Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/272/MCA/13/RD-125985/13
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2012 r. Nr IPTPB1/415-260/12-4/DS, IPTPB1/415-260/12-5/DS, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z dofinansowaniem wypoczynku dzieci ze środków funduszu świadczeń socjalnych, jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

U Wnioskodawcy funkcjonuje Międzyzakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (dalej: MFŚS). W ramach dofinansowania (na podstawie regulaminu zaakceptowanego przez Związki Zawodowe), ze środków MFŚS, przyznawane są dopłaty do wypoczynku, takiego jak: kolonie i obozy, zimowiska, zielona szkoła, wczasy, sanatoria dla dzieci i młodzieży, dla dzieci pracowników, emerytów i rencistów, dzieci po zmarłym pracowniku, jeśli otrzymują rentę rodzinną, w tym dzieci własnych i przysposobionych przyjętych na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, na podstawie złożonego wniosku o dofinansowanie. Komisja MFŚS przyznaje ww. dofinansowanie na podstawie faktury lub rachunku. Dofinansowanie przekazywane jest na rachunek organizatora za wyjątkiem „zielonych szkół”.

Podstawą wypłaty dofinansowania są faktury, rachunki wystawione przez biura podróży za kolonie, wczasy, obozy; wystawione za zielone szkoły przez szkoły, kluby, np. tańca, karate oraz obozy językowe; wczasy – wystawione przez ośrodki wczasowe, pensjonaty, agroturystykę i inne podmioty mające zaświadczenie o wpisie do ewidencji określone poniżej. Wnioskodawca żąda potwierdzeń rezerwacji, jak i zaświadczeń o wpisie do ewidencji. Otrzymuje wpis do ewidencji do faktur za wczasy określające działalność jako: obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z) lub inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKD 55.23).

Wczasy dotyczą całej rodziny, tzn. faktura dokumentuje wczasy dla rodziców i ich dzieci, razem z rozbiciem na odpłatność za jedną osobę.

Uzupełniając wniosek, Wnioskodawca dodał, iż jako administrator MFŚS, zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu socjalnym (t. j. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), oraz jako płatnik, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), na podstawie których, zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361), zobowiązany jest do obliczenia i pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanych przez pracowników dofinansowań działalności socjalnej do wypoczynku dzieci do lat 18, zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w różnych formach.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów, zimowisk, w tym również połączonego z wypoczynkiem pobytu leczniczo-sanatoryjnego oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem dzieci i młodzieży do lat 18 (dzieci pracowników, emerytów i rencistów, dzieci po zmarłym pracowniku, jeśli otrzymują rentę rodzinną, w tym dzieci własnych i przysposobionych przyjętych na wychowanie w ramach rodziny zastępczej), które są uprawnione do korzystania z MFŚS? Czy faktura wystawiona przez biuro podróży czy szkołę, klub za obóz, kolonię, zieloną szkołę, wczasy, jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym? Czy w przypadku innych organizatorów, faktura z opisem wczasy dla całej rodziny i potwierdzenie wpisu REGON z PKD 55.2 są dokumentami wystarczającymi do zastosowania zwolnienia dopłat dla dzieci i młodzieży do lat 18 zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. W przypadku wypłaty dofinansowania do wypoczynku dla dzieci do lat 18, czy zastosowanie ma zwolnienie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące dziecka, które w momencie przekazania dofinansowania nie miało ukończonych 18 lat, a w czasie pobytu na wypoczynku (który był dofinansowany), ukończyło 18 lat?


Uzupełniając wniosek, Wnioskodawca przeformułował zadane pierwotnie pytania:

  1. Czy Wnioskodawca jako płatnik, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), obowiązany jest na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania podatku oraz jego wpłacenia organowi podatkowemu, zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361), z tytułu otrzymanych przez pracowników, w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, dofinansowania dopłat do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie (PKD 55.2), w formie wczasów, kolonii, zimowisk, w tym również połączonego wypoczynku leczniczo-sanatoryjnego oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem dzieci i młodzieży do lat 18, na podstawie faktury wystawionej przez biuro podróży, szkołę, klub za obóz, kolonię, zieloną szkołę, wczasy, która jest dokumentem wystarczającym i będącym podstawą zastosowania przez płatnika zwolnienia dofinansowania z ZFŚS przy obliczaniu i pobraniu podatku z tytułu dopłat do wypoczynku dla dzieci i młodzieży do lat 18, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca jako płatnik, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w przypadku wypłaty dofinansowania do wypoczynku dla dzieci do lat 18, może zastosować zwolnienie od podatku zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnośnie dziecka, które w momencie przekazania dofinansowania nie miało ukończonych 18 lat, a w czasie pobytu na wypoczynku (który był dofinansowany) ukończyło 18 lat?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Dofinansowanie do wypoczynku dla wszystkich dzieci do lat 18, uprawnionych do korzystania z dopłat do wypoczynku przyznanego w ramach działalności MFŚS (dzieci pracowników, emerytów i rencistów, dzieci po zmarłym pracowniku, jeśli otrzymują rentę rodzinną, w tym dzieci własnych i przysposobionych przyjętych na wychowanie w ramach rodziny zastępczej), korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78. Dokumenty będące podstawą dofinansowania są wystarczające do zastosowania tego zwolnienia.

Dofinansowanie do wypoczynku nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 dla dziecka, które w momencie przyznania i przekazania dofinansowania nie miało ukończonych 18 lat, a w czasie korzystania z wypoczynku miało ukończone 18 lat.


W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca dodał, iż:

  • jako płatnik, przy obliczaniu i poborze podatku od dofinansowania do wypoczynku dla wszystkich dzieci uprawnionych do korzystania z dopłat do wypoczynku do lat 18, przyznanego w ramach działalności MFŚS, może zastosować zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast
  • w odniesieniu do dziecka, które w momencie przyznania i przekazania dofinansowania nie miało ukończonych 18 lat, a w czasie korzystania z wypoczynku miało ukończone 18 lat, nie może zastosować zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, oraz za nieprawidłowe w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem wypoczynku dziecka, które ukończyło 18 rok życia w trakcie wypoczynku.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji indywidualnej, stwierdzam, co następuje.

Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zasady gospodarowania środkami tego funduszu, regulują przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 592, z późn. zm.), odpowiednio zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, późn. zm.), zwanej dalej „ustawą opdof”.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

W świetle powyższego, krąg osób uprawnionych do świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, oraz warunki korzystania z tych świadczeń, w tym również sposób dokumentowania wydatków dofinansowywanych lub zwracanych ze środków funduszu, winny być uregulowane w stosownym regulaminie utworzonym zgodnie z ustawą o związkach zawodowych.

Przechodząc na grunt ustawy opdof, należy na wstępie zauważyć, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy opdof, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra – niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Powyższe oznacza, że dopłaty do wypoczynku sfinansowane ze środków funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bądź zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, a także przejazdy związane z tym wypoczynkiem, korzystają w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: dopłaty dotyczą wypoczynku lub przejazdów dzieci i młodzieży do lat 18 (1), organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie (2), wypoczynek ma formę wczasów, kolonii, obozu, zimowiska, w tym również połączonych z nauką, lub związany jest z pobytem na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych (3).

Odnosząc się do pierwszego z wyżej wymienionych warunków należy zauważyć, iż jest on spełniony w sytuacji, gdy w którymkolwiek momencie trwania wczasów, kolonii, obozu, zimowiska lub pobytu w placówkach leczniczo-sanitarnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych, bądź w trakcie przejazdów związanych z tym wypoczynkiem lub pobytem, ich uczestnikiem jest osoba małoletnia. Za powyższym twierdzeniem przemawia użyty przez ustawodawcę ciąg wyrazów: dopłaty do (...) wypoczynku (...) oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu dzieci i młodzieży do lat 18. W konsekwencji, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotny jest wiek dziecka w trakcie pobytu na wczasach, kolonii, zimowisku, obozie lub leczeniu w placówkach wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy opdof, a nie wiek dziecka w momencie otrzymania dopłaty. Jednocześnie należy zauważyć, iż przepisy ustawy opdof nie zawierają regulacji, która zobowiązywałaby do podziału otrzymanej kwoty dopłaty proporcjonalnie do liczby dni przypadających na wypoczynek małoletniego dziecka, które podczas spędzania czasu na odpoczynku uzyskało pełnoletniość. Z tych też względów przyjąć należy, iż warunek wieku jest spełniony, jeżeli w którymkolwiek momencie trwania wypoczynku, pobytu lub przejazdów (a nie przez cały jego okres), dziecko nie miało ukończonych 18 lat.

Przechodząc z kolei do przesłanki dotyczącej zorganizowania wypoczynku przez podmiot prowadzący działalność tym zakresie, należy zauważyć, iż istotne znaczenie ma formalno-prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizacją tego rodzaju przedsięwzięć. W konsekwencji warunek ten jest spełniony, gdy organizacją wypoczynku zajmuje się uprawniony do tego podmiot, którym w szczególności może być biuro podróży, pensjonat, gospodarstwo agroturystyczne, jak również szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, o których mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U. Nr 12 poz. 67, ze zm.).

Dla zastosowania omawianego zwolnienia istotna jest również forma zorganizowanego wypoczynku. Mianowicie musi ona przybrać postać wczasów, kolonii, obozów lub zimowisk, bądź musi być związana z pobytem na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych lub leczniczo-opiekuńczych. Poza zakresem tego zwolnienia są zatem tzw. „wczasy pod gruszą”, wizyta u rodziny, czy „wypady” organizowane na własną rękę.

Jednocześnie jak wcześniej podkreślono krąg osób uprawnionych do świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, oraz warunki korzystania z tych świadczeń, w tym sposób dokumentowania wydatków dofinansowywanych lub zwracanych ze środków funduszu, powinny być określone w przepisach wewnętrznych, tj. regulaminie przyjętym zgodnie z ustawą o związkach zawodowych. Są to regulacje niezależne od obowiązujących na gruncie prawa podatkowego.

Podkreślania wymaga, że przepisy ustawy opdof nie zawierają szczególnych unormowań dotyczących dokumentowania poniesionych wydatków dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy opdof. Zasadnym zatem jest przyjęcie, iż ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W takiej sytuacji stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, jakimi są np. dowody zapłaty. Pojęcie dowód zapłaty jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem zarówno rachunek lub fakturę VAT wystawioną przez organizatora wypoczynku, przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie. Z dowodu tego powinno jednoznacznie wynikać: kto jest organizatorem wypoczynku, kto korzystał z wypoczynku, forma wypoczynku, okres, w którym korzystano z wypoczynku, kwota poniesionego wydatku oraz podpis osoby, która wystawiała ten dokument.

Reasumując stwierdzić należy, iż dopłaty do wypoczynku oraz przejazdów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy opdof, spełniające łącznie ww. warunki (w tym warunek posiadania statusu małoletniego dziecka w trakcie wypoczynku), korzystają w całości ze zwolnienia od podatku. Od tego rodzaju dopłat udzielający świadczenia nie jest obowiązany do poboru podatku. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy świadczeniobiorcą jest pracownik, członek rodziny zmarłego pracownika, czy były pracownik mający obecnie status emeryta lub rencisty. Jednocześnie, na gruncie przepisów ustawy opdof przedłożenie, przez osobę ubiegającą się o dofinansowanie, dowodu zapłaty – na podstawie którego udzielający świadczenia może stwierdzić czy zarówno w zakresie przedmiotowym (np. forma i termin wypoczynku, tytuł zapłaty), jak i podmiotowym (np. dane identyfikacyjne podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty) są spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 updof – jest dokumentem wystarczającym dla zastosowania tego zwolnienia.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnieniu, za prawidłowe uznać należy stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:

  • żądane przez Wnioskodawcę dokumenty stanowiące podstawę dopłaty są wystarczające dla celów zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy opdof,
  • dopłaty do wypoczynku wszystkich dzieci do lat 18 (tj. zarówno dzieci pracowników, emerytów i rencistów, oraz zmarłych pracowników), mieszczą się w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy opdof, w konsekwencji w stosunku do tych dopłat Wnioskodawca może zastosować ww. zwolnienie, i tym samym nie jest obowiązany pobierać od nich podatku dochodowego,
  • ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy opdof nie korzystają dopłaty do wypoczynku dziecka, które w czasie korzystania z wypoczynku miało ukończone 18 lat. Tym samym w odniesieniu do dziecka, które w momencie przyznania i przekazania dofinansowania nie miało ukończonych 18 lat, jednakże było osobą pełnoletnią z chwilą rozpoczynania wypoczynku, Wnioskodawca nie może zastosować omawianego zwolnienia.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 19 lipca 2012 r. Nr IPTPB1/415-260/12-4/DS, IPTPB1/415-260/12-4/DS, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj