Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-771/13-4/NS
z 22 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług w ramach zarządzania cmentarzem komunalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług w ramach zarządzania cmentarzem komunalnym. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny oraz własne stanowisko Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest gminną jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały, w formie zakładu budżetowego, powołanym w celu świadczenia usług w zakresie gospodarki zasobami lokalowymi na terenie miasta.

Na mocy zarządzenia Burmistrza Miasta od stycznia 2013 r. Wnioskodawca prowadzi zarząd nad cmentarzem komunalnym. Rolę zarządcy cmentarza powierzono Kierownikowi Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej. W związku z powyższym, przedmiotem działalności w tym zakresie są:

  1. udostępnienie miejsca pochówku na cmentarzu komunalnym w grobach ziemnych, grobach murowanych, urnach;
  2. dochowanie do istniejącego grobu oraz pochówek na wcześniej zarezerwowanym miejscu, w okresie objętym wniesioną opłatą, liczone za każdy pełny rok pomiędzy datą wniesienia tej opłaty a datą pochówku, w celu zachowania 20-letniego okresu nienaruszalności grobu, dotyczące grobów ziemnych i murowanych;
  3. czynności nadzoru zarządcy cmentarza nad pracami związanymi z postawieniem pomnika dla grobów ziemnych i murowanych;
  4. korzystanie z obiektów infrastruktury cmentarza - udostępnienie chłodni, udostępnienie sali ceremonii;
  5. nienaruszalność grobu przez kolejne 20 lat dla grobów już istniejących oraz rezerwacja miejsca pochówku.

Opłaty za powyższe czynności są ustalane na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta w kwotach netto (bez VAT).

Z pisma z dnia 31 października 2013 r. - stanowiącego uzupełnienie do wniosku - wynika, że zgodnie z otrzymaną indywidualną opinią Urzędu Statystycznego z dnia 25 kwietnia 2013 r. wydaną w związku ze skierowanym przez Zakład pytaniem, poniższe usługi zarządzania cmentarzem - wymienione we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej - mieszczą się w następujących grupowaniach PKWiU:

  1. udostępnienie miejsca pochówku na cmentarzu komunalnym w grobach ziemnych, grobach murowanych, urnach - PKWiU 96.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne”;
  2. dochowanie do istniejącego grobu oraz pochówek na wcześniej zarezerwowanym miejscu, w okresie objętym wniesioną opłatą, liczone za każdy pełny rok pomiędzy datą wniesienia tej opłaty a datą pochówku, w celu zachowania 20-letniego okresu nienaruszalności grobu, dotyczące grobów ziemnych i murowanych - PKWiU 96.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne”;
  3. czynności nadzoru zarządcy cmentarza nad pracami związanymi z postawieniem pomnika dla grobów ziemnych i murowanych - PKWiU 96.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne”;
  4. korzystanie z obiektów infrastruktury cmentarza - udostępnienie chłodni, udostępnienie sali ceremonii - PKWiU 96.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne”;
  5. nienaruszalność grobu przez kolejne 20 lat dla grobów już istniejących oraz rezerwacja miejsca pochówku - PKWiU 96.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyżej wymienione opłaty powinny być opodatkowane według stawki VAT obniżonej 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie wyrażonym w uzupełnieniu z dnia 31 października 2013 r.), Zakład powinien zastosować obniżoną (aktualnie 8%) stawkę podatku VAT w stosunku do świadczonych usług cmentarnych.



W związku z indywidualną opinią Urzędu Statystycznego, wszystkie wymienione usługi zaliczone zostały do grupowania 96.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne” Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.

W ocenie Zakładu, wskazane we wniosku usługi cmentarne, wykonywane na mocy zarządzenia Burmistrza Miasta przekazującego od roku 2013 zarząd nad cmentarzem komunalnym zakładowi budżetowemu, jakim jest Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, stanowią usługi pogrzebowe i pokrewne sklasyfikowane w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, poz. 180 zakwalifikowanymi do PKWiU 96.03. W związku z powyższym, usługi te powinny być opodatkowane obniżoną 8% stawką podatku VAT. Potwierdzeniem tego stanowiska może być stanowisko podatnika zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 16 sierpnia 2011 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-557/11/RSz, w której organ podatkowy wskazał, że „W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że opłaty za udostępnienie miejsc cmentarnych do pochówku i dalsze korzystanie z miejsca na cmentarzu, o ile zostały prawidłowo zaliczone przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 96.03.11, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy”. Mając na uwadze powyższe argumenty, zakład stoi na stanowisku, że świadczone usługi cmentarne, w tym m.in. udostępnienie miejsca na cmentarzu, nadzór nad postawieniem pomnika, rezerwacja miejsca pochówku, przedłużenie nienaruszalności grobu - stanowią usługi związane z usługami pogrzebowymi i pokrewnymi, sklasyfikowanymi w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 180 zakwalifikowanymi do PKWiU 96.03. i tym samym na podstawie art. 41 pkt 2 ww. ustawy usługi te powinny być opodatkowane obniżoną stawką podatku, wynoszącą obecnie na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług 8%”.

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-1184/12/IK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 180 mieszczą się - sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03 - „usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest gminną jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały, w formie zakładu budżetowego, powołanym w celu świadczenia usług w zakresie gospodarki zasobami lokalowymi na terenie miasta. Na mocy zarządzenia Burmistrza Miasta od stycznia 2013 r. Wnioskodawca prowadzi zarząd nad cmentarzem komunalnym. Rolę zarządcy cmentarza powierzono Kierownikowi Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej. W związku z powyższym, przedmiotem działalności w tym zakresie są:

  1. udostępnienie miejsca pochówku na cmentarzu komunalnym w grobach ziemnych, grobach murowanych, urnach;
  2. dochowanie do istniejącego grobu oraz pochówek na wcześniej zarezerwowanym miejscu, w okresie objętym wniesioną opłatą, liczone za każdy pełny rok pomiędzy datą wniesienia tej opłaty a datą pochówku, w celu zachowania 20-letniego okresu nienaruszalności grobu, dotyczące grobów ziemnych i murowanych;
  3. czynności nadzoru zarządcy cmentarza nad pracami związanymi z postawieniem pomnika dla grobów ziemnych i murowanych;
  4. korzystanie z obiektów infrastruktury cmentarza - udostępnienie chłodni, udostępnienie sali ceremonii;
  5. nienaruszalność grobu przez kolejne 20 lat dla grobów już istniejących oraz rezerwacja miejsca pochówku.

Opłaty za powyższe czynności są ustalane na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta w kwotach netto (bez VAT).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z otrzymaną indywidualną opinią Urzędu Statystycznego z dnia 25 kwietnia 2013 r. wydaną w związku ze skierowanym przez Zakład pytaniem, wszystkie ww. usługi zarządzania cmentarzem mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne”.

Mając na uwadze powyższe należy wyraźnie podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w analizowanym grupowaniu 96.03 mieszczą się „usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Z wyjaśnień do PKWiU wynika natomiast, że stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03: grupowanie 96.03.11.0 „usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” obejmuje:

  • usługi zarządzania i utrzymywania cmentarzy,
  • usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,
  • usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,
  • usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza,
  • usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy wskazać, że jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczące zarządzania cmentarzem, zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.03.1 - to podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8% na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów lub usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj