Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-934/13-2/AS
z 24 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wydatków, które będą ponoszone przez Spółkę w związku z wypłatą rabatów na rzecz Kontrahentów jako kosztów pośrednio związanych z przychodami Spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wydatków, które będą ponoszone przez Spółkę w związku z wypłatą rabatów na rzecz Kontrahentów jako kosztów pośrednio związanych z przychodami Spółki.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Głównym przedmiotem działalności A. Sp. z o.o. (dalej: „A.” lub „Spółka”) jest dystrybucja farmaceutyków, wyrobów medycznych, środków do pielęgnacji jamy ustnej oraz skóry (dalej: „Produkty”).

Sprzedaż Produktów odbywa się dwustopniowo – Spółka sprzedaje produkty do hurtowni farmaceutycznych, które następnie sprzedają te Produkty na rzecz podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną, tj. w szczególności na rzecz aptek (dalej: „Kontrahenci”).

W celu zwiększenia konkurencyjności oferowanych Produktów, a tym samym maksymalizacji ich sprzedaży, Wnioskodawca rozważa wdrożenie rozwiązania zakładającego, że Spółka będzie udzielać na rzecz Kontrahentów (z pominięciem hurtowni farmaceutycznych, które są bezpośrednimi nabywcami Produktów od Spółki i które następnie odsprzedają Produkty Kontrahentom) rabatów / bonifikat w formie pieniężnej.


Podstawę udzielania rabatów stanowić będą regulaminy promocji A., w których wskazane zostaną w szczególności:

(i) Warunki, które muszą zostać spełnione przez Kontrahenta celem otrzymania rabatu (np. sprzedaż Produktów o określonej wartości w danym okresie rozliczeniowym, zakup Produktów o określonej wartości w danym okresie rozliczeniowym, rozpoczęcie prowadzenia sprzedaży Produktów w nowej placówce, sprzedaż nowych produktów Spółki itp.).

(ii) Zasady ustalania wysokości oraz wypłaty rabatu.


Wysokość rabatu stanowić będzie – co do zasady – określony procent wartości Produktów odsprzedanych lub zakupionych przez Kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym (np. miesiącu lub kwartale).

Możliwa jest przy tym sytuacja, iż stawka procentowa rabatu udzielonego danemu Kontrahentowi będzie rosła w zależności od wartości Produktów odsprzedanych lub zakupionych w danym okresie (np. w przypadku odsprzedaży lub zakupu w danym okresie Produktów o łącznej wartości do 20 mln PLN, rabat wyniesie 5% wartości Produktów, w przypadku odsprzedaży lub zakupu Produktów o łącznej wartości powyżej 20 mln PLN rabat wyniesie 7% wartości Produktów).


Mogą również wystąpić sytuacje, gdzie rabat będzie określany jako stała kwota.


W przypadku określenia wysokości rabatu jako procentu wartości Produktów odsprzedanych przez danego Kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym, wartość ta będzie ustalana w oparciu o ceny zakupu Produktów przez danego Kontrahenta (od hurtowni farmaceutycznej) lub w oparciu o ceny sprzedaży Produktów stosowane w tym okresie rozliczeniowym w transakcjach pomiędzy Spółką a hurtownią farmaceutyczną, w której Kontrahent zakupił Produkty.


Wnioskodawca podkreślił, że rabaty wypłacane Kontrahentom, nie będą stanowiły wynagrodzenia za usługi świadczone przez Kontrahentów na rzecz Spółki.


Z uwagi na znaczną liczbę Kontrahentów, którym potencjalnie będą wypłacane rabaty, Wnioskodawca planuje zlecenie (na podstawie umowy o świadczenie usług) obsługi procesu udzielania rabatów niezależnej agencji promocyjno-marketingowej (dalej: Agencja). W takim przypadku, Agencja – w ramach usługi świadczonej na rzecz Spółki – będzie wypłacać rabaty Kontrahentom oraz wystawiać noty księgowe dokumentujące udzielenie rabatów. Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego (określonego w umowie zawartej przez Spółkę z Agencją) Agencja wystawi na Spółkę notę obciążeniową na wysokość rabatów udzielonych Kontrahentom w tym okresie.

Noty księgowe dokumentujące udzielenie rabatu (które będą wystawiane przez Agencję lub – jeżeli Spółka nie zdecyduje się powierzyć obsługi procesu udzielania rabatów Agencji – bezpośrednio przez Spółkę) będą zawierać elementy dowodu księgowego w myśl ustawy o rachunkowości, tj. w szczególności: informację o podstawie udzielenia rabatu, a także kwotę rabatu.

W ocenie Spółki, wdrożenie rozważanego rozwiązania umożliwi efektywne obniżenie kosztu nabycia Produktów przez Kontrahentów (od hurtowni), a tym samym uczyni Produkty bardziej konkurencyjnymi, co powinno przełożyć się na wzrost sprzedaży Produktów na rzecz Kontrahentów. Jednocześnie, obniżenie kosztu zakupu Produktów przez Kontrahentów powinno spowodować obniżenie cen detalicznych Produktów oferowanych ostatecznym konsumentom, co powinno przełożyć się na zwiększenie sprzedaży Produktów.


Ponadto, udzielenie rabatów bezpośrednio na rzecz Kontrahentów pozwoli na nawiązanie / pogłębienie bezpośrednich relacji biznesowych pomiędzy Spółką, a Kontrahentami.


W szczególności, w przypadku wdrożenia rozważanego modelu, Kontrahenci uzyskają dodatkowy impuls dla zakupu Produktów Spółki, który będzie niezależny od warunków współpracy z daną hurtownią (w szczególności, rabat otrzymany bezpośrednio od Spółki jako producenta będzie – w opinii Spółki – skłaniał Kontrahentów do zakupu Produktów, nawet w przypadku zerwania współpracy z daną hurtownią).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wydatki, które będą ponoszone przez Spółkę w związku z wypłatą rabatów na rzecz Kontrahentów będą stanowić koszt pośrednio związany z przychodami Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 oraz art. 15 ust. 4d ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wdrożenia rozwiązania przedstawionego w niniejszym wniosku, wydatki które będą ponoszone przez Spółkę w związku z wypłatą rabatów na rzecz Kontrahentów będą stanowić koszt pośrednio związany z przychodami Spólki w rozumieniu art. 15 ust. 1 oraz art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.


W świetle powyższej definicji, w praktyce organów podatkowych wykształcił się pogląd, zgodnie z którym podatnik jest uprawniony do zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu dla celów CIT, jeżeli:

  1. jest w stanie wykazać, iż poniesiony przez niego wydatek jest związany z osiąganymi przychodami (tj. że dany wydatek jest związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i w racjonalny sposób może przyczynić się do powstania przychodu w przyszłości);
  2. podatnik posiada dokumentację potwierdzającą poniesienie danego wydatku;
  3. poniesiony wydatek nie znajduje się w „katalogu negatywnym” określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Ad. 1 – związek z przychodami Spółki


W analizowanym przypadku, poza wszelką wątpliwością pozostaje, że wypłata przez Spółkę rabatów na rzecz Kontrahentów stanowi wydatek związany z przychodami Spółki. Spółka podkreśliła przy tym, że celem wypłaty rabatów jest efektywne zmniejszenie kosztu zakupu Produktów przez Kontrahentów, co zwiększy konkurencyjność Produktów Spólki względem wyrobów konkurencyjnych, a w konsekwencji powinno przełożyć się na zwiększenie ilości Produktów nabywanych przez Kontrahentów oraz na preferowaniu przez Kontrahentów Produktów Spółki w porównaniu z ofertą konkurencji.

Zmniejszenie kosztu zakupu Produktów przez Kontrahentów powinno również przełożyć się na zmniejszenie ceny, po jakiej Produkty są sprzedawane na rzecz ostatecznych konsumentów, co powinno przełożyć się na zwiększenie sprzedaży.

Ponadto, udzielenie rabatów bezpośrednio na rzecz Kontrahentów pozwoli na nawiązanie / pogłębienie bezpośrednich relacji biznesowych pomiędzy Spółką a Kontrahentami. W szczególności, w przypadku wdrożenia rozważanego modelu, Kontrahenci uzyskują dodatkowy impuls dla zakupów Produktów Spółki, który będzie niezależny od warunków współpracy z daną hurtownią (w szczególności, rabat otrzymany bezpośrednio od Spółki jako producenta będzie – w opinii Spółki – skłaniał Kontrahentów do zakupu produktów nawet w przypadku zerwania współpracy z daną hurtownią).


Nie ulega zatem wątpliwości, że wydatki związane z wypłatą rabatów na rzecz Kontrahentów pozostają w związku z przychodami Spółki.


Ad. 2 – udokumentowanie poniesienia wydatku


W analizowanym przypadku, rabaty będą dokumentowane za pomocą not księgowych.

Ponadto, zasady kalkulacji i wypłaty rabatów będą wynikać z regulaminów, które będą przekazywane poszczególnym Kontrahentom. Spółka będzie również dysponować dokumentami źródłowymi (np. potwierdzeniem ilości Produktów zakupionych lub sprzedanych przez Kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym podpisanym przez tego Kontrahenta) stanowiącymi podstawę do wypłaty rabatu.


W związku z powyższym, Spółka będzie posiadać dokumentację potwierdzającą poniesienie wydatku związanego z wypłatą rabatu.


Ad. 3 – brak wyłączenia rabatów z katalogu kosztów uzyskania przychodów


Artykuł 16 ust. 1 ustawy o CIT nie przewiduje zakazu ujęcia wartości rabatów udzielanych kontrahentom niebędącym bezpośrednimi odbiorcami produktów podatnika jako kosztów uzyskania przychodów.


W związku z powyższym – zdaniem Spółki – wydatki poniesione przez nią w związku z wypłatą rabatów na rzecz Kontrahentów będą stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki.


Jednocześnie, w opinii Spółki, mając na uwadze, że wyplata rabatów na rzecz Kontrahentów stanowi w istocie wydatek o charakterze marketingowym, który nie może być powiązany z konkretnym źródłem przychodów Spółki, analizowane wydatki powinny zostać zaklasyfikowane jako koszty pośrednio związane z przychodami Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji z 3 czerwca 2013 r. (sygn. ILPB3/423-99/13-2/KS potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym „rabaty pośrednie” wypłacane na rzecz kontrahentów nie będących bezpośrednimi nabywcami produktów podatnika stanowią wydatki o charakterze marketingowym, które powinny zostać zaklasyfikowane jako koszty pośrednio związane z przychodami Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z 15 marca 2010 r. (sygn. IPPB5/423-835/09-2/AJ) stwierdził, że: „bonusy wypłacane w korelacji z osiągniętym przez danego odbiorcę „pośredniego” obrotem towarami Spółki, wypłacane w ramach akcji promocyjnej stanowią zachętę do maksymalizacji obrotów tymi towarami. W tym stanie rzeczy, w świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wypłacane przez Spółkę wynagrodzenia należy uznać za instrument marketingowy, spełniający co do zasady ustawowe przesłanki zaliczenia wydatków z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji, Dyrektor potwierdził prezentowane przez podatnika stanowisko, zgodnie z którym wydatki na działalność marketingową (w tym działania promujące zarówno konkretne produkty (...) należy zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami”.

Mając powyższe na uwadze, Spółka wniosła o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj