Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1361/13-5/KBr
z 14 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu do tut. Organu 17 grudnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 stycznia 2014 r. Nr IPPP2/443-1361/13-2/KBr (skutecznie doręczonym w dniu 21 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku VAT czynności wycofania lokalu użytkowego z działalności gospodarczej na cele osobiste wspólników – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku wykazania tej czynności w spisie z natury sporządzonym na podstawie art. 14 ustawy o VAT – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT czynności wycofania lokalu użytkowego z działalności gospodarczej na cele osobiste wspólników oraz obowiązku wykazania tej czynności w spisie z natury sporządzonym na podstawie art. 14 ustawy o VAT.

Złożony wniosek został uzupełniony w dniu 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 stycznia 2014 r. Nr IPPP2/443-1361/13-2/KBr (skutecznie doręczonym w dniu 21 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) w swoim majątku wykorzystywanym do prowadzenia działalności gospodarczej posiada m.in. trzy nieruchomości budynkowe. Trzeci z budynków, będący przedmiotem niniejszego zapytania (zwany dalej: „Budynek”) znalazł się w majątku Spółki w następujący sposób. W 1994 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa (zwana dalej: „Spółdzielnią”) przydzieliła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu na rzecz osób fizycznych współwłaścicieli spółki cywilnej. W 2001 r. spółka cywilna na mocy obowiązujących wówczas przepisów została przekształcona w Spółkę. Następnie w 2005 r. Spółdzielnia ustanowiła odrębną własność lokalu z przeniesieniem własności wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu. Powyższe czynności nie były objęte podatkiem od towarów i usług. Od kilku lat Budynek jest wynajmowany najemcom w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, pierwsza umowa została zawarta w 2006 r.

Obecnie wspólnicy Spółki rozważają podjęcie uchwały o likwidacji Spółki lub uchwały o wycofaniu Budynku z majątku Spółki do majątku osobistego wspólników.

Pismem z dnia 22 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że Spółka nie ponosiła nakładów na ulepszenie lokalu użytkowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Lokal użytkowy od kilku lat jest wynajmowany najemcom w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, jak wynika z ww. pisma, Wnioskodawca nie zna jeszcze planowanej daty wycofania budynku z działalności gospodarczej, wspólnicy Spółki nadal rozważają podjęcie uchwały o likwidacji Spółki lub uchwały o wycofaniu budynku do majątku Spółki do majątku osobistego wspólników.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku podjęcia uchwały o wycofaniu nieruchomości opisanej w zdarzeniu przyszłym z majątku spółki jawnej do majątku osobistego wspólników, przedmiotowa czynność podlegać będzie opodatkowaniu stawką zw?
  2. Czy w wyniku rozwiązania spółki jawnej i obowiązku sporządzenia spisu z natury w rozumieniu art. 14 ustawy VAT nieruchomość opisana w stanie faktycznym podlegać będzie opodatkowaniu?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa czynność w postaci podjęcia uchwały o wycofaniu nieruchomości opisanej w zdarzeniu przyszłym z majątku spółki jawnej do majątku osobistego wspólników skutkować będzie obowiązkiem opodatkowania Budynku stawką zw.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT przez dostawę towarów, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym m.in. byłych pracowników, wspólników, udziałowców - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 10 ustawy VAT (od 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 2) w przypadku takiej dostawy towarów podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Wycofaniu Budynku z majątku Spółki do majątku osobistego wspólników nie będzie towarzyszyć jakakolwiek odpłatność. Niemniej jednak powyższe przepisy nakładają obowiązek zrównania przedmiotowej czynności z odpłatną dostawą towarów.

W przypadku budynków przepisy ustawy VAT przewidują możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania (opodatkowanie stawką zw). Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 14 ustawy VAT - przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należałoby się odnieść do rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia. W interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2011 r. ILPP1/443-869/11-2/BD Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał: Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w roku 2010 nabył od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, nieruchomość gruntową zabudowaną dwoma budynkami mieszkalnymi oraz budynkiem gospodarczym. W jednym z budynków mieszkalnych od roku 2000 wynajmowane było pomieszczenie z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Po dokonaniu zakupu, w związku z planowaną inwestycją budowlaną, Podatnik wystąpił z wnioskiem o pozwolenie na budowę na przedmiotowej nieruchomości. W grudniu 2010 r., wydano decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę wraz z jednoczesną zgodą na rozbiórkę istniejących budynków, kolidujących z planowaną inwestycją. W grudniu 2010 r., Podatnik wprowadził przedmiotową nieruchomość gruntową do ewidencji środków trwałych.

W związku z powyższym, pierwsze zasiedlenie, w przypadku części budynku, która od roku 2000 była wynajmowana, już nastąpiło, gdyż najem należy traktować jako czynność podlegającą opodatkowaniu. Ponadto, od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Wobec tego dostawa przedmiotowej części budynku będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy”.

Tym samym pierwsze zasiedlenie na mocy przedmiotowych przepisów należy rozumieć jako oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części. Pierwszego zasiedlenia nie powinno utożsamiać się wyłącznie z dostawą towarów. Istotą pierwszego zasiedlenia jest więc oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być więc np. oddanie nieruchomości w najem, a niekoniecznie jej sprzedaż. Ponadto pierwszego zasiedlenia nie powinno się wiązać z momentem rozpoczęcia użytkowania wybudowania czy też sprzedaży danego budynku. Wobec tego w przedmiotowej sprawie kluczowym elementem do uznania czy czynność wycofania Budynku z majątku Spółki do majątku osobistego wspólników podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania jest:

  • określenie czy nastąpiło oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi Budynku,
  • i jeżeli odpowiedź będzie twierdząca jaki okres czasu upłynął od tej czynności.


Odpowiedź na obydwa pytania jest twierdząca, ponieważ czynność pierwszego zasiedlenia nastąpiła w momencie wynajmu Budynku w ramach czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu najemcy oraz nastąpiło to ponad dwa lata temu.


Ustawa VAT przewiduje fakultatywną możliwość zrezygnowania z opodatkowania dostawy nieruchomości budowlanych stawką zw. Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. W analizowanym przypadku nie wystąpi możliwość zrezygnowania ze zwolnienia chociażby z uwagi na konstrukcję samej czynności wycofania Budynku z majątku Spółki do majątku osobistego wspólników, w następstwie której towar po opodatkowaniu znajdzie się w majątku prywatnym byłych wspólników. Tym samym nie będzie możliwe spełnienie warunku przewidzianego w pkt 1 powyższego przepisu.

Podsumowując, uznać należy, że skoro przedmiotowe wycofanie Budynku i przekazanie go na potrzeby wspólników będzie traktowane jak odpłatna dostawa towarów, to z uwagi na zaistniałe okoliczności, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 43 ust. 10 ustawy VAT będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.


Ad. 2.


W ocenie Wnioskodawcy rozwiązanie Spółki nie spowoduje obowiązku opodatkowania Budynku.


Na mocy art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej.


Natomiast w świetle art. 14 ust. 4 ustawy VAT przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Powyższe oznacza, że z chwilą rozwiązania Spółki winno się dokonać spisu z natury, którego wartość podlegać będzie opodatkowaniu. W spisie z natury powinny się znaleźć towary, które nie zostały odsprzedane przed rozwiązaniem Spółki.


Pojęcie towarów należy rozpatrywać na gruncie ustawy VAT, zgodnie bowiem z art. 2 pkt 6, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. A zatem pod pojęciem towarów podlegających opodatkowaniu w ramach spisu z natury rozumieć będziemy wszystkie rzeczy zakupione przez Spółkę, a więc nie tylko tzw. towary handlowe, ale także składniki wyposażenia i środki trwałe. Przy czym ustawodawca wyraźnie posłużył się pojęciem towarów, w stosunku do których podatnikowi sporządzającemu spis z natury przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario towary w stosunku do których nie przysługiwało danemu podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie powinny podlegać opodatkowaniu z tytułu sporządzenia spisu z natury.

Pogląd ten podzielił m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2011 r., nr ITPP1/443-1075/11/MN wskazując:

„Analizując przedstawione przepisy oraz biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż na Wnioskodawcy ciążył obowiązek sporządzenia spisu z natury wszystkich towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane i przy nabyciu których przysługiwało prawo odliczenia podatku. Nie ma przy tym znaczenia - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, czy prawo to zostało zrealizowane, czy też nie.


Sporządzając spis z natury Wnioskodawca winien rozliczyć podatek należny od objętych spisem towarów na zasadach, jakie obowiązują przy ich dostawie. Właściwie sporządzony spis z natury winien objąć wszelkie towary, które zostały uprzednio zakupione i nie były przedmiotem dostawy, o ile stanowią towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy oraz przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.

Konkludując, w przypadku Budynku, w stosunku do którego Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie jego nabycia, nie wystąpi obowiązek opodatkowania z tytułu sporządzenia spisu z natury. Mając to na uwadze, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości powyższego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie:


  • zwolnienia z podatku VAT czynności wycofania lokalu użytkowego z działalności gospodarczej na cele osobiste wspólników – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku wykazania tej czynności w spisie z natury sporządzonym na podstawie art. 14 ustawy o VAT – jest prawidłowe.


Ad. 1.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z powołanymi przepisami, budynek spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego przekazanie jest traktowane jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.


Należy zauważyć, że dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra, a ponadto musi to być czynność odpłatna.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły, wyjątek który został zawarty – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca rozważa nieodpłatne przekazanie Budynku, będącego własnością Spółki na rzecz wspólników, z przeznaczeniem do ich majątku osobistego. Budynek, który ma zostać przekazany został nabyty przez Spółkę w wykonaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu. Spółka nie ponosiła żadnych nakładów na jego ulepszenie.

Z uwagi na przedstawione okoliczności zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że czynność przekazania Budynku na cele osobiste wspólników, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do nabycia, wytworzenia czy też ulepszenia Budynku ani jego części składowych. W przedstawionych okolicznościach nie została spełniona przesłanka art. 7 ust. 2 ustawy dotycząca istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu towaru (Budynku), bądź jego części składowych, który ma zostać nieodpłatnie przekazany na rzecz wspólników Spółki. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wyklucza możliwość uznania czynności nieodpłatnego przekazania Budynku za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu.

W konsekwencji, za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Spółki w tym zakresie.


Ad. 2.


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

W myśl art. 14 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – art. 14 ust. 4 ustawy.


Stosownie do art. 14 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.


Według art. 14 ust. 8 ustawy, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 10.


Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka rozważa podjęcie uchwały o likwidacji działalności gospodarczej. Spółka w swoim majątku posiada Budynek, w stosunku do którego nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT.

W związku z planowanym rozwiązaniem spółki jawnej, Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem czy po stronie Spółki powstanie obowiązek uwzględnienia Budynku w spisie z natury w rozumieniu art. 14 ustawy VAT.

W analizowanej sprawie mamy do czynienia z rozwiązaniem, a w konsekwencji, z ustaniem bytu prawnego spółki jawnej, zatem w tej sytuacji będą mieć zastosowanie przepisy art. 14 ustawy dotyczące opodatkowania towarów przy likwidacji działalności Spółki.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podlegają wszystkie te środki trwałe oraz towary handlowe, które na dzień likwidacji Spółki, będą znajdować się w jej posiadaniu, a Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników majątkowych. Jest to uzasadnione konstrukcją podatku. Jeśli podatnik odliczył podatek od nabycia towarów, które później zostały przeznaczone w istocie na konsumpcję, wówczas powinien zostać obciążony podatkiem należnym, aby zapewnić faktyczne, jednokrotne opodatkowanie konsumpcji.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia, na dzień rozwiązania Spółki, spisu z natury towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i opodatkowania tych towarów w myśl art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy. Spółka nie będzie natomiast zobowiązana do wykazania Budynku opisanego w złożonym wniosku, w remanencie likwidacyjnym (spisie z natury), o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazała Spółka, transakcja nabycia Budynku nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tej nieruchomości.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj