pkt 21 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody - tereny zieleni, to tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, znajdujące się w granicach wsi o zwartej zabudowie lub miast, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe oraz cmentarze, a także zieleń towarzysząca ulicom, placom, zabytkowym fortyfikacjom, budynkom, składowiskom, lotniskom oraz obiektom kolejowym i przemysłowym.


Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:

  • usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:
    1. parków i ogrodów:
      • przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
      • przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.), na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp,), przy budynkach przemysłowych i handlowych,
    2. zieleni:
      • budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
      • autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
      • terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
      • wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),
    3. zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
    4. sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
    5. usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).


Zatem przedstawione w opisie zdarzenia usługi związane z Terenami Zielonymi będą opodatkowane stawką obniżoną (obecnie 8%) jako usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W przypadku usług świadczonych przez Spółkę związanych z Budynkiem D oraz Dodatkową Infrastrukturą wobec braku specyficznych przepisów wprowadzających możliwość zastosowania stawki obniżonej, zastosowanie znalazłaby stawka podstawowa (obecnie 23%).

Wskazane stanowisko w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT do świadczonych przez Spółkę usług dotyczących budynków A, B, C oraz Terenów Zielonych oraz podstawowej stawki VAT do usług związanych z Budynkiem D oraz Dodatkową Infrastrukturą zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej na rzecz Partnera Prywatnego (interpretacja indywidualna z 14 lutego 2014 r., nr IPPP1/443-1136/13-5/MPe),


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.


Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawki podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013r., poz. 1719, z późn. zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem”, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).


Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (§ 3 ust. 3 ww. rozporządzenia).


Mając na uwadze ww. przepisy, należy zauważyć, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie czy czynności wykonywane przez podatnika mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, „termomodernizacja” należy dokonać ich wykładni na podstawie przepisów z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  2. robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  3. przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  4. remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Pojęcie „modernizacja” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.


W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2014 r., poz. 712) przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Jak już zostało wskazane, przy określaniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) lub też czy stanowi roboty konserwacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia.

Z wniosku wynika, że Spółka N. sp. z o.o. (Partner Prywatny) zawarła z Uniwersytetem (Zamawiający) umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym (Umowa o PPP) której przedmiotem jest zaprojektowanie i przebudowa kompleksu trzech domów studenckich Uniwersytetu (bez zmian sposobu użytkowania) oraz przebudowę części budynku nr 19 wraz z przyległym terenem i infrastrukturą oraz świadczenie usług w zakresie utrzymania tych obiektów, infrastruktury i terenu przez określony czasu.


W skład kompleksu będącego przedmiotem Zadania wchodzą:

  • budynki będące domami studenckim (Budynki A, B i C) oraz budynek, w którym mieścił się klub studencki oraz stołówka studencka (Budynek D), które będą przedmiotem przebudowy),
  • infrastruktura zewnętrzna - boisko wielofunkcyjne do gry w koszykówkę, siatkówkę i piłkę ręczną, korty tenisowe, boisko do siatkówki plażowej, wiaty rowerowe, śmietniki, które zostaną zbudowane oraz drogi, które zostaną przebudowane oraz zewnętrzne instalacje obsługującymi Budynki A, B, C i D (sieć wodociągowa, kanalizacyjna, elektryczna) a także przebudowa zbiornika wody ppoż. oraz budowa dodatkowego zbiornika ppoż. (Dodatkowa Infrastruktura),
  • zagospodarowanie terenów zielonych na terenie osiedla domów studenckich w tym wyposażenie terenów w obiekty małej architektury, przebudowa istniejących ścieżek i chodników (Tereny Zielone).


Budynki A, B i C (bez zmian sposobu użytkowania) będą służyły jako domy studenckie dla studentów Zamawiającego.


Każda z kondygnacji I-X będzie przebudowana według takiego samego schematu i będzie zawierała pokoje studenckie z łazienkami oraz jedno wspólne pomieszczenie kuchenno-jadalne wraz z przestrzenią integracyjną.


Parter Budynków A, B i C będzie również obejmował pokoje studenckie, pomieszczenie wspólne kuchenno-jadalne, pomieszczenia administracji domu studenckiego, pomieszczenie gospodarcze i pomocnicze, salę wielofunkcyjną, toalety, hall wejściowy oraz w zależności od okoliczności w jednym lub dwóch budynkach możliwe jest wygospodarowanie jednego niewielkiego pomieszczenia przeznaczonego na sklepik, punkt ksero, czy inny punkt służący zaspokojeniu potrzeb studentów. Piwnica Budynków A, 8 i C będzie przeznaczona na zaplecze techniczne domu studenckiego oraz pralnie, suszarnie, pomieszczenia magazynowe, siłownię - wszystkie służące studentom zamieszkującym odpowiednio Budynek A, B lub C. Wszystkie pomieszczenia są nieodłącznie związane z funkcjami mieszkalnymi domu studenckiego i służą zabezpieczeniu podstawowych funkcji niezbędnych studentom mieszkającym w domach studenckich.

Z kolei w Budynku D, stanowiącym część osiedla domów studenckich, ma znajdować się Zakład Fizjoterapii Zamawiającego oraz poziom podziemny z dostępem dla samochodów jako podjazd gospodarczy. Budynek D zawierać będzie pomieszczenia biurowe dla administracji Instytutu, sale wykładowe, sale umożliwiające przeprowadzanie ćwiczeń, pomieszczenia administracyjne oraz pomieszczenia techniczne - magazyny, pomieszczenie socjalne, a także ogólnodostępne toalety i szatnie na potrzeby studentów.


Spółka wyraziła stanowisko odnośnie przedstawionego zdarzenia, zgodnie z którym poszczególne budynki należy zaklasyfikować w sposób następujący:

Budynek A - PKOB 1130;


Budynek B - PKOB 1130;


Budynek C - PKOB 1130; oraz


Budynek D - PKOB 1263.


Dodatkowo Partner Prywatny zobowiązany jest do zapewnienia odpowiedniego wyposażenia poszczególnych pomieszczeń w budynkach A, B, C i D z uwzględnieniem ich przeznaczenia, w tym w szczególności w meble, lustra, wieszaki, kosze na śmieci, lampki nocne, sprzęt RTV i AGD, wyposażenie łazienek (Wyposażenie).

W ramach zagospodarowania terenu Zamawiającego Partner Prywatny będzie zobowiązany do wybudowania:

  • boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni utwardzonej przeznaczonego do gry w koszykówkę (dwa pola do gry), piłkę ręczną, i siatkówkę,
  • kortów tenisowych o nawierzchni utwardzonej,
  • boiska do siatkówki plażowej o nawierzchni piaszczystej,
  • zewnętrznych stołów do tenisa stołowego,
  • wiat rowerowych i śmietników,
  • pełnego ogrodzenia terenu, w tym oddzielnego ogrodzenia boisk.


W ramach Zadania Partner Prywatny będzie zobowiązany do przeprowadzenia kompleksowej rewitalizacji terenów zielonych wokół Budynków oraz Dodatkowej Infrastruktury (Tereny Zielone). Zakresem prac objęte będzie w szczególności, zaprojektowanie zagospodarowania terenu zielonego, ewentualną wycinkę drzew i krzewów, nasadzenia drzew i krzewów, kwietniki, trawniki, przygotowanie dróg wewnętrznych i ścieżek na Terenach Zielonych oraz wyposażenie Terenów Zielonych w obiekty małej architektury takie jak ławki, kosze na śmieci, stanowisko grillowe, „ścieżkę zdrowia” - przestrzeń w ramach zagospodarowania Terenów Zielonych przeznaczoną do prostych ćwiczeni ruchowych.

Spółka, odnośnie przedstawionego zdarzenia przyszłego, wyraziła stanowisko, zgodnie z którym właściwą klasyfikacją PKWiU dla usług dotyczących Terenów Zielonych opisanych we wniosku jest PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Spółka działając jako podwykonawca Partnera Prywatnego będzie zobowiązana do świadczenia na rzecz Partnera Prywatnego usług w zakresie utrzymania odpowiedniego stanu obiektów, infrastruktury i terenu, w szczególności będzie zobowiązana do:

  1. wykonywania napraw związanych z występującym całkowitym lub częściowym uszkodzeniem jakiejkolwiek części Budynków A, B,C i D oraz Terenów Zielonych i Dodatkowej Infrastruktury,
  2. wykonywania remontów okresowych,
  3. wykonywania przeglądów technicznych zgodnie z wymogami prawa, warunkami gwarancyjnymi oraz wytycznymi producenta,
  4. wykonywania bieżących prac konserwacyjnych lub prac związanych z utrzymaniem terenów Zielonych w zakresie zgodnym z postanowieniami Umowy o PPP, oraz
  5. dostarczania podlegającego wymianie Wyposażenia.

Wynagrodzenie Spółki będzie kalkulowane odrębnie dla każdego z Budynków A, B, C i D oraz Dodatkowej Infrastruktury i Terenów Zielonych i będzie ustalone kwotowo za każdy z Budynków A, B, C i D oraz Dodatkową Infrastrukturę i Tereny Zielone (Wynagrodzenie). W sytuacji przeprowadzenia w ramach świadczonych usług robót konserwacyjnych wartość towarów bez podatku wchodzący w podstawę świadczenia tych robót nie będzie przekraczała 50% tej podstawy (Wynagrodzenia).

Dodatkowo niezależnie od Wynagrodzenia Spółka będzie uprawniona do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia w postaci zwrotu kosztów przeprowadzonego remontu, naprawy, czy też wymiany Wyposażenia w przypadkach określonych w Umowie, w szczególności w sytuacji, gdy konieczność przeprowadzenia remontu wynikała będzie z winy Zamawiającego, lub studentów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT z tytułu wykonywanych czynności, za które zapłatę będzie stanowić otrzymane Wynagrodzenie. Z zadanego pytania wynika, że przedmiotem wątpliwości nie są czynności związane z Wyposażeniem.

Zdaniem Wnioskodawcy Wynagrodzenie Spółki z tytułu świadczenia kompleksowych usług dotyczących naprawy, remontów, przeglądów technicznych i prac konserwacyjnych w poszczególnych Budynkach A, B i C wchodzących w skład osiedla domów studenckich powinno być opodatkowane z zastosowaniem obniżonej stawki VAT (obecnie 8%). Usługi związane z Terenami Zielonymi powinny być opodatkowane stawką obniżoną (obecnie 8%) jako usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni. W przypadku świadczonych przez Spółkę usług związanych z Budynkiem D oraz Dodatkową Infrastrukturą wobec braku specyficznych przepisów wprowadzających możliwość zastosowania stawki obniżonej, zastosowanie znalazłaby stawka podstawowa (obecnie 23%).

Analiza przywołanych powyżej przepisów w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego pozwala stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do usług wykonywanych w poszczególnych budynkach A, B i C, mających charakter usług remontowych (w tym remontów okresowych) i napraw na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy. Jak wynika z wniosku domy studenckie A, B, C zostały sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 a zatem stanowią obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy. Wnioskodawca wskazuje, że wykonywanie napraw będzie związane z całkowitym lub częściowym uszkodzeniem części budynków A, B i C. Stawkę w wysokości 8% Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować także do robót konserwacyjnych i przeglądów technicznych (w sytuacji wykonywania naprawy lub remontu) wykonywanych w tych budynkach, na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. Należy jednak wskazać, że zgodnie z tym przepisem roboty konserwacyjne, do których stosuje się stawkę obniżoną są to wyłącznie roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. W stosunku natomiast do tego rodzaju czynności wykonywanych w budynku D zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23%. Budynek ten, jak Wnioskodawca wskazuje zaliczany jest do PKOB 1263, i nie zawiera on lokali mieszkalnych.

Z wniosku wynika, że Spółka będzie wykonywać również naprawy (remonty) Dodatkowej Infrastruktury, na którą składać się będą:

  1. boisko wielofunkcyjne o nawierzchni utwardzonej przeznaczonego do gry w koszykówkę (dwa pola do gry), piłkę ręczną, i siatkówkę,
  2. korty tenisowe o nawierzchni utwardzonej,
  3. boisko do siatkówki plażowej o nawierzchni piaszczystej,
  4. zewnętrzne stoły do tenisa stołowego,
  5. wiaty rowerowe i śmietniki,
  6. ogrodzenie terenu, w tym oddzielne ogrodzenia boisk.
  7. zewnętrzne instalacje obsługujące Budynki A, B, C i D np. sieć wodociągowa, kanalizacyjna, elektryczna.

Należy podkreślić, że zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.


Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmuje:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT.

Aktualnie, obniżoną stawkę w wysokości 8% VAT stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Nadmienić należy, że również w ww. definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie usługi budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów towarzyszącej infrastruktury budowlanej. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu opodatkowana jest podstawową stawką podatku w wysokości 23% VAT.

Ponieważ zarówno przepisy ustawy jak i wydanych na jej podstawie rozporządzeń nie przewidują zastosowania stawki obniżonej do tego rodzaju robót a zatem usługi wykonywane przez Spółkę będą opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Ponadto Spółka wskazuje, że przedmiotem wykonywanych w przyszłości napraw będą także tereny Zielone, które obejmują: kwietniki, trawniki, drogi wewnętrzne, ścieżki. Zdaniem Spółki dla usług dotyczących Terenów Zielonych właściwa jest klasyfikacja PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Jak wskazano wcześniej, zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Pod poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy zawierającego wykaz towarów i usług, dla których stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 8% zostały wymienione usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni – PKWiU 81.30.10.0.

Skoro usługi świadczone przez Wnioskodawcę w postaci prac związanych z utrzymaniem i ewentualnymi naprawami Terenów Zielonych będą się mieścić w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% do tych usług.

W podsumowaniu, w odpowiedzi na zadane przez Wnioskodawcę pytania należy uznać, że do części wynagrodzenia stanowiącego zapłatę za usługi wymienione we wniosku w zakresie remontów, napraw budynków, wykonywanych w budynkach A, B i C Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy w związku z art. 41 ust. 2 ustawy oraz art. 146a pkt 2 ustawy, a w odniesieniu do robót konserwacyjnych oraz przeglądów technicznych (w sytuacji wykonywania naprawy lub remontów) stawka obniżona będzie mogła być zastosowana na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. Stawkę w wysokości 8% Wnioskodawca ma prawo zastosować do tej części wynagrodzenia, która dotyczy Terenów Zielonych w przypadku, gdy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w postaci prac związanych z utrzymaniem i ewentualnymi naprawami Terenów Zielonych będą się mieścić w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.

Do części Wynagrodzenia stanowiącego zapłatę za usługi wykonywane w budynku D oraz usługi dotyczące Dodatkowej Infrastruktury zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Jednocześnie podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego budynków oraz towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację obiektu oraz towarów i usług wskazaną przez Wnioskodawcę w treści złożonego wniosku i przy założeniu, że jest ona prawidłowa.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj