Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-406/12-4/JN
z 16 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-406/12-4/JN
Data
2012.08.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dokumentacja
import (przywóz)
spedycja
stawka preferencyjna
transport międzynarodowy


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT 0% dla świadczonych usług spedycji międzynarodowej.



Wniosek ORD-IN 525 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług spedycji międzynarodowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług spedycji międzynarodowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, wchodzi w skład międzynarodowej specjalizującej się w prowadzeniu działalności obejmującej świadczenie usług transportowych, spedycyjnych oraz logistycznych. Spółki Grupy obecne są w niemal we wszystkich państwach europejskich, w tym m.in. w Polsce. W ramach Grupy poszczególnym spółkom przypisane są określone zakresy działalności, zgodnie z ich specjalizacją. Zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje m.in. świadczenie usług spedycyjnych, przede wszystkim w transporcie kolejowym, w relacjach krajowych i międzynarodowych.

Usługi świadczone przez Spółkę obejmują organizowanie transportu kolejowego, zgodnie z zapotrzebowaniem składanym przez klientów Spółki. Wykonując zlecone usługi, Spółka dokonuje zakupu usług transportowych od przewoźników kolejowych lub innych przedsiębiorstw transportowo – spedycyjnych. Po wykonaniu usługi Spółka obciąża swoich zleceniodawców kwotami stanowiącymi wynagrodzenie Spółki za realizację (wykonanie) usługi transportowej (spedycyjnej). Wynagrodzenie należne Spółce obejmuje m.in. - jako element kalkulacji tego wynagrodzenia - kwoty należne przewoźnikom kolejowym lub innym przedsiębiorstwom transportowo - spedycyjnym za wykonane usługi przewozowe lub spedycyjne.

Przedmiotowy wniosek odnosi się do usług spedycji międzynarodowej, jak opisano powyżej, wykonywanych w relacjach transportowych związanych z importem towarów do Polski. Są to zatem usługi świadczone w relacjach transportowych realizowanych z państw trzecich (nie należących do Unii Europejskiej) do Polski, tj. usługi wykonywane w relacjach pomiędzy miejscem nadania położonym poza terytorium Unii Europejskiej a miejscem przeznaczenia znajdującym się na terenie kraju, związane z importem towarów. Usługi takie są zatem usługami spedycji międzynarodowej, które to usługi ustawa VAT, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3, zrównuje z usługami transportu międzynarodowego.

W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje usługi spedycji międzynarodowej także dla innych przedsiębiorstw spedycyjnych, działając jako ich podwykonawca. W tym przypadku podmiot sprowadzający towary z państw trzecich (dalej jako Importer) zleca wykonanie usługi spedycji międzynarodowej innemu niż Spółka przedsiębiorstwu spedycyjnemu, które z kolei zleca wykonanie tej usługi Spółce, stając się zleceniodawcą Spółki (dalej jako Zleceniodawca). Zleceniodawca Spółki jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada w Polsce siedzibę działalności gospodarczej, dla której świadczone są przez Spółkę usługi. Do takich usług, a więc wykonywanych przez Spółkę nie bezpośrednio na zlecenie Importera, lecz na rzecz innego przedsiębiorstwa spedycyjnego (Zleceniodawcy) odnosi się przedmiotowy wniosek.

Usługi spedycji międzynarodowej, jak opisano je powyżej, których dotyczy przedmiotowy wniosek, mogą być przy tym wykonywane w trzech wariantach, różniących się zakresem zaangażowania Spółki w organizację transportu importowanych towarów:

  1. Spółka świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej jedynie na tzw. odcinku zagranicznym, tj. pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a granicą Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej,
  2. Spółka świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej jedynie na tzw. odcinku krajowym, tj. od granicy Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej do pierwszego miejsca przeznaczenia importowanych towarów na terytorium Polski,
  3. Spółka świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej zarówno na odcinku zagranicznym, jak i krajowym, tj. od miejsca nadania poza terytorium Unii Europejskiej, aż do pierwszego miejsca przeznaczenia importowanego towaru na terytorium Polski.

Spółka obciąża Zleceniodawcę wynagrodzeniem za wykonaną usługę spedycji międzynarodowej, wystawiając fakturę Zleceniodawcy. Zleceniodawca, po doliczeniu własnej marży, obciąża za wykonanie usługi spedycji międzynarodowej Importera, któremu wystawia fakturę.

Spółka znajduje się w posiadaniu kopii listu przewozowego SMGS, to jest dokumentu kolejowego stosowanego w komunikacji międzynarodowej, z którego wynika, iż importowany towar jest przemieszczany między miejscem nadania znajdującym się poza Unią Europejską a pierwszym miejscem przeznaczenia znajdującym się na terytorium kraju.

Spółka dysponuje ponadto kopią dokumentu SAD, który potwierdza zgłoszenie towarów do odprawy celnej (procedura dopuszczenia do obrotu) przez Importera. Z dokumentu tego wynika, iż:

  • wartość celna towaru stanowiąca podstawę do obliczenia cła (pole 47, symbol A00) obejmuje wartość usługi spedycyjnej wykonywanej na odcinku zagranicznym,
  • podstawa obliczenia podatku od towarów i usług (VAT) obejmuje wartość celną towaru (wartość wymieniona powyżej) oraz usługi spedycyjnej wykonywanej na odcinku krajowym (pole 47, symbol B00).

Kwoty, które Importer dolicza na dokumencie SAD odpowiednio do wartości celnej (odcinek zagraniczny) oraz do podstawy podatkowania (odcinek krajowy) wynikają z faktur wystawianych Importerowi przez Zleceniodawcę. Powyższe oznacza, że w przypadku wymienionym powyżej w pkt:

  1. wartość usługi wykonywanej przez Spółkę dla Zleceniodawcy zawiera się w kwocie, którą Zleceniodawca obciąża Importera za odcinek zagraniczny,
  2. wartość usługi wykonanej przez Spółkę dla Zleceniodawcy zawiera się w kwocie, którą Zleceniodawca obciąża Importera za odcinek krajowy,
  3. wartość usługi wykonanej przez Spółkę dla Zleceniodawcy zawiera się w kwocie, którą Zleceniodawca obciąża Importera odpowiednio za odcinek zagraniczny i krajowy.

To oznacza że wartość usług spedycyjnych (transportowych), czy to poprzez uwzględnienie ich w wartości celnej towaru (wartość usług wykonywanych do granicy Polski), czy też poprzez bezpośrednie uwzględnienie w wartości stanowiącej podstawę opodatkowania (wartość usług wykonywanych w kraju, do pierwszego miejsca przeznaczenia), są opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów.

Jak zawarto powyżej, wartość usług transportowych doliczanych na dokumencie SAD przez Importera, nie odpowiada kwotom, którymi Spółka obciąża Zleceniodawcę, gdyż Zleceniodawca do kwot, którymi jest obciążany przez Spółkę, dolicza swoją marżę.

Spółka dysponuje ponadto kopią oświadczenia Zleceniodawcy, względnie kopią faktury wystawianej przez Zleceniodawcę dla Importera, na podstawie których dolicza przy odprawie celnej i wykazuje na dokumencie SAD wartość usług spedycyjnych odpowiednio w wartości celnej (odcinek zagraniczny) i podstawie opodatkowania VAT (odcinek krajowy). Identyfikacja tożsamości usług wykonanych przez Spółkę dla Zleceniodawcy i Zleceniodawcy dla Importera możliwa jest dzięki indywidualnym numerom wagonów kolejowych, które zamieszczane są na liście przewozowym SMGS, fakturze wystawianej przez Spółkę dla Zleceniodawcy i fakturze/oświadczeniu Zleceniodawcy dla Importera, względnie numery wagonów zamieszczone są na załącznikach do tych dokumentów.

W piśmie z dnia 16 lipca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto wskazał, iż w opisie stanu faktycznego Spółka zawarła, iż „Niniejszy wniosek odnosi się do usług spedycji międzynarodowej, jak opisano powyżej, wykonywanych w relacjach transportowych związanych z importem towarów do Polski. Są to zatem usługi świadczone w relacjach transportowych realizowanych z państw trzecich (nie należących do Unii Europejskiej) do Polski, tj. usługi wykonywane w relacjach pomiędzy miejscem nadania położonym poza terytorium Unii Europejskiej a miejscem przeznaczenia znajdującym się na terenie kraju, związane z importem towarów.”

Jak podkreśliła Spółka powyższy opis świadczonych usług pozostaje wspólny dla wszystkich wariantów świadczenia usług spedycyjnych, które zawarto we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a więc także w przypadku, gdy Spółka świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej jedynie na tzw. odcinku zagranicznym, tj. pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a granicą Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej. Zatem miejscem przeznaczenia jest terytorium Polski.

Również powyższy opis usług dotyczy przypadku, gdy Spółka świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej jedynie na tzw. odcinku krajowym, tj. od granicy Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej do pierwszego miejsca przeznaczenia importowanych towarów na terytorium Polski.

Wykonywane przez Spółkę usługi spedycyjne – także w przypadku, gdy Spółka uczestniczy w organizacji transportu jedynie na tzw. odcinku krajowym, świadczone przez Spółkę usługi spedycyjne związane są z transportem międzynarodowym, bo wykonywanym – jak zawarto we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej – w relacjach pomiędzy miejscem nadania położonym poza terytorium Unii Europejskiej a miejscem przeznaczenia znajdującym się na terenie kraju. Wykonywane przez Spółkę usługi dotyczą zatem zawsze spedycji towarów, które przemieszczane są z terytoriów państw trzecich do miejsca przeznaczenia znajdującego się terytorium Polski. Transport tych towarów odbywa się za jednymi dokumentami przewozowymi (listy przewozowe kolejowe SMGS stosowane w kolejowej komunikacji międzynarodowej, wystawione w państwach trzecich). Ma miejsce zatem jeden transport towarów, w organizację którego – ze względu na podział gestii transportowej – zaangażowanych jest kilku spedytorów, w tym Spółka na tzw. odcinku krajowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi spedycji międzynarodowej, w każdym z przypadków opisanych powyżej, jako usługi transportu międzynarodowego, są opodatkowane według preferencyjnej stawki podatkowej wynoszącej 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe będzie opodatkowanie świadczonych przez Spółkę usług spedycji międzynarodowej według preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług wynoszącej 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Usługi transportu międzynarodowego ustawodawca zdefiniował w art. 83 ust. 3 ustawy VAT, definiując w nim, że przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się m.in.:

  • przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy VAT),
  • usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT).

Spółka świadczy usługi spedycji międzynarodowej związane z przewozem towarów transportem kolejowym z państw trzecich (poza terytorium Unii Europejskiej) do Polski, tj. usługi obejmujące relacje transportowe z miejsca nadania położonego poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium kraju. Tym samym zdaniem Spółki nie powinno budzić wątpliwości, że usługi świadczone przez Spółkę wypełniają przesłanki do uznania tych usług, za usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 3 pkt 1 lit b) i pkt 3 ustawy VAT.

W tym miejscu Spółka zwróciła uwagę, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT, który jest podstawą do stosowania preferencyjnej stawki podatku w omawianym przypadku, jest regulacją o charakterze przedmiotowym, tj. odnoszącą się wyłącznie do rodzaju świadczonych usług, a nie podmiotu, który te usługi wykonuje. W szczególności z definicji usług transportu międzynarodowego zawartej w art. 83 ust. 3 ustawy VAT wynikają jedynie przesłanki przedmiotowe, bo odnoszące się do charakteru świadczonych usług: przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów/osób między wskazanymi w tym przepisie miejscami wyjazdu/nadania a miejscami przyjazdu/przeznaczenia oraz związane z tym przewozem/przemieszczaniem usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, a brak w tym przepisie jakichkolwiek odniesień co to tego, jaki podmiot i na czyje zlecenie usługi takie świadczy.

W związku z powyższym w opinii Spółki nie powinno budzić wątpliwości, że świadczone przez Spółkę usługi spedycji międzynarodowej winny być uznane za usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT także w sytuacji, gdy jak w okolicznościach będących przedmiotem przedmiotowego wniosku, usługi te wykonywane są przez Spółkę nie bezpośrednio dla importera towarów, lecz na zlecenie innego spedytora.

Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 listopada 2008 r. wydanej na wniosek podatnika (spółki) będącego przewoźnikiem ładunków w transporcie kolejowym, odnosząc się do stanu faktycznego, w którym „Spółka świadczy przedmiotowe usługi m.in. dla spedytora, który przyjął zlecenie na tę usługę od importera towarów”. Stwierdził, że przy zachowaniu warunków odnoszących się do posiadania dokumentów stanowiących dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego, „(…) zarówno spedytor, jak i Spółka ma prawo zastosować do przedmiotowej transakcji stawkę podatku w wysokości 0%.”

Podobnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego, a więc organ podatkowy właściwy dla Spółki, w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25 października 2006 r. stwierdza: „Powyższy stan prawny powoduje, iż w przedstawionym stanie faktycznym usługi wykonywane zarówno przez Spółkę, jak i podwykonawcę Spółki należy uznać za usługi transportu międzynarodowego opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0% w przypadku posiadania dokumentacji, o której mowa w powołanych art. 83 ust. 5 pkt 1 pkt 2 ustawy (…)”.

Reasumując, usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy, w okolicznościach takich jak zawarto na wstępie przedmiotowego wniosku, są usługami transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT.

Stosowanie preferencyjnej stawki podatku w odniesieniu do usług transportu międzynarodowego, takich jak te, do których odnosi się przedmiotowy wniosek, nie jest bezwarunkowe. Podatnik musi bowiem posiadać dokumenty stanowiące dowód świadczenia takich usług. W omawianym przypadku są to dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy VAT.

Art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy VAT stanowi, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora jest list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Spółka dysponuje dowodami, o których mowa w przywołanym przepisie. Spółka jest spedytorem i wystawia Zleceniodawcy fakturę dokumentującą świadczenie usług spedycji międzynarodowej. Ponadto Spółka znajduje się w posiadaniu kopii listu przewozowego SMGS, który jest kolejowym listem przewozowym stosowanym w kolejowej komunikacji międzynarodowej. Z dokumentu tego wynika, że przewóz (przemieszczanie) towarów następuje z miejsca nadania znajdującego się poza Unią Europejską do miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium kraju, a więc dokument ten potwierdza przekroczenie granicy z państwem trzecim. Przy tym w ocenie Spółki, nie może być przeszkodą dla uznania, że Spółka posiada dokument stanowiący dowód świadczenia usług transport międzynarodowego fakt, że w posiadaniu Spółki znajduje się kopia listu SMGS, a nie jego oryginalny egzemplarz. Kopia taka powinna być bowiem uznana za dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy VAT.

Powyższe potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2011 r. Stwierdza w niej organ podatkowy, że: „Zasadniczo na tle uregulowań art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dopuszczalna jest każda forma dokumentu, byle uprawdopodobniona była autentyczność dowodu. W konsekwencji, skoro posiada Pan dowody, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy – o ile poddane przez Pana kserokopie listów przewozowych stosowanych wyłącznie w komunikacji międzynarodowej (CMR), w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości potwierdzają rzeczywisty fakt wyświadczenia usługi transportu towarów z miejsca nadania (Norwegii) do miejsca przeznaczenia (Polski), w wyniku którego nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim - świadczone przez Pana usługi opodatkowane będą stawką podatku w wysokości 0%.”

Art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy VAT stanowi dodatkowo, że w przypadku towarów importowanych, dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1 (wymienionych powyżej), jest dodatkowo dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zdaniem Spółki powyższy warunek jest w przedmiotowej sprawie spełniony. Spółka znajduje się w posiadaniu kopii dokumentu SAD, który jest dokumentem potwierdzonym przez urząd celny. Dokument ten, sporządzany na formularzu według ustalonego wzoru, potwierdza zgłoszenie przez Importera towarów do procedury celnej dopuszczenia do obrotu i zawiera m.in. w polach A i I pieczęcie i adnotację urzędu celnego.

Z posiadanej przez Spółkę kopii dokumentu SAD wynika także w ocenie Spółki jednoznacznie fakt wliczenia wartości świadczonej przez Spółkę usługi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w imporcie towarów. Powyższe pozostaje przy tym aktualne w odniesieniu do każdego z wariantów, w których Spółka świadczy usługę dla Zleceniodawcy, a więc tak w przypadku, gdy Spółka:

  1. wykonuje usługi na odcinku zagranicznym,
  2. wykonuje usługi na odcinku krajowym,
  3. wykonuje usługi zarówno na odcinku zagranicznym jak i krajowym.

W odniesieniu do odcinka zagranicznego wskazać należy, że podstawą opodatkowania w imporcie towarów, zgodnie z art. 29 ust. 13 ustawy VAT, jest wartość celna powiększona o należne cło.

Wartość celna określona jest w przepisach prawa celnego. Zgodnie z art. 32 ust. 1 lit. e) tiret pierwsze rozporządzenie Rady nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny - dalej W.K.C., w celu ustalenia wartości celnej do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej za przywożone towary dodaje się m.in. koszty transportu przywiezionych towarów do miejsca ich wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty. Zatem z art. 29 ust. 13 ustawy VAT w związku z art. 32 ust. 1 lit. e) tiret pierwsze W.K.C. wynika, że podstawa opodatkowania w imporcie towarów obejmuje koszty transportu do miejsca wprowadzenia towarów na obszar celny Unii Europejskiej, czyli transport na odcinku zagranicznym (pkt 1 i 3 wymienionych wariantów świadczenia usługi przez Spółkę). Powyższe potwierdza kopia dokumentu SAD, którym dysponuje Spółka - w polu 47 (symbol A00) podstawa obliczenia cła (wartość celna), która stanowi podstawę opodatkowania w imporcie towarów, obejmuje koszt transportu towarów do granicy polskiej z państwem trzecim, zgodnie z fakturą lub oświadczeniem sporządzonym dla Importera przez Zleceniodawcę.

Jak wynika dalej art. 29 ust. 15 ustawy VAT, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone, m.in.: koszty transportu, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się przy tym miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Zgodnie zatem z przywołanym przepisem, podstawę opodatkowania w imporcie towarów powiększa się o koszty transportu na odcinku krajowym (pkt 2 i 3 wymienionych wariantów świadczenia usługi przez Spółkę). Powyższe potwierdza kopia dokumentu SAD, którym dysponuje Spółka - w polu 47 (symbol B00) podstawa obliczenia podatku od towarów i usług obejmuje wartość celną powiększoną o koszty transportu towarów od granicy polskiej z państwem trzecim do pierwszego miejsca przeznaczenia m terytorium kraju, zgodnie z fakturą lub oświadczeniem sporządzonym dla Importera przez Zleceniodawcę.

Powyższe oznacza, że wartość usług spedycyjnych, czy to poprzez uwzględnienie ich w wartości celnej towaru (wartość usług wykonywanych do granicy Polski), czy też poprzez bezpośrednie uwzględnienie ich w wartości stanowiącej podstawę opodatkowania (wartość usług wykonywanych w kraju, do pierwszego miejsca przeznaczenia), są opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu importu tych towarów.

Nie może być w omawianym przypadku przesłanką wykluczającą prawo Spółki do zastosowania preferencyjnej stawki podatku to, że koszty transportu, które Importer wykazuje na dokumencie SAD są inne (wyższe) od tych, którymi Spółka obciąża Zleceniodawcę. Importer ujmuje bowiem na dokumencie SAD koszty transportu zgodnie z kwotami, którymi jest obciążany przez Zleceniodawcę, ten zaś do kwot, które są mu fakturowane przez Spółkę, dolicza własną marżę. Powyższe odpowiada stosowanej praktyce spedytorskiej, gdzie spedytorzy korzystają z usług podwykonawców (innych spedytorów). Jednakże skoro kwoty, które Importer dolicza na dokumencie SAD odpowiednio do wartości celnej (odcinek zagraniczny) oraz do podstawy podatkowania (odcinek krajowy) wynikają z faktur wystawianych Importerowi przez Zleceniodawcę a Zleceniodawca jest z kolei za te same usługi obciążany przez Spółkę, oznacza to, że wartość usługi wykonanej przez Spółkę dla Zleceniodawcy zawiera się w kwocie, którą Zleceniodawca obciąża Importera.

Tożsamość usług wykonanych przez Spółkę dla Zleceniodawcy i Zleceniodawcy dla Importera możliwa jest do zweryfikowania dzięki numerom wagonów kolejowych, które zamieszczane są na liście przewozowym SMGS, fakturze wystawianej przez Spółkę dla Zleceniodawcy i fakturze/oświadczeniu Zleceniodawcy dla Importera (względnie numery wagonów zamieszczone są na załącznikach do tych dokumentów). Z porównania powyższych dokumentów wynika jednoznacznie, że usługa, którą Spółka obciąża Zleceniodawcę jest tożsama z usługą, którą Zleceniodawca obciąża Importera. Importer z kolei - kwoty wynikające z faktury wystawionej mu przez Zleceniodawcę dolicza odpowiednio do wartości celnej (odcinek zagraniczny) i podstawy opodatkowania (odcinek krajowy).

Końcowo Wnioskodawca podnosi, że w ocenie Spółki, nie może być przeszkodą dla uznania, że Spółka posiada dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów ta okoliczność, że Spółka znajduje się w posiadaniu kopii dokumentu SAD. Dokument SAD przeznaczony jest bowiem dla importera towarów, a nie dla przedsiębiorstw transportowo spedycyjnych, które uczestniczą w imporcie towarów. Spedytorzy zatem mogą dysponować jedynie kopiami dokumentów udostępnianych im przez Importera. Powyższe potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 czerwca 2010 r., w której organ podatkowy potwierdził prawo podatnika do stosowania preferencyjnej stawki podatku w sytuacji, gdy „Wnioskodawca stawkę 0% na usługę spedycyjną na odcinku kraj trzeci - pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju stosuje w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz ust. 5 pkt 1 ustawy, w którym jest zastrzeżenie pkt 2 i posiada dokument potwierdzony przez urząd celny z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości tej części usługi do podstawy opodatkowania. (...) wskazał, że transport morski, bądź lotniczy oraz transport na trasie port w Niemczech - pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju, ubezpieczenie przesyłki, opłaty portowe i dokumentacyjne poniesione w Niemczech są wliczane do podstawy opodatkowania na co ma dowody w postaci kopii dokumentów SAD (...)”.

Reasumując, w przedstawionych we wniosku okolicznościach, Spółce przysługuje prawo do opodatkowania świadczonych usług spedycji międzynarodowej stawką podatku wynoszącą 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego – zgodnie z pkt 5 powyższego artykułu - rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Przez import towarów – zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Podstawę opodatkowania w imporcie towarów określa się zgodnie z art. 29 ust. 13-16 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z kolei § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) stanowi, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

  1. usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
  2. wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
  3. usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  4. usług transportu towarów przewożonych przez osoby podróżujące, takich jak bagaż lub pojazdy samochodowe, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem w wysokości 0%;
  5. usług świadczonych osobom w środkach transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem w wysokości 0%;
  6. usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach;
  7. usług świadczonych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, jeżeli pośredniczą oni w transakcjach dokonywanych poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do treści ust. 2 powołanego wyżej paragrafu przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

W znaczeniu słownikowym spedycja to ogół czynności, których celem jest zorganizowanie przewozu rzeczy. Zgodnie natomiast z art. 794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.

Spedytor obowiązany jest do podejmowania czynności potrzebnych do uzyskania zwrotu nienależnie pobranych sum z tytułu przewoźnego, cła i innych należności związanych z przewozem przesyłki (art. 797 Kodeksu cywilnego). Art. 798 tego kodeksu wskazuje, iż spedytor obowiązany jest do podjęcia czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora. Spedytor także jest odpowiedzialny za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy w wyborze (art. 799 ww. ustawy).

Ponadto, z art. 800 Kodeksu cywilnego wynika, że spedytor może sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Z powołanych powyżej przepisów Kodeksu cywilnego wynika, iż pod pojęciem spedycji mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem transportu. W zakres usługi spedycji wchodzi bowiem cały zestaw czynności, wykonywanych przez spedytora bezpośrednio lub pośrednio, które doprowadzić mają do przewozu towaru w miejsce określone przez zlecającego usługę. Usługa ta ma charakter kompleksowy i obejmuje swoim zakresem czynności związane z przewozem towaru (m.in.: załadunek, formowanie przesyłki, przewóz itp.), jak i czynności formalne, umożliwiające dokonanie przewozu (m.in.: wypełnianie stosownej dokumentacji, ubezpieczenia, opłaty itp.). Nie oznacza to jednak, że spedytor musi sam wszystkie te czynności wykonać.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wchodzi w skład międzynarodowej Grupy specjalizującej się w prowadzeniu działalności obejmującej świadczenie usług transportowych, spedycyjnych oraz logistycznych. Zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje m.in. świadczenie usług spedycyjnych, przede wszystkim w transporcie kolejowym, w relacjach krajowych i międzynarodowych.

Usługi świadczone przez Spółkę obejmują organizowanie transportu kolejowego, zgodnie z zapotrzebowaniem składanym przez klientów Spółki. Wykonując zlecone usługi, Spółka dokonuje zakupu usług transportowych od przewoźników kolejowych lub innych przedsiębiorstw transportowo – spedycyjnych. Po wykonaniu usługi Spółka obciąża swoich zleceniodawców kwotami stanowiącymi wynagrodzenie Spółki za realizację (wykonanie) usługi transportowej (spedycyjnej). Wynagrodzenie należne Spółce obejmuje m.in. - jako element kalkulacji tego wynagrodzenia - kwoty należne przewoźnikom kolejowym lub innym przedsiębiorstwom transportowo - spedycyjnym za wykonane usługi przewozowe lub spedycyjne.

Przedmiotowy wniosek odnosi się do usług spedycji międzynarodowej, jak opisano powyżej, wykonywanych w relacjach transportowych związanych z importem towarów do Polski. Są to zatem usługi świadczone w relacjach transportowych realizowanych z państw trzecich (nie należących do Unii Europejskiej) do Polski, tj. usługi wykonywane w relacjach pomiędzy miejscem nadania położonym poza terytorium Unii Europejskiej a miejscem przeznaczenia znajdującym się na terenie kraju, związane z importem towarów. Usługi takie są zatem usługami spedycji międzynarodowej, które to usługi ustawa VAT, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3, zrównuje z usługami transportu międzynarodowego.

W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje usługi spedycji międzynarodowej także dla innych przedsiębiorstw spedycyjnych, działając jako ich podwykonawca. W tym przypadku podmiot sprowadzający towary z państw trzecich (dalej jako Importer) zleca wykonanie usługi spedycji międzynarodowej innemu niż Spółka przedsiębiorstwu spedycyjnemu, które z kolei zleca wykonanie tej usługi Spółce, stając się zleceniodawcą Spółki (dalej jako Zleceniodawca). Zleceniodawca Spółki jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada w Polsce siedzibę działalności gospodarczej, dla której świadczone są przez Spółkę usługi. Do takich usług, a więc wykonywanych przez Spółkę nie bezpośrednio na zlecenie Importera, lecz na rzecz innego przedsiębiorstwa spedycyjnego (Zleceniodawcy) odnosi się przedmiotowy wniosek.

Usługi spedycji międzynarodowej, jak opisano je powyżej, których dotyczy przedmiotowy wniosek, mogą być przy tym wykonywane w trzech wariantach, różniących się zakresem zaangażowania Spółki w organizację transportu importowanych towarów:

  1. Spółka świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej jedynie na tzw. odcinku zagranicznym, tj. pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a granicą Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej,
  2. Spółka świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej jedynie na tzw. odcinku krajowym, tj. od granicy Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej do pierwszego miejsca przeznaczenia importowanych towarów na terytorium Polski,
  3. Spółka świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej zarówno na odcinku zagranicznym, jak i krajowym, tj. od miejsca nadania poza terytorium Unii Europejskiej, aż do pierwszego miejsca przeznaczenia importowanego towaru na terytorium Polski.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, iż w przypadku, gdy świadczy dla Zleceniodawcy usługę spedycji międzynarodowej jedynie na tzw. odcinku zagranicznym, tj. pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a granicą Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej, miejscem przeznaczenia jest terytorium Polski.

Wykonywane przez Spółkę usługi spedycyjne – także w przypadku, gdy Spółka uczestniczy w organizacji transportu jedynie na tzw. odcinku krajowym, świadczone przez Spółkę usługi spedycyjne związane są z transportem międzynarodowym, bo wykonywanym w relacjach pomiędzy miejscem nadania położonym poza terytorium Unii Europejskiej a miejscem przeznaczenia znajdującym się na terenie kraju. Wykonywane przez Spółkę usługi dotyczą zatem zawsze spedycji towarów, które przemieszczane są z terytoriów państw trzecich do miejsca przeznaczenia znajdującego się terytorium Polski.

Spółka obciąża Zleceniodawcę wynagrodzeniem za wykonaną usługę spedycji międzynarodowej, wystawiając fakturę Zleceniodawcy. Zleceniodawca, po doliczeniu własnej marży, obciąża za wykonanie usługi spedycji międzynarodowej Importera, któremu wystawia fakturę.

Spółka znajduje się w posiadaniu kopii listu przewozowego SMGS, to jest dokumentu kolejowego stosowanego w komunikacji międzynarodowej, z którego wynika, iż importowany towar jest przemieszczany między miejscem nadania znajdującym się poza Unią Europejską a pierwszym miejscem przeznaczenia znajdującym się na terytorium kraju. Spółka dysponuje ponadto kopią dokumentu SAD, który potwierdza zgłoszenie towarów do odprawy celnej (procedura dopuszczenia do obrotu) przez Importera.

Z dokumentu tego wynika, iż:

  • wartość celna towaru stanowiąca podstawę do obliczenia cła (pole 47, symbol A00) obejmuje wartość usługi spedycyjnej wykonywanej na odcinku zagranicznym,
  • podstawa obliczenia podatku od towarów i usług (VAT) obejmuje wartość celną towaru (wartość wymieniona powyżej) oraz usługi spedycyjnej wykonywanej na odcinku krajowym (pole 47, symbol B00).

Spółka dysponuje ponadto kopią oświadczenia Zleceniodawcy, względnie kopią faktury wystawianej przez Zleceniodawcę dla Importera, na podstawie których dolicza przy odprawie celnej i wykazuje na dokumencie SAD wartość usług spedycyjnych odpowiednio w wartości celnej (odcinek zagraniczny) i podstawie opodatkowania VAT (odcinek krajowy). Identyfikacja tożsamości usług wykonanych przez Spółkę dla Zleceniodawcy i Zleceniodawcy dla Importera możliwa jest dzięki indywidualnym numerom wagonów kolejowych, które zamieszczane są na liście przewozowym SMGS, fakturze wystawianej przez Spółkę dla Zleceniodawcy i fakturze/oświadczeniu Zleceniodawcy dla Importera, względnie numery wagonów zamieszczone są na załącznikach do tych dokumentów.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi spedycji międzynarodowej dotyczące towarów importowanych:

  • na odcinku pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a granicą Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej,
  • na odcinku od granicy Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej do pierwszego miejsca przeznaczenia importowanych towarów na terytorium Polski,

- nie wypełniają przesłanek z art. 83 ust. 3 pkt 1 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Wobec powyższego, w przypadku świadczenia przedmiotowych usług na odcinku pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a granicą Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej zastosowanie znajdzie art. 28b ust. 1 ustawy. Zatem miejscem świadczenia ww. usług będzie terytorium Polski. W konsekwencji przedmiotowe usługi na odcinku pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a granicą Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej, będą podlegały opodatkowaniu według stawki w wysokości 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Przy czym w tym miejscu należy zaznaczyć, że nie sposób uznać za zasadne twierdzenia Wnioskodawcy, iż usługa świadczona na tzw. odcinku zagranicznym dotyczy usługi pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a miejscem przeznaczenia na terytorium kraju, gdyż jak wynika z opisu sprawy jest to usługa pomiędzy miejscem nadania poza Unią Europejską a granicą Polski.

Stawka podatku w wysokości 23% będzie miała również zastosowanie do świadczonych usług spedycji międzynarodowej na odcinku od granicy Polski z państwem niebędącym członkiem Unii Europejskiej do pierwszego miejsca przeznaczenia importowanych towarów na terytorium Polski.

Należy zauważyć, iż w przypadku świadczenia przedmiotowych usług na ww. odcinku nie będzie miał zastosowania przepis § 9 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem – jakkolwiek Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy odcinek jest częścią transportu międzynarodowego – to przepis ten nie odnosi się do usług spedycji międzynarodowej, które świadczy Wnioskodawca.

Z kolei odnosząc się do świadczonych przez Wnioskodawcę usług spedycji międzynarodowej na odcinku od miejsca nadania poza terytorium Unii Europejskiej, aż do pierwszego miejsca przeznaczenia importowanego towaru na terytorium Polski należy stwierdzić, iż jakkolwiek usługi te wypełniają przesłanki wynikające z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b w związku z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, to Wnioskodawca jako podwykonawca świadczonych usług nie będzie uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla ww. usług, ponieważ Wnioskodawca nie będzie spełniać warunku z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy. Prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT ma wyłącznie podmiot, który to wartość usługi spedycyjnej wlicza do podstawy opodatkowania przy imporcie. Tym samym przedmiotowe usługi na ww. odcinku, będą podlegały opodatkowaniu według stawki w wysokości 23%.

Fakt, że Wnioskodawca świadczy usługi spedycyjne na rzecz podmiotu który ujmuje swoje koszty w podstawie opodatkowania, nie jest przesłanką do uznania, że wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług została wliczona do podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj