Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-593/13-2/KT
z 27 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.06.2013 r. (data wpływu 28.06.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zaliczek z tytułu wykonania usług związanych z nieruchomością oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zaliczek z tytułu wykonania usług związanych z nieruchomością oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), C. Sp. z o.o. zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (t.jedn. z 29.07.2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej „Ustawą VAT” oraz o ocenę poprawności przyjętego przez Spółkę stanowiska.

Spółka C. Sp. z o.o. (zwana dalej „Spółką” lub „C.”) zajmuje się produkcją, dystrybucją i sprzedażą napojów bezalkoholowych, soków owocowych i warzywnych, wód oraz nektarów opatrzonych zastrzeżonymi znakami towarowymi.

W związku z potrzebą przebudowy systemu magazynowego oraz zmianą koncepcji transportu palet z produktem z linii produkcyjnych do magazynu, Spółka zleciła umową z dnia 4 stycznia 2013 roku Kontrahentowi - spółce z siedzibą w Niemczech i zarejestrowaną tam jako podatnik VAT UE - następujące zadania:

  • uzgodnienie projektu inwestycji opracowanego przez Spółkę,
  • produkcję/nabycie komponentów niezbędnych do realizacji zlecenia,
  • dostawę elementów,
  • montaż, rozruch i testy linii transportera palet oraz systemu magazynu wysokiego składowania.

Realizacja zlecenia rozpoczęła się w listopadzie 2012 roku, a jego zakończenie spodziewane jest w czerwcu 2014 roku. Linia transporterów palet została zamontowana w maju 2013 roku na terenie jednego z zakładów produkcyjnych Spółki. Magazyn wysokoregałowy zostanie zamontowany w istniejącym budynku magazynowym Spółki.


Prace montażowe prowadzone są na terenie Spółki przez pracowników i podwykonawców Kontrahenta. Montaż ww. urządzeń nie stanowi robót budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.


Zgodnie z interpretacją indywidualną otrzymaną przez Kontrahenta, opisane powyżej świadczenia to usługi związane z nieruchomościami, do których ma zastosowanie art. 28e ustawy VAT (interpretacja indywidualna MF z dnia 5 czerwca 2013 r., sygn. IPPP3/443-186/13-4/SM).

Rozliczenie zlecenia przebiega w następujący sposób:

  • w sierpniu 2012 roku, po podpisaniu listu intencyjnego, Spółka dokonała przedpłaty na poczet przyszłego zlecenia; przedpłata ta została udokumentowana dwoma fakturami z opodatkowaniem na zasadzie „odwrotnego obciążenia”;
  • w styczniu 2013 roku Spółka otrzymała fakturę VAT tytułem częściowego wykonania usługi wraz z informacją, iż Kontrahent zarejestrował się dla celów VAT w Polsce.

W następstwie otrzymanej interpretacji, Kontrahent przesłał Spółce korekty faktur dokumentujących wpłacone w 2012 roku (tj. przed rejestracją dla celów VAT w Polsce) zaliczki. Również częściowe wykonanie usług zostało przez Kontrahenta opodatkowane podatkiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy, w przedstawionym stanie faktycznym, prawidłowe jest dokumentowanie zaliczek zapłaconych Kontrahentowi przed jego rejestracją na VAT w Polsce, fakturą VAT?
  2. Czy Spółka na prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych od Kontrahenta?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1)


Zgodnie z art. 28e ustawy VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości.


Zgodnie z par 10.1. Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28.03.2011 r. (Dz.U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część należności, w odniesieniu do której zgodnie z ustawą powstaje obowiązek podatkowy, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia, w którym ją otrzymano.

Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym, bez znaczenia pozostaje fakt rejestracji Kontrahenta na VAT w Polsce. Zaliczki wpłacone przez Spółkę Kontrahentowi w 2012 roku powinny zostać udokumentowane fakturami VAT.


Ad. 2)


Art. 86. ust. 1 ustawy VAT mówi, iż „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)”.

W związku tym, iż realizacja przez Kontrahenta zlecenia w postaci finalnego wykonania linii transporterów palet oraz magazynu wysokiego składowania są usługami związanymi z nieruchomościami i będą przez Spółkę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółka jest uprawniona do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego w otrzymanych od Kontrahenta fakturach VAT, dokumentujących zarówno otrzymanie zaliczek jak i częściowe wykonanie usług, w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzymała fakturę lub w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (zgodnie z art. 86 ust 11).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast, w myśl art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto, na podstawie art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Dla zastosowania omawianej reguły ustalania miejsca świadczenia nie ma znaczenia to, czy usługodawca ma siedzibę (miejsce zamieszkania, stałe miejsce prowadzenia działalności) w państwie, gdzie jest położona nieruchomość. Miejscem świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami jest państwo, w którym nieruchomość jest położona. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z przebudową systemu magazynowego Spółka, umową z dnia dniu 04.01.2013 r., zleciła Kontrahentowi: uzgodnienie projektu zaplanowanej inwestycji, produkcję komponentów, dostawę, budowę, rozruch i testy linii transportera palet oraz systemu magazynu wysokiego składowania w Polsce. Wykonywanie zlecenia już się rozpoczęło i będzie trwało do połowy 2014 r. Linia transporterów została zamontowana na terenie zakładu produkcyjnego Spółki, magazyn wysokoregałowy zostanie zmontowany w budynku magazynowym Spółki. Prace montażowe prowadzone są na terenie Spółki przez pracowników i podwykonawców Kontrahenta. Kontrahent jest spółką z siedzibą w Niemczech, zarejestrowaną jako podatnik VAT UE.

Wnioskodawca wskazał, że opisane powyżej świadczenia stanowią usługi związane z nieruchomościami, do których ma zastosowanie art. 28e ustawy o VAT, co potwierdza interpretacja indywidualna wydana dla Kontrahenta w przedmiotowym zakresie, w związku z czym Kontrahent dokonał rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości dokumentowania fakturami VAT zaliczek z tytułu wykonania przedmiotowych usług, zapłaconych przez Spółkę Kontrahentowi przed jego rejestracją w Polsce.


Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego jest, co do zasady, podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, tj. podmiot, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, tj. dokonuje odpłatnej dostawy towarów lub świadczy usługi.


Jednakże, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Stosownie do art. 17 ust. 2, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Zatem, co do zasady, usługi świadczone przez podatnika (usługodawcę) nie posiadającego ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski na rzecz podatnika (usługobiorcy) mającego miejsce siedziby działalności bądź stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce, podlegają opodatkowaniu w Polsce. Zapis ten wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi, jeśli dokonał on nabycia od dostawcy spoza terenu kraju.

Należy jednak mieć również na względzie brzmienie przepisu art. 17 ust. 3a ustawy, który stanowi, iż przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do świadczenia przez podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 usług, do których ma zastosowanie art. 28e.

Powyższe wskazuje, że w niniejszej sprawie niemiecki Kontrahent Spółki, będący podmiotem zarejestrowanym w Polsce jako podatnik VAT i świadczący na terytorium kraju usługi związane z nieruchomościami, do których ma zastosowanie art. 28e ustawy, zobowiązany jest do rozliczenia podatku VAT z tytułu wykonania przedmiotowych usług, bowiem art. 17 ust. 2 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – ze względu na regulację art. 17 ust. 3a ustawy - nie ma w tej sytuacji zastosowania. Faktury wystawiane przez usługodawcę muszą więc w takim przypadku zawierać polski podatek VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-5, § 10-12 i § 16 ust. 2.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część należności, w odniesieniu do której zgodnie z ustawą powstaje obowiązek podatkowy, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia, w którym ją otrzymano.


Z opisu stanu faktycznego wynika, że przed rozpoczęciem prac montażowych – na poczet tego zlecenia, Spółka dokonała przedpłat (zaliczek).


W tym przypadku, zaliczki te powinny być udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez usługodawcę, w myśl ww. przepisów. Z uwagi bowiem na fakt zarejestrowania jako podatnik podatku od towarów i usług i świadczenie usług związanych z nieruchomością, Kontrahent jest zobowiązany do rozliczenia podatku na terytorium Polski, na podstawie uregulowań art. 17 ust. 3a ustawy.

Z uwagi na powyższe, odnosząc się do pytania Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż dokumentowanie zaliczek, zapłaconych przez Spółkę Kontrahentowi na poczet wykonania przedmiotowych usług, fakturami VAT – jest prawidłowe.

Przedmiotem zapytania Spółki jest także prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Kontrahenta z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, dokumentujących zaliczki oraz częściowe wykonanie usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m. in. w art. 88 ustawy.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, prawo do tego obniżenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zatem, prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy), kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z cyt. wyżej art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z wniosku wynika, że nabycie przez Spółkę opisanych usług, polegających na wykonaniu linii transporterów palet oraz magazynu wysokiego składowania i podlegających – jak wyżej wskazano – opodatkowaniu na terytorium kraju, ma niewątpliwie związek z wykonywaną przez Nią opodatkowaną działalnością gospodarczą. Zatem, na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach otrzymanych od świadczącego na Jej rzecz usługi Kontrahenta, dokumentujących zaliczki oraz częściowe wykonanie tych usług. Uprawnienie to Spółka może zrealizować we wskazanych wyżej okresach rozliczeniowych, zgodnie z przepisami art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie również jest prawidłowe.


Organ podatkowy informuje, że z dniem 1 kwietnia 2013 r., na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 35), przepis art. 17 ust. 3a ustawy o VAT został uchylony, a przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy otrzymał brzmienie:

„Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.”


Końcowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie poruszone we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem oraz stanowiskiem Strony, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj