Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-131/14-6/PR
z 13 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) oraz z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych dokonanych przez mieszkańców w związku z montażem instalacji solarnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych dokonanych przez mieszkańców w związku z montażem instalacji solarnych,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu kolektorów słonecznych w związku z realizacją projektu na budynkach mieszkalnych mieszkańców.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 31 marca 2014 r. oraz z dnia 18 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania nr 1, doprecyzowanie własnego stanowiska oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 marca 2014 r.).

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i będzie realizowała projekt ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI - Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2. Energia przyjazna środowisku.

Celem projektu jest ochrona i poprawa stanu środowiska naturalnego, poprawa jakości i warunków życia mieszkańców oraz zwiększenie atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej Gminy, poprzez zastosowanie nowoczesnej infrastruktury i technologii wykorzystujących odnawialne źródła energii. W wyniku realizacji inwestycji nastąpi zredukowanie emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego, gdyż zwiększy się wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, przy wytwarzaniu energii cieplnej.

Cele projektu będą osiągnięte poprzez wykonanie oraz wykorzystanie zestawów kolektorów słonecznych montowanych na budynkach mieszkalnych osób prywatnych na terenie Gminy. Gmina w ramach realizacji projektu zamierza zainstalować 500 zestawów kolektorów słonecznych na budynkach prywatnych położonych na terenie Gminy. Kolektory te, zgodnie z Regulaminem realizacji projektu, będą wykorzystywane wyłącznie na cele związane z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych tych budynków.

W ramach projektu będą wykonane następujące działania:

  1. Dokumentacja techniczna projektu;
  2. Nadzór inwestorski;
  3. Zarządzanie projektem;
  4. Instalacje solarne 500 szt.;
  5. Promocja projektu;
  6. Strona internetowa.

Gmina realizując ww. projekt będzie wypełniała swoje ustawowe zadania, zgodnie z art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. l pkt 1 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.), art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.).

Gmina w celu realizacji ww. projektu, będzie współdziałała z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, właścicielami nieruchomości „Uczestnikami Projektu”, na których to będą montowane zestawy kolektorów słonecznych.

W celu realizacji tej współpracy zostaną zawarte w formie pisemnej umowy pomiędzy Gminą a Uczestnikami Projektu, które to będą określać wzajemne prawa i obowiązki stron w przedmiotowym zakresie realizacji projektu.

Jak wynika z ich postanowień, Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. wyłoni dostawcę i wykonawcę montażu zestawów kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych oraz montażowych, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe.

Zakres prac zleconych przez Gminę Wykonawcy będzie obejmował: prace przygotowawcze (ustawienie oznakowania informacyjnego i ostrzegawczego), roboty budowlano-montażowe (montaż kolektorów, montaż zasobnika „cwu”, montaż rurociągów, montaż czujników temperatury w kolektorach i zbiorniku, montaż grupy pompowej, płukanie i przeprowadzenie prób szczelności instalacji solarnej, napełnienie instalacji czynnikiem solarnym, odpowietrzenie instalacji, zaprogramowanie i uruchomienie automatyki, przeszkolenie.

Na instalację solarną będą składać się: kolektor słoneczny, zasobnik, układ pompowy, układ bezpieczeństwa, układ hydrauliczny i układ sterowania. Zestaw kolektorów słonecznych będzie instalowany na dachu, ścianie lub gruncie nieruchomości.

Ani kolektory, ani energia generowana za ich pomocą nie będą mogły być wykorzystane do celów działalności gospodarczej. Zestawy kolektorów słonecznych wraz z całą instalacją będą własnością Gminy i pozostaną jej własnością również po montażu na nieruchomości Uczestnika Projektu.

Uczestnik Projektu w umowie wyrazi zgodę na umiejscowienie urządzeń na nieruchomości, przeprowadzeniu wszelkich prac adaptacyjnych, umieszczeniu tabliczki informacyjnej i promującej projekt.

Po zakończeniu prac instalacyjnych, zestaw kolektora słonecznego pozostanie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu. Po upływie tego okresu całość zestawu zostanie przekazana Uczestnikowi Projektu w zamian za wpłacony „wkład własny”, który zostanie zaliczony na poczet ceny wkupu instalacji solarnej. Zasady wkupu ustalone zostaną w odrębnej umowie. Uczestnik Projektu jest zobowiązany do właściwej eksploatacji zainstalowanych urządzeń. Za wszelkie uszkodzenia finansową odpowiedzialność ponosi Uczestnik Projektu.

Projekt będzie finansowany przez Gminę w dużej części (85% kosztów kwalifikowalnych) ze środków RPO na lata 2007-2013, jaki również przez mieszkańców Gminy, jako dobrowolnych Uczestników Projektu. Uczestnik projektu zobowiązany będzie do poniesienia części kosztów realizacji projektu, tj. 14% kosztów kwalifikowalnych.

Uczestnik Projektu zobowiązany będzie do wpłaty kwoty na rachunek bankowy Gminy, wskazany w wezwaniu do uiszczenia wpłaty kwoty, w ciągu 14 dni od powiadomienia. Wpłaty mieszkańców/Uczestników Projektu będą dokonywane za pośrednictwem banku. Mieszkańcy zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. Każda wpłata Właściciela będzie dokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT. Do chwili obecnej mieszkańcy Gminy nie dokonywali żadnych wpłat. Czas dokonywania koniecznych wpłat to początek okresu wdrażania projektu, przed rozpoczęciem robót montażowych. Planowany termin - do końca III kwartału 2015 r. - może ulec zmianie w zależności od stopnia zaawansowania realizacji prac. Kwota wymaganej wpłaty będzie podana do wiadomości mieszkańców, jako jedna wartość w stosunku do każdego z trzech rodzajów zestawów kolektorów słonecznych. Dokładne kwoty kosztów będą znane Uczestnikom Projektu po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego oraz wyłonieniu Wykonawcy.

Niedokonanie wpłaty w wyznaczonym w umowie terminie, będzie jednoznaczne z rezygnacją udziału w projekcie. Umowa ulega rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, niedokonania wpłaty przez Uczestnika Projektu, utraty tytułu prawnego do nieruchomości przez Uczestnika Projektu. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez Uczestnika Projektu, będzie on zobowiązany do zwrotu wraz z odsetkami nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż zestawu kolektora słonecznego.

Uczestnik Projektu jest również zobowiązany do zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami, jeżeli zostanie stwierdzone, że wykorzystuje instalację niezgodnie z przeznaczeniem lub nie wykorzystuje jej w sposób gwarantujący realizację projektu lub w inny sposób wskazany w umowie narusza warunki realizacji projektu. Innego rodzaju opłaty od Uczestników nie będą występować w trakcie realizacji projektu.

Gmina będzie miała prawo dokonać kontroli przestrzegania zasad wynikających z projektu, a Uczestnik Projektu będzie miał obowiązek się jej poddać.

Gmina po podpisaniu umowy o dofinansowanie z Urzędem Marszałkowskim na realizację przedmiotowej inwestycji, będzie wdrażała ten projekt przy częściowym użyciu środków z otrzymanej dotacji (będzie sporządzony harmonogram płatności zaliczkowych między Gminą a UM), środków własnych Gminy oraz środków wpłaconych przez Uczestników Projektu na rachunek bankowy Gminy. Gmina będzie odpowiedzialna za wdrożenie projektu i będzie stroną umowy podpisywanej z Wykonawcą. Dla Gminy głównym motywem realizacji inwestycji jest zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza (poprawa stanu powietrza) powstającego wskutek podgrzewania wody przez mieszkańców za pomocą metod konwencjonalnych. Dla samych mieszkańców korzyścią wynikającą z montażu instalacji solarnej będzie możliwość uzyskania źródła energii służącego ogrzaniu wody bez ponoszenia kosztów takiego ogrzewania.

Warunki umowy na wykonanie instalacji solarnych będą jednakowe dla wszystkich Uczestników Projektu, o których mowa we wniosku. Kwota wpłaty udziału własnego dla wszystkich Uczestników Projektu, będzie kwotą różnej wysokości, jej wysokość będzie uzależniona od przeprowadzonego postępowania przetargowego ogłoszonego na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, w systemie. Wartość zestawu solarnego na poszczególnych posesjach, będzie uzależniona m.in. od ilości zamontowanych płyt kolektorów słonecznych. Środki pochodzące z wpłat mieszkańców zostaną przeznaczone na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie, w części dotyczącej instalacji zestawów kolektorów słonecznych na budynkach prywatnych. Wpłaty dokonane przez mieszkańców stanowią konieczny i niezbędny warunek uczestnictwa w projekcie, co tym samym stanowi o współfinansowaniu powyższej inwestycji przez mieszkańców. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na zakup i montaż zestawów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, stanowiących wartość prywatną, będą wystawiane na Gminę. Od chwili zamontowania układu solarnego do dnia, w którym upłynie 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu, tj. w okresie, w którym Gmina pozostaje właścicielem układu solarnego, część nieruchomości, na której układ solarny został zamontowany, mieszkaniec (Uczestnik Projektu), udostępnia Gminie nieodpłatnie. Po upływie tego okresu, Gmina przekazuje mieszkańcowi układ solarny również bez pobierania żadnych opłat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 kwietnia 2014 r.).

Czy kwota, którą otrzyma Gmina, będąca partycypacją Uczestnika Projektu podlega opodatkowaniu VAT, tj. czy kwota ta stanowi dla Gminy zapłatę wraz z kwotą podatku w rozumieniu art. 29a ust. l ustawy o VAT? (pytanie nr 1 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 18 kwietnia 2014 r.), otrzymana na rachunek Gminy partycypacja Uczestnika podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), tj. kwota ta stanowi dla Gminy zapłatę wraz z kwotą podatku w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Art. 29a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) definiuje podstawę opodatkowania tym podatkiem. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającym bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Aby wystąpiła podstawa opodatkowania, konieczne jest ustalenie, czy dochodzi do dokonania czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wynika to również z zacytowanego art. 29a ust. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. l pkt l ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. l ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ww. ustawy. Usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, czyli odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Aby zatem mówić o czynności opodatkowanej, konieczne jest zaistnienie świadczenia (usługi) podatnika na rzecz innej osoby. W związku z tym, dana czynność podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego odbiorcę tej czynności.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT świadczenie usług polega na opodatkowaniu, jeżeli jest odpłatne. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z konkretnym świadczeniem, które zostanie wykonane w ramach umowy zobowiązaniowej między dwoma stronami transakcji, dla którego istnieć będzie bezpośredni konsument odnoszący korzyści o charakterze majątkowym, tj. Uczestnik Projektu.

Należy zauważyć, iż dobrowolne deklaracje właścicieli budynków prywatnych, o chęci uczestnictwa w Projekcie nie są wystarczające, aby nastąpił montaż zestawów kolektorów słonecznych, gdyż będzie on miał miejsce tylko na tych budynkach, których właściciele dokonają wymaganej wpłaty. W związku z tym wystąpi bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem Gminy, a płatnościami wnoszonymi przez Uczestników Projektu.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie zaistnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną wpłatą, a indywidualnym świadczeniem na rzecz Uczestnika Projektu, należy stwierdzić, że czynności do wykonania których zobowiązała się Gmina w ramach Projektu, stanowić będą odpłatne czynności, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności te polegające na udostępnieniu zestawów kolektorów słonecznych Uczestnikom, którzy odniosą korzyść z tytułu pozyskania energii w celu ogrzewania wody bez ponoszenia bieżących opłat za to ogrzewanie stanowić będą zatem odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, tj. czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli organ władzy publicznej wykonuje czynności w postaci dostawy towarów i usług lub świadczenia usług za wynagrodzeniem oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej, to jest on podatnikiem VAT z tego tytułu. Tak jest w przypadku świadczenia usług polegających na udostępnieniu zestawów kolektorów słonecznych na rzecz uczestników.

W konsekwencji powyższego, Gmina wystąpi w zakresie udostępnienia Uczestnikom Projektu zestawów kolektorów słonecznych stanowiących jej własność jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 w związku z art. 15 ust. 1.

Udostępnienie to będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania z tytułu wykonywania tej czynności będzie kwota partycypacji pomniejszona o kwotę podatku należnego.

Otrzymana na rachunek Gminy partycypacja Uczestnika Projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, kwota ta stanowi dla Gminy zapłatę wraz z kwotą podatku w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i będzie realizowała projekt ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI - Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2. Energia przyjazna środowisku.

Cele projektu będą osiągnięte poprzez wykonanie oraz wykorzystanie zestawów kolektorów słonecznych montowanych na budynkach mieszkalnych osób prywatnych na terenie Gminy, która w ramach realizacji projektu zamierza zainstalować 500 zestawów kolektorów słonecznych. Zestaw kolektorów słonecznych będzie instalowany na dachu, ścianie lub gruncie nieruchomości. Kolektory te, zgodnie z Regulaminem realizacji projektu, będą wykorzystywane wyłącznie na cele związane z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych tych budynków. Gmina realizując ww. projekt będzie wypełniała swoje ustawowe zadania, zgodnie z art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. l pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Gmina w celu realizacji ww. projektu, będzie współdziałała z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, właścicielami nieruchomości „Uczestnikami Projektu”, na których to będą montowane zestawy kolektorów słonecznych. W celu realizacji tej współpracy zostaną zawarte w formie pisemnej umowy pomiędzy Gminą a Uczestnikami Projektu, które to będą określać wzajemne prawa i obowiązki stron w przedmiotowym zakresie realizacji projektu. Jak wynika z ich postanowień, Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. wyłoni dostawcę i wykonawcę montażu zestawów kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych oraz montażowych, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe.

Uczestnik Projektu w umowie wyrazi zgodę na umiejscowienie urządzeń na nieruchomości, przeprowadzeniu wszelkich prac adaptacyjnych, umieszczeniu tabliczki informacyjnej i promującej projekt.

Po zakończeniu prac instalacyjnych, zestaw kolektora słonecznego pozostanie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu. Po upływie tego okresu całość zestawu zostanie przekazana Uczestnikowi Projektu w zamian za wpłacony „wkład własny”, który zostanie zaliczony na poczet ceny wkupu instalacji solarnej. Uczestnik Projektu jest zobowiązany do właściwej eksploatacji zainstalowanych urządzeń. Za wszelkie uszkodzenia finansową odpowiedzialność ponosi Uczestnik Projektu.

Projekt będzie finansowany przez Gminę w dużej części (85% kosztów kwalifikowalnych) ze środków RPO na lata 2007-2013, jaki również przez mieszkańców Gminy, jako dobrowolnych Uczestników Projektu. Uczestnik projektu zobowiązany będzie do poniesienia części kosztów realizacji projektu, tj. 14% kosztów kwalifikowalnych. Uczestnik Projektu zobowiązany będzie do wpłaty kwoty na rachunek bankowy Gminy, wskazany w wezwaniu do uiszczenia wpłaty kwoty, w ciągu 14 dni od powiadomienia. Wpłaty mieszkańców/Uczestników Projektu będą dokonywane za pośrednictwem banku. Mieszkańcy zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. Każda wpłata Właściciela będzie dokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT. Do chwili obecnej mieszkańcy Gminy nie dokonywali żadnych wpłat.

Niedokonanie wpłaty w wyznaczonym w umowie terminie, będzie jednoznaczne z rezygnacją udziału w projekcie. Umowa ulega rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, niedokonania wpłaty przez Uczestnika Projektu, utraty tytułu prawnego do nieruchomości przez Uczestnika Projektu. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez Uczestnika Projektu, będzie on zobowiązany do zwrotu wraz z odsetkami nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż zestawu kolektora słonecznego.

Uczestnik Projektu jest również zobowiązany do zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami, jeżeli zostanie stwierdzone, że wykorzystuje instalację niezgodnie z przeznaczeniem lub nie wykorzystuje jej w sposób gwarantujący realizację projektu lub w inny sposób wskazany w umowie narusza warunki realizacji projektu. Innego rodzaju opłaty od Uczestników nie będą występować w trakcie realizacji projektu.

Gmina będzie miała prawo dokonać kontroli przestrzegania zasad wynikających z projektu, a Uczestnik Projektu będzie miał obowiązek się jej poddać.

Warunki umowy na wykonanie instalacji solarnych będą jednakowe dla wszystkich Uczestników Projektu, o których mowa we wniosku. Kwota wpłaty udziału własnego dla wszystkich Uczestników Projektu, będzie kwotą różnej wysokości, jej wysokość będzie uzależniona od przeprowadzonego postępowania przetargowego ogłoszonego na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, w systemie. Wartość zestawu solarnego na poszczególnych posesjach, będzie uzależniona m.in. od ilości zamontowanych płyt kolektorów słonecznych. Środki pochodzące z wpłat mieszkańców zostaną przeznaczone na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie, w części dotyczącej instalacji zestawów kolektorów słonecznych na budynkach prywatnych. Wpłaty dokonane przez mieszkańców stanowią konieczny i niezbędny warunek uczestnictwa w projekcie, co tym samym stanowi o współfinansowaniu powyższej inwestycji przez mieszkańców. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na zakup i montaż zestawów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, stanowiących wartość prywatną, będą wystawiane na Gminę. Od chwili zamontowania układu solarnego do dnia, w którym upłynie 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu, tj. w okresie, w którym Gmina pozostaje właścicielem układu solarnego, część nieruchomości, na której układ solarny został zamontowany, mieszkaniec (Uczestnik Projektu), udostępnia Gminie nieodpłatnie. Po upływie tego okresu, Gmina przekazuje mieszkańcowi układ solarny również bez pobierania żadnych opłat.

Odnosząc się do powyższego, w pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów, czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

W przedmiotowej sprawie czynnością jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańców, biorących udział w projekcie, będzie wykonanie usługi polegającej na montażu kolektorów słonecznych dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej w budynkach mieszkalnych stanowiących ich własność prywatną, na poczet wykonania której Gmina pobiera określoną w umowie wpłatę, zgodnie z zawartymi z mieszkańcami umowami.

Nie można zatem uznać, że wpłaty wnoszone przez osoby fizyczne (mieszkańców) deklarujące uczestnictwo w projekcie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika programu, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z wykonawcą na montaż zestawów solarnych oraz umowy z mieszkańcami, wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty otrzymywane przez Gminę od mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, stanowią zaliczki na poczet przyszłej usługi, której zakończenie nastąpi po upływie 5-ciu lat od zamontowania zestawów solarnych.

W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi montażu zestawów solarnych na budynkach osób fizycznych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy nadmienić, iż zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku,
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

A zatem podstawą opodatkowania w niniejszej sprawie będzie wszystko, co Zainteresowany ma otrzymać z tytułu świadczenia usługi montażu zestawów solarnych na rzecz poszczególnych mieszkańców, pomniejszone o kwotę podatku należnego. Należy przy tym wskazać, iż tut. Organ nie jest uprawniony do oceny, co stanowi zapłatę.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych dokonanych przez mieszkańców w związku z montażem instalacji solarnych. Natomiast wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu kolektorów słonecznych w związku z realizacją projektu na budynkach mieszkalnych mieszkańców został rozstrzygnięty w interpretacji Nr IPTPP2/443-131/14-7/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj