Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-446/13/AT
z 9 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku olejów smarowych i hydraulicznych w związku z przedstawionym modelem nabyć – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2013 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku olejów smarowych i hydraulicznych w związku z przedstawionym modelem nabyć.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka dokonuje zakupów olejów smarowych i hydraulicznych o kodach CN 2710 19 71-83 i CN 2710 19 87-99 (dalej: oleje smarowe) na potrzeby prowadzonej działalności.


Spółka planuje wprowadzenie następującego modelu nabywania i przechowywania olejów smarowych:


  • oleje smarowe będą nabywane bezpośrednio ze składu podatkowego i dostarczane do magazynu wynajmowanego przez Spółkę;
  • spółka zależna od Spółki lub inny podmiot (dalej: podmiot zewnętrzny), posiadający magazyn przystosowany do przechowywania olejów smarowych, będzie świadczyć na rzecz Spółki usługi wynajmu powierzchni magazynowej wraz z jej obsługą;
  • w ramach usług świadczonych przez podmiot zewnętrzny oleje smarowe będą przyjmowane do magazynu, składowane, przechowywane i wydawane na rzecz Spółki w zależności od jej potrzeb;
  • Spółka upoważni pracownika magazynu podmiotu zewnętrznego do dokonywania w imieniu Spółki następujących czynności:


  1. potwierdzania odbioru olejów smarowych na dokumentach dostawy

oraz

  1. prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, ze zm., dalej: uopa) oraz dokonywania odpowiednich wpisów w tej ewidencji.


Oleje smarowe będą zużywane przez Spółkę w maszynach i urządzeniach stanowiących własność Spółki. Oleje smarowe nie będą przez Spółkę wykorzystywane do celów napędowych ani opałowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ani jako oleje smarowe do silników, ani do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.


W planowanym modelu nabywania olejów smarowych zostaną spełnione następujące warunki formalne, uprawniające do zwolnienia od akcyzy, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 uopa, tj.:


  • Spółka będzie prowadziła ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, ewidencja ta będzie prowadzona zgodnie z wymaganiami zawartymi w uopa i przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 196; dalej: rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy);
  • ewidencja wyrobów akcyzowych będzie prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej po uprzednim pisemnym poinformowaniu przez Spółkę właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia;
  • ewidencja będzie zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, miejsca odbioru i informacje o dokumentach dostawy;
  • ewidencja będzie przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona;
  • przed wdrożeniem planowanego modelu nabywania olejów smarowych Spółka dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 uopa, a pisemne potwierdzenie przyjęcia tego zgłoszenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 uopa, Spółka przedstawi podmiotowi dostarczającemu oleje smarowe;
  • odbiór wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie będzie potwierdzany na dokumentach dostawy.


Pracownicy Spółki będą dokonywać pomiaru ilości zużywanych olejów smarowych poprzez ich ważenie lub inną dokładną metodę pomiaru zużycia.

Informacje na temat zużycia olejów smarowych Spółka będzie przekazywać pracownikowi podmiotu zewnętrznego, który będzie dokonywał wpisu ilości zużytych olejów smarowych do ewidencji niezwłocznie po ich zużyciu, jednak nie później niż następnego dnia po ich zużyciu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w planowanym modelu nabywania olejów smarowych Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej: rozporządzenie w sprawie zwolnień)?


Zdaniem Wnioskodawcy, w planowanym modelu nabywania olejów smarowych Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.


Powyższe stanowisko Wnioskodawca argumentuje następująco:


Zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy: oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 uopa

-jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 uopa.

W świetle powyższego, w celu zastosowania zwolnienia od akcyzy w zakresie zużywanych przez Spółkę olejów smarowych ze względu na ich przeznaczenie, musi zostać spełniony szereg warunków przedstawionych bezpośrednio w powyższym przepisie, jak również opisanych w przepisach, do których się on odwołuje.

Warunki podstawowe zawarte w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.


W świetle powołanego powyżej przepisu, dla zastosowania zwolnienia od akcyzy w zakresie zakupywanych przez Spółkę olejów smarowych niezbędne będzie spełnienie dwóch podstawowych przesłanek:


  • oleje smarowe muszą posiadać odpowiedni kod CN (wskazany w powyższym przepisie) oraz
  • oleje smarowe nie będą zużywane na cele opałowe oraz paliwowe, o których mowa w § 6 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.


W planowanym modelu nabywania olejów smarowych podstawowy warunek uprawniający do zwolnienia od akcyzy, tj. kod CN wyrobów akcyzowych, należy uznać za spełniony, ponieważ kody CN olejów smarowych pokrywają się z zakresem kodów CN uprawnionych do zwolnienia, wskazanym w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Nie ulega również wątpliwości, że spełniony będzie drugi z ww. warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy, tj. przeznaczenie wyrobów akcyzowych. Jak zostało bowiem wskazane, oleje smarowe nie będą przez Spółkę wykorzystywane do celów napędowych ani opałowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ani jako oleje smarowe do silników, ani do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Spółka będzie wykorzystywać nabywane oleje smarowe wyłącznie w maszynach i urządzeniach będących jej własnością. Spółka będzie zatem wykorzystywać oleje smarowe na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy.

Według Wnioskodawcy, mając na uwadze powyższe, podstawowe dwa warunki dla zwolnienia olejów smarowych od akcyzy bezpośrednio zawarte w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień (tj. kody CN wyrobów akcyzowych i ich przeznaczenie) należy uznać za spełnione.

Warunek wynikający z art. 32 ust. 3 uopa.

§ 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień wskazuje, że zwolnienie od akcyzy dla olejów smarowych może znaleźć zastosowanie wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 uopa. Zgodnie natomiast z art. 32 ust. 3 pkt 1 uopa, zwolnienie od akcyzy stosuje się w przypadku dostarczenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.


W świetle powyższego, analizowane zwolnienie od akcyzy może być zastosowane w przypadku, gdy:


  • zakup olejów smarowych będzie być dokonany ze składu podatkowego

oraz

  • nabywca będzie podmiotem zużywającym.


W planowanym modelu nabywania olejów smarowych dostawy będą dokonywane od podmiotu prowadzącego skład podatkowy. W świetle powyższego należy więc ustalić, czy Spółka będzie podmiotem zużywającym w rozumieniu uopa. Podmiotem zużywającym, w świetle definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a uopa, jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.


Z uwagi na fakt, że w planowanym modelu nabywania olejów smarowych:


  • Spółka posiada siedzibę na terytorium kraju;
  • nabywane przez Spółkę oleje smarowe będą zużywane na cele uprawniające do zwolnienia, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień (tj. nie będą wykorzystywane do celów napędowych ani opałowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ani jako oleje smarowe do silników, ani do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników; Spółka będzie wykorzystywać nabywane oleje smarowe wyłącznie w maszynach i urządzeniach będących jej własnością)

– należy uznać, że Spółka będzie podmiotem zużywającym w rozumieniu uopa.


W konsekwencji, w planowanym modelu nabywania olejów smarowych warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia zawarte w art. 32 ust. 3 pkt 1 uopa należy uznać za spełnione.

Warunki formalne zawarte w art. 32 ust. 5-13 uopa.

Przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień uzależniają również możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych od spełnienia warunków formalnych, określonych w art. 32 ust. 5-13 uopa.


Wszystkie niezbędne do zastosowania zwolnienia od akcyzy wymagania formalne określone w art. 32 ust. 5-13 uopa zostaną przez Spółkę spełnione, tzn.:


  • Spółka będzie prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem zgodnie z wymaganiami zawartymi w uopa i przepisach rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy;
  • ewidencja będzie prowadzona w formie pisemnej lub elektronicznej, o czym Spółka poinformuje właściwego naczelnika urzędu celnego;
  • ewidencja będzie zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, miejsca odbioru i informacje o dokumentach dostawy;
  • ewidencja będzie przechowywana do celów kontroli przez wymagany okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona;
  • Spółka przedstawi podmiotowi dostarczającemu oleje smarowe pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 uopa;
  • odbiór wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie będzie potwierdzany na dokumentach dostawy.


Spółka zaznacza, że powyższe wymagania formalne będą spełnione również w sytuacji, w której potwierdzanie odbioru olejów smarowych na dokumentach dostawy oraz prowadzenie ewidencji olejów smarowych zostanie powierzone osobie trzeciej, tj. pracownikowi magazynu podmiotu zewnętrznego. W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym powyższe czynności będą bowiem dokonywane przez pracownika magazynu podmiotu zewnętrznego na podstawie udzielonego mu upoważnienia w tym zakresie. Jednocześnie, ilość zużywanych olejów smarowych będzie wpisywana przez niego do ewidencji na podstawie przekazywanych mu wyników pomiarów zużycia olejów smarowych dokonywanych przez pracowników Spółki. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że sam fakt powierzenia fizycznego prowadzenia ewidencji osobie trzeciej, nie będzie miał wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 6 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Wnioskodawca wyraża pogląd, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 7 listopada 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak IBPP4/443-352/12/LG. Nie ulega zatem wątpliwości, że w planowanym modelu nabywania olejów smarowych wszystkie wymagania formalne określone w art. 32 ust. 5-13 uopa zostaną przez Spółkę spełnione.

Reasumując, planowany model nabywania olejów smarowych będzie spełniać wszystkie przesłanki dla zwolnienia nabywanych olejów smarowych od podatku akcyzowego, zawarte w § 6 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W przekonaniu Wnioskodawcy, w planowanym modelu nabywania olejów smarowych Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku pod poz. 27 mieszczą się wyroby o kodzie CN 2710 „Oleje ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe”.

Zatem nabywane przez Spółkę oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 71-83 i CN 2710 19 87-99 są wyrobami akcyzowymi.

Zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 212), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Natomiast z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy wynika, że zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Ww. warunek będzie spełniony. Spółka będzie bowiem nabywać ww. wyroby ze składu podatkowego i będzie posiadać status podmiotu zużywającego. Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a Spółka będzie zużywać oleje smarowe w maszynach i urządzeniach do celów zwolnionych – nie będą one wykorzystywane do celów napędowych ani opałowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ani jako oleje smarowe do silników, ani do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Innymi słowy Spółka nie będzie zużywała olejów smarowych do celów wyłączających zwolnienie od podatku na podstawie ww. § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Ponadto należy zauważyć, że aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, muszą być spełnione pozostałe warunki, określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Jednym z nich jest obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem m.in. przez podmiot zużywający (art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy).

W myśl art. 32 ust. 7 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy (art. 32 ust. 8 ustawy).

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona, o czym stanowi art. 32 ust. 9 ustawy.

Szczegółowy zakres danych i sposób prowadzenia ewidencji został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 196), zwane dalej „rozporządzeniem”.


W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia, ewidencja, o której mowa w art. 31a ust. 4 i art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zwana dalej „ewidencją”, zawiera:


  1. dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:


    1. nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
    2. ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    3. ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;


  2. informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;
  3. informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;
  4. informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.


Zgodnie z § 4 ust. 1 wskazanego rozporządzenia, ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Dane do ewidencji wpisuje się chronologicznie.

W myśl § 4 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 3, powinno nastąpić, odpowiednio niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu.

Natomiast, zgodnie z ust. 3 ww. § 4 rozporządzenia, dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów zwolnionych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdy ilość zużytych wyrobów zwolnionych ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 10 ustawy, dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Na mocy art. 32 ust. 11 ustawy, odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.


W złożonym wniosku poinformowano, że Spółka dokonuje zakupu olejów smarowych i hydraulicznych o kodach CN 2710 19 71-83 i CN 2710 19 87-99 zużywanych (jako podmiot zużywający w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy o podatku akcyzowym) w maszynach i urządzeniach na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej – nie będą one wykorzystywane do celów napędowych ani opałowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ani jako oleje smarowe do silników, ani do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Spółka planuje wprowadzenie następującego modelu nabywania i przechowywania olejów smarowych:


  • oleje smarowe będą nabywane bezpośrednio ze składu podatkowego i dostarczane do magazynu wynajmowanego przez Spółkę;
  • spółka zależna od Spółki lub inny podmiot (dalej: podmiot zewnętrzny), posiadający magazyn przystosowany do przechowywania olejów smarowych, będzie świadczyć na rzecz Spółki usługi wynajmu powierzchni magazynowej wraz z jej obsługą;
  • w ramach usług świadczonych przez podmiot zewnętrzny oleje smarowe będą przyjmowane do magazynu, składowane, przechowywane i wydawane na rzecz Spółki w zależności od jej potrzeb;
  • Spółka upoważni pracownika magazynu podmiotu zewnętrznego do dokonywania w imieniu Spółki następujących czynności:


a. potwierdzania odbioru olejów smarowych na dokumentach dostawy

oraz

b. prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz dokonywania odpowiednich wpisów w tej ewidencji.


W planowanym modelu nabywania olejów smarowych zostaną spełnione następujące warunki formalne, uprawniające do zwolnienia od akcyzy, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 uopa. Pracownicy Spółki będą dokonywać pomiaru ilości zużywanych olejów smarowych poprzez ich ważenie lub inną dokładną metodę pomiaru zużycia. Informacje na temat zużycia olejów smarowych Spółka będzie przekazywać pracownikowi podmiotu zewnętrznego, który będzie dokonywał wpisu ilości zużytych olejów smarowych do ewidencji niezwłocznie po ich zużyciu, jednak nie później niż następnego dnia po ich zużyciu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabywając ze składu podatkowego oleje smarowe i hydrauliczne o kodzie CN 2710 19 71-83 i CN 2710 19 87-99 do maszyn i urządzeń w celach innych niż wyłączające ze zwolnienia, spełniając warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym (na co wskazuje całokształt okoliczności sprawy), będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj