Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1417/13-5/AP
z 11 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie klasyfikacji przychodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością do odpowiedniego źródła przychodów, w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym, w zakresie kosztów uzyskania przychodów, w zakresie rocznego rozliczenia przychodów oraz w zakresie możliwości wspólnego rozliczenia małżonków.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 11 marca 2014 r. nr ILPB1/415-1417/13-2/AP, ILPP1/443-2/14-2/AI Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem rozpatrzenia wniosku tylko w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 (tj. w zakresie klasyfikacji przychodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością do odpowiedniego źródła przychodów).

Wezwanie wysłano w dniu 11 marca 2014 r., skutecznie doręczono w dniu 18 marca 2014 r., natomiast w dniu 28 marca 2014 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 25 marca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

I. Stan do 15 czerwca 2013 r. bez działalności gospodarczej.

Do czerwca 2013 r. Wnioskodawca uzyskiwał dochody z działalności artystycznej świadczonej osobiście oraz ze zbycia praw autorskich (art. 13 pkt 2, art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Były one opodatkowane w taki sam sposób: jako działalność wykonywana osobiście oraz z tytułu praw autorskich do rozliczenia w PIT- 37 za 2013 r.

    II. Stan od 15 czerwca 2013 r. do 31 sierpnia 2013 r. z działalnością gospodarczą bez VAT.

W czerwcu 2013 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą na własne imię i nazwisko w związku z zamiarem rozszerzenia źródeł przychodu pod nazwą (…) z zamiarem rozszerzenia dotychczasowej działalności artystycznej.

W zakresie jej przedmiotu funkcjonowania między innymi jest symbol PKWiU 90.01.Z.

Przychody równolegle opodatkowane zostały na 2 sposoby.

  • W ramach działalności gospodarczej.

Zawarto umowy z producentami koncertów oraz podmiotem będącym współorganizatorem różnych występów kabaretowych na organizację i występy.

Strony dyktujące warunki do ww. umów narzucały liczne warunki i klauzule między innymi o:

  • karach obciążających Wnioskodawcę za nienależyte jej wykonanie,
  • karach za niedopełnienia warunków stawianych przez głównego organizatora,
  • ponoszeniu przez Wnioskodawcę odpowiedzialności za wykonanie przedmiotu umowy.

W ramach działalności Wnioskodawca wystawiał rachunki uproszczone. Nie był podatnikiem VAT.

Odbiorcą usług Zainteresowanego był główny wykonawca koncertu. Wnioskodawca obciążał kosztem również współorganizatora koncertu za:

  1. organizację występów artystycznych innych artystów,
  2. organizację występów artystycznych zespołu, w którym Wnioskodawca uczestniczy osobiście,
  3. własne indywidualne występy koncertowe.

  • Jednocześnie Wnioskodawca funkcjonował jako osoba prywatna (poza działalnością gospodarczą).

Wnioskodawca funkcjonował jako osoba prywatna, dzieląc przychody, których nie mógł opodatkować w ramach działalności gospodarczej. Były to przychody z ze źródła art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu:

  1. przeniesienia autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych za koncerty na odbiorców usług Wnioskodawcy,
  2. wynagrodzenia z „A” z tytułu praw autorskich odtwarzania występów.

Przychód ze źródła art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w związku z brakiem przepisów wykonawczych regulujących tę kwestię) opodatkowywano do niedawna w trakcie roku stosując koszty uzyskania zgodnie z art. 22 ust. 9 powoływanej ustawy, odpowiednio w wysokości 50%. Logicznym jest, że do rozliczenia w rocznym zeznaniu w wysokości ustawowej. Czyli po przekroczeniu limitu ograniczenia z ustawy za rok jako 20% do opodatkowania wyższym podatkiem dochodowym w zeznaniu rocznym. Przez analogię do techniki łączenia rozliczenia dochodów łącznego opodatkowania w zeznaniu rocznym przychodów z wielu źródeł.

III. Stan obecny po 31 sierpnia 2013 r. z działalnością handlową.

Od 1 września 2013 r. działalność została rozszerzona o działalność handlową. W związku z czym powstało nowe źródło przychodów.

Wybrano, jako drugi podatek, rejestrację z VAT.

Zarejestrowano przychody z dodatkowych tytułów niezwiązanych z działalnością artystyczną: między innymi z tytułu posiadania sklepu firmowego asygnowanego imieniem i nazwiskiem Wnioskodawcy, w który obecnie inwestuje wiele czasu.

Od 1 września 2013 r. Zainteresowany dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny z tytułu prowadzonej działalności. W związku z powyższym wystawia faktury VAT za wykonywane usługi w ramach działalności gospodarczej oraz posiada przychody z działalności handlowej.

Dotychczas rozliczał się wspólnie z żoną w podatku dochodowym w PIT-37.

Wnioskodawca przedstawił tabelaryczne zestawienie poszczególnych stanów i przypisanie do nich przychodów z różnych źródeł.

Tabela - załącznik pdf - str. 7

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku (od czerwca 2013 r. ), złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze formy opodatkowania uzyskanych przychodów z tej działalności według stawki liniowej, tj. zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przed uzyskaniem pierwszego przychodu z tej działalności.

Przychody z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych otrzymuje od osób prawnych i Stowarzyszenia, czyli:

  • od podmiotów prawa handlowego, tj. Spółki z o.o.,
  • od Stowarzyszenia autorów „A”.

W roku podatkowym 2013, za który ma być składane zeznanie, dochody Wnioskodawcy z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), zanim otworzył działalność gospodarczą, były zawsze wypłacane za pośrednictwem płatnika i podlegały opodatkowaniu tylko według skali. Dochody z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych (art. 18 ww. ustawy) przez cały rok podatkowy również opodatkowane były według skali za pośrednictwem płatnika. Jedne i drugie miały źródło wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto Wnioskodawca:

  • nie prowadził nigdy wcześniej działalności gospodarczej ani działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanej na zasadach ogólnych według skali podatkowej,
  • nie ma obowiązku doliczać do swoich dochodów dochodów małoletnich dzieci,
  • nie prowadził wcześniej działalności gospodarczej, więc nie odlicza strat z tego źródła z lat ubiegłych.

Do czasu otwarcia działalności Wnioskodawca występował jako artysta. Od czasu otwarcia działalności znacznie poszerzył się zakres czynności i usług. Szczegółowy wykaz Wnioskodawca zamieszcza w części dotyczącej odpowiedzi na pytania w zakresie podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, że do Zainteresowanego dotarł komunikat wydany przez Resort Finansów pt. „Twórcy oraz ich kontrahenci nie muszą korygować PIT”, który niektóre wątpliwości wyjaśnia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowym jest w ciągu całego roku podział przychodów na:
    1. opodatkowane z tytułu praw autorskich tj. art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako osoba fizyczna - prywatna z funkcjonującymi odrębnymi pisemnymi umowami na prawa autorskie?
    2. pozostałe przychody rozliczane w ramach działalności gospodarczej, w której jest zarówno organizacja imprez artystycznych, jak i działalność handlowa?
  2. Czy nie ma przeciwwskazań, by do tej działalności gospodarczej według książki przychodów i rozchodów wybrać podatek liniowy (Wnioskodawca nie był zatrudniony od 2 lat na umowę o pracę i nie jest)?
  3. Czy koszty uzyskania przychodu do dochodów z praw autorskich uzyskanych w trakcie roku podatkowego mogą być stosowane w wysokości 50% i rozliczane ostatecznie w zeznaniu rocznym według ustawowego limitu 50% i 20% powyżej 85 528 zł?
  4. Czy mając działalność gospodarczą opodatkowaną według stawki liniowej od 25 czerwca 2013 r. do chwili obecnej prawidłowe będzie rozliczenie jej w PIT-36L, a pozostałych przychodów z tytułu praw autorskich i wcześniejszych umów zleceń sporządzając PIT-37?
  5. Czy mając stawkę liniową z działalności gospodarczej Wnioskodawca może rozliczyć łącznie z żoną przychody z tytułu art. 13 i 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w PIT-37?

Wnioskodawca wskazał, że pytania oznaczone nr 1 i 2 dotyczą stanu nr II - założenie działalności gospodarczej, tj.15-06-2013 r., do chwili obecnej.

Natomiast pytania oznaczone nr 3-6 obejmują stany nr I, II i III - cały rok podatkowy.

Tut. Organ wskazuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2, tj. w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym.

Wniosek w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 27 marca 2014 r. nr ILPB1/415-1417/13-3/AP, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 3 został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 11 kwietnia 2014 r. nr ILPB1/415-1417/13-6/AP, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 4 został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 11 kwietnia 2014 r. nr ILPB1/415-1417/13-7/AP, natomiast w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 5 wniosek został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 11 kwietnia 2014 r. nr ILPB1/415-1417/13-8/AP.

Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, jeżeli spełniony jest warunek braku pracy dla byłego pracodawcy i rodzaje zgłoszonych działalności nie wykluczają opodatkowania według stawki liniowej, to pozostałe przychody z działalności można opodatkować stawką liniową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 5a ust. 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskuje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jak wskazano, rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku (od czerwca 2013 r.) Zainteresowany złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze formy opodatkowania uzyskanych przychodów z tej działalności według stawki liniowej, tj. zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przed uzyskaniem pierwszego przychodu z tej działalności.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą tego, czy może opodatkowywać dochody z działalności gospodarczej na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. podatkiem liniowym, jeżeli nie jest ani nie był zatrudniony na umowę o pracę w ciągu dwóch lat.

W odniesieniu do powyższej kwestii tut. Organ zauważa, że w myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do treści art. 9a ust. 4 powoływanej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z przytoczonych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% „podatkiem liniowym” dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”. Przy czym, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy w wyniku prowadzenia tej działalności uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik (a w przypadku wykonywania ww. działalności w formie spółki osobowej chociażby jeden ze wspólników) wykonywał bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Podsumowując, uzyskiwany przez Wnioskodawcę dochód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej może być opodatkowany na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. podatkiem liniowym.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj