Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-131/14-7/PR
z 13 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) oraz z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu kolektorów słonecznych w związku z realizacją projektu na budynkach mieszkalnych mieszkańców – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych dokonanych przez mieszkańców w związku z montażem instalacji solarnych,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu kolektorów słonecznych w związku z realizacją projektu na budynkach mieszkalnych mieszkańców.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 31 marca 2014 r. oraz z dnia 18 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania nr 1, doprecyzowanie własnego stanowiska oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 marca 2014 r.).

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i będzie realizowała projekt ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI - Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2. Energia przyjazna środowisku.

Celem projektu jest ochrona i poprawa stanu środowiska naturalnego, poprawa jakości i warunków życia mieszkańców oraz zwiększenie atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej Gminy, poprzez zastosowanie nowoczesnej infrastruktury i technologii wykorzystujących odnawialne źródła energii. W wyniku realizacji inwestycji nastąpi zredukowanie emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego, gdyż zwiększy się wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, przy wytwarzaniu energii cieplnej.

Cele projektu będą osiągnięte poprzez wykonanie oraz wykorzystanie zestawów kolektorów słonecznych montowanych na budynkach mieszkalnych osób prywatnych na terenie Gminy. Gmina w ramach realizacji projektu zamierza zainstalować 500 zestawów kolektorów słonecznych na budynkach prywatnych położonych na terenie Gminy. Kolektory te, zgodnie z Regulaminem realizacji projektu, będą wykorzystywane wyłącznie na cele związane z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych tych budynków.

W ramach projektu będą wykonane następujące działania:

  1. Dokumentacja techniczna projektu;
  2. Nadzór inwestorski;
  3. Zarządzanie projektem;
  4. Instalacje solarne 500 szt.;
  5. Promocja projektu;
  6. Strona internetowa.

Gmina realizując ww. projekt będzie wypełniała swoje ustawowe zadania, zgodnie z art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. l pkt 1 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.), art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.).

Gmina w celu realizacji ww. projektu, będzie współdziałała z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, właścicielami nieruchomości „Uczestnikami Projektu”, na których to będą montowane zestawy kolektorów słonecznych.

W celu realizacji tej współpracy zostaną zawarte w formie pisemnej umowy pomiędzy Gminą a Uczestnikami Projektu, które to będą określać wzajemne prawa i obowiązki stron w przedmiotowym zakresie realizacji projektu.

Jak wynika z ich postanowień, Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. wyłoni dostawcę i wykonawcę montażu zestawów kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych oraz montażowych, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe.

Zakres prac zleconych przez Gminę Wykonawcy będzie obejmował: prace przygotowawcze (ustawienie oznakowania informacyjnego i ostrzegawczego), roboty budowlano-montażowe (montaż kolektorów, montaż zasobnika „cwu”, montaż rurociągów, montaż czujników temperatury w kolektorach i zbiorniku, montaż grupy pompowej, płukanie i przeprowadzenie prób szczelności instalacji solarnej, napełnienie instalacji czynnikiem solarnym, odpowietrzenie instalacji, zaprogramowanie i uruchomienie automatyki, przeszkolenie.

Na instalację solarną będą składać się: kolektor słoneczny, zasobnik, układ pompowy, układ bezpieczeństwa, układ hydrauliczny i układ sterowania. Zestaw kolektorów słonecznych będzie instalowany na dachu, ścianie lub gruncie nieruchomości.

Ani kolektory, ani energia generowana za ich pomocą nie będą mogły być wykorzystane do celów działalności gospodarczej. Zestawy kolektorów słonecznych wraz z całą instalacją będą własnością Gminy i pozostaną jej własnością również po montażu na nieruchomości Uczestnika Projektu.

Uczestnik Projektu w umowie wyrazi zgodę na umiejscowienie urządzeń na nieruchomości, przeprowadzeniu wszelkich prac adaptacyjnych, umieszczeniu tabliczki informacyjnej i promującej projekt.

Po zakończeniu prac instalacyjnych, zestaw kolektora słonecznego pozostanie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu. Po upływie tego okresu całość zestawu zostanie przekazana Uczestnikowi Projektu w zamian za wpłacony „wkład własny”, który zostanie zaliczony na poczet ceny wkupu instalacji solarnej. Zasady wkupu ustalone zostaną w odrębnej umowie. Uczestnik Projektu jest zobowiązany do właściwej eksploatacji zainstalowanych urządzeń. Za wszelkie uszkodzenia finansową odpowiedzialność ponosi Uczestnik Projektu.

Projekt będzie finansowany przez Gminę w dużej części (85% kosztów kwalifikowalnych) ze środków RPO W na lata 2007-2013, jaki również przez mieszkańców Gminy, jako dobrowolnych Uczestników Projektu. Uczestnik projektu zobowiązany będzie do poniesienia części kosztów realizacji projektu, tj. 14% kosztów kwalifikowalnych.

Uczestnik Projektu zobowiązany będzie do wpłaty kwoty na rachunek bankowy Gminy, wskazany w wezwaniu do uiszczenia wpłaty kwoty, w ciągu 14 dni od powiadomienia. Wpłaty mieszkańców/Uczestników Projektu będą dokonywane za pośrednictwem banku. Mieszkańcy zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. Każda wpłata Właściciela będzie dokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT. Do chwili obecnej mieszkańcy Gminy nie dokonywali żadnych wpłat. Czas dokonywania koniecznych wpłat to początek okresu wdrażania projektu, przed rozpoczęciem robót montażowych. Planowany termin - do końca III kwartału 2015 r. - może ulec zmianie w zależności od stopnia zaawansowania realizacji prac. Kwota wymaganej wpłaty będzie podana do wiadomości mieszkańców, jako jedna wartość w stosunku do każdego z trzech rodzajów zestawów kolektorów słonecznych. Dokładne kwoty kosztów będą znane Uczestnikom Projektu po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego oraz wyłonieniu Wykonawcy.

Niedokonanie wpłaty w wyznaczonym w umowie terminie, będzie jednoznaczne z rezygnacją udziału w projekcie. Umowa ulega rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, niedokonania wpłaty przez Uczestnika Projektu, utraty tytułu prawnego do nieruchomości przez Uczestnika Projektu. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez Uczestnika Projektu, będzie on zobowiązany do zwrotu wraz z odsetkami nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż zestawu kolektora słonecznego.

Uczestnik Projektu jest również zobowiązany do zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami, jeżeli zostanie stwierdzone, że wykorzystuje instalację niezgodnie z przeznaczeniem lub nie wykorzystuje jej w sposób gwarantujący realizację projektu lub w inny sposób wskazany w umowie narusza warunki realizacji projektu. Innego rodzaju opłaty od Uczestników nie będą występować w trakcie realizacji projektu.

Gmina będzie miała prawo dokonać kontroli przestrzegania zasad wynikających z projektu, a Uczestnik Projektu będzie miał obowiązek się jej poddać.

Gmina po podpisaniu umowy o dofinansowanie z Urzędem Marszałkowskim na realizację przedmiotowej inwestycji, będzie wdrażała ten projekt przy częściowym użyciu środków z otrzymanej dotacji (będzie sporządzony harmonogram płatności zaliczkowych między Gminą a UM), środków własnych Gminy oraz środków wpłaconych przez Uczestników Projektu na rachunek bankowy Gminy. Gmina będzie odpowiedzialna za wdrożenie projektu i będzie stroną umowy podpisywanej z Wykonawcą. Dla Gminy głównym motywem realizacji inwestycji jest zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza (poprawa stanu powietrza) powstającego wskutek podgrzewania wody przez mieszkańców za pomocą metod konwencjonalnych. Dla samych mieszkańców korzyścią wynikającą z montażu instalacji solarnej będzie możliwość uzyskania źródła energii służącego ogrzaniu wody bez ponoszenia kosztów takiego ogrzewania.

Warunki umowy na wykonanie instalacji solarnych będą jednakowe dla wszystkich Uczestników Projektu, o których mowa we wniosku. Kwota wpłaty udziału własnego dla wszystkich Uczestników Projektu, będzie kwotą różnej wysokości, jej wysokość będzie uzależniona od przeprowadzonego postępowania przetargowego ogłoszonego na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, w systemie. Wartość zestawu solarnego na poszczególnych posesjach, będzie uzależniona m.in. od ilości zamontowanych płyt kolektorów słonecznych. Środki pochodzące z wpłat mieszkańców zostaną przeznaczone na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie, w części dotyczącej instalacji zestawów kolektorów słonecznych na budynkach prywatnych. Wpłaty dokonane przez mieszkańców stanowią konieczny i niezbędny warunek uczestnictwa w projekcie, co tym samym stanowi o współfinansowaniu powyższej inwestycji przez mieszkańców. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na zakup i montaż zestawów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, stanowiących wartość prywatną, będą wystawiane na Gminę. Od chwili zamontowania układu solarnego do dnia, w którym upłynie 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu, tj. w okresie, w którym Gmina pozostaje właścicielem układu solarnego, część nieruchomości, na której układ solarny został zamontowany, mieszkaniec (Uczestnik Projektu), udostępnia Gminie nieodpłatnie. Po upływie tego okresu, Gmina przekazuje mieszkańcowi układ solarny również bez pobierania żadnych opłat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów kolektorów słonecznych montowanych w ramach projektu na budynkach mieszkalnych Uczestników Projektu? (pytanie nr 2 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zaprojektowanie, zakup i montaż zestawów kolektorów słonecznych na potrzeby realizacji projektu na budynkach prywatnych.

Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. określony zakup musi być wykorzystany, musi służyć dokonaniu czynności opodatkowanych.

Wskazana norma prawna realizuje zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnieni są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa zatem wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kwotę podatku naliczonego, stanowi suma kwot podatku określona w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT, które uzupełniają zasadę wyrażoną w art. 86 stawy.

Zgodnie z art. 90 ust. l ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Czynności dokonywane przez Gminę na rzecz Uczestników, tj. udostępnienie im do użytkowania zestawów kolektorów słonecznych, stanowią w opinii Gminy czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji uznać należy, iż nabyte przez Gminę towary, czyli zestawy kolektorów słonecznych wraz z usługami, są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych w części dotyczącej Uczestnika Projektu, a zatem została spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. l ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i będzie realizowała projekt ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI - Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2. Energia przyjazna środowisku.

Cele projektu będą osiągnięte poprzez wykonanie oraz wykorzystanie zestawów kolektorów słonecznych montowanych na budynkach mieszkalnych osób prywatnych na terenie Gminy, która w ramach realizacji projektu zamierza zainstalować 500 zestawów kolektorów słonecznych. Zestaw kolektorów słonecznych będzie instalowany na dachu, ścianie lub gruncie nieruchomości. Kolektory te, zgodnie z Regulaminem realizacji projektu, będą wykorzystywane wyłącznie na cele związane z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych tych budynków. Gmina realizując ww. projekt będzie wypełniała swoje ustawowe zadania, zgodnie z art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. l pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Gmina w celu realizacji ww. projektu, będzie współdziałała z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, właścicielami nieruchomości „Uczestnikami Projektu”, na których to będą montowane zestawy kolektorów słonecznych. W celu realizacji tej współpracy zostaną zawarte w formie pisemnej umowy pomiędzy Gminą a Uczestnikami Projektu, które to będą określać wzajemne prawa i obowiązki stron w przedmiotowym zakresie realizacji projektu. Jak wynika z ich postanowień, Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. wyłoni dostawcę i wykonawcę montażu zestawów kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych oraz montażowych, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe.

Uczestnik Projektu w umowie wyrazi zgodę na umiejscowienie urządzeń na nieruchomości, przeprowadzeniu wszelkich prac adaptacyjnych, umieszczeniu tabliczki informacyjnej i promującej projekt.

Po zakończeniu prac instalacyjnych, zestaw kolektora słonecznego pozostanie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu. Po upływie tego okresu całość zestawu zostanie przekazana Uczestnikowi Projektu w zamian za wpłacony „wkład własny”, który zostanie zaliczony na poczet ceny wkupu instalacji solarnej. Uczestnik Projektu jest zobowiązany do właściwej eksploatacji zainstalowanych urządzeń. Za wszelkie uszkodzenia finansową odpowiedzialność ponosi Uczestnik Projektu.

Projekt będzie finansowany przez Gminę w dużej części (85% kosztów kwalifikowalnych) ze środków RPO na lata 2007-2013, jaki również przez mieszkańców Gminy, jako dobrowolnych Uczestników Projektu. Uczestnik projektu zobowiązany będzie do poniesienia części kosztów realizacji projektu, tj. 14% kosztów kwalifikowalnych. Uczestnik Projektu zobowiązany będzie do wpłaty kwoty na rachunek bankowy Gminy, wskazany w wezwaniu do uiszczenia wpłaty kwoty, w ciągu 14 dni od powiadomienia. Wpłaty mieszkańców/Uczestników Projektu będą dokonywane za pośrednictwem banku. Mieszkańcy zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. Każda wpłata Właściciela będzie dokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT. Do chwili obecnej mieszkańcy Gminy nie dokonywali żadnych wpłat.

Niedokonanie wpłaty w wyznaczonym w umowie terminie, będzie jednoznaczne z rezygnacją udziału w projekcie. Umowa ulega rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, niedokonania wpłaty przez Uczestnika Projektu, utraty tytułu prawnego do nieruchomości przez Uczestnika Projektu. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez Uczestnika Projektu, będzie on zobowiązany do zwrotu wraz z odsetkami nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż zestawu kolektora słonecznego.

Uczestnik Projektu jest również zobowiązany do zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami, jeżeli zostanie stwierdzone, że wykorzystuje instalację niezgodnie z przeznaczeniem lub nie wykorzystuje jej w sposób gwarantujący realizację projektu lub w inny sposób wskazany w umowie narusza warunki realizacji projektu. Innego rodzaju opłaty od Uczestników nie będą występować w trakcie realizacji projektu.

Gmina będzie miała prawo dokonać kontroli przestrzegania zasad wynikających z projektu, a Uczestnik Projektu będzie miał obowiązek się jej poddać.

Warunki umowy na wykonanie instalacji solarnych będą jednakowe dla wszystkich Uczestników Projektu, o których mowa we wniosku. Kwota wpłaty udziału własnego dla wszystkich Uczestników Projektu, będzie kwotą różnej wysokości, jej wysokość będzie uzależniona od przeprowadzonego postępowania przetargowego ogłoszonego na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Wartość zestawu solarnego na poszczególnych posesjach, będzie uzależniona m.in. od ilości zamontowanych płyt kolektorów słonecznych. Środki pochodzące z wpłat mieszkańców zostaną przeznaczone na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie, w części dotyczącej instalacji zestawów kolektorów słonecznych na budynkach prywatnych. Wpłaty dokonane przez mieszkańców stanowią konieczny i niezbędny warunek uczestnictwa w projekcie, co tym samym stanowi o współfinansowaniu powyższej inwestycji przez mieszkańców. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na zakup i montaż zestawów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, stanowiących wartość prywatną, będą wystawiane na Gminę. Od chwili zamontowania układu solarnego do dnia, w którym upłynie 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu, tj. w okresie, w którym Gmina pozostaje właścicielem układu solarnego, część nieruchomości, na której układ solarny został zamontowany, mieszkaniec (Uczestnik Projektu), udostępnia Gminie nieodpłatnie. Po upływie tego okresu, Gmina przekazuje mieszkańcowi układ solarny również bez pobierania żadnych opłat.

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów kolektorów słonecznych montowanych w ramach projektu na budynkach mieszkalnych stanowiących własność prywatną należy zauważyć, iż - jak zostało rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej Nr IPTPP2/443-131/14-6/PR - dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi montażu zestawów solarnych na budynkach osób fizycznych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przypomnieć należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego, żeby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, niezbędne jest wykazanie przez niego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, iż w ww. przypadku zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki poniesione z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów kolektorów słonecznych na budynkach prywatnych związane będą z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów kolektorów słonecznych montowanych w ramach projektu na budynkach mieszkalnych stanowiących własność prywatną, ponieważ będą one miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Powyższe prawo będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu kolektorów słonecznych w związku z realizacją projektu na budynkach mieszkalnych mieszkańców. Natomiast wniosek w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych dokonanych przez mieszkańców w związku z montażem instalacji solarnych został rozstrzygnięty w interpretacji Nr IPTPP2/443-131/14-6/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj