Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-651/13-3/HW
z 22 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia – brak daty (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem katalogów przedstawiających ofertę Spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem katalogów przedstawiających ofertę Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Całość sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych stawką podstawową (23%). Spółka jest producentem naczyń i sztućców jednorazowego użytku. Spółka zajmuje się także handlem naczyń jednorazowego użytku, będąc dystrybutorem naczyń i sztućców innych firm. Gama produktów oferowanych przez Wnioskodawcę jest bardzo szeroka, a modele poszczególnych produktów ulegają zmianom np. co do wymiarów, co do kształtów, etc. Oferta Spółki obejmuje z jednej strony sztućce i naczynia przez nią wyprodukowane, a z drugiej – przez nią zakupione od innych producentów, celem odsprzedaży (tj. dalszej dystrybucji).

Asortyment produktów Wnioskodawcy jest zatem bardzo szeroki oraz różnorodny. Odbiorcami produktów Spółki są zarówno hurtownie, jak też indywidualni klienci. Mając na uwadze dużą konkurencję w obszarze dystrybucji naczyń i sztućców jednorazowego użytku – Spółka musi więc wspierać się profesjonalnie prowadzonymi działaniami marketingowymi. W ramach polityki handlowej Wnioskodawca zamawia i nabywa katalogi przedstawiające ofertę Spółki. W katalogach znajduje się dokładny opis produktów dystrybuowanych przez Spółkę. Ceny nie są podane. Katalogi są następnie wydawane przy różnych okazjach zarówno potencjalnym klientom (np. na targach), jak też są wydawane indywidualnym klientom oraz hurtowniom. Jeśli chodzi o hurtownie, to Spółka często wydaje im większą ilość katalogów. Następnie hurtownie udostępniają te katalogi poszczególnym klientom, którzy się zaopatrują w produkty Wnioskodawcy u tego hurtownika, a bywa że i bezpośrednio w Spółce.

Katalogi wskazują że producentem lub dystrybutorem naczyń oraz sztućców jest Spółka. Oznacza to, że kontrahent hurtownika zapoznając się z katalogiem udostępnionym lub wydanym mu przez hurtownika, uzyskuje pełną wiedzę, co do tego, kto jest faktycznym producentem danego wyrobu lub jego dystrybutorem. W katalogach tych można także znaleźć krótką informację o Spółce oraz dane kontaktowe Spółki.

Jednocześnie Spółka wskazała, że jednostkowa cena nabycia katalogu (bez podatku) waha się. Są katalogi o wartości poniżej 10 zł, a są i takie, których wartość przekracza kwotę 10 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce, pomimo braku obowiązku naliczenia podatku VAT należnego od przekazywanych nieodpłatnie katalogów, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem rzeczonych katalogów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na powyższe pytanie powinna być pozytywna.

Spółka stoi także na stanowisku, że przysługuje je pełne prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych od dostawcy katalogów. Stosownie do brzmienia art. 86 ust. 1 VATu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ulega bowiem wątpliwości, że Spółka dokonuje zakupu katalogów w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną. Zakup katalogów jest racjonalnie poczynionym wydatkiem i ma na celu de facto zwiększenie obrotów Spółki z tytułu prowadzonej działalności. Mając zatem na uwadze orzecznictwo TSUE, jak też liczne wyroki sądów administracyjnych, a także samych organów podatkowych, należy przyjąć, że pomiędzy wydatkami na zakup katalogów a czynnościami opodatkowanymi na gruncie VATu zachodzi ścisła relacja. Jest to relacja tego typu, że Spółka winna mieć prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wskazuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W art. 88 ust. 1 ustawy wskazano, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

  1. (uchylony);
  2. (uchylony);
  3. (uchylony);
  4. usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
    1. (uchylony),
    2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
  5. (uchylony).

Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylony),
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony);
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony);
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio do duplikatów faktur (art. 88 ust. 3b ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. Trybunał zwracał uwagę, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, którego całość sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, stawką podstawową – 23%. Spółka jest producentem naczyń i sztućców jednorazowego użytku. Wnioskodawca zajmuje się także handlem naczyń jednorazowego użytku, będąc dystrybutorem naczyń i sztućców innych firm. Gama produktów oferowanych przez Wnioskodawcę jest bardzo szeroka, a modele poszczególnych produktów ulegają zmianom np. co do wymiarów, co do kształtów, etc. Oferta Spółki obejmuje z jednej strony sztućce i naczynia przez nią wyprodukowane, a z drugiej – przez nią zakupione od innych producentów, celem odsprzedaży (tj. dalszej dystrybucji). Odbiorcami produktów Spółki są zarówno hurtownie, jak też indywidualni klienci. Mając na uwadze dużą konkurencję w obszarze dystrybucji naczyń i sztućców jednorazowego użytku – Spółka wspiera się profesjonalnie prowadzonymi działaniami marketingowymi. W ramach polityki handlowej Wnioskodawca zamawia i nabywa katalogi przedstawiające ofertę Spółki. W katalogach znajduje się dokładny opis produktów dystrybuowanych przez Spółkę. Ceny nie są podane. Katalogi są następnie wydawane przy różnych okazjach zarówno potencjalnym klientom (np. na targach), jak też są wydawane indywidualnym klientom oraz hurtowniom (Spółka często wydaje hurtowniom większą ilość katalogów). Hurtownie udostępniają te katalogi poszczególnym klientom, którzy się zaopatrują w produkty Wnioskodawcy u hurtownika, a bywa, że i bezpośrednio w Spółce. Katalogi wskazują że producentem lub dystrybutorem naczyń oraz sztućców jest Spółka. Oznacza to, że kontrahent hurtownika zapoznając się z katalogiem udostępnionym lub wydanym mu przez hurtownika, uzyskuje pełną wiedzę, co do tego, kto jest faktycznym producentem danego wyrobu lub jego dystrybutorem. W katalogach tych można także znaleźć krótką informację o Spółce oraz dane kontaktowe Spółki. Jednostkowe ceny nabycia katalogów (bez podatku) wynoszą zarówno poniżej, jak i powyżej 10 zł.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem ww. katalogów.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia jest spełniony, gdyż nabywane przez Wnioskodawcę katalogi przedstawiające ofertę Spółki mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (sprzedaż towarów). Zatem, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. katalogów, które następnie przekazuje swoim kontrahentom nieodpłatnie, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem katalogów przedstawiających ofertę Spółki. Natomiast kwestia opodatkowania nieodpłatnego przekazania kontrahentom katalogów przedstawiających ofertę Spółki została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 22 października 2013 r. nr ILPP1/443-651/13-2/HW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj