Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-874/13-2/GJ
z 8 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu rozpoznania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu rozpoznania przychodów.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe


Wnioskodawca (dalej: Bank) jest bankiem mającym siedzibę na terytorium Polski wykonującym czynności bankowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.). Główną działalnością Banku jest świadczenie usług finansowych (usług pośrednictwa finansowego).

W ramach dodatkowej działalności Bank świadczy usługi depozytowe polegające na udostępniania skrytek sejfowych, kaset depozytowych oraz usługi przechowywania depozytów rzeczowych. Usługi świadczone są zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i innych podmiotów. Zgodnie z regulaminami produktu w skrytkach/kasetach/depozytach mogą być przechowywane rzeczy ruchome za wyjątkiem np. materiałów promieniotwórczych, łatwopalnych, wybuchowych, duszących, żrących, broni, amunicji oraz środków odurzających i psychotropowych, a także rzeczy pochodzących z przestępstwa.

Z tytułu świadczenia powyższych usług pobierane są opłaty według zasad określonych w regulaminach. Bank traktuje świadczone usługi, o których mowa powyżej jako opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej i w związku z tym co do zasady wystawia faktury VAT dokumentujące świadczenie powyższych usług. Bank rozpoznaje obowiązek podatkowy co do zasady w momencie, gdy kwota wynagrodzenia staje się należna (gdy została naliczona w związku ze świadczeniem usługi), chyba że opłatę uiszczono przed wykonaniem usługi - wówczas Bank rozpoznaje obowiązek podatkowy w tym podatku w momencie otrzymana przedpłaty. Bank rozpoznaje także przychód podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Co do zasady momentem rozpoznania przychodu podatkowego w tym podatku jest moment, gdy naliczona oplata staje się należna, chyba że opłatę uiszczono przed wykonaniem usługi - wówczas przychód podatkowy w podatku dochodowym Bank rozpoznaje w momencie otrzymana przedpłaty.

Bank w bieżącym roku podjął decyzję o całkowitym wycofaniu z oferty świadczenia usług w zakresie skrytek sejmowych, kaset depozytowych oraz usług przechowywania depozytów rzeczowych. W związku z powyższym Bank podjął także decyzję o wypowiedzeniu umów wszystkim Klientom posiadającym skrytki sejfowe/kasety depozytowe/depozyty rzeczowe. Wypowiedzenia zostały wysyłane w wersji papierowej Pocztą Polską za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W pismach z wypowiedzeniem Bank powołał się na fakt wycofania ze świadczenia powyższych usług.

Na moment złożenia niniejszego wniosku wypowiedzenia zostały już wysłane.

Bank przewiduje, iż nie wszyscy Klienci, którym skutecznie zostanie doręczone wypowiedzenie umowy zgłoszą się po odbiór zawartości skrytki/kasety/depozytu. Ponadto z uwagi fakt, iż część umów zostało zawartych wiele lat temu Bank przewiduje, iż niektórym Klientom nie uda się skutecznie doręczyć pisma z wypowiedzeniem umowy ze względu na przeprowadzkę pod inny adres niż ten, który znany jest Bankowi, śmierć bądź inne przyczyny (przyczynę braku skutecznego doręczenia Bank określi na podstawie adnotacji na zwrotnym potwierdzeniu odbioru przesyłki pocztowej).


Dlatego też, Bank planuje podjąć opisane niżej działania jednoznacznie określające brak woli dalszego prowadzenia usługi przechowywania rzeczy w skrytkach/kasetach/depozytach. Z uwagi na różnorodność przypadków, jakie mogą mieć miejsce w praktyce moment ten będzie różny.


1. W przypadku Klientów, którym doręczono skutecznie wypowiedzenie umowy i Klient w terminie wypowiedzenia opróżni skrytkę, Bank uzna, że momentem w którym jednoznacznie i skutecznie wyraził wolę zakończenia umowy najmu będzie dzień opróżnienia skrytki sejfowej/kasety/depozytu przez Klienta.

2. W przypadku Klientów, którym doręczono skutecznie wypowiedzenie umowy, ale Klient nie zgłosi się do Banku w celu opróżnienia skrytki/kasety/depozytu:

a) Bank wezwie pisemnie Klienta do opróżnienia zawartości skrytki/kasety/depozytu pod rygorem obciążenia podwyższoną opłatą o charakterze odszkodowawczym

b) Bank uzna, że momentem, w którym jednoznacznie i skutecznie wyraził wolę zakończenia umowy najmu będzie moment otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru tego wezwania.

c) Jeśli natomiast Klient zgłosi się po odbiór zawartości skrytki/kasety/depozytu przed dniem wysłania wezwania i opróżni ich zawartość Bank uzna, że momentem, w którym jednoznacznie i skutecznie wyraził wolę zakończenia umowy najmu będzie moment opróżnienia skrytki/kasety/depozytu

3. W przypadku Klientów, którym nie doręczono skutecznie wypowiedzenia umowy, a na zwrotnym potwierdzeniu odbioru znajdzie się adnotacja o tym, że adresat nie żyje,

a) Bank wyśle pismo skierowane do potencjalnych spadkobierców na ten sam adres bez zwrotnego potwierdzenia odbioru z informacją o fakcie prowadzenia skrytki na rzecz zmarłej osoby z prośbą o zgłoszenie się spadkobierców w celu opróżnienie zawartości skrytki/kasety/depozytu (Bank nie może zastosować zwrotnego potwierdzenia odbioru, bo nie będzie znał nazwisk spadkobierców, a dopiero po zgłoszeniu się potencjalnych spadkobierców przeprowadzone będzie mogło zostać postępowanie wyjaśniające w sprawie ustalenia prawowitych spadkobierców oraz w celu wydania zawartości skrytki/kasety/depozytu prawowitym spadkobiercom,

b) Z uwagi na fakt, iż przesyłka, o której mowa wyżej nie będzie wysłana za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, Bank nie otrzyma zwrotnej informacji o tym kto i kiedy odbierał przesyłkę. Dlatego też Bank uzna, że momentem, w którym jednoznacznie i skutecznie wyraził wolę zakończenia umowy najmu będzie upływ 30 dnia od dnia nadania przesyłki

4. W przypadku Klientów, którym nie doręczono skutecznie wypowiedzenia umowy, a na zwrotnym potwierdzeniu odbioru znajdzie się adnotacja o tym, że adresat przesyłki nie podjął albo odmówił odebrania przesyłki albo adresat jest nieznany albo adresat się wyprowadził albo inne przyczyny:

a) Bank zweryfikuje prawidłowość posiadanych przez siebie danych adresowych i jeśli okaże się, że są prawidłowe wyśle ponownie pismo z wypowiedzeniem

b) Niezależnie od tego, czy przesyłka ponownie nie zostanie odbierana (niezależnie od adnotacji jaka znajdzie się na zwrotnym potwierdzeniu odbioru) czy też zostanie odebrana, Bank uzna, że momentem, w którym jednoznacznie i skutecznie wyraził wolę zakończenia umowy najmu będzie moment otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru tej drugiej przesyłki. Bank za okres od momentu, w którym jednoznacznie i skutecznie wyrazi wolę zakończenia umowy najmu nie będzie naliczał opłaty za korzystanie z wyżej opisanych usług. Natomiast ewentualne opłaty za okres następujące po tym momencie granicznym - o ile w przyszłości uda się je skutecznie wyegzekwować - traktowane będą jako odszkodowanie, a nie wynagrodzenie za usługę. W konsekwencji od momentu, w którym jednoznacznie i skutecznie wyrażona zostanie wola zakończenia umowy najmu, Bank nie będzie wystawiał faktur VAT dokumentujących świadczenie usług najmu (a co za tym idzie nie będzie rozpoznawał obowiązku podatkowego w podatku od towarów usług) i nie będzie rozpoznawał przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.


Bank powziął jednak wątpliwość, czy opisane wyżej skutki jakie wywołają wyżej opisane sytuacje na gruncie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych są prawidłowe.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy stanowisko Banku w zakresie momentu, od którego na Banku nie będzie ciążył obowiązek wystawiania faktur VAT oraz rozpoznawania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z wyrażeniem woli zakończenia świadczenia usług skrytek sejfowych, kaset depozytowych oraz usługi przechowywania depozytów rzeczowych jest prawidłowe?
  2. Czy stanowisko Banku w zakresie momentu, od którego na Banku nie będzie ciążył obowiązek rozpoznawania przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w związku z wyrażeniem woli zakończenia świadczenia usług skrytek sejfowych, kaset depozytowych oraz usług przechowywania depozytów rzeczowych jest prawidłowe?

Przedmiotem niniejszej interpretacji są przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 2); w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych są w szczególności otrzymane pieniądze. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 updop za przychody związane z gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Tym samym ustawodawca przyjął zasadę, iż u podatników prowadzących działalność gospodarczą przychodem podatkowym są kwoty wynagrodzenia za świadczone przez nich usługi w momencie, gdy kwoty te staną się należne. Aby jednak dana kwota stała się należna musi zostać naliczona w związku z wykonywaniem danych usług.

W związku z powyższym od momentu, od którego podatnik zaprzestanie naliczać opłaty nie można mówić o tym, że staną się one kiedykolwiek należne. Nie może bowiem być należne coś co nie zostało naliczone z uwagi na fakt wyrażenia woli zakończenia świadczenia usługi. Dlatego też w ocenie Banku, począwszy od momentów określonych w pkt 1 - 4 stanu faktycznego, powinien zaprzestać naliczać opłaty za świadczenie usług. Argumentem za takim stanowiskiem jest fakt, iż Bank jednoznacznie i wyraźnie wyraził wolę zakończenia świadczenia tych umów. Naliczanie takich opłat i traktowanie ich jako należne w rozumieniu art. 12 ust. 3 updop prowadziłoby do absurdalnych skutków. Bank nie wyklucza, że z uwagi na utrudniony kontakt z Klientem proces wyjaśniania danej sytuacji może trwać kilka miesięcy a nawet lat, a w przypadku śmierci Klienta i trudności z ustaleniem jego spadkobierców – o wiele dłużej. Oceniając opisaną wyżej kwestię należy mieć na uwadze specyfikę świadczonych usług skrytek sejfowych, kaset depozytowych oraz usługi przechowywania depozytów rzeczowych. Świadczenie tych usług jest uzależnione jedynie od decyzji organów zarządzających Bankiem, nie jest to bowiem rodzaj usługi podstawowej, do której świadczenia powołane zostały banki na mocy Prawa bankowego. Zatem skoro Bank oficjalnie wycofał się ze świadczenia tych usług i informację o takiej decyzji Bank zawarł w dokumencie wypowiedzenia (oraz pozostałej korespondencji przewidzianej dla każdego z wariantów opisanych w pkt 1 -4 stanu faktycznego) to jest wystarczający argument aby uznać, iż Bank wyraził w sposób jednoznaczny i skuteczny wolę zakończenia świadczenia powyższych usług najmu, a w konsekwencji od tego momentu brak jest kwot, które mogłyby zostać uznane za należne w rozumieniu art. 12 ust. 3 updop. Niezależnie od powyższego, w momencie gdy w przyszłości uda się odzyskać od Klienta kwoty stanowiące odszkodowanie, Bank powinien rozpoznać przychód podatkowy na zasadzie kasowej zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 2 updop.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj