Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-730/12-2/JL
z 5 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-730/12-2/JL
Data
2012.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi porządkowe
usługi sprzątania
zagospodarowanie terenów zielonych


Istota interpretacji
Usługi sprzątania domu studenckiego, które zamierza świadczyć Spółka podlegają do dnia 31 grudnia 2013 r. opodatkowaniu podatkiem VAT według preferencyjnej 8% stawki.



Wniosek ORD-IN 522 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2012 r. (data wpływu 13.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki prawidłowej dla wykonywanych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.08.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki prawidłowej dla wykonywanych usług.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, polskim rezydentem podatkowym, działającą w sektorze usług budowlanych (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”). Wnioskodawca planuje wziąć udział w przetargu na budowę domu studenckiego oraz na późniejsze kompleksowe utrzymanie i zarządzanie domem studenckim dla państwowej uczelni wyższej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach świadczonych usług utrzymania i zarządzania domem studenckim, Wnioskodawca będzie zobowiązany m.in. do świadczenia usług sprzątania, w szczególności polegających na:

  • odśnieżaniu, usuwaniu i wywożeniu śniegu, pryzmowaniu śniegu, usuwaniu gołoledzi i odśnieżaniu dachów,
  • czyszczeniu kanalizacji deszczowej i sanitarnej,
  • utrzymaniu zieleni wokół domu studenckiego,
  • sprzątaniu zewnętrznym wokół domu studenckiego.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 122, poz. 1316 z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie o PKOB”), domy studenckie są zakwalifikowane do klasy 1130 - budynków zbiorowego zamieszkania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej: „PKOB”). Wnioskodawca ma wątpliwości jaka stawka VAT będzie właściwa w przypadku świadczenia wyżej wymienionych usług sprzątania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi polegające na odśnieżaniu, usuwaniu i wywożeniu śniegu, pryzmowaniu śniegu, usuwaniu gołoledzi i odśnieżaniu dachów podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT...
  2. Czy usługi czyszczenia kanalizacji deszczowej i sanitarnej podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT...
  3. Czy usługi utrzymania zieleni wokół domu studenckiego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT...
  4. Czy usługi sprzątania zewnętrznego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na odśnieżaniu, usuwaniu i wywożeniu śniegu, pryzmowaniu śniegu, usuwaniu gołoledzi i odśnieżaniu dachów podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dla szczegółowego określenia zakresu stosowania przepisów ustawy o VAT, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych. Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacją statystyczną stosowaną dla celów opodatkowania podatkiem VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r., Nr 207, poz. 1293 z późn. zm., dalej: „rozporządzenie o PKWiU”). Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, z dniem 1 stycznia 2011 r. uległy zmianie stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%, a obniżona stawka podatku VAT wynosi 8%.

Zarówno ustawa o VAT, jak i rozporządzenia wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy o VAT, przewidują możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w pozycji nr 174 wymienione są „usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.12.0. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, pod symbolem PKWiU 81.29.12.0 - klasyfikowane są „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”. Wnioskodawca będzie klasyfikował świadczone przez niego usługi odśnieżania, usuwania i wywożenia śniegu, pryzmowania śniegu, usuwania gołoledzi i odśnieżania dachów jako usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.12.0. Oznacza to, że usługi odśnieżania, usuwania i wywożenia śniegu, pryzmowania śniegu, usuwania gołoledzi i odśnieżania dachów świadczone przez Wnioskodawcę będą opodatkowane obniżoną 8% stawką VAT.

Reasumując, zważając na przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołując się na obecny stan prawny należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na odśnieżaniu, usuwaniu i wywożeniu śniegu, pryzmowaniu śniegu, usuwaniu gołoledzi i odśnieżaniu dachów, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 8129.12.0, będą podlegały opodatkowaniu obniżoną 8% stawką VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi czyszczenia kanalizacji deszczowej i sanitarnej podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Usługi czyszczenia kanalizacji deszczowej i sanitarnej, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, mieszczą się, zdaniem Wnioskodawcy, w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane ze ściekami”. W załączniku nr 3 do ustawy do VAT, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją nr 140 znajdują się „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 36.00,20.0, natomiast pod pozycją nr 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT znajdują się „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” sklasyfikowane pod pozycją PKWiU ex 37.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez „PKWIU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Pozycja nr 140 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, o której mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku VAT w odniesieniu do usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 36.00.20.0. Zgodnie z rozporządzeniem o PKWiU, grupowanie PKWiU 36.00.20.0 obejmuje:

  • usługi związane z oczyszczaniem wody w celu jej dostawy - usługi uzdatniania wody dla celów przemysłowych i innych,
  • usługi związane z rozprowadzaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, cysternami lub innymi środkami transportu - usługi związane z obsługą systemów irygacyjnych - usługi konserwacji wodomierzy.

Grupowanie to natomiast nie obejmuje:

  • usług związanych z obsługą systemów irygacyjnych do celów rolniczych, sklasyfikowanych w 0l.61.10.0,
  • usług oczyszczania ścieków, sklasyfikowanych w 37.00.11.0,
  • usług instalowania wodomierzy, sklasyfikowanych w 43.22.11.0,
  • usług w zakresie transportu wody rurociągami przesyłowymi, sklasyfikowanych w 49.50.19.0
  • odczytów wskazań wodomierzy, sklasyfikowanego w 82.99.19.0.

Natomiast pozycja nr 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obejmuje „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”- ex PKWiU 37. Zgodnie z rozporządzeniem o PKWiU, grupowanie PKWiU 37 obejmuje:

  • usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, osady ze ścieków kanalizacyjnych,
  • usługi związane ze ściekami,
  • usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych.

W tym miejscu należy podkreślić, że zastosowanie przyrostka „ex.” w pozycji nr 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT skutkuje tym, że zostały wskazane konkretne usługi zgrupowania PKWiU 37, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi czyszczenia kanalizacji deszczowej i sanitarnej są usługami związanymi z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków i dlatego mogą być opodatkowane 8% stawką podatku VAT.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych regulacji oraz opis zdarzenia przyszłego, w szczególności dokonaną przez Wnioskodawcę klasyfikację usług czyszczenia kanalizacji deszczowej i sanitarnej, usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają tym samym opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi utrzymania zieleni wokół domu studenckiego, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT. Załącznik nr 3 do ustawy o VAT, stanowiący wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w pozycji nr 176 wymienia „usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10.0.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKW1U 81.30.10.0 obejmuje usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:

  • parków i ogrodów:
    • przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
    • przy budynkach użyteczności publicznej częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.) - na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),
    • przy budynkach przemysłowych i handlowych,
  • zieleni:
    • budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków, itp.),
    • autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
    • terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
    • wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),
  • zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
  • sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
  • pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
  • usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).

Grupowanie to nie obejmuje:

  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01,02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w grupowaniu 01.30.10.0 oraz 02.10.20.0,
  • usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w grupowaniu 01.61.10.0,
  • usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w grupowaniu 71.11.4,
  • robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F.

Świadczone przez Wnioskodawcę w przyszłości usługi utrzymania zieleni wokół domu studenckiego, stanowiącego budynek zbiorowego zamieszkania według PKOB, nie będą stanowiły robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jak również nie będą stanowiły usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, usług szkółek ani też usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu. Będą to usługi utrzymania zieleni wokół domu wielomieszkaniowego oraz jednocześnie budynku użyteczności publicznej, jakim jest dom studencki. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego w przyszłości usługi utrzymania zieleni wokół domu studenckiego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 i w związku z tym, powinny podlegać opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi sprzątania zewnętrznego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w pozycji nr 174 wymienione są „usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.12.0.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w sekcji N pod symbolem PKWiU 81.29.12.0 - sklasyfikowane są „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”. Sekcja N Polskiej Klasyfikacji wyrobów i usług obejmuje usługi administrowania i usługi wspierające, w tym m.in. usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i obiektach przemysłowych, usługi zagospodarowania terenów zielonych, usługi sprzątania oraz pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, niewymagające specjalistycznej wiedzy. Sekcja ta nie obejmuje m.in. usług czyszczenia obiektów rolniczych, usług czyszczenia budynków z zewnątrz w powiązaniu z wykończeniem budynku.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą stanowiły usług czyszczenia obiektów rolniczych ani usług czyszczenia budynków z zewnątrz w powiązaniu z wykończeniem budynku.

Wnioskodawca będzie klasyfikował świadczone przez niego usługi sprzątania zewnętrznego jako usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.12.0. Oznacza to, że usługi sprzątania zewnętrznego świadczone przyszłości przez Wnioskodawcę będą opodatkowane obniżoną 8% stawką VAT.

Reasumując, zważając na przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołując się na obecny stan prawny należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi sprzątania zewnętrznego będą podlegały opodatkowaniu obniżoną 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Załącznik nr 3 do ustawy o VAT zawiera zatem wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%.

W pozycji 142 załącznika wymienione zostały „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” (PKWiU ex 37).

Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Pod pozycją 174 załącznika mieszczą się „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” (PKWiU 81.29.12.0).

Pozycja 176 omawianego załącznika do ustawy zawiera natomiast „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” (PKWiU 81.30.10.0).

Jak wynika z opisu sprawy przedstawionego we wniosku, Spółka planuje wziąć udział w przetargu na budowę domu studenckiego oraz na późniejsze kompleksowe utrzymanie i zarządzanie domem studenckim dla państwowej uczelni wyższej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach świadczonych usług utrzymania i zarządzania domem studenckim, Wnioskodawca będzie zobowiązany m.in. do świadczenia usług sprzątania, w szczególności polegających na:

  • odśnieżaniu, usuwaniu i wywożeniu śniegu, pryzmowaniu śniegu, usuwaniu gołoledzi i odśnieżaniu dachów,
  • czyszczeniu kanalizacji deszczowej i sanitarnej,
  • utrzymaniu zieleni wokół domu studenckiego,
  • sprzątaniu zewnętrznym wokół domu studenckiego.

Wnioskodawca wskazał, iż będzie klasyfikował świadczone przez niego usługi odśnieżania, usuwania i wywożenia śniegu, pryzmowania śniegu, usuwania gołoledzi i odśnieżania dachów jako usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.12.0.

W odniesieniu do usług czyszczenia kanalizacji deszczowej i sanitarnej, które będą świadczone przez Spółkę, Spółka stwierdziła, iż są one usługami związanymi z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków i mieszczą się one jej zdaniem w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane ze ściekami”.

Ponadto Spółka wskazała, iż świadczone w przyszłości usługi utrzymania zieleni wokół domu studenckiego, nie będą stanowiły robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jak również nie będą stanowiły usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, usług szkółek ani też usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu. Będą to usługi utrzymania zieleni wokół domu wielomieszkaniowego oraz jednocześnie budynku użyteczności publicznej, jakim jest dom studencki. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wskazał, że właściwym dla świadczonych przez niego w przyszłości usług utrzymania zieleni wokół domu studenckiego jest grupowanie PKWiU 81.30.10.0.

Odnosząc się natomiast do świadczonych usług sprzątania zewnętrznego Spółka wskazała, że nie będą one stanowiły usług czyszczenia obiektów rolniczych ani usług czyszczenia budynków z zewnątrz w powiązaniu z wykończeniem budynku. Spółka wskazała jednocześnie, iż będzie klasyfikowała świadczone usługi sprzątania zewnętrznego pod symbolem PKWiU 81.29.12.0.

Wątpliwości Spółki dotyczą określenia stawki podatku VAT właściwej w przypadku świadczenia wyżej wymienionych usług sprzątania.

Mając na uwadze opis usług świadczonych przez Spółkę oraz opierając się na przedstawionej we wniosku klasyfikacji statystycznej tych usług, należy stwierdzić, iż usługi sprzątania domu studenckiego, które zamierza świadczyć Spółka podlegają do dnia 31 grudnia 2013 r. opodatkowaniu podatkiem VAT według preferencyjnej 8% stawki.

Spółka klasyfikuje świadczone usługi odśnieżania, usuwania i wywożenia śniegu, pryzmowania śniegu, usuwania gołoledzi i odśnieżania dachów oraz usługi sprzątania zewnętrznego - pod symbolem PKWiU 81.29.12.0. Zatem usługi te, jako wymienione w poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy o VAT korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT, o której mowa powyżej.

Według Spółki świadczone przez nią usługi czyszczenia kanalizacji deszczowej i sanitarnej są usługami związanymi z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane ze ściekami”. Zatem do świadczenia tych usług ma również zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT, gdyż te konkretne usługi wymienione zostały w pozycji 142 załącznika.

8% stawka podatku VAT ma również zastosowanie do świadczonych przez Spółkę usług utrzymania zieleni wokół domu studenckiego, skoro jak wynika z wniosku właściwym dla tych usług jest grupowanie PKWiU 81.30.10.0 – wymienione w poz. 176 załącznika.

Stanowisko Spółki przedstawione we wniosku należało zatem uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie podkreślić, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia prawidłowości klasyfikacji przedmiotowych usług dokonanych przez Spółkę. Analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji opisanych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się bowiem w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Ponadto składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Jednocześnie podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną przez Spółkę we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj