Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-802/13/PC
z 27 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 03 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 02 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód przeznaczony na inwestycje i remont budynku wykorzystywanego w części na prowadzenie działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód przeznaczony na inwestycje i remont budynku wykorzystywanego w części na prowadzenie działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Y zarejestrowany w KRS jako przedsiębiorca jest dobrowolną samodzielną organizacją spółdzielczą zrzeszającą spółdzielnie. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jednolity Dz. U. nr 188 z 2003 r., poz. 1848 z późniejszymi zmianami) oraz statutu.

Celem działalności Związku jest wykonywanie funkcji lustracyjnych i udzielanie pomocy zrzeszonym spółdzielniom w ich działalności.

Dla realizacji celu określonego w § 4 statutu. Związek w szczególności prowadzi działalność w zakresie:

70.22. Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

69.20. Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe,

85.59. B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane,

94.11. Z Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców,

91.01. B Działalność archiwów,

68.20. Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi.

Działalność Związku jest finansowana zgodnie z § 25 statutu ze, składek członkowskich i z innych przychodów związanych z działalnością Związku.

Związek nie prowadzi działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Związek prowadzi działalności wymienione w statucie - organizuje szkolenia, wykonuje lustracje, wynajmuje powierzchnie magazynowe i składowe będące własnością Związku, archiwizuje akta zlikwidowanych spółdzielni w budynku będącym własnością Związku, weryfikuje sprawozdania finansowe.

Uzyskany dochód z tych działalności nie podlega dalszemu podziałowi lecz przeznaczany jest w całości na finansowanie działalności statutowej.

Wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych między innymi takie jak:

  • odsetki od zobowiązań budżetowych,
  • wydatki na rzecz członków Rady Nadzorczej i Komisji Rewizyjnej (z wyjątkiem wynagrodzeń),

stanowią dochód do opodatkowania, od których Związek odprowadza podatek.

W roku 2013 Związek zlecił ocieplenie własnego budynku w którym około 20% powierzchni jest wykorzystywana na prowadzenie archiwum, a pozostała część budynku jest wynajmowana. Koszt inwestycji wyniesie około 400 tys. zł., i dodatkowo koszt remontu około 50 tys. zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nakłady na powyższą inwestycję i remont należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też należy je uznać jako dochody Związku zwolnione z opodatkowania jako dochody przeznaczone na działalność statutową?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na ocieplenie budynku, w którym część powierzchni jest wykorzystywana na prowadzenie archiwum, a część wynajmowana są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca nadmienia, że wydatki te w przeważającej części będą sfinansowane z pożyczki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Stanowisko Związku oparte jest na literalnym brzmieniu art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy, które wskazuje, że dochody podatników o których mowa w tym przepisie nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu następujących warunków; przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie, a ponadto po spełnieniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, to jest w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Przez działalność statutową Związek rozumie te rodzaje działalności, które ujęte zostały w statucie. Nadmieniamy, że Związek nie prowadzi działalności gospodarczej wymienionej w art. 17 ust. la.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 240 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) spółdzielnie mogą zakładać związki rewizyjne i przystępować do takich związków. Liczba założycieli związku rewizyjnego nie może być mniejsza niż dziesięć. W myśl § 2 celem związku rewizyjnego jest zapewnienie zrzeszonym w nim spółdzielniom pomocy w ich działalności statutowej.

Do zadań związku rewizyjnego należy:

  1. przeprowadzanie lustracji zrzeszonych spółdzielni;
  2. prowadzenie na rzecz zrzeszonych spółdzielni działalności instruktażowej, doradczej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej i wydawniczej;
  3. reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów administracji państwowej i organów samorządu terytorialnego;
  4. reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni za granicą;
  5. inicjowanie i rozwijanie współpracy między spółdzielniami oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi;
  6. wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie oraz statucie.

Zgodnie z § 4 związek rewizyjny nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego i działa na podstawie niniejszej ustawy oraz statutu.

Zaznaczyć należy w tym miejscu, iż spółdzielcze związki rewizyjne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”).

W konsekwencji, spółdzielcze związki rewizyjne podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

  • przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy
  • środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Art. 17 ust. 1b updop stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Spółdzielczego Związku Rewizyjnego, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a updop), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie Związku).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz ze stanowiska zawartego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany w KRS jako przedsiębiorca jest dobrowolną samodzielną organizacją spółdzielczą zrzeszającą spółdzielnie. Związek działa na podstawie ustawy Prawo spółdzielcze oraz statutu. Celem działalności Związku jest wykonywanie funkcji lustracyjnych i udzielanie pomocy zrzeszonym spółdzielniom w ich działalności.

Dla realizacji celu określonego w § 4 statutu. Związek w szczególności prowadzi działalność w zakresie:

70.22. Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

69.20. Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe,

85.59. B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane,

94.11. Z Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców,

91.01. B Działalność archiwów,

68.20. Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi.

Działalność Związku jest finansowana zgodnie z § 25 statutu ze, składek członkowskich i z innych przychodów związanych z działalnością Związku. Związek nie prowadzi działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Związek prowadzi działalności wymienione w statucie - organizuje szkolenia, wykonuje lustracje, wynajmuje powierzchnie magazynowe i składowe będące własnością Związku, archiwizuje akta zlikwidowanych spółdzielni w budynku będącym własnością Związku, weryfikuje sprawozdania finansowe. Uzyskany dochód z tych działalności nie podlega dalszemu podziałowi lecz przeznaczany jest w całości na finansowanie działalności statutowej.

W roku 2013 Związek zlecił ocieplenie własnego budynku w którym około 20% powierzchni jest wykorzystywana na prowadzenie archiwum, a pozostała część budynku jest wynajmowana. Koszt inwestycji wyniesie około 400 tys. zł., i dodatkowo koszt remontu około 50 tys. zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na ocieplenie i remont budynku, w którym prowadzona jest zarówno działalność statutowa, jak i działalność gospodarcza.

Jak z powyższego wynika, część dochodu, którą sfinansowano ocieplenie budynku nie została wydatkowana na cele preferowane przez ustawodawcę, albowiem nieruchomość jest wykorzystywana m.in. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (najem).

W świetle powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż dochód przeznaczony na ocieplenie i remont własnego budynku w części w jakiej będzie on służył realizacji celów statutowych innych niż prowadzenie działalności gospodarczej będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania, natomiast w części w jakiej budynek będzie służył prowadzonej działalności gospodarczej w postaci najmu, będzie podlegał opodatkowaniu.

W świetle powyższych przepisów stanowisko Wnioskodawcy, iż dochód wydatkowany na powyższą inwestycję i remont budynku, jest w całości zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj