Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-373/14-2/MK1
z 24 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim świadczenie usług transportowych i spedycyjnych.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.), Wnioskodawca będący pracodawcą prowadzi działalność socjalną. Zgodnie z regulaminem gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, dofinansowuje wypoczynek dzieci i młodzieży w formie obozów, kolonii, zimowisk, „zielonych szkół”, wycieczek oraz wczasów.


Wnioskodawca nie jest organizatorem wypoczynku dla pracowników jak również dla dzieci i młodzieży. Ww. dopłata następuje na podstawie faktur, wystawionych na rzecz pracowników przez różne podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie organizowania wypoczynku zarówno krajowego, jak i zagranicznego.


W nazwie usługi na fakturach przedstawionych przez pracowników wpisywane są różne tytuły:


  • wczasy,
  • kolonie,
  • zimowisko,
  • obóz,
  • pobyt wczasowy,
  • usługa turystyczna,
  • impreza turystyczna,
  • wypoczynek zorganizowany w formie wczasów,
  • pobyt wypoczynkowy,
  • wynajem pokoi,
  • noclegi,
  • zakwaterowanie i wyżywienie,
  • pobyt w gospodarstwie agroturystycznym,
  • pobyt na kolonii,
  • pobyt na obozie,
  • pobyt na zimowisku.

Ponadto występują przypadki, w których zapis na fakturze określający formę wypoczynku jako: kolonia, obóz, zimowisko, wczasy wskazany jest wyłącznie w pozycji „uwagi”.


Ze względu na powyższe, Spółka powzięła wątpliwości dotyczące właściwego wyliczania wysokości zaliczki, którą tytułem wypłacanego wynagrodzenia ze stosunku pracy, jako płatnik jest zobligowana obliczyć i odprowadzić.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:


  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Do tej pory Spółka stosowała zwolnienie tylko w przypadku, gdy na podstawie przedstawionych przez pracowników dokumentów można było ustalić:


  • nazwę i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego została dokonana wpłata,
  • formę wypoczynku (wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko),
  • imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku,
  • imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty,
  • kwotę i datę dokonania zapłaty,
  • czy usługodawca świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy pracownikowi w związku z otrzymaną dopłatą do wypoczynku w stosunku do niepełnoletniego dziecka przysługuje zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof, w przypadku, gdy forma wypoczynku w nazwie usługi na fakturze została wskazana jako „pobyt wczasowy”, „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów”, „pobyt na kolonii”, „pobyt na obozie”, „pobyt na zimowisku”?
  2. Czy pracownikowi w związku z otrzymaną dopłatą do wypoczynku w stosunku do niepełnoletniego dziecka przysługuje zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof, w przypadku, gdy forma wypoczynku na fakturze została wskazana jako „pobyt wczasowy”, „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów”, „pobyt na kolonii”, „pobyt na obozie”, „pobyt na zimowisku” „usługa turystyczna”, „impreza turystyczna”, „wynajem pokoi”, „noclegi”, „zakwaterowanie i wyżywienie”, „pobyt wypoczynkowy”, „pobyt w gospodarstwie agroturystycznym”, a opis usługi „kolonia”, „obóz”, „zimowisko”, „wczasy” wymieniony jest jedynie w pozycji „uwagi” na fakturze?
  3. Czy pracownikowi w związku z otrzymaną dopłatą do wypoczynku w stosunku do niepełnoletniego dziecka przysługuje zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof, w przypadku, gdy forma wypoczynku na fakturze została wskazana jako „pobyt wczasowy”, „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów”, „pobyt na kolonii”, „pobyt na obozie”, „pobyt na zimowisku” „usługa turystyczna”, „impreza turystyczna”, „wynajem pokoi”, „noclegi”, „zakwaterowanie i wyżywienie”, „pobyt wypoczynkowy”, „pobyt w gospodarstwie agroturystycznym” (w pozostałych sytuacjach nieobjętych zapytaniem nr 2), a pracownik przedłożył Spółce zaświadczenie usługodawcy, z którego jednoznacznie wynikało, iż przedmiotowe usługi w rzeczywistości to: wczasy, obóz, kolonia lub zimowisko?

Zdaniem Wnioskodawcy


Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 1.


Zdaniem Spółki, pracownikowi w związku z otrzymaną dopłatą do wypoczynku w stosunku do niepełnoletniego dziecka przysługuje zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof, w przypadku, gdy forma wypoczynku na fakturze została wskazana jako „pobyt wczasowy”, „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów”, „pobyt na kolonii”, „pobyt na obozie”, „pobyt na zimowisku”.


Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 2.


Zdaniem Spółki, pracownikowi w związku z otrzymaną dopłatą do wypoczynku w stosunku do niepełnoletniego dziecka przysługuje zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof, w przypadku, gdy forma wypoczynku na fakturze została wskazana jako „pobyt wczasowy”, „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów”, „pobyt na kolonii”, „pobyt na obozie”, „pobyt na zimowisku” „usługa turystyczna” , „impreza turystyczna”, „wynajem pokoi”, „noclegi”, „zakwaterowanie i wyżywienie”, „pobyt wypoczynkowy”, „pobyt w gospodarstwie agroturystycznym”, w sytuacji, gdy opis usługi „kolonia”, „obóz”, „zimowisko”, „wczasy” wymieniony został jedynie w pozycji „uwagi”.


Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 3.


Zdaniem Spółki, pracownikowi w związku z otrzymaną dopłatą do wypoczynku w stosunku do niepełnoletniego dziecka przysługuje zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof, w przypadku, gdy forma wypoczynku na fakturze została wskazana jako „pobyt wczasowy”, „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów”, „pobyt na kolonii”, „pobyt na obozie”, „pobyt na zimowisku” „usługa turystyczna”, „impreza turystyczna”, „wynajem pokoi”, „noclegi”, „zakwaterowanie i wyżywienie”, „pobyt wypoczynkowy”, „pobyt w gospodarstwie agroturystycznym”, (w pozostałych sytuacjach nieobjętych zapytaniem nr 2), a pracownik przedłożył Spółce zaświadczenie usługodawcy, z którego jednoznacznie wynikało, iż przedmiotowe usługi w rzeczywistości to: wczasy, obóz, kolonia, zimowisko.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:


  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Wprowadzając obowiązek zorganizowania wypoczynku przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, ustawodawca nie sprecyzował bliżej tego pojęcia. Powołany przepis nie wskazuje czy ma być to podmiot, który świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy podmiot zajmujący się statutowo tego typu działalnością. Istotne jest to, czy tego typu wypoczynek organizowany jest zgodnie ze specjalnymi regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Tak więc, zasadnicze znaczenie ma formalno - prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę funkcjonowania danego podmiotu.

Stosownie do § 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r, w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.) organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.


Za definicję form wypoczynku zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. 2004 r. należy rozumieć:


  • wczasy, czyli wypoczynek poza miejscem zamieszkania, którego organizatorzy za opłatą zapewniają noclegi, całodzienne wyżywienie, a niekiedy także rozrywki sportowe i kulturalne,
  • kolonie, czyli zorganizowany pobyt dzieci i młodzieży poza miejscem stałego zamieszkania, dla wypoczynku w czasie wakacji,
  • obóz, czyli zorganizowany wypoczynek grupy ludzi, często połączonego z uprawianiem sportu, doskonaleniem zawodowym, nauką języków obcych,
  • zimowisko, czyli zorganizowany w celach wypoczynkowych pobyt młodzieży poza miastem w czasie ferii zimowych.

Do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zaliczyć można zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej np.: biura turystyczne, jak również i te, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością, m.in.:


  1. podmioty prowadzące działalność agroturystyczną - polegającą na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich,
  2. szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej wymienione w cyt. wyżej rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej,
  3. kościoły, stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego.

Zdaniem Spółki to na pracowniku składającym wniosek o dofinansowanie do wypoczynku ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów i udowodnienia prawa do zwolnienia.


Do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof niezbędne jest posiadanie dokumentów (faktury, rachunku, dowodu wpłaty KP, przelewu bankowego, przekazu pocztowego), które zawierają co najmniej:


  • nazwę i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego została dokonana wpłata (Spółka nakłada na pracownika regulaminowy obowiązek udokumentowania czy usługodawca świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się tego typu działalnością statutowo),
  • forma wypoczynku (wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko),
  • imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku,
  • imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty,
  • kwotę i datę dokonania zapłaty.

Zatem, aby dofinansowanie do wypoczynku dzieci mogło być zwolnione od podatku pracownik ubiegający się o dofinansowanie z funduszu socjalnego zobowiązany jest do dostarczenia odpowiedniego dokumentu, z którego powinno jednoznacznie wynikać: kto jest organizatorem wypoczynku, kto z niego korzystał, tj. imię i nazwisko, z jakiej formy wypoczynku korzystało dziecko i w jakim okresie, powinien zawierać kwotę poniesionego wydatku oraz podpis osoby która wystawiała ten dokument. Ponadto z dokumentu musi wynikać, że organizator wypoczynku prowadzi działalność w tym zakresie lub może to potwierdzić innym dokumentem. Spółka w postanowieniu regulaminowym obciąża pracownika koniecznością udokumentowania czy usługodawca świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się tego typu działalnością statutowo.


W przepisach ustawy o pdof nie ma regulacji określającej jaki dowód powinien przedstawić pracownik z tytułu wydatku, który poniósł na wypoczynek dziecka do lat 18. Zdaniem Spółki dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W takiej sytuacji, stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, jakimi są zarówno rachunki lub faktury wystawione przez organizatora wypoczynku, przelewy bankowe, przekazy pocztowe, czy też dokumenty wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie. Przy czym, jeżeli dany dowód zawiera jakiekolwiek braki, nie ma przeszkód, aby te braki w sposób wiarygodny uzupełnić.

Tym samym, zdaniem Spółki jeżeli w dokumencie będącym dowodem na poniesienie wydatku tytułem zorganizowanego wypoczynku brak jest ww. informacji to nie ma przeszkód, aby jako dowód dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy (potwierdzenia, że poniesienie wydatku zostało dokonane w warunkach uprawniających do skorzystania ze zwolnienia). Takim dodatkowym dowodem może być również zaświadczenie usługodawcy, z którego będzie wynikało, iż przedmiotowe usługi w rzeczywistości stanowiły: wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko i taka dokumentacja jest wystarczająca do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.


W związku z powyższym, zdaniem Spółki, faktury gdzie zastosowano takie nazwy usług jak: „pobyt wczasowy”, „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów”, „pobyt na kolonii”, „pobyt na obozie”, „pobyt na zimowisku” wskazują, iż odpowiednio były to wczasy, kolonie, obóz czy zimowisko i w wystarczający sposób dowodzą formy wypoczynku oraz stanowią one podstawę do zastosowania zwolnienia.


Usługodawca jedynie w niektórych przypadkach rozszerzył nazwę usługi dodając wyraz „pobyt” lub „wypoczynek zorganizowany” co zdaniem Spółki w rzeczywistości nie ma wpływu na charakter wykonywanej usługi.


Natomiast usługi wskazane jako: „usługa turystyczna” „impreza turystyczna”, „wynajem pokoi”, „noclegi”, „zakwaterowanie i wyżywienie”, „pobyt wypoczynkowy”, „pobyt w gospodarstwie agroturystycznym” należy traktować jako usługi w stosunku, do których nie przysługuje przedmiotowe zwolnienie, ponieważ nie kwalifikują się one do form wypoczynku wymienionych w art. 21 ust. l pkt 78 ustawy o pdof. Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, (sygn. IPPB2/415-84/07-2/AS) oraz w Interpretacji Indywidualnej z dnia 8 stycznia 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB1/415-356/07/IL).


Jednocześnie, w przypadku gdy pracownik wraz z fakturą zawierającą w swojej treści powyższe określenia formy wypoczynku (ale bez opisu o treści; „kolonia”, „obóz”, „zimowisko”, „wczasy”) równocześnie przedkłada Spółce zaświadczenie pochodzące od usługodawcy danej usługi, z którego jednoznacznie wynika, iż przedmiotowe usługi w rzeczywistości stanowią: wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko, to zdaniem Spółki należy uznać, iż taka dokumentacja jest wystarczająca do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.


Natomiast zdaniem Spółki, pracownikowi w związku z otrzymaną dopłatą do wypoczynku w stosunku do niepełnoletniego dziecka przysługuje zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof, w przypadku, gdy forma wypoczynku na fakturze została wskazana jako „pobyt wczasowy”, „wypoczynek zorganizowany w formie wczasów”, „pobyt na kolonii”, „pobyt na obozie”, „pobyt na zimowisku” „usługa turystyczna”, „impreza turystyczna”, „wynajem pokoi”, „noclegi”, „zakwaterowanie i wyżywienie”, „pobyt wypoczynkowy”, „pobyt w gospodarstwie agroturystycznym”, w sytuacji, gdy opis usługi „kolonia”, „obóz”, „zimowisko”, „wczasy” wymieniony został jedynie w pozycji „uwagi”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj