Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-50/14-5/ISN
z 29 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku złożenia zaległego zgłoszenia VAT-R oraz zaległej deklaracji VAT-9M – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku złożenia zaległego zgłoszenia VAT-R oraz zaległej deklaracji VAT-9M. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwa (…) Zainteresowany rozlicza się na zasadach ogólnych (skala podatkowa) oraz nie jest płatnikiem VAT (nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R). W marcu ubiegłego roku, Wnioskodawca zakupił usługę reklamy swojej działalności w internecie. Sprzedawcą jest firma z siedzibą w Szwajcarii, więc faktura zawiera zerową wartość podatku VAT. Zainteresowany będąc początkującym przedsiębiorcą (działalność założył na początku lutego 2013 r.), sądził, że nie będąc płatnikiem VAT, nie występuje u niego import usług. Obecnie Wnioskodawca, po przeanalizowaniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, doszedł do wniosku, że również w jego przypadku występuje import usług. Wspomniana faktura jest z dnia 18 marca 2013 r., wartość zakupionej usługi to 623,70 PLN (sześćset dwadzieścia trzy złote i siedemdziesiąt groszy). Usługa została zamówiona na czas nieokreślony, przy czym okres rozliczeniowy wynosi jeden rok począwszy od dnia 18 marca 2013 r. Termin płatności to 14 dni od daty wystawienia, czyli od dnia 18 marca 2013 r. Zainteresowany fakturę opłacił w danym terminie. Po zakończeniu obecnego okresu rozliczeniowego (17 marca 2014 r.) nie będzie dalej korzystał z usługi.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że firma ze Szwajcarii nie posiada na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zainteresowany jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca musi złożyć zaległe zgłoszenie VAT-R, czy może wystarczy, że po zapłaceniu należnego podatku złoży tylko deklarację VAT-9M aby rozliczyć import usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 96 ust. 1 oraz art. 97 ust. 3 pkt 1 mówią o obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności określonej w art. 5, czyli w przedstawionej sytuacji przed zakupem usługi (import usług). Zainteresowany natomiast nie znalazł żadnego przepisu określającego co należy zrobić w sytuacji nie wywiązania się z tego obowiązku. Wnioskodawca zakłada, że mimo braku odpowiednich przepisów powinien złożyć zaległe zgłoszenie VAT-R, a następnie VAT-9M. Te dwie deklaracje w zupełności wystarczą aby prawidłowo rozliczyć podatek z tytułu importu usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zaznaczyć należy, że powyższy artykuł zawiera zakres przedmiotowy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się na zasadach ogólnych oraz nie jest płatnikiem VAT (nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R). W marcu ubiegłego roku, Zainteresowany zakupił usługę reklamy swojej działalności w internecie. Sprzedawcą jest firma z siedzibą w Szwajcarii, więc faktura zawiera zerową wartość podatku VAT. Wnioskodawca poinformował, że firma ze Szwajcarii nie posiada na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zainteresowany będąc początkującym przedsiębiorcą (działalność założył na początku lutego 2013 r.), sądził, że nie będąc płatnikiem VAT, nie występuje u niego import usług. Obecnie Wnioskodawca, po przeanalizowaniu ustawy, doszedł do wniosku, że również w jego przypadku występuje import usług. Wspomniana faktura jest z dnia 18 marca 2013 r., wartość zakupionej usługi to 623,70 PLN (sześćset dwadzieścia trzy złote i siedemdziesiąt groszy). Usługa została zamówiona na czas nieokreślony, przy czym okres rozliczeniowy wynosi jeden rok począwszy od dnia 18 marca 2013 r. Termin płatności to 14 dni od daty wystawienia, czyli od dnia 18 marca 2013 r. Zainteresowany fakturę opłacił w danym terminie. Po zakończeniu obecnego okresu rozliczeniowego (17 marca 2014 r.) nie będzie dalej korzystał z usługi. Zainteresowany jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ustawy.

W interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2014 r. nr ILPP4/443-50/14-4/ISN tut. Organ stwierdził, że Wnioskodawca dokonał importu usługi reklamy, dla której obowiązek podatkowy powstał w 2013 r.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą złożenia zaległego zgłoszenia VAT-R oraz zaległej deklaracji VAT-9M w celu rozliczenia dokonanego importu usług.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy – podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na mocy art. 96 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.) – podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Powyższy przepis od dnia 1 stycznia 2014 r. brzmi – podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy – naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Art. 97 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Na podstawie art. 97 ust. 3 ustawy – przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

  1. nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
  2. świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 97 ust. 4 ustawy – naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.

Wobec powyższego, Wnioskodawca z tytułu nabycia usługi reklamy do której stosuje się art. 28b ustawy, stanowiącego dla niego import usługi, ma obowiązek złożyć zaległe zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w celu zarejestrowania się jako podatnik VAT UE – zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt 1 w zw. z art. 97 ust. 1 ustawy.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133 – art. 99 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 99 ust. 9 ustawy – w przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 99 ust. 14 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Realizując powyższą delegację ustawową, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U., poz. 394) określił wzory deklaracji wraz z objaśnieniami dotyczącymi sposobu ich wypełnienia.

Przepis § 1 pkt 3 ww. rozporządzenia określa wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-9M), o której mowa w art. 99 ust. 9 ustawy, wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia. Ww. wzór deklaracji obowiązuje dla składanych formularzy do rozliczeń od miesiąca kwietnia 2013 r.

Według powyższego wzoru, deklaracja VAT-9M jest przeznaczona dla podatników niemających obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D lub VAT-8, dokonujących importu usług lub nabycia towarów oraz usług, dla których są podatnikami.

W świetle cytowanych przepisów prawa podatkowego, w celu rozliczenia importu usługi reklamy świadczonej przez podmiot mający siedzibę w Szwajcarii, dla której Zainteresowany jest podatnikiem, winien on złożyć zaległą deklarację VAT-9M.

Zatem stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym powinien on złożyć zaległe zgłoszenie VAT-R a następnie VAT-9M, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie obowiązku złożenia zaległego zgłoszenia VAT-R oraz zaległej deklaracji VAT-9M. W pozostałym zakresie została wydana w dniu 29 kwietnia 2014 r. interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-50/14-4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj